FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


متن و ترجمه سوره جمعه و فضیلت خواندن سوره جمعه کتاب قرآن


سوره ۶۲: الجمعة - جزء ۲۸ - ترجمه مکارم شیرازی
Translation تغيير سوره و ترجمه
Recite تلاوت
Searchجستجو

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ ﴿۱﴾
آنچه در آسمانها و زمين است همواره تسبيح خدا مي‏گويند، خداوندي كه مالك و حاكم است، و از هر عيب و نقصي مبرا و عزيز و حكيم است. (۱)
هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ ﴿۲﴾
او كسي است كه در ميان جمعيت درس نخوانده رسولي از خودشان برانگيخت تا آياتش را بر آنها بخواند، و آنها را پاكيزه كند، و كتاب و حكمت بياموزد، هر چند پيش از آن در گمراهي آشكاري بودند. (۲)
وَآخَرِينَ مِنْهُمْ لَمَّا يَلْحَقُوا بِهِمْ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿۳﴾
و رسول بر گروه ديگري كه هنوز به آنها ملحق نشده‏ اند، و او عزيز و حكيم است. (۳)
ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ ﴿۴﴾
اين فضل خدا است كه به هر كس بخواهد (و شايسته بداند) مي‏بخشد و خداوند صاحب فضل عظيم است. (۴)
مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ ﴿۵﴾
كساني كه مكلف به تورات شدند ولي حق آن را ادا ننمودند مانند درازگوشي هستند كه كتابهائي را حمل مي‏كند، قومي كه آيات الهي را تكذيب كردند مثال بدي دارند، و خداوند جمعيت ظالمان را هدايت نمي‏كند. (۵)
قُلْ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ هَادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَاءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿۶﴾
بگو اي يهوديان! اگر گمان مي‏كنيد كه شما دوستان خدا غير از مردم هستيد آرزوي مرگ كنيد اگر راست مي‏گوئيد! (تا به لقاي محبوبتان برسيد). (۶)
وَلَا يَتَمَنَّوْنَهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ ﴿۷﴾
ولي آنها هرگز تمناي مرگ نمي‏كنند به خاطر اعمالي كه از پيش ‍ فرستاده‏ اند، و خداوند ظالمان را بخوبي مي‏شناسد. (۷)
قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿۸﴾
بگو اين مرگي كه از آن فرار مي‏كنيد سرانجام با شما ملاقات خواهد كرد، سپس به سوي كسي كه از پنهان و آشكار با خبر است برده مي‏شويد و شما را از آنچه انجام مي‏داديد خبر مي‏دهد. (۸)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿۹﴾
اي كساني كه ايمان آورده‏ ايد! هنگامي كه براي نماز روز جمعه اذان گفته مي‏شود به سوي ذكر خدا بشتابيد، و خريد و فروش را رها كنيد كه اين براي شما بهتر است اگر مي‏دانستيد. (۹)
فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿۱۰﴾
و هنگامي كه نماز پايان گرفت شما آزاديد در زمين پراكنده شويد و از فضل الهي طلب كنيد، و خدا را بسيار ياد نمائيد تا (۱۰)
وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انْفَضُّوا إِلَيْهَا وَتَرَكُوكَ قَائِمًا قُلْ مَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَمِنَ التِّجَارَةِ وَاللَّهُ خَيْرُ الرَّازِقِينَ ﴿۱۱﴾
هنگامي كه تجارت يا سرگرمي و لهوي را ببينند پراكنده مي‏شوند و به سوي آن مي‏روند، و تو را ايستاده به حال خود رها مي‏كنند، بگو آنچه نزد خدا است بهتر از لهو و تجارت است و خداوند بهترين روزي دهندگان است. (۱۱)
تمام سوره
تمام جزء
 
<<صفحه قبل
صفحه بعد>>
 
     
تماس با سایت
نقشه سايت
درباره سایت

 

قران کریم   قرآن فارسی

ParsQuran.com

http://www.parsquran.com/data/show.php?lang=far&sura=62&ayat=0&user=far&tran=2

 

فضیلت و آثار و خواندن سوره جمعه

۰ زمان تقریبی مطالعه 3 دقیقه

فضیلت و آثار و خواندن سوره جمعه

شصت و دومین سوره قرآن کریم جمعه نام دارد و یکی از سوره‌های مدنی قرآن به‌شمار می‌رود. این سوره در جزء بیست و هشتم از قرآن کریم جای گرفته است. این سوره به نماز جمعه و اهمیت آن می‌پردازد. در مورد فضیلت این سوره در روایات آمده که خواندن آن موجب اعطای پاداش و کفاره گناهان خواهد شد. از آثار خواندن سوره جمعه در روایات به بخشش گناهان و حفظ زراعت و محصولات اشاره شده است. اگر به‌دنبال این هستید که سوره جمعه را بیشتر بشناسید، در ادامه با ما باشید.

دلیل نامگذاری سوره جمعه و ویژگی‌های آن

دلیل نامیدن سوره جمعه بدین نام این است «که در آن به حکم نماز جمعه و آداب اعمال پس از آن اشاره می‌کند» (۱). این سوره «در ترتیب نزول سوره صد و نهمی است که بر رسول گرامی اسلام نازل شده است» (۲).  سوره جمعه« ۱۱ آیه، ۱۷۷ کلمه و ۷۶۸ حرف دارد و یکی از سوره‌های مسبحات (سوره‌هایی که با تسبیح خداوند آغاز می‌شوند) است» (۳). سوره جمعه همچنین «در گروه سوره‌های ممتحنات (به دلیل تناسب محتوایی با سوره ممتحنه) آمده است» (۴).  محتوای آن «به نماز جمعه و برپا داشتن آن می‌پردازد» (۵).

