FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


چگونه شکاف واژگانی نسل دیجیتال و والدین را ترمیم کنیم؟


 

مهر | فرهنگی و هنری | جمعه، 16 آبان 1404 - 11:18
واژه‌هایی که دیروز پدر و مادر و فرزند را به هم پیوند می‌دادند، امروز دیگر کارکرد خود را از دست داده‌اند. کودک به زبان خود سخن می‌گوید.
زبان،فرهنگي،ديجيتال،واژگان،زباني،كودك،والدين،هويت،كودكان،زما ...

خبرگزاری مهر، یادداشت مهمان- محمدمهدی سیدناصری، ‌بمدرس دانشگاه: زبان، نخستین میراث تمدن و آخرین پناه انسان در برابر خاموشی است.
هر جامعه‌ای تا زمانی زنده است که زبان خود را بشناسد، پاس دارد و در آن زندگی کند.
در ایران عزیزتر از جانمان، زبان همواره بیش از ابزار سخن گفتن بوده است؛ ظرف فرهنگ، آینه هویت و پل پیوند نسل‌ها.
اما در روزگار دیجیتال، این پیوند در حال گسستن است.
کودکان و نوجوانان امروز در زیست‌جهانی رشد می‌کنند که واژگانش نه در کتاب، که در صفحه‌ نمایش زاده می‌شود؛ زبانی تند، فشرده، پررمز و در حال دگرگونی دائم.
آن‌چه در ظاهر «واژه‌های جدید» به نظر می‌رسد، در واقع نشانه تولد یک نظام معنایی تازه است که والدین، معلمان و نهادهای فرهنگی از درک کامل آن بازمانده‌اند.
در نتیجه، میان نسل‌ها دیواری از ناآشنایی برپا شده است؛ دیواری که اگر فرو نریزد، نه‌تنها زبان مشترک خانواده، که بنیان فرهنگی جامعه در معرض فرسایش قرار می‌گیرد.
واژگان دیجیتال؛ زبانی بی‌ریشه یا فرهنگی در حال زایش در عصر دیجیتال؟
در نگاه نخست، این زبان نو، نشانه‌ای از بحران فرهنگی به نظر می‌رسد؛ واژه‌هایی کوتاه، پرشتاب، پر از رمز و نماد.
اما از منظر جامعه‌شناختی، زبان دیجیتال یک «زیرفرهنگ زبانی» است؛ فرهنگی که از دل نیاز به هویت، استقلال و هم‌زیستی در فضای مجازی پدید آمده است.
نوجوان امروز از طریق این واژگان، در جست‌وجوی معنا، شوخ‌طبعی، و تعلق گروهی است.
با این حال، خطر در آن‌جاست که این زبانِ زنده و متغیر، مرزهای گفت‌وگو میان نسل‌ها را می‌گسلد.
واژه‌هایی که دیروز پدر و مادر و فرزند را به هم پیوند می‌دادند، امروز دیگر کارکرد خود را از دست داده‌اند.
کودک به زبان خود سخن می‌گوید، اما شنونده‌ای در خانه نمی‌یابد.
والدین نیز از فهم دقیق معنای کدهای زبانی فرزندان عاجزند.
این شکاف، نه تنها ارتباط خانوادگی را سست می‌کند بلکه بنیان تربیت فرهنگی و انتقال ارزش‌های اخلاقی را تهدید می‌سازد.
بحران واژگان دیجیتال، پدیده‌ای زبانی نیست؛ بحرانی اجتماعی است که به صورت زنجیره‌ای بر روابط خانوادگی، تربیت اخلاقی و حتی هویت ملی اثر می‌گذارد.
چند پیامد مهم آن چنین است:
فروپاشی گفت‌وگوی بین‌نسلی: هرگاه زبان مشترک میان نسل‌ها از میان برود، «درک» نیز فرو می‌پاشد.
کودک احساس می‌کند کسی زبانش را نمی‌فهمد و والدین احساس بیگانگی می‌کنند.
کاهش سرمایه فرهنگی خانواده: زبان حامل تجربه تاریخی و فرهنگی است.
هر واژه‌ تازه‌ای که بی‌ریشه در فرهنگ ملی زاده شود، بخشی از حافظه زبانی جامعه را حذف می‌کند.
تهدید حقوق بنیادین کودک: ارتباط مؤثر، پیش‌شرط اعمال حقوقی چون مشارکت، شنیده‌شدن و رشد آزادانه است.
شکاف زبانی می‌تواند کودک را از امکان بیان آزاد، دفاع از خود و مشارکت در تصمیم‌های مربوط به زندگی‌اش محروم کند.
تضعیف اعتماد اجتماعی: زبان، بستر اعتماد است.
هرچه واژگان میان نسل‌ها ناپیوسته‌تر شود، حس هم‌فهمی و هم‌دلی در جامعه نیز کاهش می‌یابد.
علت عقب‌ماندگی فرهنگی در برابر زبان دیجیتال را نمی‌توان فقط به تغییر تکنولوژی نسبت داد.
چند عامل بنیادین در این میان نقش دارند:
-نظام آموزشی سنتی: آموزش رسمی هنوز برای جهان دیجیتال برنامه‌ای ندارد.
