FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


مجموعه‌غزل «دلجویی» ‌ نقد شد؛ کتاب مهربانی که خواندنش لذت‌بخش است


 

مهر | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 28 مهر 1404 - 17:58
مراسم نقد و بررسی کتاب «دلجویی» ‌ اثر مصطفی تبریزی با حضور سیدوحید سمنانی، مبین اردستانی، سیدعلی لواسانی، علیرضا نورعلیپور و علیرضا میرزایی، در خانه ادبیات بهار برگزار شد.
كتاب،شاعر،شعر،لذت،نقد،تبريزي،ادامه،دلجويي،شعرها،اردستاني،لوا ...

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم نقد و بررسی کتاب «دلجویی» ‌ اثر مصطفی تبریزی با حضور سیدوحید سمنانی، مبین اردستانی، سیدعلی لواسانی، علیرضا نورعلیپور و علیرضا میرزایی، در خانه ادبیات بهار برگزار شد.
«دلجویی» کتابی است که از همه غزل‌های آن لذت بردم
وحید سمنانی در ابتدای این جلسه درباره مجموعه‌غزل «دلجویی»، گفت: قرار شد در این کتاب تعریف نکنیم.
من پیش از آنکه کتاب را برای دوره مطلع ارائه کنند، در شهرستان ادب آماده می‌کردیم تا منتشر کنیم.
یکی از بزرگ‌ترین توفیقاتی که این کتاب دارد خلق و خوی شاعر است.
فارغ از آنچه که دوستان خواهند گفت، من کتاب را خواندم و آمدم تا بی‌طرفانه درباره کتاب صحبت کنم.
دیدم انصافا وقتی کتاب را می‌خوانم لذت می‌برم.
کتاب که منتشر شد، من کتاب را به صورت فیزیکی مرور نکردم.
ولی در هیئت کتاب که مرور کردم، بیشتر لذت بردم.
سمنانی ادامه داد: این کتاب با وجود اینکه نمی‌توانیم بگوییم کتاب همه‌چیزتمامی است، کتابی است که می‌توان ادعا کرد شما می‌توانید با خیال راحت آن را باز کنید و از هر غزلی که آمد لذت ببرید.
این اتفاق بزرگی است که امروزه در مورد بسیاری از شعرها و کتاب‌ها صادق نیست.
من سال گذشته آثار جشنواره فجر را داوری کردم و باید بگویم آثار فاجعه‌آمیز بود.
بعضی از کتاب‌ها بسیار وحشتناک بود؛ علی‌رغم اسم‌های موجهی که روی کتاب بود.
اسم موجه بود ولی متن داغان.
یعنی دریغ از یک غزل که تو را نگه دارد و بگویی این کتاب را یک‌بار دیگر بخوانیم.
اما درباره این کتاب منصفانه بگویم که این کتاب، کتابی است که می‌توانم ورق بزنم و از همه غزل‌ها لذت ببرم.
لزوما عمه غزل‌ها به یک‌ اندازه نیستند، بیت‌ها هم فراز و فرودهایی دارند، اما بیت‌های فرازمند این غزل‌ها آنقدر هستند که می‌توانند این شعرها را در خاطره ما سنجاق کنند و ما از خواندن‌شان لذت ببریم.
وی افزود: این کتاب، کتاب مهربانی است که به نظر من مخاطب می‌تواند بخرد و پشیمان نشود از اینکه برای آن هزینه کرده است.
واقعا همین‌طور است.
بیت‌های فراوانی را تیک زدم که می‌شود درباره آنها صحبت کرد، چون مهندسی ساخت‌شان مهندسی بسیار مهربانانه‌ای است.
علی‌رغم اینکه تکنیک دارد، تکنیک خودش را اصلا به رخ نمی‌کشد.
زبان شعرها اصلا زبان سرکشی نیست، ولی آنقدر هم رام نیست که به هرکسی سواری بدهد.
باید حتما شعرشناس باشی تا لذت ببری.
