FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ابوریحان بیرونی نماد ماندگاری تاریخی علم و پشتکار است


 

مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 01 آبان 1404 - 15:12
رئیس فرهنگستان علوم، تأکید کرد
: ابوریحان بیرونی و ابن‌سینا تنها به‌دلیل نبوغ ذاتی ماندگار نشدند، بلکه پشتکار، شجاعت در آزمون و خطا و نگاه جامع به علم، آن‌ها را به چهره‌هایی جهانی بدل کرد.
علوم،علمي،فرهنگستان،پايه،ابوريحان،علم،دزفولي،مخبر،بيروني،دان ...

به گزارش خبرگزاری مهر، در ادامه مراسم یازدهمین دوره جایزه ابوریحان بیرونی، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، استاد ممتاز دانشگاه تهران و رئیس فرهنگستان علوم، با اشاره به اهمیت برگزاری منظم برنامه‌های علمی در فرهنگستان افزود: ما در فرهنگستان رویدادی با عنوان «کاشت برای آینده» برگزار می‌کنیم که تاکنون دو دوره آن برگزار شده و سومی نیز در پیش است.
در این برنامه، استادان و دانشمندان برجسته کشور در زمینه‌هایی، چون هوش مصنوعی، فیزیک کوانتوم و سایر حوزه‌های نوین علمی برای نسل جوان سخنرانی کردند هر یک از این چهره‌ها حرف‌های بسیاری برای نسل‌های بعدی دارند و ما موظفیم زمینه انتقال این تجربه‌ها را فراهم کنیم.
رئیس فرهنگستان علوم با اشاره به سطح علمی برگزیدگان جایزه ابوریحان بیرونی گفت: تمام کسانی که امروز به عنوان برگزیده معرفی شدند، شایستگی بسیار بالایی دارند و تنها بخشی از توان علمی خود را در این مراسم ارائه کردند.
به مجموعه علمی کشور، استادان و پژوهشگرانشان باید تبریک گفت، چراکه این موفقیت حاصل تلاش جمعی است.
مخبر دزفولی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح پرسشی بنیادین درباره ماندگاری تاریخی دانشمندان بزرگ ایران اذعان کرد: چرا نام‌هایی، چون ابوریحان بیرونی، ابن‌سینا و فردوسی در تاریخ ماندگار شده‌اند؟
چرا قرن‌ها گذشته، اما هنوز در جهان نظیری برای آنان پیدا نشده است؟
غربی‌ها در قرن نوزدهم لقب «شهریار شرق» را به ابوریحان دادند، زیرا او فراتر از مرز جغرافیا، به گستره حقیقت نگریست.
وی افزود: تراز دانشمندان ایران در جهان بسیار بالا است.
ابن‌سینا در ده‌سالگی حافظ کل قرآن بود، در شانزده‌سالگی مجموعه‌ای بیست‌جلدی تألیف کرد که بخشی از آن امروز مفقود است.
نبوغ او تنها در علم نبود؛ در عمق نگاه به هستی و در پشتکار مثال‌زدنی‌اش بود.
همان ویژگی‌ای که ابوریحان را نیز متمایز کرد.
رئیس فرهنگستان علوم با یادکردی از دیدارش با دکتر رضا داوری اردکانی فیلسوف و اندیشمند ایرانی و استاد ممتاز دانشگاه تهران گفت: چندی پیش در دیداری که با دکتر داوری اردکانی داشتم، درباره ابن‌سینا صحبت می‌کردیم.
او می‌گفت ابن‌سینا در نوجوانی چنان تسلطی بر آثار جالینوس، فیلسوف یونانی داشت که از همان سنین، اندیشه‌های خود را نظام‌مند می‌کرد.
ما نیاز داریم در فرهنگستان، جلسات ویژه‌ای برای بازخوانی زندگی و آثار چنین اندیشمندانی برگزار کنیم تا بدانیم چرا این چهره‌ها تاریخی و جهانی ماندگار شدند.
مخبر دزفولی با تأکید بر پیوند میان علوم پایه و ماندگاری علم گفت: ابوریحان بیرونی نه‌تنها در علوم پایه، بلکه در علوم کاربردی نیز پیشرو بود.
او می‌دانست که راه کشف حقیقت فقط تجربه نیست، بلکه تلفیق اندیشه، شهود و سنجش است.
همین نگاه جامع است که از او چهره‌ای فراتر از زمان ساخت.
وی با یادآوری اینکه ضعف در حمایت از پژوهش‌های پایه همچنان جدی است، خاطرنشان کرد: بیش از ده سال پیش نیز تأکید کردم که اگر علوم پایه را تقویت نکنیم، خروجی‌های کاربردی هم ضعیف خواهند بود.
هنوز هم سهم پژوهش و توسعه در کشور کمتر از یک درصد تولید ناخالص ملی است؛ در حالی‌که این سهم باید چند برابر شود تا بتوانیم به جایگاهی شایسته در علم جهانی برسیم.
توسعه علم نیاز به تصمیم شجاعانه دارد
رئیس فرهنگستان علوم در ادامه گفت: باید یک تصمیم شجاعانه گرفت تا توسعه علمی اتفاق بیفتد.
علم هزینه دارد، اما هزینه نکردن برای علم، زیان بزرگ‌تری برای آینده کشور است.
او با تأکید بر اهمیت دادن به نسل جوان و فضای آزاد علمی افزود: باید به دانشمندان جوان اجازه خطا داد.
اگر به آنها فرصت آزمون و خطا ندهیم، شجاعت علمی از میان می‌رود.
ترس از اشتباه، نبوغ را خاموش می‌کند.
پیشرفت علمی بدون جسارت و تجربه‌گرایی ممکن نیست.
وی با اشاره به نتیجه یکی از پروژه‌های خود در حوزه زیست‌فناوری گفت: سال‌ها پیش در قالب یک طرح ملی در زمینه تولید داروی درمان سندروم زجر تنفسی نوزادان فعالیت کردیم، در حالی‌که بسیاری آن را پرخطر می‌دانستند.
امروز با افتخار می‌گویم سالانه بیش از بیست‌هزار نوزاد ایرانی با داروی ایرانی نجات یافته‌اند و هزاران نوزاد غیرایرانی نیز از این دارو بهره‌مند شده‌اند.
این نتیجه همان شجاعت علمی است.
مخبر دزفولی همچنین با اشاره به نقش علوم پایه در شکل‌گیری فناوری‌های نو گفت: حتی در فناوری‌های نوینی مانند هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی، بنیان کار از علوم پایه آغاز می‌شود.
کشورهایی که در این مسیر پیشتازند، ابتدا بر پایه ریاضیات، فیزیک و زیست‌مولکولی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.


 
 

 

 

 

 

جمعه، 02 آبان 1404 - 23:09 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0