FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


منشأ آفرینش


 

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

کلُّ شیءٍ خُلِقَ مِن ماءٍ .
هر چیزى از آب آفریده شده است .

( کنز العمّال : ۱۵۱۱۹ )

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

خَلقَ اللّه ُ السَّماءَ الدُّنیا مِن المَوجِ المَکْفوفِ .
خداوند آسمان فُرودین ( اوّل ) را از موج مهار شده آفرید .

( کنز العمّال : ۱۵۱۸۸ )

امام على علیه السلام ـ در پاسخ به این سؤال که : آسمانها از چه آفریده شده است ؟ ـ فرمود :

مِن بُخارِ الماءِ .
از بخار آب .

( بحار الأنوار : ۵۸/۸۸/۱ )

امام على علیه السلام :

و کانَ منِ اقْتِدارِ جَبَروتِهِ و بَدیعِ لطَائفِ صَنْعَتِه أنْ جَعلَ مِن ماءِ البَحرِ الزّاخِرِ المُتَراکِمِ المُتَقاصِفِ یَبَسا جامِدا ، ثُمَّ فَطَرَ مِنهُ أطْباقا فَفَتقَها سَبْعَ سَماواتٍ .

از نشانه هاى توانایى و سلطنت خداوند و شگفتى آفرینشهاى ظریف او این است که از آب دریاى ژرفِ بر هم ریخته پُر موج ، [ زمین ] خشک و جامد را آفرید ، آن گاه طبقاتى از آن خلق کرد و پس از پیوستگى، آنها را از هم باز کرد و هفت آسمان را پدید آورد .

( نهج البلاغه: الخطبه۲۱۱ )

بحار الأنوار ـ به نقل از حبّه عرنى ـ :

سَمِعْتُ علیّا علیه السلام ذاتَ یَومٍ یَحْلِفُ : و الّذی خَلقَ السّماءَ مِن دُخَانٍ و ماءٍ .
یک روز شنیدم که على علیه السلام چنین سوگند مى خورد : سوگند به آن که آسمان را از نوعى دود و آب آفرید .

( بحار الأنوار : ۵۸/۱۰۴/۳۵ )

امام باقر علیه السلام :

کانَ کلُّ شیءٍ ماءً و کانَ عَرشُهُ على الماءِ ، فأمرَ اللّه ُ عزّ ذِکرُهُ الماءَ فاضْطَرَمَ نارا ، ثُمَّ أمرَ النّارَ فخَمَدَتْ ، فارْتَفَع مِن خُمودِها دُخانٌ ، فخَلقَ اللّه ُ عزّ و جلّ السّماواتِ مِن ذلکَ الدُّخَانِ ، و خَلقَ اللّه ُ عزّ و جلّ الأرضَ مِن الرَّمادِ
همه چیز آب بود، و عرش خدا بر آب بود . پس خداوند ـ عزّ ذکره ـ آب را فرمان داد ، و آن آتشى شعله ور شد. سپس فرمان داد آتش خاموش شد و از آن دودى برخاست . پس خداوند عزّ و جلّ آسمانها را از آن دود بیافرید و خداوند عزّ و جلّ زمین را از خاکستر [ آن آتش ] خلق کرد .

( الکافی : ۸/۱۵۳/۱۴۲ )
نخستین آفریده خداوند سبحان

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

إنَّ أوَّلَ شَیْءٍ خَلقَهُ اللّه ُ القَلَمُ ، فأمَرهُ فکَتَبَ کُلَّ شَیْءٍ یَکونُ .
نخستین چیزى که خدا آفرید، قلم بود و آن گاه به آن فرمان داد و قلم هر آنچه را که باید خلق مى شد، نوشت .

( کنز العمّال : ۱۵۱۱۵ )

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

إنَّ أوَّلَ ما خَلقَ اللّه ُ القَلَمُ ، فقالَ لَهُ : اکْتُبْ ، قالَ : یا رَبِّ ، و ما ذا أکتُبُ ؟ قالَ : اکْتُبْ مَقادِیرَ کلِّ شیءٍ حتّى تَقومَ السّاعهُ .
نخستین چیزى که خدا آفرید، قلم بود و به آن فرمود : بنویس . گفت: پروردگارا! چه بنویسم ؟ فرمود : مقدّرات (اندازه هاى) هر آنچه را تا روز قیامت پدید خواهد آمد ، بنویس .

( کنز العمّال : ۱۵۱۱۶ )

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

أوَّلُ ما خَلَقَ اللّه ُ العقَلُ .
نخستین چیزى که خدا آفرید، عقل بود .

( بحار الأنوار : ۱/۹۷/۸ )

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

أوَّلُ ما خَلقَ اللّه ُ نُوری .
نخستین چیزى که خدا بیافرید، نور من بود .

