FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ضرورت روایت‌گری در دوران پسا جنگ برای ثبت حافظه زنده ملت


 

مهر | فرهنگی و هنری | جمعه، 09 آبان 1404 - 22:41
پژوهشگر و کارشناس گفت: روایت‌گری پسا جنگ یعنی جان دوباره دادن به حقیقت‌هایی که ممکن است در هیاهوی روزمرگی از یاد بروند.
جنگ،روايت،نفري،ثبت،حافظه،فراموش،تجربه،زنده،دوران،اشاره،ادامه ...

به گزارش خبرگزاری مهر، به همت انجمن ادبی هزارداستان، چهارمین نشست مجازی این مجموعه با عنوان «روایت‌گری در زمانه پساجنگ» شامگاه سه‌شنبه، ششم آبان‌ماه و با ارائه‌ی مرضیه نفری، پژوهشگر و کارشناس برگزار شد.
در این نشست که با حضور علاقه‌مندان به حوزه ادبیات پایداری، روایت‌نگاری و مطالعات اجتماعی جنگ به‌صورت مجازی برپا شد، سخنران برنامه به بررسی جایگاه روایت‌گری در دوران پس از جنگ، ضرورت استمرار آن برای ثبت حافظه جمعی ملت و نقش روایت در بازسازی فرهنگی جوامع پس از منازعه پرداخت.
در نشست تخصصی «روایت‌گری در دوران پسا جنگ»، مرضیه نفری، کارشناس و پژوهشگر، با تأکید بر اهمیت ثبت تجربه‌های مردمی پس از جنگ و ضرورت پرهیز از تکرار خطاهای گذشته گفت: دغدغه ما در روایت‌گری پسا جنگ از جایی آغاز شد که دیدیم در جریان حمله اخیر رژیم اسرائیل به ایران، بسیاری از تجربه‌ها و واقعیت‌های میدانی به سرعت فراموش شدند.
ما پیش‌تر هشت سال با حمله رژیم بعث مواجه بودیم و حالا باید از آن تجربه بیاموزیم تا اشتباهات روایت‌گری آن دوران تکرار نشود.
او با طرح این پرسش که «آیا با پایان جنگ همه چیز تمام می‌شود؟» افزود: وقتی گلوله‌ها خاموش می‌شوند و صدای آژیرها فرو می‌نشیند، به ظاهر آرامش بازمی‌گردد؛ اما آیا واقعاً همه چیز پایان می‌یابد؟
ما اکنون دو تجربه مهم داریم؛ جنگ هشت‌ساله و درگیری خردادماه امسال که برخی آن را جنگ دوازده‌روزه می‌خوانند، اما واقعیت این است که ابعاد آن گسترده‌تر و همچنان ادامه‌دار است.
در چنین شرایطی وظیفه ما تازه آغاز می‌شود؛ چراکه نباید بگذاریم حقیقت زیر خاک بماند و فراموش شود.
نفری ادامه داد: روایت‌گری پسا جنگ یعنی جان دوباره دادن به حقیقت‌هایی که ممکن است در هیاهوی روزمرگی از یاد بروند.
باید از همان لحظه‌های نخست، کار را آغاز کرد تا آنچه رخ داده در حافظه جمعی ملت باقی بماند.
ما در دفاع مقدس گاهی دیر شروع کردیم و همین باعث شد بسیاری از خاطرات ارزشمند یا از میان برود یا بعدها به‌درستی روایت نشود.
حالا نباید اجازه دهیم این اتفاق دوباره تکرار شود.
روایت، راهی برای انسان‌سازی و جلوگیری از تبدیل انسان‌ها به عدد
این کارشناس حوزه روایت با اشاره به نقش روایت در بازگرداندن «انسانیت به آمار و ارقام جنگ» اظهار کرد: در اخبار می‌شنویم که مثلاً ۲۴ کودک در بمبارانی جان باختند یا ۱۲۰ نفر بر اثر یک حادثه از بین رفتند، اما نباید فراموش کنیم که پشت این اعداد انسان‌هایی زنده، خانواده‌دار و صاحب احساس هستند.
آن‌ها عدد نیستند، زندگی‌اند.
روایت‌گری ما باید به این انسان‌ها دوباره حیات ببخشد.
او افزود: روایت کردن فقط کار نویسندگان حرفه‌ای نیست.
