FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نمایشگاه «تار و پود»؛روایتِ زن،فرش و شاهنامه در بافت نقاشی معاصر ایران


 

مهر | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 29 مهر 1404 - 09:24
اصفهان-در نمایشگاه «تار و پود» گالری دیدار ، ناصر نورمحمدزاده با تلفیق نقاشی اکرلیک و نخ فرش، چهره زنان، طرح‌های عشایری و اسطوره‌های شاهنامه را درهم تنیده است.
فرش،تار،نقاشي،ايراني،بافت،پود،هويت،زنان،نخ،چهره،هنر،نمايشگاه ...

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- کوروش دیباج: در جهان امروز که مرز میان صنایع‌دستی و هنرهای تجسمی بیش از هر زمان دیگری درهم‌تنیده شده است، بازخوانی مفاهیم بومی و سنتی در قالب زبان‌های نوین بصری، جایگاهی ویژه در هنر معاصر یافته است.
فرش ایرانی، با نقش‌ها و رنگ‌های خود، نه‌تنها سندی از تاریخ زیباشناسی مردمان این سرزمین است بلکه بازتابی از هویت فرهنگی، حافظه جمعی و حضور نادیده‌
زنان در تاروپود تاریخ است.
از همین منظر، فرش دیگر صرفاً یک «بافت» نیست؛ روایتی است از زیستن، صبوری، و نظم شاعرانه‌ای که در گره‌به‌گره آن، داستانی انسانی نهفته است.
ناصر نورمحمدزاده، هنرمند باسابقه نقاشی معاصر ایران، با نمایشگاه تازه‌اش با عنوان «تار و پود» در گالری دیدار، به همین جغرافیای فرهنگی بازگشته است.
او در این مجموعه، با بهره‌گیری از نقاشی اکرلیک، کلاژ نخ و نقش‌مایه‌های فرش ایرانی، به گفتگویی میان نقاشی، بافت و هویت می‌پردازد؛ گفتگویی که در آن، چهره زنان، اسطوره‌های شاهنامه و طرح‌های عشایری درهم تنیده‌اند تا استعاره‌ای از پیوستگی زن، زمین و فرهنگ ایرانی شکل گیرد.
گفتگویی که در پی می‌آید حاصل دیدار ما با این هنرمند پیشکسوت است؛ هنرمندی که بیش از پنج دهه در عرصه نقاشی فعال بوده و آثارش در ایران، آمریکا، چین و آفریقای جنوبی به نمایش درآمده‌اند.
ناصر نورمحمدزاده، نقاش
برای آغاز گفتگو از شما می‌خواهم درباره‌ی پیشینه فعالیت‌های هنری‌تان و مسیر رسیدن به نمایشگاه «تار و پود» بفرمائید.
من متولد سال ۱۳۳۲ هستم و از دهه پنجاه تا امروز در حوزه نقاشی فعالیت دارم.
تاکنون بیش از صد نمایشگاه انفرادی و گروهی در داخل و خارج از کشور داشته‌ام؛ از جمله در موزه هنرهای معاصر تهران، موزه هنرهای زیبا در سعدآباد، و چند کشور دیگر از جمله آمریکا، چین و آفریقای جنوبی.
مجموعه «تار و پود» حاصل چند سال کار و تأمل بر روی مفهوم «بافت» و هویت ایرانی است.
عنوان «تار و پود» به‌ظاهر اشاره‌ای به فرش دارد، اما در آثار شما به مفهومی استعاری هم بدل شده است.
این ایده از کجا شکل گرفت؟
من در خانواده‌ای بزرگ شدم که فرش و بافت بخشی از زندگی روزمره بود.
مادرم بافنده بود و من از کودکی با صدای دار قالی بزرگ شدم.
بعدها که به نقاشی پرداختم، همیشه حس می‌کردم آن بافت‌ها و گره‌ها در ناخودآگاهم باقی مانده‌اند.
سه سال پیش، تصمیم گرفتم آن حس و خاطره را با زبان نقاشی زنده کنم؛ یعنی نقاشی‌هایی که نه صرفاً تصویر، بلکه خودِ بافت و تار و پود را در درونشان حمل می‌کنند.
ایده تلفیق نقاشی اکرلیک با کلاژ نخ چطور به وجود آمد؟