( بحار الأنوار : ۱/۹۷/۷ )

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

إنَّ أوَّلَ ما خَلقَ اللّه ُ عزّ و جلّ أرْواحُنا ، فأنْطَقَها بتَوحیدِهِ و تَمْجیدِهِ ، ثُمَّ خَلقَ المَلائکَهَ .
نخستین موجودى که خداوند عزّ و جلّ بیافرید، ارواح ما بود ، و آن گاه آنها را به توحید و تمجید خود گویا کرد ، سپس فرشتگان را خلق فرمود.

( عیون أخبار الرِّضا : ۱/۲۶۲/۲۲ )

امام على علیه السلام ـ وقتى از ایشان درباره نخستین آفریده خدا سؤال شد ـ فرمود :

خَلقَ النُّورَ .
نور را آفرید.

( بحار الأنوار : ۵۷/۷۳/۴۹ )

أوَّلُ شَیءٍ خَلقَهُ مِن خَلْقِهِ الشّیءُ الّذی جَمیعُ الأشیاءِ مِنهُ ، و هُو الماءُ .
نخستین چیزى که خدا آفرید و همه چیزهاى دیگر از او به وجود آمد، آب بود .

( التوحید : ۶۷/۲۰ )

امام باقر علیه السلام ـ

ـ لَمّا جاءَ إلَیهِ رجُلٌ مِن عُلَماءِ أهلِ الشّامِ فقالَ : ··· إنّی أسألُکَ عَن أوَّلِ ما خَلقَ اللّه ُ مِن خَلْقِهِ ، فإنَّ بَعضَ مَن سألتُهُ قالَ : القَدَرُ ، و قالَ بَعضُهُمُ : القَلَمُ ، و قالَ بَعْضُهُم : الرُّوحُ ـ : ما قالوا شَیئا ··· لَو کانَ أوّلُ ما خَلقَ مِن خَلقِهِ الشّیءَ مِن الشّیءِ إذا لَم یَکُنْ لَهُ انْقِطاعٌ أبدَا ، و لَم یَزَلِ اللّه ُ إذا و مَعهُ شیءٌ لَیس هُو یَتَقدّمُهُ . و لکنّهُ کانَ إذْ لا شیءَ غَیرُهُ ، و خَلقَ الشَّیءَ الّذی جَمیعُ الأشیاءِ مِنهُ ، و هُو الماءُ الّذی خَلقَ الأشیاءَ مِنهُ ، فجَعَلَ نَسبَ کلِّ شیءٍ إلى الماءِ ، و لم یَجْعَلْ للماءِ نَسَبا یُضافُ إلَیهِ .
وقتى یکى از علماى شام خدمت ایشان رسید و عرض کرد: ··· من از شما درباره نخستین آفریده خدا مى پرسم ؛ زیرا این سؤال را از دیگران نیز پرسیده ام ؛ یکى گفته : تقدیر ؛ دیگرى پاسخ داده : قلم ؛ و بعضى هم گفته اند : روح ـ فرمود : جوابى در خور نداده اند ··· اگر نخستین مخلوقى که خدا آفرید، از شى ء [نه لا شى ء ]آفریده شده باشد، در این صورت خداوند هرگز منقطع [ از موجودات ] نبوده و همواره با او چیزى بوده که خدا بر او تقدّم نداشته است (همواره موجودى قدیم به قدمت خدا وجود داشته است) در حالى که خدا بود و هیچ چیز با او نبود و سپس چیزى را آفرید که منشأ همه موجودات شد و آن آب است، که دیگر چیزها را از آن بیافرید . پس هر چیزى را به آب منسوب کرد و آب را به چیزى نسبت نداد .

( الکافی : ۸/۹۴/۶۷ )

امام صادق علیه السلام :

إنَّ اللّه َ جَلَّ ثَناؤهُ خَلقَ العَقلَ ، و هُو أوَّلُ خَلْقٍ خَلَقهُ مِن الرُّوحانِیّینَ .
خداوند ـ جلّ ثناؤه ـ عقل را بیافرید و آن، نخستین موجود روحانى ( مجرّدى ) است که خدا آفرید .

( مشکاه الأنوار : ۴۴۱/۱۴۸۵ )
آفرینش جهان

امام على علیه السلام :

خَلقَ الخَلْقَ على غَیرِ تَمْثیلٍ و لا مَشُورَهِ مُشیرٍ ، و لا مَعُونَهِ مُعینٍ ، فتَمَّ خَلْقُهُ بأمْرِهِ ، و أذْعَنَ لطاعَتِهِ فأجابَ .
خداوند موجودات را بدون در دست داشتن هیچ نمونه اى و بدون مشورت با هیچ مشاورى و بدون کمک گرفتن از هیچ یاورى، آفرید و خلقت به فرمان او تمام و کامل شد و همگى به طاعتش اقرار کردند .