هر کسی که توان نوشتن دارد باید قلم به دست بگیرد و از تجربه خودش بنویسد.
هدف این است که نگذاریم انسان‌ها در آمار گم شوند.
روایت یعنی زنده کردن چهره، احساس و زندگی پشت هر عدد.
نفری با یادآوری تجربه کشورهای دیگر گفت: در برخی کشورها، روایت‌گری حتی به‌عنوان یک روش درمانی شناخته می‌شود.
آسیب‌دیدگان از جنگ، بحران‌های طبیعی یا همه‌گیری‌ها با روایت تجربه‌هایشان درمان می‌شوند.
ما هم در زندگی روزمره حس کرده‌ایم که نوشتن یا گفت‌وگو کردن، نوعی تخلیه روحی است؛ همان فرایند درمان از طریق روایت است.
روایت‌گری به‌عنوان حافظه زنده ملت
او ادامه داد: اگر ما ننویسیم، دیگران ما را روایت می‌کنند و این یعنی تحریف.
ثبت روایت‌ها فقط یک کار فرهنگی نیست، بلکه نوعی مصون‌سازی تاریخی است.
ابزارهای تبلیغاتی دشمن زیاد است و اگر ما روایت نکنیم، آنان با روایت خودشان ذهن نسل‌های بعد را می‌سازند.
حتی نسل ما، با این‌همه ورودی ذهنی، خیلی از چیزها را زود فراموش می‌کند، چه برسد به نسل‌های بعد.
نفری با اشاره به تجربه شخصی خود در جنگ خردادماه گفت: من پوشه‌ای با عنوان جنگ درست کرده بودم و از همان روزها شروع کردم به نوشتن روزنوشت‌ها.
فضای آن روزها حماسی بود، اما فقط حماسه نبود؛ لحظه‌های ترس، ابهام و امید در کنار هم بود.
وقتی حالا برمی‌گردم و نوشته‌ها را می‌خوانم، می‌بینم چقدر آن‌ها توانسته‌اند حس و حال آن روزها را زنده نگه دارند.
این یعنی روایت‌گری توانسته حافظه زنده یک ملت باشد.
از بی‌معنایی پس از جنگ تا ضرورت پاسخ به پرسش‌ها
نفری در بخشی دیگر از سخنان خود به فضای پس از جنگ اشاره کرد و گفت: بعد از هر جنگ، معمولاً موجی از بی‌معنایی به‌وجود می‌آید.
در سال‌های پس از جنگ ایران و عراق، بسیاری می‌پرسیدند چرا جنگ را ادامه دادیم، چرا زودتر تمامش نکردیم.
این پرسش‌ها نتیجه همان خلأ روایی بود.
اگر روایت‌های دقیق و انسانی از آن دوران وجود داشت، بسیاری از این پرسش‌ها پاسخ خود را پیدا می‌کردند.
روایت، معنا می‌آورد و مانع از بی‌معنایی می‌شود.
او در ادامه خاطرنشان کرد: فراموشی، نوعی مرگ است.
ما یک‌بار در جنگ می‌میریم، اما اگر خاطره‌ها را فراموش کنیم، دوباره می‌میریم.
مرگ دوم، همان فراموشی است.
اگر تجربه‌های جنگ را کنار بگذاریم، در واقع خودمان را از بخشی از هویت تاریخی‌مان تهی کرده‌ایم.
فراموشی خطرناک‌تر از خود جنگ است، چون ما را از چرایی مقاومت و ایستادگی دور می‌کند.
هرکس می‌تواند راوی باشد
این پژوهشگر حوزه روایت با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در روایت‌گری گفت: گاهی وقتی به کسی می‌گوییم بنویس، می‌گوید من که چیز خاصی ندارم.
اما واقعیت این است که هر کسی تجربه‌ای دارد.
حتی یک زن خانه‌دار در روزهای جنگ، اگر از حس و حال آن دوران بنویسد، بخش مهمی از تاریخ را ثبت کرده است.
تجربه‌های روزمره هم ارزش ثبت دارند، چون بخش پنهان جنگ را نشان می‌دهند.
او افزود: من وقتی برای نگارش رمان شب‌های بی‌ستاره با زنان قمی که در پشت جبهه پتو می‌شستند گفت‌وگو کردم، تازه فهمیدم چقدر روایت‌هایشان زنده و انسانی است.
