FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


عارف: رویکرد آیت الله رفسنجانی در دانشگاه آزاد تربیت نیروی متخصص بود


 

مهر | دین و اندیشه، سیاسی | پنجشنبه، 01 آبان 1404 - 13:17
معاون اول رئیس جمهور در جلسه شورای معاونین دانشگاه آزاد گفت: رویکرد آیت الله هاشمی رفسنجانی در تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی تربیت نیروی متخصص، دوری از مدرک گرایی و پاسخ به مطالبه اجتماعی بود.
دانشگاه،آزاد،اسلامي،كشور،علمي،آموزش،دولت،عارف،رويكرد،فناوري، ...

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا عارف در جلسه شورای معاونین دانشگاه آزاد اسلامی با تبریک انتصاب ریاست جدید این دانشگاه به ویژگی‌های علمی او اشاره کرد و با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در ۵ دهه گذشته پیشتاز در توسعه علمی کشور بوده است گفت: در ابتدای انقلاب اسلامی و در مقطع انقلاب فرهنگی که ۱۷۵ هزار دانشجو در کشور داشتیم، به لزوم تحول در آموزش عالی و تربیت نیروی متخصص پی بردیم.
وی با گرامیداشت یاد و خاطره حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و نقش ایشان در تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی، نیاز به دانشگاه یک مطالبه اجتماعی بود زیرا تعداد افراد متقاضی به تحصیلات دانشگاهی افزایش یافته بود.
رویکرد آیت‌الله هاشمی در تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی هم تربیت نیروی متخصص، دوری از مدرک‌گرایی و پاسخ به مطالبه اجتماعی بود و ایشان در خطبه‌های نماز جمعه خود به این مولفه‌ها اشاره کرده بود.
معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر این رویکرد در ایجاد دانشگاه آزاد اسلامی وجود نداشت، نمی‌توانستیم مدعی جایگاه اول منطقه‌ای در سند چشم‌انداز توسعه در زمینه فناوری باشیم و شاید مجبور بودیم برای تحصیلات تکمیلی دانشجویان را به خارج از کشور اعزام کنیم.
این روند طی شد تا دانشگاه آزاد اسلامی با رویکرد تربیت نیروی انسانی و خوداتکایی در تأمین نیازهای علمی کشور تأسیس شد و دستاوردهای خوبی نیز حاصل شد.
وی خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه آزاد اسلامی فقط به مطالبه اجتماعی پاسخ داده باشد، بزرگ‌ترین خدمت را به رشد علم و فناوری کشور داشته زیرا منابع محدود دولتی، پاسخگوی نیاز به تحصیل در دانشگاه نبود.
عارف خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در زمانی شکل گرفت که همچنان تفکر دولتی در همه بخش‌ها حاکم بود.
با این حال این دانشگاه در دهه ۶۰ عملکرد با کیفیتی داشت البته در دهه ۷۰ چالش دوگانه آموزش عالی و دانشگاه آزاد مطرح شد اما در دهه ۸۰ به عنوان یک واقعیت علمی در نظام آموزش عالی کشور پذیرفته شد.
این دهه، دهه شکوفایی دانشگاه آزاد اسلامی بود و با ایجاد مقطع تحصیلات تکمیلی، در جایگاه مدعی علمی کشور قرار گرفت.
امروز نیز بخشی از آموزش عالی مترقی و برجسته در این دانشگاه انجام می‌شود.
وی همچنین گفت: در مقاطعی شاهد بروز اختلافات سیاسی در دانشگاه آزاد بودیم که البته اکنون این اختلافات و دعواها دیگر وجود ندارد.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه از زمان ایجاد تحول در آموزش ۴ دهه گذشته است، افزود: اکنون براساس سند چشم‌انداز توسعه، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب باید به سمت دستیابی به جایگاه اول منطقه‌ای در فناوری‌های پیشرفته دست یابیم.
البته در سال‌های اخیر این اهداف جدی گرفته نشد تا اینکه جنگ ۱۳ روزه رخ داد و دانشگاه متوجه شد که به یک تحول جدی نیاز دارد.
