فلسفه امر به معروف و نهی از منکر سخن حضرت فاطمه سلام الله علیها
فلسفه امر به معروف و نهی از منکر
فاطمه زهرا سلام الله علیها :
فَرَضَ اللّه ُ . . . الأمرَ بِالمَعُروفِ مَصلَحَةً لِلعامَّةِ ؛
حضرت فاطمه علیهاالسلام: خداوند امر به معروف را برای اصلاح مردم قرار داد .
بحار الأنوار، ج 6، ص 107 .
برداشتها و راهبردها و راهکارهای رهنمود فلسفه امر به معروف و نهی از منکر
1. خداوند امر به معروف و نهی از منکر را برای اصلاح جوامع فریضه قرار داده است.
2. خداوند می دانسته که کارهائی انجام آن منکر است و جوامع با انجام ندادن آ ن باید خود را اصلاح نمایند، پس لازم است که انجام آن نهی شوند و این امر با مسئولیت خود بندگان باید صورت پذیرد.
3. خداوند می دانسته که کارهائی از روی معرفت خداپسندانه هست و برای اصلاح جوامع باید انجام شود، پس توسط افرادی از جوامع باید برای اصلاح جوامع به آن کارهای با معرفت ( معروف ) امر شوند.
4. اصلاح و به صلاح بودن جوامع بطوریکه رفتارشان برای رضایت خداوند باشد لازمۀ اصلاح جوامع هست.
5. هدف بندگی جلی رصایت خداوند است و خود خداوند می خواهد که امر به معروف و نهی از منکر برای اصلاح جوامع انجام شود.
6. امر به معروف و نهی از منکر نه به عنوان یک اجبار بلکه به عنوان یکی از احکام دین برای رضایت خداوند باید صورت پذیرد.
7. اگر انتقادها و پیشنهادها و نقد و راهبردها و راهکارها بر اساس اصولی که رضایت خداوند است صورت پذیرد می تواند در حکم امر به معروف و نهی از منکر باشد.
8. اصلاح مربوط به حزب خاصی نمی باشد و یک امر آسمانی و الهی هست و خداوند خواسته است و باید هم در همه امور به درستی امر به معروف و نهی از منکر صورت پذیرد و هم ظرفیت آن در جامعه و حاکمیّت به درستی از طرف عوامل دستگاههای که بر تعلیم و تربیت تاثیرگذار هستند و مبلغین ایجاد شود و هم قوانین مناسب به خود را در مجلس شورای اسلامی داشته باشد.
9. پژوهشگران و محققین و نویسندگان باید بر اساس دیدگاههای اسلامی اصول امر به معروف و نهی از منکر را تبیین نمایند.
10. عوامل وزارت ارشاد اسلامی و فرهنگ سازان ( ائم از مطبوعات و رسانه ها و فرهنگسراها و مساجد و وزارت آموزش عالی و حوزهها و وزارت ارشاد اسلامی و مبلغین ) و مردم لازم است به رهنمود فوق به عنوان یک حکمی که خداوند می خواهد انجام شود، در جامعه ترویج دهند.
11. محتوای کتابهای درسی و غیر درسی باید امر به معروف و نهی از منکر و اصول آن را در قالبهای مختلف ارائه دهد .
12. فیلمها و بازیها و فضای مجازی و برنامه های تلویزیونی باید امر به اصول رعایت امر به معروف و نهی از منکر و تاثیرات اصلاحی آن بپردازند.
گل افشان گل محمدی
گفتگو با هوش مصنوعی
💬 سلام! میخوای دربارهی «فلسفه امر به معروف و نهی از منکر سخن حضرت فاطمه سلام الله علیها» بیشتر بدونی؟ من اینجام که راهنماییت کنم.
ترجمه
The Philosophy of Enjoining Good and Forbidding Evil: The Words of Hazrat Fatimah (peace be upon her)
The Philosophy of Enjoining Good and Forbidding Evil
Hazrat Fatimah al-Zahra (peace be upon her):
"Allah has ordained enjoining good and forbidding evil as a means of reform for the community."
Bihar al-Anwar, vol. 6, p. 107.
Interpretations, Strategies, and Approaches to the Philosophy of Enjoining Good and Forbidding Evil
- 1. God has ordained enjoining good and forbidding evil as a fundamental principle for the reform of communities.
- 2. God knew that certain actions are evil, and that communities must reform themselves by refraining from them. Therefore, it is necessary that these evil actions be forbidden, and this responsibility must be undertaken by the servants of God.
- 3. God knew that certain actions are good and pleasing to Him, and that they should be performed for the reform of communities. Therefore, individuals from these communities should be commanded to perform these good actions for the betterment of the community.
- 4. The reform and well-being of communities, so that their actions are pleasing to God, is a prerequisite for the reform of those communities.
- 5. The ultimate goal of servitude is the pleasure of God, and God Himself desires that enjoining good and forbidding evil be carried out for the reform of communities.
- 6. Enjoining good and forbidding evil is not an imposition, but rather one of the commands of religion to please God.
- 7. If critiques, suggestions, criticisms, strategies, and solutions are based on principles that are pleasing to God, they can be considered as enjoining good and forbidding evil.
- 8. Reform is not limited to a specific group; it is a divine command and must be implemented in all matters. It is necessary to ensure the proper implementation of enjoining good and forbidding evil, as well as the capacity for it within society and the authority of institutions that influence education and upbringing, and the creation of appropriate laws in the Islamic Consultative Assembly.
- 9. Researchers, scholars, and writers must articulate the principles of enjoining good and forbidding evil based on Islamic perspectives.
- 10. The ministries of Islamic guidance, cultural figures (from publications, media, cultural centers, mosques, the Ministry of Higher Education, seminaries, the Ministry of Islamic Guidance, and preachers), and the people must promote the above-mentioned approaches as a command of God to be carried out in society.
- 11. The content of textbooks, both academic and non-academic, should present enjoining good and forbidding evil and its principles in various formats.
- 12. Films, plays, cyberspace, and television programs should address the principles of enjoining good and forbidding evil and its corrective effects.
By Gol Afshan Gol Mohammadi
https://sharifsearch.ir/fa/cached/95b9f105-d876-4028-9796-07bc1be6d15f/