FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تمدن غرب در خدمت تحقیر و تضعیف سایر ملت‌ها


 

مهر | سیاسی | جمعه، 02 آبان 1404 - 19:58
اگرچه غرب تظاهر به توسعه و پیشرفت علمی می‌کند و خود را پایبند به اصول دنیای مدرن جلوه می‌دهد؛ اما حفظ توسعه خود را منوط به تحقیر و تضعیف سایر کشورها می‌داند.
كشورها،توسعه،پيشرفت،غرب،حفظ،جهاني،آمريكا،نظم،جنگ،جهان،مدرن،ف ...

خبرگزاری مهر؛ فاطمه زهرا صرامی: اواخر قرن هجدهم میلادی بود که پیشرفت‌های علمی و فناوری‌هایی مثل ماشین بخار، جهان غرب را به ایستگاه انقلاب صنعتی رساند.
جریان صنعتی شدن و توسعه از بریتانیا -که مستعمرات زیادی داشت- شروع شد و به سایر نقاط اروپا و همینطور آمریکا منتقل شد.
در این برهه سایر ملل و کشورهای جهان احساس عقب ماندن از جریان توسعه کرده و الگو قراردادن اروپا و آمریکا برای توسعه یافتن کشور خود را لازم دیدند.
مردم جهان که به دنبال یک دنیای توسعه یافته و مدرن بودند؛ بعد از جنگ جهانی اول و بعدتر جنگ دوم جهانی، با جنگ زدگی پیشرفته و فجایعی مثل بمب‌های شیمیایی مواجه شدند.
آمریکا اولین کشوری بود که برای اولین بار بمب‌باران هسته‌ای را کلید زد.
بعد از اینکه ژاپن شرایط تسلیم اعلامیه متفقین برای پایان جنگ جهانی دوم را نپذیرفت؛ آمریکا شهرهای هیروشیما و ناگازاکی را با بمب هسته‌ای هدف قرار داد و منجر به مرگ بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر شد.
با این واقعه بود که کوک آخر نظم جهانی ای که الگویش را جنگ‌های مبتنی بر ابزار علم بریده بودند، توسط آمریکا خورده شد.
هر چند امروزه دره سیلیکون در کالیفرنیا به عنوان قلب فناوری جهان شناخته می‌شود؛ اما بعضی از همان شرکت‌های پر زرق و برق دانش بنیان واقع در دره سیلیکون، از جمله گوگل، با کمک‌های فناورانه در زمینه هوش مصنوعی و… نان در خون مردم غزه زده‌اند.
فناوری ارتباطات غرب، در خدمت سانسور اخبار مظلومیت مردم غزه و حمایت مردمی از فلسطین قرار می‌گیرد و سرکوب وجهه‌ای مدرن به خود گرفته است.
پیشرفت‌های علم و فناوری غرب در خدمت برنامه سلطه و حفظ نظام استکباری جهانی پیش می‌رود.
از طرفی برنامه هسته‌ای خود را پیش می‌برد و از سوی دیگر نهادهای بین المللی تشکیل می‌دهد و آژانس بین المللی انرژی اتمی را برای نظارت بر میزان پیشرفت برنامه هسته‌ای سایر کشورها ایجاد می‌کند تا در نظر داشته باشد که کشورها جوری پیشرفت نکنند که به مرتبه او برسند.
اگرچه غرب تظاهر به توسعه و پیشرفت علمی می‌کند و خود را پایبند به اصول دنیای مدرن جلوه می‌دهد؛ اما حفظ توسعه خود را منوط به تحقیر و تضعیف سایر کشورها می‌داند.
در چنین پارادایمی طبیعی است که از طرفی برای حفظ قدرت خود در منطقه غرب آسیا به اسرائیل کمک تسلیحاتی کند و از سوی دیگر وجهه صلح طلبانه و پیگیر آتش بس از خود نشان ‎دهد.
حتی در همین وضعیت هم از دیپلماسی برای تحقیر سایر کشورها استفاده می‌کند و در اجلاس شرم الشیخ سران کشورهای مدعو در اجلاس را به سخره می‌گیرد.
در چنین شرایطی کشورها برای حفظ و ارتقا موجودیت خود ناچارند تلاش کنند مستقل از نظم تحمیلی و استکباری عمل کنند.
استقلال در این فضا تنها یک آرمان ارزشی نیست بلکه لازمه‌ی کنار زدن موانع رشد کشورها است.
رسیدن به استقلال با ایجاد الگوی مدیریت و پیشرفت مبتنی بر فرهنگ بومی کشور به وجود می‌آید.
وقتی کشور به الگوی پیشرفت برسد و در مسیر مختص خود حرکت کند؛ می‌تواند از نظم موجود فراتر رفته و به استقلال برسد.
از سوی دیگر با توجه به اینکه نظام سلطه و استکبار، تنها خود را مرکز می‌داند و باقی را به حاشیه می‌راند؛ لاجرم کشورهای تضعیف شده باید برای مقابله با این نظم با یکدیگر متحد شده و مجامع مشترکی را با یکدیگر ایجاد، و اقدامات مشترکی در راستای حفظ و افزایش قدرت خود تعریف کنند.
هر چند نهادهای بین المللی ای مثل جنبش عدم تعهد و سازمان همکاری اسلامی به این منظور به وجود آمده‌اند؛ اما باید اقدامات مؤثر و منسجم‌تری حول محور اصلی که رفع استضعاف است انجام شده و منتهی به تجمیع اراده‌ها شود.


 
 

 

 

 

 

جمعه، 02 آبان 1404 - 20:52 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0