( نهج البلاغه: الخطبه ۱۵۵ )

امام على علیه السلام :

لَم یَخْلُقِ الأشیاءَ مِن اُصولٍ أزَلیَّهٍ ، و لا مِن أوائلَ أبَدِیَّهٍ ، بَل خَلقَ ما خَلقَ فأقامَ حَدَّهُ ، و صَوّرَ ما صَوّرَ فأحْسَنَ صُورَتَهُ .
اشیاء را از موادّى ازلى یا نمونه هایى ابدى نیافرید، بلکه آفرید آنچه آفرید و اندازه اش را تعیین کرد و صورتى داد به آنچه داد و آن صورت را به نیکوترین شکل نگاشت

( نهج البلاغه : الخطبه ۱۶۳ )

امام على علیه السلام :

خَلقَ الخَلائِقَ على غَیرِ مِثالٍ خَلا مِن غَیـرِهِ ، و لَـم یَسْتَعِـنْ علـى خَلْقِهـا بأحَدٍ مِن خَلْقِهِ .
موجودات را بدون نمونه اى که از غیر او صادر شده باشد، خلق کرد و در آفریدن آنها از هیچ یک از مخلوقاتش کمک نگرفت.

( نهج البلاغه : الخطبه ۱۸۶ )

امام على علیه السلام :

مُبْتَدِعُ الخَلائقِ بعِلْمِهِ ، و مُنْشِئُهُم بحُکْمِهِ ، بلا اقْتِداءٍ و لا تَعلیمٍ ، و لا احْتِذاءٍ لمِثالِ صانِعٍ حَکیمٍ ، و لا إصابَهِ خَطأٍ ، و لا حَضْرَهِ مَلأٍ .
[اوست] آفریننده آفریدگان به علم خویش و پدید آورنده بدون تقلید و پیروى و آموختن و یا الگو قرار دادن از نمونه سازنده اى حکیم و یا به خطا رفتن و یا جماعتى را [ براى یارى و مشورت ] گرد آوردن .

( نهج البلاغه: الخطبه ۱۹۱ )

امام باقر علیه السلام ـ درباره آیه «آیا کافران نیندیشیدند که آسمانها و زمین درهم بسته بود و ما آن دو را گشودیم» ـ فرمود :

کانتِ السّماءُ رَتْقا لا تُنْزِلُ القَطْرَ ، و کانَتِ الأرضُ رَتْقا لا تُخْرِجُ النّباتَ ، ففَتَقَ اللّه ُ السّمَاءَ بالقَطْرِ ، و فَتَقَ الأرضَ بالنَّباتِ .
آسمان فرو بسته بود و باران نمى بارید و زمین فرو بسته بود و گیاهى نمى رویاند ، پس، خداوند با باران، آسمان را گشود و زمین را با رویاندن گیاه باز کرد .

( الأنبیاء : ۳۰ – الاحتجاج : ۲/۱۸۱/۲۰۷ )

امام باقر علیه السلام :

إنَّ اللّه َ تبارکَ و تعالى ··· خَلقَ الأشیاءَ لا مِن شَیءٍ ، و مَن زَعَمَ أنَّ اللّه َ تعالى خَلقَ الأشیاءَ مِن شَیءٍ فَقد کَفرَ ؛ لأنَّهُ لَو کانَ ذلکَ الشَّیءُ الّذی خَلقَ مِنهُ الأشْیاءَ قَدیما مَعهُ فی أزَلیَّتِهِ و هُوِیَّتِهِ کانَ ذلکَ الشّیءُ أزَلِیّا
خداوند تبارک و تعالى ··· موجودات را بیافرید اما نه از چیزى، و هر کس بگوید که خداوند متعال موجودات را از چیزى آفریده کافر است ؛ زیرا اگر آن چیز که اشیاء را از آن آفریده، قدیم به قدمت و ازلیت خدا باشد، پس آن چیز هم ازلى خواهد بود .

( علل الشرائع : ۶۰۷ / ۸۱ )
آفرینش آسمانها

امام على علیه السلام :

