FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


راز مقامات عرفانی و سلوک هجده ساله فاطمه زهرا (س) در دنیا


راز مقامات عرفانی و سلوک هجده ساله فاطمه زهرا (س) در دنیا

مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 07 دی 1399 - 13:30
حجت‌الاسلام رهدار با اشاره جایگاه معنوی و عرفانی حضرت فاطمه (س) گفت: آن حضرت به مرتبه‌ای رسید که چون انبیا وحی دریافت می‌کرد که نشان از کسب فضائل در مدت هجده سال زندگی صدیقه طاهره(س) دارد.
حضرت،وحي،بلا،زهرا،معنوي،جايگاه،توجه،خداوند،رهدار،عرفاني،شكاي ...

به گزارش خبرنگار مهر، حضرت زهرا (س) در زندگی خود تنها به عنوان دختر پیامبر اکرم (ص) و همسر حضرت امیر (ع) نقش‌آفرینی نکرد.
سرتاسر حیات کوتاه اما پر برکت صدیقه طاهره (س) آکنده از عرفان و معنویتی خاص بود که جز وجود نورانی آن حضرت، احدی یارای رسیدن به آن جایگاه را نداشت.
بر آن شدیم با توجه به فرارسیدن ایام فاطمیه و شهادت جانگداز آن حضرت، ابعاد عرفانی و معنوی سیره ام ابیها را بررسی کنیم.
بدین منظور با حجت‌الاسلام و المسلمین احمد رهدار استاد حوزه و دانشگاه به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار، با اشاره به گستره معنوی و عرفانی حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: نقطه شتاب حرکت حضرت زهرا (س) در مسیر معنوی و باطنی در طول عمر آن حضرت بسیار قابل توجه است و علت این مساله از یک جهت به این مهم بر می‌گردد که این درجه و منزلتی که آن حضرت کسب کرد حداکثر طی ۱۸ سال اتفاق افتاده است.
ایشان بانویی با سن بالا نیست و هرچه که از کرامات و بزرگواری صدیقه طاهره (س) ثبت یا در ادبیات روایی ما بازتاب داده شده در واقع قرائتی از یک سیره هجده ساله است و طبعاً این مدت نشان دهنده آن است که سرعت سلوک معنوی حضرت جایگاه والایی داشته است که در این مدت تا این اندازه میراث بر جای گذاشتند.
این استاد حوزه ادامه داد: نکته جالب توجه اینکه حتی ائمه اطهار (ع) به هنگام سختی‌ها به حضرت زهرا (س) پناه برده و توسل می‌کردند؛ معمولاً وقتی انسان در اوج سختی‌ها به کسی پناه می‌برد آن شخص باید موقعیت و منزلتی فرادست داشته باشد؛ البته حضرت زهرا (س) با قطع نظر از آن مقامات و منزلت‌هایی که دارند؛ همین اندازه که مادر امامان معصوم هستند حکایت از جایگاه والای آن حضرت دارد و از سوی دیگر پناه بردن ائمه (ع) به هنگام شداید و سختی‌ها به آن حضرت جالب توجه است چراکه سختی‌های اهل بیت فردی و شخصی نبوده بلکه به خاطر جایگاه رسالت و امامت بوده و جنس متفاوتی داشته است، بنابراین علی القاعده آن کسی که اهل بیت (ع) به او توسل کنند جایگاهی بس رفیع دارد.
یکی از شاخص‌های نظام معنویت فرد است که از طریق نظام بلا، میزان توجه خداوند را به آن شخص را ارزیابی کنیم.
وی افزود: از سوی دیگر «عطای خاص» ویژگی دیگر حضرت زهرا (س) است.
برای شرح این مساله باید مقدمه‌ای را بیان کنم، از جمله تفاوت‌هایی که میان دستگاه نبوت و دستگاه امامت مطرح می‌کنند آن است که برای نبی وحی نازل می‌شد، به عبارت دیگر علم نبی از طریق کانال وحی به لوح محفوظ وصل می‌شود و علم امام به طریق الهام، البته این الهام غیر از الهام‌های روان شناختی است.