تجربه‌ای کاملاً شخصی بود.
همیشه فکر می‌کردم رنگ و نخ می‌توانند مثل دو زبان متفاوت، اما هم‌ریشه، با هم گفتگو کنند.
نخ در کار من نقش «خاطره» را دارد؛ چیزی که به نقاشی عمق و بافت واقعی می‌دهد.
همان‌طور که در فرش، «تار» پایه کل ساختار است، در آثار من هم «تار» استعاره‌ای از پیوند، استمرار و حافظه‌ی فرهنگی است.
چرا فرش را به‌عنوان محور مفهومی انتخاب کردید؟
آیا آن را نماد هویت ایرانی می‌دانید؟
بدون تردید.
فرش یکی از ژرف‌ترین مظاهر هویت ایرانی است؛ هنری زنانه، زمینی و تاریخی.
هنوز در بسیاری از روستاها و عشایر، زنان از کودکی یاد می‌گیرند برای جهیزیه‌شان قالی ببافند.
در واقع، آن‌ها تاریخ را می‌بافند.
فرش برای من مثل یک متن است که باید دوباره خوانده شود؛ هر گره آن واژه‌ای است از شعرِ زندگی ایرانی.
در مجموعه «تار و پود» علاوه بر طرح‌های فرش، چهره زنان و صحنه‌هایی از شاهنامه نیز دیده می‌شود.
این ترکیب چه پیوندی دارد؟
به نظرم زن ایرانی همان «تار» اصلی در بافت فرهنگ است.
در عین حال، اسطوره‌های شاهنامه نیز ریشه در همین جهان دارند.
وقتی از نبرد رستم و سهراب یا چنگ اسفندیار سخن می‌گویم، در واقع از قدرت و صلابت درونی انسان ایرانی حرف می‌زنم.
در آثار من، زنان نه به‌عنوان چهره‌هایی تزئینی، بلکه به‌مثابه راویان این فرهنگ حضور دارند.
بسیاری از نقاشی‌های شما زنان را از پشت یا در حالت‌های نیمه‌پنهان نشان می‌دهند.
آیا این انتخاب جنبه نمادین دارد؟
بله.
برای من این چهره‌ها نمایانگر «حضور نادیده» زنان‌اند؛ همان‌هایی که قرن‌ها هنر را آفریده‌اند، اما نامشان در تاریخ نیامده است.
در بسیاری از آثارم، زن در تار فرش تنیده شده است، چون او خودِ تاروپود زندگی است.
کنترل مرز میان چهره انسانی و نقش تزئینی در این آثار دشوار است.
این تعادل چگونه شکل گرفت؟
همان‌طور که در فرش، میلیون‌ها گره کنار هم تصویر می‌سازند، من هم تلاش کرده‌ام در نقاشی بافتی مشابه ایجاد کنم.
هر لایه رنگ، هر رشته نخ، بخشی از چهره می‌شود؛ گویی چهره از دل فرش بیرون می‌آید.
یکی از کارهایم را به یاد مادرم ساخته‌ام و کنار آن بیتی از شعر قدیمی نوشته‌ام:
«این خانه که آراسته است، نیمی ز عمرِ طفلکی کاسته است.»
برای من این بیت یادآور رنج و زیبایی هم‌زمان بافندگی است.
در کارهایتان نوعی بازنگری در هنر عشایری دیده می‌شود.
این انتخاب چقدر آگاهانه بود؟
بسیار آگاهانه.
هنر عشایر برای من جوهره اصالت است.
آن‌ها بدون آموزش آکادمیک، با حسی غریزی و شاعرانه، نمادهایی مثل درخت، خورشید یا پرنده را در بافت وارد می‌کردند.
من از همان سادگی و صداقت الهام گرفتم؛ از این‌که چطور هنری بی‌ادعا می‌تواند عمیق باشد.
در نهایت، پیام نمایشگاه «تار و پود» چیست؟
می‌خواهم بگویم فرش فقط زیرانداز نیست، بخشی از حافظه فرهنگی ما است.
با رواج فرش‌های ماشینی، بیم آن می‌رود که این هنر دست‌ساز و روح‌دار از میان برود.
نمایشگاه من نوعی یادآوری است؛ اینکه مراقب تاروپود فرهنگمان باشیم، چون اگر این تار بگسلد، پودِ هویت هم از هم می‌پاشد.


 
 

 

 

 

 

سه شنبه، 29 مهر 1404 - 23:29 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0