فمِن شَواهِدِ خَلْقِهِ خَلقُ السّماواتِ مُوَطَّداتٍ بلا عَمَدٍ ، قائماتٍ بلا سَنَدٍ . دَعاهُنَّ فأجَبْنَ طائِعاتٍ مُذْعِناتٍ ، غَیرَ مُتَلَکّئاتٍ و لا مُبْطِئاتٍ . و لَو لا إقْرارُهُنَّ لَهُ بالرُّبوبِیَّهِ و إذْعانُهُنَّ بالطَّواعِیَهِ لَما جَعَلَهُنَّ مَوضِعا لعَرشِهِ ، و لا مَسْکَنا لمَلائکَتِهِ ، و لا مَصْعَدا للکَلِمِ الطَّیِّبِ و العَمَلِ الصّالحِ مِن خَلْقِهِ . جَعلَ نُجومَها أعْلاما یَسْتَدِلُّ بها الحَیْرانُ فی مُخْتَلِفِ فِجاجِ الأقْطارِ . لم یَمنعْ ضَوءَ نُورِها ادْلِهْمامُ سُجُفِ اللّیلِ المُظْلِمِ ، و لا اسْتَطاعَتْ جَلابِیبُ سَوادِ الحَنادِسِ أنْ تَرُدَّ ما شاعَ فی السّماواتِ مِن تَلَأْلُؤِ نُورِ القَمَرِ .
و از نشانه هاى آفرینش او پدید آوردن آسمانهاى استوار و ایستاىِ بدون ستون و تکیه گاه است . خداوند اراده ایجاد آنها را فرمود و آنها با اطاعت و رغبت و بى هیچ درنگ و کُندى اجابتش کردند. اگر اقرار آنها بر خداوندى او و اعتراف آنها به طاعت و بندگیش نبود، آنها را جایگاه عرش خویش و مکان فرشتگان و محل فرا بردن گفتار نیکو و کردار شایسته بندگانش قرار نمى داد . ستارگان آسمان را نشانه هایى ساخت تا افراد سرگردان در آمد و شدِ راههاى زمین به وسیله آنها مسیر خویش را بیابند . پرده هاى شب تار، پرتو نور آنها را نپوشانده و رداى سیاه شبهاى تاریک، توانایى محو درخشش نور پراکنده ماه در آسمان را ندارد.

( نهج البلاغه : الخطبه ۱۸۲ )

امام على علیه السلام :

و نَظَمَ بِلا تَعْلیقٍ رَهَواتِ فُرَجِها ، و لاحَمَ صُدوعَ انْفِراجِها ، و وَشَّجَ بَیْنها و بینَ أزْواجِها ، و ذَلّلَ للهابِطینَ بأمْرِهِ، و الصّاعِدینَ بأعْمالِ خَلقِهِ ، حُزُونَهَ مِعراجِها ، و ناداها بعدَ إذْ هِی دُخَانٌ فالْتَحَمَتْ (فالْتَجَمَتْ) عُرى أشْراجِها ، و فَتَقَ بَعدَ الارْتِتاقِ صَوامِتَ أبْوابِها ، و أقامَ رَصَدا مِنَ الشُّهُبِ الثَّواقِبِ على نِقابِها ، و أمْسَکَها مِن أنْ تَمورَ فی خَرْقِ الهَواءِ بأیْدِهِ ، و أمَرَها أنْ تَقِفَ مُسْتسلِمهً لأمرِهِو جَعلَ شَمْسَها آیهً مُبْصِرهً لِنَهارِها ، و قَمَرَها آیهً مَمْحُوَّهً مِن لَیلِها ، و أجْراهُما فی مَناقِلِ مَجْراهُما ، و قدَّرَ سَیْرَهُما (مَسیرَهُما) فی مَدارِجِ دَرَجِهِما ، لِیُمیَّزَ بینَ اللّیلِ و النَّهارِ بِهِما ، و لِیُعْلَمَ عدَدُ السِّنِینَ و الحِسابُ بمَقادِیرِهِماثُمَّ عَلَّقَ فی جَوِّها فَلَکَها ، و ناطَ بها زِینَتَها ، مِن خَفِیّاتِ دَرارِیِّها ، و مَصابِیحِ کَواکِبِها ، و رمَى مُسْتَرِقِی السَّمعِ بثَواقِبِ شُهُبِها ، و أجْراها على أذْلالِ تَسْخیرِها مِن ثَباتِ ثابِتِها ، و مَسیرِ سائرِها ، و هُبوطِها و صُعودِها (معودها) و نُحوسِها و سُعودِها .
راههاى گشاده آسمانها را، بى آن که به جایى پیوسته باشد، منظم ساخت و شکافهاى وسیعش را به هم پیوست و هر آسمانى را با آسمانهاى دیگر مرتبط کرد و دشوارى [آمد و شد ]آن را براى فرود آیندگان به فرمان او، و بالا روندگانى که اعمال و کردار بندگان را مى برند، آسان نمود و چون آسمانها از دود و بخار بودند، ندا داد تا قطعه هاى پراکنده آن به هم پیوستند و گرد آمدند و پس از جمع شدن و گرد آمدن، درهاى بسته آنها را گشود و از ستاره هاى درخشان، بر راههاىِ آسمان نگهبان گماشت و با قدرت خویش از به جنبش درآمدن آنها در فضاى باز، جلوگیرى کرد و بفرمود تا در جاى خویش بایستند و به امر او تسلیم باشند
خورشید آسمان را نشانه اى روشنگر براى روز، و ماه آن را که نورش محو مى شود، آیتى براى شب قرار داد و آنها را در مسیرشان روانه ساخت و حرکت آنها را در منازل و راههایى که باید طى کنند تعیین نمود، تا با سیر آنها، شب و روز مشخص و شمار سالها و حساب کارها دانسته شودسپس ، فلک را در فضا معلّق نگه داشت و زینتهایش را به آن آویخت که عبارتند از: ستارگانى نهان چونان دُرّ سفید و ستارگانى همانند چراغِ روشن و نیز شهابهاى تابان که شیطانهایى را که گوش ایستادند ( استراق سمع مى کردند ) براند و جاى ستارگان ثابت و مسیر ستارگان سیّار و فرود (غروب) و صعود ( طلوع ) و سعد و نحس هر یک را به تسخیر خویش در آورد.

