FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


دو نایینی در آینه‌ تاریخ؛ فقیه استبدادستیز یا معمار مردم‌سالاری دینی؟


 

مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 18 آبان 1404 - 09:40
میرزای نایینی هم از استبداد می‌گریخت، هم از هرج‌ومرج غربی. اما روایت‌هایی که امروز از او ساخته می‌شود، بیش از آن‌که به حقیقت نزدیک باشد، ساخته و پرداخته‌ منازعات سیاسی معاصر است.
ناييني،دين،حقيقت،حوزه،ديني،اسلامي،ولايت،حكومت،انقلاب،فقيهي،ت ...

خبرگزاری مهر، یادداشت مهمان_ زینب صفایی، پژوهشگر حوزه دین: در تاریخ اندیشه سیاسی ما، گاه چهره‌هایی ظهور می‌کنند که از زمان خود فراتر می‌روند؛ متفکرانی که اگر درست فهمیده نشوند، یا قدیسان بی‌عمل می‌شوند یا متهمان مظلوم تاریخ.
میرزای نایینی دقیقاً از همین تبار است؛ فقیهی اصولی، عارف به زمان، که هم از استبداد می‌گریخت، هم از هرج‌ومرج غربی.
اما روایت‌هایی که امروز از او ساخته می‌شود، بیش از آن‌که به حقیقت نزدیک باشد، ساخته و پرداخته منازعات سیاسی معاصر است.
در یک‌سو، روشنفکران غرب‌گرا او را «پدر مشروطه‌خواهی سکولار در ایران» معرفی می‌کنند، فقیهی که گویا بر ضد استبداد دینی شوریده است؛ و در سوی دیگر، مخالفان ناآشنا با ژرفای آثارش، می‌پندارند او از اساس در مسیر تجدد غربی لغزیده است.
هر دو تصویر جعلی است؛ زیرا نایینی نه منتقد دین، بلکه منتقد تحریف دین بود و نه قائل به حذف فقاهت از سیاست، بلکه مدافع عقلانیت دینی و نظارت شرع بر قدرت بود.
کتاب «تنبیه‌الامه و تنزیه‌الملة» همان متنی که بعضی آن را سند سکولاریسم در جهان اسلام پنداشته‌اند، در حقیقت مانیفست فقهی حکومت ولایتیه در برابر «حکومت مالکیت استبدادیه» است.
او میان دو نوع حکومت تفاوتی بنیادین قائل بود: یکی مبتنی بر اراده‌ی شخصی سلطان که خود را مالک رعیت می‌دانست و دیگری، مبتنی بر ولایت الهی که حاکم در آن، امین مردم و تابع شریعت است.
این، نخستین تفسیر منسجم از حکومت دینی با امکان نظارت عمومی است؛ همان حلقه فکری که بعداً در نظریه ولایت فقیه و ساختار جمهوری اسلامی تداوم یافت.
تحریف بزرگ آنجاست که گفته می‌شود نایینی در واپسین سال‌ها از نوشته خود برگشت و کتاب را جمع کرد.
حال آنکه او نه به نفی مبانی خود، بلکه به اعتراض به مشروطه انگلیسی و نفوذ عوامل غرب در نهضت چنین کرد.
وقتی فهمید شعار عدالت‌خواهی در دست کسانی افتاده که دین را مانع توسعه می‌دانند، قلم را کنار گذاشت تا حقیقت اندیشه‌اش بازیچه‌ی سیاست نشود.
سکوت او از ایمان بود، نه انکار.
این روایت اگر درست فهمیده شود، نقطه‌ای زرین در پیوند میان حوزه، مردم، و انقلاب اسلامی را آشکار می‌سازد.
نایینی نشان داد که فقه، اگر زنده و پویا باشد، می‌تواند به زبان سیاست سخن بگوید، بی‌آنکه در بازی قدرت غرق شود.
او می‌گفت اطاعت از سلطان عادل، در حقیقت اطاعت از قانون خداست؛ و قانون خدا همان‌جایی معنا دارد که ناظرانش فقها باشند، نه سیاست‌ورزان بی‌دین.
در برابر منطق غرب که مشروعیت را از رأی اکثریت می‌گیرد، او مشروعیت را در پیوند عدالت، علم و ولایت می‌جست.
اما چرا امروز دشمن بر تحریف نایینی چنین اصرار دارد؟
زیرا اگر نسل جوان حوزه و دانشگاه بداند که یک قرن پیش، فقیهی دقیق و دردآشنا، مبانی فقهی مردم‌سالاری دینی را طراحی کرده بود، دیگر سخن از وارداتی بودن جمهوری اسلامی یا تقلید از مدل غربی، بی‌پایه می‌شود.
نایینی همان چشمه‌ای است که اندیشه‌های امام خمینی در بطن آن جوشید.
او ثابت کرد که می‌توان در دل سنت ماند و برای آینده سخن گفت؛ می‌توان فقیه بود و در عین‌حال به آزادی مردم و نظارت ملت ایمان داشت.
تلاش برای تبدیل نایینی به روشنفکری ضدولایت، در حقیقت تلاشی برای بریدن ریشه‌ی انقلاب از حوزه است؛ همان پروژه‌ای که از آغاز انقلاب، با واژه‌هایی زیبا اما نیت‌هایی تاریک دنبال شد.
آنان خوب می‌دانند اگر حوزه علمیه بداند نایینی و شیخ فضل‌الله و امام خمینی، بر یک خط فکری و فقهی‌اند با اختلاف روش‌ها و اختلاف زمانه دیگر نمی‌توان میان فقه و آزادی، میان دین و مردم، شکاف انداخت.
در این نبرد روایتی، کار ما فقط نقل تاریخ نیست؛ بلکه بازگشت به روح اجتهاد است.
باید نشان دهیم که اندیشه‌ی نایینی هنوز زنده است، زیرا بر اصولی استوار است که زمان آن‌ها را کهنه نمی‌کند: نفی استبداد، نفی غرب‌زدگی و دفاع از ولایت عادل.
او خود می‌گفت: «کلمهٔ عدل، فصل‌الخطاب میان حکومت‌هاست».
امروز، آن کلمه دوباره آزموده می‌شود؛ در روزگاری که عده‌ای می‌کوشند عدالت را از دین جدا کنند تا دین را بی‌اثر سازند.
بازخوانی نایینی، بازسازی حافظه‌ی تاریخی ماست؛ بازگرداندن پیوند میان حوزه و مردم، تا انقلاب اسلامی در ریشهٔ خود شناخته شود نه در روایت دشمن.
نایینی واقعی در برابر نایینی مصادره‌شده، یعنی دفاع از حقیقت عقلانیت دینی و ایمان سیاسی‌ای که هنوز می‌تواند چراغ راه آینده‌ی تمدن اسلامی باشد.


 
 

 

 

 

 

دوشنبه، 19 آبان 1404 - 20:34 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0