FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


آموزش و پرورش سنتی معنا را قیچی می‌کند؛ فلسفه کودک تمرینی برای تفکر


 

مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 19 آبان 1404 - 15:40
سیدنورالدین محمودی گفت: مشکل آموزش و پرورش سنتی این بود که معنا را قیچی کرده بود «فبک» اما تلاشی برای بخشیدن «قدرت اندیشیدن» به کودک است.
كودكان،خلاقيت،فلسفه،معنا،علوم،اشاره،محمودي،روانشناسي،حسيني،د ...

به گزارش خبرنگار مهر، دومین پیش‌نشست، دومین همایش ملی فلسفه برای کودکان و نوجوانان با عنوان «فلسفه ورزی با کودکان، مسیر خلاق اندیشیدن» با حضور افضل السادات حسینی استاد دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران، دکتر مرضیه عالی استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی سعید ناجی گروه فلسفه علم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و سیدنورالدین محمودی عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد.
محمودی در مقدمه سخنانش فلسفه‌ورزی را «زیستن با پرسش» خواند و تأکید کرد: فیلسوفان همواره به دنبال پرسش‌های بنیادین بوده‌اند؛ سقراط نیز با پرسش‌گری آغاز می‌کرد.
در حقیقت، از قدیم فیلسوف کسی نیست که همه چیز را بداند، بلکه کسی است که می‌داند تردید کند.
وی افزود: این تردید باید در کودکان تقویت شود، چرا که راه پرسش را هموار می‌کند و خلاقیت را آغاز می‌نماید؛ خلاقیت زمانی شکل می‌گیرد که از مسیرهای آشنا خارج شویم و عادت‌های ذهنی را به چالش بکشیم.
در فلسفه برای کودکان (فبک)، ایده‌ها نه تنها در فضای دایره‌ای و از طریق ارتباط چشمی تولید می‌شوند، بلکه فراتر از تولید ایده، به «تولید معنا» منجر می‌گردند، چرا که معنا در فرآیند خلق شکل می‌گیرد.
محمودی ادامه داد: وقتی محرکی به کودکان ارائه می‌دهیم، آنگاه است که سوالات جالب و شگفت‌انگیزی در ذهن آن‌ها شکل می‌گیرد و از این طریق مهارت‌هایی چون استدلال‌ورزی، گوش دادن فعال و فرضیه‌سازی تمرین می‌شود.
این فرآیند در واقع «جستجوی معنا» است که کودک را به کاشفی بارور تبدیل می‌کند.
وی با انتقاد از اینکه مشکل آموزش و پرورش سنتی این بود که معنا را قیچی کرده بود گفت: در حالی که از فضای گفتگو و استدلال، معنا خلق می‌شود و به معرفت و کشف حقیقت می‌انجامد.
فبک در واقع تلاشی است برای بخشیدن «قدرت اندیشیدن» به کودک.
افضل‌السادات حسینی نیز در ادامه به ارتباط تنگاتنگ میان فبک و تفکر خلاق اشاره کرد و گفت: فلسفه برای کودکان قدمی بسیار مهم در تعلیم و تربیت است، چرا که کمک می‌کند تا رویکردی کاوشگرانه و زمینه‌ای برای رشد شخصیت کودک فراهم شود.
وی با اشاره به اینکه «شکل‌گیری پرسشگری از نیازهای مهم کودکان است بر تمرکز بر پرسشگری و ایجاد حس «چرایی» درباره مسائل مختلف تأکید کرد و پرسشگری‌های مبتنی بر حواس پنجگانه را نمونه‌ای از این رویکرد دانست.
حسینی همچنین اشاره کرد: در مناطق محروم ایران، کلاس‌های تفکر محور با وجود آموزگاران آگاه برگزار می‌شود و ما می‌توانیم زمینه‌ساز تحولی عمیق باشیم، اگر توجه خود را به فلسفه‌ورزی معطوف کنیم و خلاقیت را در قلب آموزش قرار دهیم.
عالی نیز در بخش دیگری از نشست، خلاقیت را از منظر روان‌شناختی مورد توجه قرار داد و گفت: خلاقیت قابلیتی است که نیازمند پرداخت بیشتری دارد.
باید بپذیریم که خلاقیت هزینه دارد و باید نسبت به آن توجه جدی داشت.
ممکن است این خلاقیت در داخل یک ایدئولوژی جای نگیرد و اگر قرار بر تقلیل آن باشد، تنها در فرم و ظاهر باقی خواهد ماند.» وی ادامه داد: خلاقیت به عنوان یک مفهوم باید در نظام ارزشیابی و آموزشی ما جایگاه واقعی پیدا کند.
جذب ایده در میان نخبگان و جذب خودِ نخبگان به این مسیر صورت گیرد تا خودشان الگوهای این تحول باشند.
در پایان، ناجی با تاکید بر اینکه «ما همه مسئولیم که برای کودکان کاری انجام دهیم» بیان کرد: اگر کشوری بخواهد توسعه یابد، از علوم انسانی خود رشد خواهد کرد و وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد.
امروز فاجعه بزرگی در مدارس ما رخ می‌دهد و متأسفانه روزبه‌روز بدتر می‌شود.
وی با اشاره به اینکه سوال معصومانه‌ترین ابزاری است که حتی خانواده را می‌تواند تغییر دهد، افزود: به مقاومت‌هایی در برابر فلسفه برای کودکان وجود داشت و برخی می‌گویند تسهیل‌گری در فبک مبنای نظری ندارد، در حالی که این مبانی به‌صورت متقن در کتاب‌ها آمده است.


دوشنبه، 19 آبان 1404 - 21:29 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0