( نهج البلاغه : الخطبه ۹۱ )
هفت آسمان

امام رضا علیه السلام ـ وقتى دست چپ خود را باز کرد و دست راستش را روى آن گذاشت ـ فرمود :

و قد بَسطَ کَفَّهُ الیُسْرى ثُمَّ وَضَعَ الیُمْنى علَیها ـ : هذهِ أرضُ الدُّنیا ، و السَّماءُ الدُّنیا علَیها فَوقَها قُبَّهٌ ، و الأرضُ الثّانِیهُ فَوقَ السَّماءِ الدُّنیا و السَّماءُ الثّانِیهُ فَوقَها قُبَّهٌ ـ و هکذا ساقَ الحدیثَ إلى أنْ قالَ : ـ و السَّماءُ السّابعَهُ فَوقَها قُبّهٌ ، و عَرشُ الرّحمنِ تبارکَ و تعالى فَوقَ السّماءِ السّابِعَهِ ، و هُو قَولُ اللّه ِ: «الّذی خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ ···» .
این زمین دنیاست و آسمان فرودین (اوّل) همان گنبد روى آن است و زمین دوم روى آسمان پایین است و آسمان دوم گنبد روى آن است و همین گونه یکى یکى برشمرد و در پایان فرمود : آسمان هفتم گنبد روى آن (زمین هفتم) است و عرش خداوند متعال بر فراز آسمان هفتم جاى دارد . این است معناى سخن خداوند که فرمود: «خدایى که هفت آسمان را بیافرید ···» .

( الطلاق : ۱۲ – بحار الأنوار : ۶۰/۷۹/۴ )
آفرینش آسمانها و زمین درشش روز

امام رضا علیه السلام ـ درباره آیه « و او کسى است که آسمانها و زمین را در شش روز بیافرید و عرشش بر آب بود » ـ فرمود :

إنَّ اللّه َ تبارکَ و تعالى خَلقَ العَرشَ و الماءَ و المَلائکَهَ قَبلَ خَلقِ السّماواتِ و الأرضِ ، و کانَتِ الملائکَهُ تَسْتَدِلُّ بأنْفُسِها و بالعَرشِ و الماءِ على اللّه ِ عزّ و جلّ ، ثُمَّ جَعلَ عَرشَهُ على الماءِ لیُظْهِرَ بذلکَ قُدْرَتَهُ للملائکهِ ، فَیَعلَمُوا أنَّهُ على کُلِّ شیءٍ قدیرٌ ، ثُمَّ ··· خَلقَ السّماواتِ و الأرضَ فی سِتَّهِ أیّامٍ و هُو مُسْتَولٍ على عَرشِهِ ، و کانَ قادِرا على أنْ یَخْلُقَها فی طَرْفَهِ عَینٍ ، و لکنَّهُ عزّ و جلّ خَلقَها فی سِتَّهِ أیّامٍ لیُظْهِرَ للملائکهِ ما یَخْلُقُهُ مِنها شَیئا بَعدَ شَیءٍ ، و تَسْتَدِلَّ بحُدوثِ ما یَحْدُثُ على اللّه ِ تعالى مَرّهً بعدَ مرّهٍ .
خداوند تبارک و تعالى ، پیش از آفریدن آسمانها و زمین ، عرش و آب و فرشتگان را بیافرید و فرشتگان از وجود خود و عرش و آب به وجود خداوند عزّ و جلّ راه مى بردند . سپس عرش خود را بر روى آب قرار داد تا بدین گونه قدرت خویش را بر فرشتگان آشکار سازد و آنها بدانند که او بر هر کارى تواناست؛ آن گاه··· در حالى که بر عرش خویش استیلا داشت آسمانها و زمین را در شش روز خلق کرد . او مى توانست آنها را در یک چشم به هم زدن بیافریند، اما در شش روز آفرید، تا آنچه را از آسمان و زمین به تدریج مى آفریند بر فرشتگان آشکار کند، تا از طریق پدید آمدن پدیده ها، اندک اندک به وجود خداوند متعال پى برند.