این شاعر گفت: خود مصطفی تبریزی در یکی از غزل‌ها می‌گوید «دل نجیبم اگر بی نظیر دوران نیست /ولی شبیه به آن لااقل فراوان نیست».
این بیت شرح حال من درباره این کتاب است، چراکه معتقدم مثل این مجموعه‌غزل، فراوان نیست.
شگفتا که جسارت استفاده شاعر از کلمات خیلی فراوان است ولی این کلمات اصلا زبر و برنده نیستند.
کلمه ناخوش «کرگدن» چقدر خوش نشسته بود.
یکی از جیزهایی که خیلی در روزگار خودمان می‌شنویم این است که این شعر قافیه‌اش «ان است» و این قافیه نقس ندارد و پیر است و شعر را کهنه می‌کند.
در این مجموعه دو سه غزل است که با قافیه «ان است» شکل گرفته است و می‌بینیم چقدر صمیمی و خوب است.
نوع بهره‌مندی شاعر از کلمات و لحظات دم دستی خیلی خوب است.
مثل همین پایه میزی که جوانه زده است.
یعنی جیزی که همه ما می‌بینیم ولی شاعر به آن نگاه تازه‌ای دارد.
من حس می‌کنم شعر امروز ما از نگاه‌های نو در حال تهی شدن است.
بیشتر شعرهای ما محصول سنت‌نویسی هستند؛ پیش از این چه گفته‌اند؟
ما هم همان را بنویسیم.
من در این کتاب احترام به سنت‌ها را می‌بینم اما این جسارت برای عبور از آنها هم هست.
و این جای آفرین دارد.
شاعر بعضی‌وقت‌ها حرف «ندا» را فراموش کرده است
در ادامه علیرضا نورعلیپور درباره شعرهای کتاب «دلجویی»، گفت: به آقای تبریزی عرض کنم که منتقد ناگریز از دخیل کردن سلیقه‌اش در نقد است.
اما باید تا حد ممکن آن را مهار کند و به حداقل برساند.
ما در نقد ادبی بعضی‌وقت‌ها اشتباه عمل می‌کنیم و در بسیاری از جلسات، شیوه نقد اصولی نداریم.
شیوه نقد یا ذوقی یا تجربی است.
من سعی می‌کنم اگر نقدی صورت می‌گیرد، به صورت مصداقی نقد کنم و خیلی سلیقه‌ای صحبت نکنم.
نورعلیپور ادامه داد: من از کلیات شروع می‌کنم.
حس می‌کنم این کتاب حاصل دست یک شاعر است.
یعنی چه؟
یعنی این کتاب اندیشه واحد دارد که برای یک مجموعه‌شعر خیلی ارزشمند است.
نبود آن بی‌ارزشی نیست؛ یک شاعر ممکن است خودش را در شخصیت‌های مختلف قرار دهد و شعر بگوید و اصلا نمی‌شود به او خرده گرفت.
امروز ممکن است شاعر یک جهان‌بینی داشته باشد و فردا یک جهان‌بینی دیگر.
مادامی که خلق زیبایی کند، در هر دنیا و قالبی که باشد، مورد احترام است.
وی افزود: من احساس می‌کنم در این مجموعه شاعر می‌تواند وسواس‌های زبانی‌اش را بالا ببرد.
مثلا در شعر صفحه ۹ شعر «تلقین» از نظر زبانی نمی‌دانیم شاعر به حرف ندا معتقد است یا نه؟
«ببند پنجره‌ها را چشم!
/ به سوی خلوت ندا وا شو».
«پر از صداست جهان ای گوش!» اینجا می‌بینیم شاعر به استفاده از حرف ندای «ای» معتقد است.
جلوتر در یکی دو بیت دیگر و شعرهای دیگر هم حرف ندا حذف شده است که شعر را سخت‌خوان می‌کند.
منتقد بعدی مبین اردستانی بود.
اردستانی گفت: این کتاب شخصیت دارد.
«دل نجیم اگر بی‌نظیر دوران نیست / ولی شبیه به آن لااقل فراوان نیست».
این شعر، شعری است که شگرد و تکنیک می‌شناسد ولی از زندگی آمده است.