ما در این جنگ هزینه دادیم و هزار نفر از هموطنان از جمله شهید طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد شهید شدند اما این دستاورد هم بدست آمد که دانشگاه متوجه شد که به تحول جدی نیاز دارد.
وی ادامه داد: جنگ ۱۲ روزه جنگ فناوری با فناوری و جنگ علم با علم بود و ما توانستیم به اتکای توان نظامی خود که مبتنی بر فناوری بومی بود، دشمن را مجبور به آتش‌بس کنیم.
البته باید همچنان آماده باشیم تا اگر دشمن روزی دوباره شیطنت کرد، پاسخ محکم‌تری به او بدهیم.
همچینن باید با تقسیم کار ملی در محیط دانشگاهی و انسجامی که در این بخش حاصل شده است، به جایگاهی برسیم که دشمن دیگر خواب تجاوز به ایران را نبیند و متوجه شود اگر حمله کند، با پاسخ درخور مواجه می‌شود.
عارف به دیپلماسی علمی اشاره کرد و گفت: دیپلماسی علمی می‌تواند توطئه ایران‌هراسی را خنثی کند.
دانشگاه می‌تواند نقش مهمی در تقویت روحیه و غرور ملی داشته باشد.
در ماه‌های اخیر اقدامات خوبی در کشور در این زمینه انجام شده است و امروز دیگر کسی ملیت را در مقابل اسلامیت قرار نمی‌دهد و این نتیجه بدست آمده است که ملی‌گرایی حتی موجب تقویت اسلامیت هم می‌شود بنابراین تقویت روحیه و غرور ایرانی- اسلامی اهمیت داشته و باید این رویکرد دنبال شود.
عارف ادامه داد: کشور به اتکای جوانان و دانشمندان خود به دستاوردهای علمی بزرگی رسیده است.
اکنون دانشگاه آزاد هم که دستاوردهای علمی فراوانی داشته است باید به میدان آمده و اولویت‌های کشور را برآورده کند.
در مقطع فعلی باید فناوری‌های پیشرفته از جمله هوش مصنوعی، کوانتوم و سایر فناوری‌ها را در اولویت قرار دهیم.
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه دانشگاه آزاد و وزارت علوم در کنار یکدیگر مسئولیت مشترک خود یعنی پاسخگویی به نیازهای علمی کشور را باید محقق کنند، گفت: اکنون دیگر دوگانه دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه دولتی نباید مطرح باشد و یک نظام آموزش عالی یکپارچه داشته باشیم و رقابت تخریبی بین این دو نباشد.
وی تاکید کرد: در ۳ سال آینده باید به اهداف خود برای دستیابی به اقتدار علمی برسیم.
دانشگاه آزاد اسلامی هم باید نقش ملی خود را در شرایط فعلی کشور و برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز در زمینه فناوری‌های نوین از جمله کوانتوم مشخص کند.
همچنین دانشگاه آزاد می‌تواند در حل ناترازی‌ها و بحران‌های کشور در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی، اقتصاد، آب و افزایش بهره‌وری کمک کند.
عارف با اشاره به شعار وفاق ملی دولت چهاردهم، گفت: وفاق ملی یعنی همه در خیر و شر دولت شریک هستند و باید به دولت کمک کنند.
دولت هم اعتقادی ندارد که فقط با یک جریان و افراد خاص می‌تواند مشکلات کشور را حل کند و تجربه هم همین مساله را اثبات کرده است.
دانشگاه آزاد هم می‌تواند در همین مسیر و با رویکرد حاکم بر کشور اتاق فکری برای دولت باشد و نظرات و نقدهای خود را به دولت بیان کند.
وی در پایان با بیان اینکه دانشگاه آزاد باید پژوهش‌محور و جامعه‌محور شود و دنبال ارائه راه‌حل برای مسائل و مشکلات جامعه باشد، گفت: کشور باید به سمت دانشگاه‌های نسل ۳ و ۴ حرکت کرده و زنجیره‌ای از علم به ثروت ایجاد کند.
همچنین ارتباط دانشگاه با صنعت و بخش خصوصی باید افزایش یابد.
در ابتدای این دیدار، رنجبر رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی گزارشی از عملکرد این دانشگاه ارائه کرد.


 
 

 

 

 

 

جمعه، 02 آبان 1404 - 23:11 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0