FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


قرآن را بهتر بشناسیم خلقت انسان از خاک و گل


 

غلامرضا رضایی تربقان

فعال فرهنگی ،اجتماعی،مذهبی،سیاسی

23 یادداشت منتشر شده
 

📝قرآن را بهتر بشناسیم خلقت انسان از خاک و گل

💢در قرآن آیاتی به خلقت انسان اشاره می کند که1400سال قبل بر یک شخص درس نخوانده و امی نازل شد. بعد از گذشت صدها سال، بشر در قرن بیست و یکم با علم جنین شناسی و دستگاه های مجهز عکس برداری به مراحل تشکیل جنین و تطبیق آنان با آیات شریفه پی برد که این امر ثابت می کند این قرآن کلام خداست و بشر در آن عصر و زمان قادر به درک این مسائل نبوده است.

🔹از آیات شریفه قرآن استفاده می شود که انسان در آغاز خاک بوده و پس از آمیخته شدن با آب، تبدیل به گل شده و پس از مدتی این گل شکل لجن بدبویی به خود گرفته و… در آیاتی از قرآن خلقت انسان را از نطفه مختلط می شمرد که البته منظور از این آیات آفرینش انسان در مراحل و نسل های بعد است. به این ترتیب که جد نخستین ما از خاک و فرزندان او از نطفه امشاج آفریده شده اند. در قرآن درباره آغاز پیدایش انسان تعبیرات مختلفی است.

🔸در سوره روم آیه20 و من آیاته ان خلقکم من تراب. از نشانه های او این است که شما را از خاک آفرید.
🔻در سوره سجده آیه 7 می فرماید: و بدا خلق الانسان من طین. آفرینش انسان را از گل آغاز کرد.

🔻در سوره صافات آیه 11 می فرماید: انا خلقناهم من طین لازب. ما آنان را از گل چسبنده ای آفریده ایم.

🔻و در سوره انسان آیه 2 می فرماید: انا خلقنا الانسان من نطفه امشاج. خلقت انسان را از نطفه مختلط می شمرد.

🔻اما آیات 12و13و14 سوره مومنون مراحل خلقت جنین را بیان می کند. دقت کنیم که این آیات را 1400 سال قبل خداوند بر پیامبرش نازل کرد که یکی از اعجاز خلقت را بیان می کند. چیزی که امروز علم ثابت کرده نمی تواند گفته یک بشر باشد و یقینا خالص کلام خداوند است.

🔻آیه 12 و لقد خلقنا الانسان من سلاله من طین. انسان را از عصاره ای از گل آفریدیم.

🔻آیه 13 ثم جعلناه نطفه فی قرار مکین. سپس آن را نطفه ای در قرارگاه مطمئن (رحم) قرار دادیم.

🔻آیه 14 ثم خلقنا النطفه علقه فخلقنا العلقه مضغه فخلقنا المضغه عظاما فکسونا العظام لحما ثم انشاناه خلقا آخر فتبارک الله احسن الخالقین. سپس نطفه را به صورت علقه (خون بسته) و علقه را به صورت مضغه (چیزی شبیه گوشت جویده) و مضغه را به صورت استخوان هایی در آوردیم. از آن پس آن را آفرینش تازه ای ایجاد کردیم. بزرگ است خدایی که بهترین خلق کنندگان است.

🔹در این آیات درباره چگونگی شکل گرفتن انسان شرح داده است.
در گام نخست می فرماید؛ انسان با آن عظمت و با آن همه استعداد و شایستگی ها این افضل مخلوقات و برترین موجودات جهان از خاکی بی ارزش؛ و این نهایت قدرت نمایی او است که از چنین مواد ساده ای چنان موجود بدیعی آفرید.

🔻در آیه بعد می فرماید: ثم جعلناه نطفه فی قرار مکین. سپس او را نطفه ای قرار دادیم در قرارگاه امن وامان. مراد از قرارگاه امن وامان، رحم است که اشاره به موقعیت خاص رحم در بدن انسان است. در واقع در محفوظ ترین نقطه بدن که از هر طرف کاملا تحت حفاظت است قرار گرفته. ستون فقرات از یکسو، استخوان نیرومند لگن خاصره از سوی دیگر و هم چنین پوشش های متعدد شکم و… همگی شاهد این قرارگاه امن است.