شاید بسامد بعضی شگردها در کتاب زیاد نباشد، ولی گوناگونی آنها نشان می‌دهد که شاعر گفتن را بلد است و با گفتن زیسته است ولی زندگی برای او اصالت دارد.
اردستانی ادامه داد: شاعر در این شعرها دقایق ارجمندی می‌سازد؛ «ببخش، باز نگفتم که دوستت دارم / زبانم از دل بیچاره تازه‌کارتر است».
به قول اهل موسیقی آقای مصطفی تبریزی تازه گام صدایش را پیدا کرده است و خوشا بر ما که قرار است از این پس بیشتر از او بشنویم.
با غزل‌های تازه‌ای که بعد از این مجموعه‌شعر نوشته‌ است و من آنها را شنیده‌ام، می‌توانم بگویم در ادامه هم مجموعه‌غزل جانانه‌ای از او خواهیم دید و شنید.
از قوت مطلع‌ها تا کم‌توفیقی شاعر در وزن‌های کوتاه
سپس سیدعلی لواسانی با اشاره به جایگاه نقد در ادبیات، گفت: مدت‌هاست چیزی ذهنم را مشغول کرده است؛ اینکه یک منتقد می‌تواند به جایی برسد که سلیقه‌اش هم برای ما ملاک باشد؟
مثلا یک نفر مثل علامه شفیعی کدکنی که هم شاعر خوبی است، ‌ هم ادیب است، و هم آنقدر کتاب خوانده است که دیگر یک چشمش نمی‌بیند.
آیا چنین کسی برای ما ملاک است؟
کمی که گذشت، دیدم نه.
مثالش؟
سرکار خانم محترم پیش استاد کدکنی شعری خوانده بود و استاد ذوق کرده بود و بعد به آقای مرتضی امیری اسفندقه گفته بودند «مرتضی!
این دختر شهید را سپردم به تو که شاعر خیلی خوبی است».
همین خانم بعدها در دیدار شاعران با رهبر انقلاب هم شعر خواند و شعر ضعیفی هم خواند و کتابش هم از آن ضعیف‌تر بود.
پس یک جاهایی اصلا و ابدا مراجعه به نظر شاعران و منتقدان شاخص هم راهگشا نیست.
لواسانی ادامه داد: نکته اول من درباره اسم کتاب است.
دلجویی سه تا معنی دارد؛ «تسلی»، «مهربانی و نوازش» و «مرغوبیت».
این رندی شاعر است.
خود مصطفی تبریزی هم از جهاتی شبیه قیصر است.
هم خیلی مسلط است، هم اصلا اهل گردن‌کشی و غرور نیست.
بعضی دوستان را داریم که می‌گویند «این بیتت خوب نیست، می‌خواهی کدام‌ بیت خوب است؟».
بعد یک غزل از خودشان می‌خوانند و گوش حاضران را خراش می‌دهند.
ولی آقای تبریزی اینطوری نیست.
هم متواضع است، هم قدر و اندازه خودش را می‌شناسد و می‌داند.
به نظر من نام کتاب هم همین‌گونه است.
وی افزود: مطلع‌های خیلی خوبی دارد.
اگر ۴۰ تا غزل در کتاب است، ۳۰ تا از شعرها مطلع خوبی دارند و این نقطه قوت خوبی برای شاعر است.
مطلع خوب یعنی روی خوش نشان دادن به مهمان و بعد پذیرایی خوب‌تر.
البته گاهی از یک مطلع خیلی خوب به یک بیت دوم و سوم معمولی می‌رسیم که خوب نیست.
لواسانی با بیان اینکه شاعر در وزن‌های طولانی خوب عمل کرده، گفت: با این‌همه شاعر در وزن‌های کوتاه توفیق زیادی ندارد.
همچنین شاعر بعضی وقت‌ها بیش از حد مهربان است.
آنقدر لطیف است که گاهی برای من قابل پسند نبود.
من دوست دارم گاهی وقت‌ها شاعر زمخت باشد و به جای قیصر بودن، منزوی باشد.
البته این نظر شخصی من است.


 
 

سه شنبه، 29 مهر 1404 - 23:35 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0