رهدار با اشاره به انواع وحی تصریح کرد: یک وحی عام و یک وحی خاص داریم، وحی عام به همه اعم از انبیا، به امامان و حتی به موجودات دیگر شده و برای مثال در قرآن آمده است که به زنبور عسل وحی کردیم؛ اما وحی خاص جز ممیزات دستگاه نبوت است، یعنی فرشته الهی از جانب خداوند سخن و امری را خطاب به شخص خاص می‌کند که به آن وحی خاص می‌گویند، حضرت زهرا (س) بی آنکه نبی باشد وحی خاص دریافت می‌کرده است.
به همین دلیل از تعبیر عطای خاص استفاده کردم.
این امر نشان از جایگاه والای معنوی آن حضرت دارد.
وی گفت: نکته دیگری که لازم می دانم در این مورد مطرح کنم، بحثی است که فلاسفه اسلامی مطرح می‌کنند؛ یکی از منازل که در سلوک عرفانی مطرح شده بلا و ابتلاء است.
در کتاب «منازل السائرین» خواجه عبدالله انصاری بلا به عنوان یکی از منازل بر شمرده شده است.
دستگاه دینی نیز همین گونه بوده و به بیان‌های مختلفی بیان شده کسانی که مقرب تر هستند با بلایای بیشتری در زندگی مواجه می‌شوند؛ تجربه تاریخی از زندگی معصومین (ع) نیز به وضوح این مساله را نشان می‌دهد.
حتی حضرت سلیمان که مکنت داشت باز هم به گونه‌ای دیگر با بلا مواجه بود چه اینکه خداوند در قرآن می‌فرماید بلا برای برخی با خوف و برای برخی با نعمت نمودار شده و انسان‌ها اینگونه آزمایش می‌شوند.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: بنابراین بلا برای مؤمن نعمت است و اگر شدت بلا برای بانوی مکرمه‌ای چون زهرای مرضیه، به حدی است که انسان حیرت می‌کند از این جهت است که حضرت مقام والایی داشته که این چنین با بلایای مختلف مواجه می‌شده و آنچنان که در روایت‌ها بیان شده است حضرت در هجده سالگی موهایشان سفید شده بود و این امر به دلیل کثرت بلاها بوده است.
این سطح از سختی‌ها و بلایا برای آن حضرت یک کُد است، یکی از شاخص‌های نظام معنویت فرد است که از طریق نظام بلا، میزان توجه خداوند را به آن شخص را ارزیابی کنیم.
وی ادامه داد: طرفه آنکه، در تمام مدت با وجود این بلاهای مستمر و شدید، هیچ گلایه‌ای از حضرت زهرا (س) ثبت نشده است، البته ایشان شکایت دارد برای مثال خلیفه اول و دوم می‌آیند و حضرت شکایت می‌کند و می‌فرماید که من شکایت شما را نزد خداوند خواهم گفت.
ماجرای این شکایت نیز بر سر پایمال کردن حق علی (ع) امام و ولی جامعه بود.
حجت‌الاسلام رهدار گفت: بنابراین مقام معنوی و عرفانی زهرای مرضیه به گونه‌ای رفیع بود که اولاً وحی خاص دریافت می‌کرد که حکایت از سیره وجودی آن حضرت و مقامات ایشان دارد و از سوی دیگر نسبت شداید و بلایایی که حضرت در زندگی متحمل شدند حکایت از جایگاه معنوی دخت پیامبر (ص) دارد.
بلایایی که هریک در نظر آن حضرت نعمت بود نَه رنج و مصیبت.

 
 
 
https://www.khabirnews.ir/board/detail/2060921/

یکشنبه، 07 دی 1399 - 16:40 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0