دانش‌آموزان در مدرسه با متونی مواجه‌اند که با زبان و زیست روزمره‌شان بی‌ارتباط است.
-فاصله زمانی در تجربه زیست: والدین و معلمان در فضایی پرورش یافته‌اند که ارتباط حضوری و نوشتاری اساس گفت‌وگو بود، نه پیام‌های تصویری و نمادین.
-فرسودگی فرهنگی و معیشتی: فشارهای اقتصادی، والدین را از حضور عاطفی و گفت‌وگویی بازمی‌دارد و فرصت یادگیری متقابل را از میان می‌برد.
-نبود سیاست فرهنگی ملی: در حالی که کشورهای توسعه‌یافته، برای «ادبیات دیجیتال کودکان» راهنما و آموزش رسمی دارند، در ایران هنوز هیچ راهبرد ملی در این زمینه تدوین نشده است.
در بسیاری از خانواده‌ها، نخستین واکنش به زبان دیجیتال، تلاش برای کنترل یا منع آن است؛ حال آن‌که این واکنش نتیجه معکوس دارد.
از منظر حقوق کودک، زبان بخشی از هویت است و هرگونه مداخله‌ای باید با رعایت اصل کرامت انسانی و حق رشد آزاد کودک انجام گیرد.
در این چارچوب، دولت و خانواده باید نه به سرکوب زبان نو، بلکه به فهم و ترجمه‌ی فرهنگی آن بیندیشند.
والدینی که می‌کوشند واژگان دیجیتال را بیاموزند، در واقع در حال بازسازی اعتماد و گفت‌وگو هستند.
قانون‌گذار نیز باید سیاست‌هایی را تدوین کند که همزمان از کودکان در برابر خطرات فضای مجازی حمایت کند و استقلال زبانی و فکری آنان را به رسمیت بشناسد.
راهبردهای فرهنگی و آموزشی برای بازسازی گفت‌وگو چیست؟
آموزش زبان دیجیتال در نظام تربیتی: لازم است در برنامه درسی مدارس، بخشی به تحلیل زبان رسانه‌ای و واژگان دیجیتال اختصاص یابد تا معلمان بتوانند میانجی فرهنگی باشند.
تدوین منشور ملی گفت‌وگوی خانواده و کودک در فضای مجازی: این منشور باید شامل راهنمایی‌هایی برای والدین، مدارس و رسانه‌ها در زمینه درک زبان کودکان باشد.
تقویت رسانه‌های فرهنگی کودک‌محور: تولید برنامه‌های تلویزیونی، کتاب و پویانمایی‌هایی که زبان کودک امروز را با ارزش‌های فرهنگی ایرانی پیوند دهد.
آفرینش ادبیات دیجیتال بومی: نویسندگان کودک و نوجوان باید در کنار نشر سنتی، به خلق واژگان، داستان‌ها و روایت‌هایی بپردازند که زبان دیجیتال را با روح فرهنگ ایرانی درآمیزند.
گفت‌وگوی مستمر خانوادگی: والدین باید هر هفته زمانی را به یادگیری و پرسش از فرزندان درباره واژگان جدید اختصاص دهند؛ بدون قضاوت، با کنجکاوی و احترام.
یادمان باشد زبان، خانه مشترک ماست!
بحران واژگان دیجیتالی، نه صرفاً مسئله‌ای زبانی، بلکه آینه‌ای از تحولات عمیق فرهنگی و اجتماعی ایران است.
در پس هر واژه جدید، کودکی ایستاده است که در جست‌وجوی معنا و هویت خویش است، و در برابر او والدینی که میان حیرت و نگرانی سرگردان‌اند.
چاره کار نه در حذف زبان نو، بلکه در فهم آن است؛ نه در کنترل، بلکه در گفت‌وگو.
اگر زبان را میدان نبرد نسلی کنیم، هم کودکی از دست می‌رود و هم فرهنگ!
اما اگر آن را به پلی برای هم‌فهمی بدل کنیم، واژه‌های تازه نیز می‌توانند حامل ارزش‌های کهن شوند.
نجات زبان از خاموشی، یعنی بازگرداندن گفت‌وگو به خانه، کلاس و جامعه.
تا زمانی که واژه‌ها میان نسل‌ها جریان دارند، معنا نیز زنده است؛ و تا زمانی که معنا زنده است، فرهنگ ما تداوم دارد.
آینده زبان فارسی و هویت ایرانی، در گرو آن است که بیاموزیم نه از واژه‌های کودکان بترسیم، بلکه از فاصله‌ای که میان ما و آنان افتاده است.
این فاصله را نه قانون و نه فناوری، بلکه تنها گفت‌وگویی عاشقانه، آگاهانه و انسانی می‌تواند پر کند؛ گفت‌وگویی که آغازش با یک پرسش ساده است: «فرزندم، امروز در دنیای واژه‌هایت چه معناهایی تازه کشف کرده‌ای؟»


جمعه، 16 آبان 1404 - 15:17 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0