( هود : ۷ – التوحید : ۳۲۰/۲ )
آسمان دنیا

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله ـ در پاسخ به سؤال مردى که پرسید: اى رسول خدا! این آسمان چیست؟ ـ فرمود :

هذا مَوجٌ مَکْفوفٌ عَنکُم .
آن موجى است که از شما باز داشته شده است .

( بحار الأنوار : ۵۸/۱۰۳/۲۹ )

امام على علیه السلام ـ نیز در پاسخ به این سؤال که آسمان دنیا از چه درست شده است ـ فرمود :

مِن مَوجٍ مَکْفوفٍ .
از موجى مهار شده.

( بحار الأنوار : ۵۸/ ۸۸/۱ )
ستون آسمان

امام صادق علیه السلام :

فنَظَرَتِ العَینُ إلى خَلْقٍ مُخْتَلِفٍ مُتَّصِلٍ بَعْضُهُ ببَعضٍ ، و دَلَّها القَلبُ على أنّ لذلکَ خالِقا ؛ و ذلکَ أنَّهُ فَکّرَ حیثُ دَلّتْهُ العَینُ على ما عایَنَتْ مِن عِظَم السَّماءِ و ارْتِفاعِها فی الهواءِ بغَیرِ عَمَدٍ و لا دِعامَهٍ تُمْسِکُها ، و أنَّها لا تَتَأخّرُ فتَنْکَشِطَ ، و لا تَتَقدّمُ فتَزولَ ، و لا تَهْبِطُ مَرّهً فتَدْنوَ ، و لا تَرْتَفِعُ فلا تُرى .
چشم [انسان]، آفریده هاى گوناگون پیوسته و وابسته به هم را دید و دل، او را به این نکته رهنمون شد که آنها را آفریدگارى است ؛ چه ، دل در آنچه دیدگان دید ، اندیشید، از شکوه آسمان و برافراشته شدن آن در فضا، بى آن که ستون و تکیه گاهى نگهش داشته باشد و بى آن که پس رود و محو شود ، یا پیش آید و زوال گیرد ، و نه یکباره فرو افتد و نزدیک شود و نه بالا رود و ناپدید گردد .

( تفسیر نور الثقلین : ۴/۱۹۵/۱۶ )

تفسیر القمّى : حسین بن خالد : از امام رضا علیه السلام درباره آیه « سوگند به آسمانِ مشبَّک » پرسیدم ، حضرت انگشتان دو دستش را درهم فرو برد و فرمود :

قلت له : أخبرنی عن قَولِ اللّه ِ: «و السَّماءِ ذاتِ الحُبُکِ» .حدیث فقال : هِی مَحْبوکَهٌ إلى الأرضِ ، و شَبَکَ بَینَ أصابِعِهِ ، فقلتُ : کیفَ تکونُ مَحْبوکَهً إلى الأرضِ و اللّه ُ یقولُ : « رَفَعَ السَّماواتِ بغَیرِ عَمَدٍ تَرَوْنَها » ؟! فقالَ : سُبحانَ اللّه ِ ! أ لیسَ اللّه ُ یقولُ : «بغَیرِ عَمَدٍ تَرَونَها» ؟! فقلتُ : بَلى ، فقالَ : ثَمَّ عَمَدٌ و لکنْ لا تَرَونَها .
آسمان به زمین محکم بسته شده استعرض کردم : چگونه به زمین بسته است در حالى که خداوند مى فرماید : « آسمان را بدون ستونى که ببینید برافراشت » ؟حضرت فرمود : سبحان اللّه ! مگر نه این که خداوند مى فرماید : «بدون ستونى که ببینید»؟! عرض کردم : چرا . فرمود : ستونى وجود دارد، ولى شما آن را نمى بینید .

( الذاریات : ۷ – الرعد : تفسیر القمّی : ۲/۳۲۸ )
عرش و کرسى

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

ما السّماواتُ السَّبْعُ فی الکُرْسِیِّ إلاّ کحَلْقَهٍ مُلْقاهٍ فی أرضٍ فَلاهٍ ، و فَضلُ العَرشِ على الکُرْسِیِّ کفَضْلِ الفَلاهِ على تلکَ الحَلْقَهِ .
هفت آسمان در برابر [عظمت ] کرسى، همچون حلقه اى است فتاده در یک بیابان و برترى عرش بر کرسى، همانند برترى آن بیابان است بر آن حلقه .