فضیلت‌های خواندن سوره جمعه

در فضیلت قرائت سوره جمعه در روایات به موارد زیر اشاره شده است.

اعطای پاداش

از رسول خدا (ص) روایت شده است که «هر کس سوره جمعه را بخواند خداوند به او ده برابر افرادی که در نماز جمعه شرکت می‌کنند و نیز کسانی که در شهرهای مسلمان‌نشین به نماز جمعه نمی‌روند، پاداش عطا می‌کند» (۶).

کفاره گناهان

از امام صادق (ع) نقل شده است که «هر کسی سوره جمعه را در هر شب جمعه بخواند، کفاره گناهان بین دو جمعه خواهد بود» (۷).

سنت

در روایتی از امام محمد باقر (ع) آمده است که «سوره جمعه و منافقون را قرائت کن؛ زیرا خواندن این دو سوره در روز جمعه در نمازهای صبح و عصر سنت است» (۸).

رفتن به بهشت

از امام صادق روایت شده که «بر هر مؤمنی شایسته است که اگر شیعه ما است سوره جمعه و اعلی را در شب جمعه قرائت کند و در نماز ظهر روز جمعه سوره جمعه و منافقون را قرائت نماید و اگر چنین کند به مانند آن است که همسنگ عمل رسول خدا (ص) را انجام داده و پاداش کارها و ثواب‌های او تنها بهشت است» (۹).

بشارت برای مؤمنان

امام محمد باقر در مورد فضیلت خواندن این سوره فرموده‌اند که «خداوند به وسیله سوره جمعه مؤمنان را گرامی می‌دارد. پیامبر گرامی اسلام سوره جمعه را بشارتی برای مؤمنان و سوره منافقون را برای منافقان توبیخ قرار داد به همین دلیل نباید خواندن این دو سوره را در نماز جمعه ترک کرد» (۱۰).

آثار و برکات خواندن سوره جمعه

خواندن سوره جمعه آثار فراوانی دارد که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

دورکننده امور خوفناک

آمده است که «هرکسی در هر شب و روز سوره جمعه را بخواند از آنچه می‌ترسد، در امان است و هر چیز ترسناک و خوفناکی از او دور خواهد شد» (۱۱).  در روایتی دیگر ایشان فرموده‌اند که «هر کس در خواندن سوره جمعه مداومت نماید، اجر عظیمی نصیب او می‌شود و از هر چیزی که موجب ترس اوست در امان خواهد بود» (۱۲).

دور نمودن وسوسه شیاطین

از امام صادق (ع) در این مورد ذکر شده است که «هر کس شب و روز در هنگام صبح و عصر سوره جمعه را قرائت کند، از وسوسه شیطان در امان است و خداوند گناه آن روز او را خواهد بخشید» (۱۳).

حفظ زراعت

آمده است که «برای حفظ محصول و زراعت از آفت‌ها و نیز ایجاد برکت در آن‌ها آیه ۴ سوره جمعه «ذَلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ» را بر یک صدف در روز جمعه نوشته و آن را در زمین کشاورزی بیندازد و همچنین اگر این آیه را بنویسد و در چیزی قرار دهد، موجب حفظ و نیز برکت در آن خواهد شد» (۱۴).

کلام پایانی

سوره جمعه یکی از سوره‌های قرآن کریم است که آیه پنجم آن از مثل‌های قرآنی و نیز آیه نهم آن در مورد حکم نماز جمعه از آیات مشهور قرآن به شمار می‌روند. در روایات آمده که خواندن این سوره بشارتی است برای مؤمنان و موجب رفتن به بهشت می‌شود. از آثار قرائت سوره جمعه نیز رهایی از امور خوفناک و نیز وسوسه شیطان است.

 

جهت مشاهده سایر مقالات و نوشته های نمازی میتوانید روی مقالات نمازی کلیک کنید.
کاری از تحریریه ستاد اقامه نماز
پی‌نوشت
  1. خرمشاهی، سوره جمعه، ص ۱۲۵۵ ـ ۱۲۵۶.
  2. معرفت، آموزش علوم قرآن، ج۲، ص ۱۶۸.
  3. خرمشاهی، سوره جمعه، ص ۱۲۵۶.
  4. رامیار، تاریخ قرآن، ص ۳۶۰ ـ ۵۹۶. فرهنگ‌نامه علوم قرآن، ج۱، ص ۲۶۱۲.
  5. طباطبایی، المیزان، ج۱۹، ص ۲۶۳.
  6. مجمع‌البیان، ج۱۰، ص ۵.
  7. بحارالانوار، ج۸۶، ص ۳۶۲.
  8. علل‌الشرائع، ج۲، ص ۳۵۶.
  9. ثواب‌الاعمال، ص ۱۱۸.
  10. تهذیب‌الاحکام، ج۳، ص ۶.
  11. تفسیر البرهان، ج۵، ص ۳۷۱.
  12. همان.
  13. همان.
  14. خواص‌القرآن و فوائده، ص ۱۳۱.
ثواب و آثار قرائت سوره های قرآن مطالب ویژه
 
 

نوشته های مشابه

 
فضیلت و آثار خواندن سوره روم

فضیلت و آثار خواندن سوره روم

5 روز پیش
 
فضیلت و آثار خواندن سوره یوسف

فضیلت و آثار خواندن سوره یوسف

1 هفته پیش
 
دانلود مجموعه اذان های دلنشین و ماندگار

دانلود مجموعه اذان های دلنشین و ماندگار

1 هفته پیش

https://www.namaz.ir/fazilat-va-asar-khandan-soreh-jomeh/


جمعه، 16 آبان 1404 - 16:37 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0