FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ترجمه متن دینی و علمی فلسفه امر به معروف و نهی از منکر سخن حضرت فاطمه سلام الله علیها


فلسفه امر به معروف و نهی از منکر سخن حضرت فاطمه سلام الله علیها


فلسفه امر به معروف و نهی از منکر

 

فاطمه زهرا سلام الله علیها :
فَرَضَ اللّه ُ . . . الأمرَ بِالمَعُروفِ مَصلَحَةً لِلعامَّةِ ؛
حضرت فاطمه علیهاالسلام: خداوند امر به معروف را برای اصلاح مردم قرار داد .
بحار الأنوار، ج 6، ص 107 .

 

برداشتها و راهبردها و راهکارهای رهنمود فلسفه امر به معروف و نهی از منکر

 

1. خداوند امر به معروف و نهی از منکر را برای اصلاح جوامع فریضه قرار داده است.
2. خداوند می دانسته که کارهائی انجام آن منکر است و جوامع با انجام ندادن آ ن باید خود را اصلاح نمایند، پس لازم است که انجام آن نهی شوند و این امر با مسئولیت خود بندگان باید صورت پذیرد.
3. خداوند می دانسته که کارهائی از روی معرفت خداپسندانه هست و برای اصلاح جوامع باید انجام شود، پس توسط افرادی از جوامع باید برای اصلاح جوامع به آن کارهای با معرفت ( معروف ) امر شوند.
4. اصلاح و به صلاح بودن جوامع بطوریکه رفتارشان برای رضایت خداوند باشد لازمۀ اصلاح جوامع هست.
5. هدف بندگی جلی رصایت خداوند است و خود خداوند می خواهد که امر به معروف و نهی از منکر برای اصلاح جوامع انجام شود.
6. امر به معروف و نهی از منکر نه به عنوان یک اجبار بلکه به عنوان یکی از احکام دین برای رضایت خداوند باید صورت پذیرد.
7. اگر انتقادها و پیشنهادها و نقد و راهبردها و راهکارها بر اساس اصولی که رضایت خداوند است صورت پذیرد می تواند در حکم امر به معروف و نهی از منکر باشد.
8. اصلاح مربوط به حزب خاصی نمی باشد و یک امر آسمانی و الهی هست و خداوند خواسته است و باید هم در همه امور به درستی امر به معروف و نهی از منکر صورت پذیرد و هم ظرفیت آن در جامعه و حاکمیّت به درستی از طرف عوامل دستگاههای که بر تعلیم و تربیت تاثیرگذار هستند و مبلغین ایجاد شود و هم قوانین مناسب به خود را در مجلس شورای اسلامی داشته باشد.
9. پژوهشگران و محققین و نویسندگان باید بر اساس دیدگاههای اسلامی اصول امر به معروف و نهی از منکر را تبیین نمایند.
10. عوامل وزارت ارشاد اسلامی و فرهنگ سازان ( ائم از مطبوعات و رسانه ها و فرهنگسراها و مساجد و وزارت آموزش عالی و حوزهها و وزارت ارشاد اسلامی و مبلغین ) و مردم لازم است به رهنمود فوق به عنوان یک حکمی که خداوند می خواهد انجام شود، در جامعه ترویج دهند.
11. محتوای کتابهای درسی و غیر درسی باید امر به معروف و نهی از منکر و اصول آن را در قالبهای مختلف ارائه دهد .
12. فیلمها و بازیها و فضای مجازی و برنامه های تلویزیونی باید امر به اصول رعایت امر به معروف و نهی از منکر و تاثیرات اصلاحی آن بپردازند.

 

گل افشان گل محمدی

 

https://www.farhangyar.ir/fa/post/1745/
فلسفه امر به معروف و نهی از منکر سخن حضرت فاطمه سلام الله علیها | مشابه
۱۲ مرداد ۱۴۰۱
 
گفتگو با هوش مصنوعی

💬 سلام! می‌خوای درباره‌ی «فلسفه امر به معروف و نهی از منکر سخن حضرت فاطمه سلام الله علیها» بیشتر بدونی؟ من اینجام که راهنماییت کنم.

ترجمه

 

The Philosophy of Enjoining Good and Forbidding Evil: The Words of Hazrat Fatimah (peace be upon her)

The Philosophy of Enjoining Good and Forbidding Evil

Hazrat Fatimah al-Zahra (peace be upon her):

"Allah has ordained enjoining good and forbidding evil as a means of reform for the community."

Bihar al-Anwar, vol. 6, p. 107.

Interpretations, Strategies, and Approaches to the Philosophy of Enjoining Good and Forbidding Evil

  • 1. God has ordained enjoining good and forbidding evil as a fundamental principle for the reform of communities.
  • 2. God knew that certain actions are evil, and that communities must reform themselves by refraining from them. Therefore, it is necessary that these evil actions be forbidden, and this responsibility must be undertaken by the servants of God.
  • 3. God knew that certain actions are good and pleasing to Him, and that they should be performed for the reform of communities. Therefore, individuals from these communities should be commanded to perform these good actions for the betterment of the community.
  • 4. The reform and well-being of communities, so that their actions are pleasing to God, is a prerequisite for the reform of those communities.
  • 5. The ultimate goal of servitude is the pleasure of God, and God Himself desires that enjoining good and forbidding evil be carried out for the reform of communities.
  • 6. Enjoining good and forbidding evil is not an imposition, but rather one of the commands of religion to please God.
  • 7. If critiques, suggestions, criticisms, strategies, and solutions are based on principles that are pleasing to God, they can be considered as enjoining good and forbidding evil.
  • 8. Reform is not limited to a specific group; it is a divine command and must be implemented in all matters. It is necessary to ensure the proper implementation of enjoining good and forbidding evil, as well as the capacity for it within society and the authority of institutions that influence education and upbringing, and the creation of appropriate laws in the Islamic Consultative Assembly.
  • 9. Researchers, scholars, and writers must articulate the principles of enjoining good and forbidding evil based on Islamic perspectives.
  • 10. The ministries of Islamic guidance, cultural figures (from publications, media, cultural centers, mosques, the Ministry of Higher Education, seminaries, the Ministry of Islamic Guidance, and preachers), and the people must promote the above-mentioned approaches as a command of God to be carried out in society.
  • 11. The content of textbooks, both academic and non-academic, should present enjoining good and forbidding evil and its principles in various formats.
  • 12. Films, plays, cyberspace, and television programs should address the principles of enjoining good and forbidding evil and its corrective effects.

By Gol Afshan Gol Mohammadi

 

https://sharifsearch.ir/fa/cached/95b9f105-d876-4028-9796-07bc1be6d15f/


سه شنبه، 20 آبان 1404 - 23:35 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0