🔹بعد به مراحل شگفت آور و بهت آور سیر نطفه در رحم مادر و چهره های گوناگون خلقت که یکی بعد از دیگری در آن قرارگاه امن و دور از دسترس بشر ظاهر می شود، اشاره کرده و می فرماید: (سپس ما نطفه را به صورت خون بسته ای در آوردیم و بعد از این، خون بسته را به مضغه که شبیه گوشت جویده است تبدیل کردیم و بعد آن را به صورت استخوان در آوردیم و از آن پس بر استخوان ها گوشت پوشاندیم. (ثم خلقنا النطفه علقه فخلقنا العلقه مضغه فخلقنا المضغه عظاما فکسونا العظام لحما) این چهار مرحله متفاوت که به اضافه مرحله نطفه بودن مراحل پنج گانه را تشکیل می دهد هرکدام برای خود عالم عجیبی دارد، مملو از شگفتی ها که در علم جنین شناسی دقیقا موردبررسی قرار گرفته و کتاب ها پیرامون آن نوشته اند. ولی روزی که قرآن این مراحل مختلف خلقت جنین انسان و شگفتی های آن سخن می گفت، اثری از این علم و دانش نبود.

🔹برای مثال در مرحله دوم که به مراحل شکل گرفتن جنین اشاره دارد، کلمه ای که برای وصف جنین در این مرحله به کار برده شده “علقه” است. وقتی به فرهنگ دهخدا مراجعه یا علقه به انگلیسی ترجمه می شود، سه معنی جداگانه دارد. معنی اول لخته خون، معنی دوم معلق یا به چیزی آویزان یا چسبیده است. معنی سوم زالو. همه این سه معنی رابطه خاصی با جنین در آن زمان دارد.

در هفته سوم پرورش جنین، قلب لوله ای و رگ های خونی به هم می پیوندند و سیستم قلبی و عروقی را تشکیل می دهند و با به اتمام رسیدن هفته سوم خون به چرخش در می آید و در روز بیست و یکم قلب شروع به تپیدن می کند. در مورد آویزان بودن یا چسبیدن، اولین چیزی که به ذهن می رسد بند ناف است. امروز می دانیم که بند ناف از ساقه ی پیوسته شکل می گیرد و این ساقه همراه با شکل گرفتن جنین شکل می گیرد و جنین شناسان این ساقه را به یک آویزان تشبیه کردند که جنین را آویزان نگه می دارد و شباهت خیلی زیاد به یک لخته خون دارد(علقه) و در روز 25 تشکیل جنین درست شبیه به یک زالو است. در این مرحله جنین اندازه یک هسته گندم است و عکس هایی که با اشعه ایکس از زالو و جنین در این مرحله گرفته شده حیرت انگیز است که سر جنین در آن تصاویر شبیه به سر زالو است و شباهت سایر قسمت های بدن زالو با جنین واقعا خارق العاده است که آیات شریفه قرآن این حقایق را بیان نموده است. درحالی که دانشمندان می گویند وصف جنین در قرآن بر مبنای دانش قرن هفتم میلادی کاملا غیرممکن است و تنها برداشت منطقی این است که این جزئیات از طرف خداوند بر پیامبر(ص) وحی شده است.

🔹و در پایان آیه، به آخرین مرحله که در واقع مهم ترین مرحله آفرینش بشر است با یک تعبیر سربسته و پرمعنی اشاره کرده می فرماید (ثم انشاناه خلقا آخر) سپس ما او را آفرینش تازه ای بخشیدیم. (فتبارک الله احسن الخالقین) آفرین بر این قدرت نمایی بی نظیر که در ظلمت کده رحم این چنین تصویر بدیعی با این همه عجائب و شگفتی ها بر قطره آبی نقش می زند.

🔸آفرین بر آن علم و حکمتی که این همه استعداد و لیاقت و شایستگی را در چنین موجود ناچیزی ایجاد می کند. آفرین بر او و بر خلقت بی نظیرش. (فتبارک الله احسن الخالقین)

✍ غلامرضا رضایی تربقان

 منبع خبر: (صدای خاوران)آوای کاشمر _ شماره ۵۲۴_صفحه۵

لینک کوتاه : https://sedayekhavaran.ir/?p=7205کد خبر : 7205_۰۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲

غلامرضا رضایی تربقانقران را بهتر بشناسیمقران
یادداشت قبلی

قرآن را بهتر بشناسیم (از سوره قل هو الله احد چه می دانیم؟)

یادداشت بعدی

قرآن را بهتر بشناسیم. (خطوط سرانگشتان و بادهای بارورکننده)

 

https://civilica.com/note/203/


جمعه، 09 آبان 1404 - 23:45 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0