( الخصال : ۵۲۴/۱۳ )

امام صادق علیه السلام :

العَرشُ فی وَجْهٍ هُو جُملَهُ الخَلقِ ، و الکُرْسِیُّ وعاؤهُ .

و فی وَجْهٍ آخرَ العَرشُ هُو العِلْمُ الّذی أطْلَعَ اللّه ُ علَیهِ أنبیاءَهُ و رسُلَهُ و حُجَجَهُ .

و الکُرْسِیُّ هو العِلمُ الّذی لَم یُطْلِعِ (اللّه ُ) علَیهِ أحَدا مِن أنبیائهِ و رسولِهِ و حُجَجِهِ علیهم السلام .

عرش ، به یک معنا ، مجموعه آفرینش است و کرسى ، ظرف آن .

به معنایى دیگر ، عرش، آن علمى است که خداوند پیامبران و رسولان و حجّتهاى خویش را بر آن آگاه کرد

و کرسى، آن علمى است که خداوند هیچ یک از پیامبران و رسولان و حجّتهاى خویش را بر آن آگاه نکرد .

( معانی الأخبار : ۲۹/۱ )

امام صادق علیه السلام ـ درباره آیه « کرسى او آسمانها و زمین را در بر دارد » ـ فرمود :

عِلمُهُ .
مقصود، علم اوست .

( البقره : ۲۵۵ – بحار الأنوار : ۵۸/۲۸/۴۶ )
عظمت آفرینشِ پنهان از دید ما

امام على علیه السلام :

سُبحانَکَ ما أعْظَمَ ما نَرى مِن خَلْقِکَ ! و ما أصْغَرَ کُلَّ عَظیمهٍ فی جَنْبِ قُدْرَتِکَ ! و ما أهْوَلَ ما نَرى مِن مَلَکوتِکَ ! و ما أحْقَرَ ذلکَ فیما غابَ عَنّا مِن سُلطانِکَ ! و ما أسْبَغَ نِعَمَکَ فی الدُّنیا ! و ما أصْغَرَها فی نِعَمِ الآخِرَهِ !
اى خداوند سبحان ! چه عظیم و پر شکوه است آنچه از آفرینش تو مى بینیم! و چه خُرد است هر بزرگى در برابر قدرت تو ! و چه هول انگیز است آنچه ما از ملکوت تو مى بینیم! و چه حقیر است آنچه ما مى بینیم در برابر قدرت و سلطنت نا پیداى تو از دیدگان ما! چه بسیار است نعمتهاى تو در این دنیا ! و چه اندک است این نعمتها در برابر نعمتهاى آخرت!

( نهج البلاغه: الخطبه ۱۰۹ )

امام على علیه السلام :

و ما الّذی نَرى مِن خَلْقِکَ و نَعْجَبُ لَهُ مِن قُدْرَتِکَ و نَصِفُهُ مِن عَظیمِ سُلطانِکَ ! و ما تَغَیّبَ عنّا مِنهُ ، و قَصُرَتْ أبْصارُنا عَنهُ ، و انْتَهَتْ عُقولُنا دُونَهُ ، و حالَتْ سُتورُ الغُیوبِ بَینَنا و بَینَهُ أعْظَمُ !
چه بزرگ است آنچه ما از آفرینش تو مى بینیم و از قدرت تو در پدید آوردن آن به شگفت مى آییم و آن را به عنوان نشانه بزرگى و قدرت تو وصف مى کنیم ! و چه بزرگتر از اینهاست، آنچه از ما پنهان است و دیدگان ما از دیدن آنها قاصر است و خِردهاى ما را به آنها دسترس نیست و پرده هاى غیب، میان ما و آنها حایل شده است!

( نهج البلاغه : الخطبه ۱۶۰ )
خصوصیت عالم برین

امام على علیه السلام ـ در پاسخ به پرسش از عالم بالا ـ فرمود :

صُورٌ عارِیَهٌ عنِ المَوادِّ ، عالِیَهٌ عنِ القُوَّهِ و الاسْتِعدادِ، تَجلّى لَها فأشْرَقَتْ، و طالَعَها فتلَأْلأَت، و ألْقى فی هُوِیَّتِها مِثَالهُ فأظْهَرَ عَنها أفْعالَهُ .
صورتهایى است برهنه از مواد، فراتر از قوّه و استعداد ؛ خداوند بر آن صورتها تجلّى کرد و آنها، نورِ وجود یافتند و به آنها نگریست و درخشان شدند ، مثال و شبیه خود را در ماهیّت آنها افکند پس افعال خود را از آنها پدیدار ساخت .