یکی از آن‌ها گفت سال‌ها در حیاط خانه پتو می‌شستند، درحالی‌که نوزادشان را کنار حوض شیر می‌دادند و دوباره برمی‌گشتند سر کار.
وقتی پرسیدم آیا کسی این را جایی نوشته، گفت نه، چون فکر می‌کردیم کار خاصی نیست.
درحالی‌که همین تجربه‌ها بخش مهمی از حافظه فرهنگی ماست.
نفری تأکید کرد: روایت فقط از خط مقدم نیست؛ در خانه‌ها، کوچه‌ها و بیمارستان‌ها هم جریان دارد.
کسی که غذا می‌پزد یا پتو می‌شوید هم در جنگ حضور دارد.
روایت این حضورها، بخش نادیده تاریخ است که باید بازگو شود.
او با اشاره به تجربه خود به‌عنوان مدیر کتابخانه‌ای در شهر قم گفت: در روزهای جنگ خرداد، مدارس تعطیل بودند اما کتابخانه‌ها همچنان فعال بودند.
در قم، برخلاف شهرهای درگیرتر مانند تهران، فضا آرام‌تر بود، اما حضور مردم در کتابخانه‌ها بیشتر شده بود.
حتی اعضای تهرانی که به قم پناه آورده بودند، دوستان و خانواده‌هایشان را هم با خود می‌آوردند.
این برای من به‌عنوان یک کتابدار، تجربه‌ای منحصربه‌فرد بود که با شهرهای دیگر تفاوت داشت.
نفری افزود: هر شهر، هر محله و هر شغل تجربه خاص خودش را دارد.
ثبت این تفاوت‌ها اهمیت دارد، چون تاریخ شفاهی فقط با تنوع روایت‌ها معنا پیدا می‌کند.
اگر ما روایت نکنیم، تفاوت‌ها از بین می‌رود و تصویری یکنواخت از جنگ باقی می‌ماند که واقعیت را نشان نمی‌دهد.
ضرورت ثبت علمی و نظام‌مند روایت‌ها
او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما باید سبک کارمان را از این به بعد علمی و دقیق‌تر کنیم.
ثبت روایت‌ها باید نظام‌مند باشد تا بتواند به عنوان منبع تاریخی معتبر مورد استفاده قرار گیرد.
اگر از همین امروز معلمان، دانشجویان و کارمندان شروع به نوشتن کنند، ما گنجینه‌ای از تجربه‌های واقعی خواهیم داشت که به کار تاریخ‌نگاران آینده می‌آید.
نفری افزود: یکی از اشتباهات ما در جنگ ایران و عراق این بود که ثبت خاطرات با تأخیر انجام شد و مصاحبه‌ها هم چندان روش‌مند نبود.
همین باعث شد بسیاری از کتاب‌ها شبیه هم شوند و روایت‌های تکراری شکل بگیرد.
بعدها، وقتی روایت‌ها از زبان خانواده‌ها و همسران شهدا منتشر شد، تازه فهمیدیم که چقدر آن زاویه نگاه می‌تواند روایت را انسانی‌تر و اثرگذارتر کند.
او ادامه داد: کتاب‌هایی مانند آثار مجموعه روایت فتح یا خاطرات همسران شهدا باعث شد شخصیت‌های واقعی جنگ برای مردم ملموس شوند.
گاهی یک شهید نه به خاطر مقام فرماندهی، بلکه به خاطر روایت خوب و انسانی از زندگی‌اش در دل مردم ماندگار شد.
این همان قدرت روایت است که می‌تواند یک شخصیت را به الگو تبدیل کند.
در پایان، مرضیه نفری با تأکید بر مسئولیت جمعی در حفظ حافظه جنگ گفت: اگر ننویسیم، فراموش می‌کنیم.
اگر فراموش کنیم، دوباره می‌میریم.
هر نوشته‌ای ساده‌ترین یادداشت روزانه می‌تواند بخشی از حافظه تاریخی ما باشد.
روایت‌گری یعنی ماندگار کردن انسان‌ها، و این وظیفه همه ماست.


 
 

شنبه، 10 آبان 1404 - 00:14 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0