( غرر الحکم : ۵۸۸۵ )
عالَمها

امام باقر علیه السلام :

لَعلّکَ تَرى أنَّ اللّه َ إنّما خَلقَ هذا العالَمَ الواحِدَ ، و تَرى أنَّ اللّه َ لَم یَخْلُقْ بَشَرا غَیرَکُم ! بلى و اللّه ِ ، لَقد خَلقَ اللّه ُ ألفَ ألفِ عالَمٍ ، و ألْفَ ألفِ آدمَ ، أنتَ فی آخِرِ تِلکَ العوالِمِ و اُولئکَ الآدَمِیّینَ .
شاید فکر مى کنى که خداوند فقط همین یک عالم را آفریده و بشرى جز شما خلق نکرده است ؛ به خدا سوگند که خداوند هزار هزار عالم و هزار هزار آدم بیافریده که تو در آخرین آن عالمها و آن آدمیان هستى .

( التوحید : ۲۷۷/۲ )

امام باقر علیه السلام :

لَقد خَلَق اللّه ُ عزّ و جلّ فی الأرضِ مُنذُ خَلَقَها سَبْعَهَ عالَمینَ لَیس هُم مِن وُلدِ آدَمَ .
خداوند عزّ و جلّ از آن گاه که زمین را آفرید، هفت عالم بیافرید، که از فرزندان آدم نیستند .

( الخصال : ۳۵۹/۴۵ )

امام صادق علیه السلام :

إنّ للّه ِ عزّ و جلّ اثْنَی عَشَر ألفَ عالَمٍ ، کلُّ عالَمٍ مِنهُم أکْبَرُ مِن سَبْعِ سَماواتٍ و سَبْعِ أرَضینَ .
خداوند عزّ و جلّ را دوازده هزار عالم است که هر کدام آنها از هفت آسمان و هفت زمین بزرگتر است .

( الخصال : ۶۳۹/۱۴ )
زیبایى آفرینش

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله ـ درباره آیه «همه چیز را خوب آفرید» ـ فرمود :

أمَا إنّ اسْتَ القِرَدَهِ لیسَتْ بحَسَنهٍ ، و لکنَّهُ أحْکَمَ خَلْقَها .
البته نشیمنگاه بوزینه زیبا نیست، اما خلقتش استوار است .

( السجده : ۷ – الدرّ المنثور : ۶/۵۳۹ )

الدرّ المنثور ـ به نقل از شرید بن سوید ـ :

أبصَرَ النبیُّ صلى الله علیه و آله رجُلاً قد أسْبَلَ إزارَهُ، فَقَال له : ارْفَعْ إزارَکَ ، فقالَ : یا رسولَ اللّه ِ ، إنّی أحْنَفُ تَصْطکُّ رُکْبَتایَ . قالَ : ارْفَعْ إزارَکَ ، کُلُّ خَلْقِ اللّه ِ حَسَنٌ .
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله به مردى که اِزارش .حدیث را روى زمین مى کشید فرمود : اِزارت را بالا بزن . عرض کرد : اى پیامبر خدا ! من کج پا هستم و زانوهایم به هم مى خورد. پیامبر فرمود: اِزارت را بالا بزن، همه آفریده هاى خدا خوب است .

( الدرّ المنثور : ۶/۵۴۰ )

الدرّ المنثور ـ به نقل از ابو امامه ـ :

بَینما نحنُ مَع رسولِ اللّه ِ صلى الله علیه و آله إذْ لَحِقَنا عَمرُو بنُ زُرارهَ الأنصاریّ فی حُلّهٍ قد أسْبَلَ ، فأخَذَ النّبیُّ صلى الله علیه و آله بناحِیَهِ ثَوبِهِ فقالَ : یا رسولَ اللّه ِ ، إنّی أخْمَشُ السّاقَینِ ، فقالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : یا عَمْرَو بنَ زُرارَهَ ، إنَّ اللّه َ أحْسَنَ کُلَّ شَیءٍ خَلقَهُ . یا عَمرو بن زُرارهَ ، إنَّ اللّه َ لا یُحِبُّ المُسبِلینَ .
ما در خدمت پیامبر خدا صلى الله علیه و آله بودیم که عمرو بن زراره انصارى با جامه اى فرو افتاده تا روى زمین از راه رسید . پیامبر کنار لباس او را گرفت . عمرو عرض کرد : اى پیامبر خدا ! ساقهاى پاى من کج است . پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود: اى عمرو بن زراره ! خدا هر چه آفریده ، خوب آفریده است. اى عمرو بن زراره ! خداوند کسانى را که دامنه پیراهن خود را تا روى زمین رها کنند، دوست ندارد .

( الدرّ المنثور : ۶/۵۳۹ )

میزان الحکمه،جلد سوم.

 

https://karevansadeghiye.ir/51610/%D8%A2%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%86%D8%B4-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AB/

 

چهارشنبه، 07 آبان 1404 - 18:39 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0