نظریات بزرگان جهان ائمه معصومین سلام الله علیهم در رابطه با علوم انسانی قسمت بیست و ششم
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام
نظریات بزرگان جهان ائمه معصومین سلام الله علیهم در رابطه با علوم انسانی قسمت بیست و ششم
1. حضرت امام موسی کاظم سلام الله علیه: خوشا به حال شیعیان ما، که در زمان غیبت قائم ( حضرت مهدی سلام الله علیه ) به ریسمان ما چنگ می زنند، در دوستی ما و بیزاری ( برائت ) از دشمنان ما ثابت قدمند، آنان از ما و ما از آنانیم. آنها به امامت ما خشنودند و ما نیز به چنین شیعیانی خشنودیم. پس خوشا به حالشان، به خدا سوگند آنان در روز رستاخیز همراه ما و در جایگاه و مقام ما خواهند بود. منتخب الاثر، صفحۀ دویست و نوزده. و ( بحار جلد پنجاه و یک، صفحۀ صد و پنجاه و یک ) .
2. پیامبر خدا حضرت محمد سلام الله علیه: خوشا به حال کسانی که در غیبت حضرت ( مهدی سلام الله علیه ) صبور باشند و خوشا به حال کسانی که در محبت ورزیدن در راه اهل بیت ( سلام الله علیهم ) استوار ماندند، خداوند آنها را در کتابش اینطور توصیف نموده است: ( آنها که به جهان غیب ایمان آوردند ) آنها حزب الله هستند، آگاه باشید بدرستی که حزب الله رستگار است. بحار، جلد پنجاه و دو، صفحۀ صدوچهل و سه.
3. حضرت امام جعفر صادق سلام الله علیه: خوشا به حال کسی که در زمان غیبت قائمِ ما به فرمان ما متمسک شود و قلب هدایت شده اش به طرف باطل مُتمایل نشود. بحار، جلد دو، صفحۀ صد و بیست و سه.
4. حضرت امام محمد باقر سلام الله علیه: بدانید کسی که منتظر حکومت حق باشد، پاداش او همانند پاداش روزه دارِ شب زنده دار است. اصول کافی، جلد دو، چاپ اسلامیه، صفحۀ صدوهفتادوشش.
5. حضرت امام جعفر صادق سلام الله علیه: کسی که مایل است جزء یاران حضرت مهدی (سلام الله علیه) قرار گیرد، باید منتظر باشد و اعمال و رفتارش در حال انتظار با اخلاق و رفتار نیکو توأم باشد. بحار، جلد دو، صفحۀ صدوچهل.
6. حضرت امام جعفر صادق سلام الله علیه: اگر کسی که منتظر حضرت ( مهدی سلام الله علیه ) هست از دنیا برود و حضرت ( مهدی سلام الله علیه ) بعد از او قیام کند، پاداش او همانند پاداش کسی است که زمان حضرت ( مهدی سلام الله علیه ) را درک کرده است، پس بکوشید و منتظر باشید، گوارا باد بر شما ای یاران مورد لطف خدا ( این انتظار توأم با نیکوکاری و اعمال صالح ). کتاب الغیبه نعمانی، صفحۀ دویست.
7. حضرت امام محمد جواد سلام الله علیه: با ارزشترین اعمال شیعیان ما انتظار فرج ( ظهور امام زمان حضرت مهدی موعود سلام الله علیه ) است. منتخب الاثر، صفحۀ دویست و بیست و سه.
8. حضرت امام زین العابدین سلام الله علیه: کسی که در زمان غیبت قائم ما بر ولایت ما استوار باشد، خداوند پاداش هزار شهید از شهدای جنگ بدر و اُحُد را به او می دهد. بحار، جلد پنجاه و دو، صفحۀ صد و بیست و پنج.
9. حضرت امام زین العابدین سلام الله علیه: انتظار فرج ( ظهور امام زمان حضرت مهدی موعود سلام الله علیه ) از بزرگترین اعمال انسان است. یوم الخلاص فی ظل القائم المهدی، صفحۀ دویست و سی و دو.
10. حضرت امام محمد جواد سلام الله علیه: همانا قائم ما مهدی (سلام الله علیه ) است، در زمان غیبت او منتظرش باشید و هنگام ظهورش از او اطاعت کنید. منتخب الاثر، صفحۀ دویست و بیست و سه.
11. حضرت امام علی سلام الله علیه: با مهدی ما حجتها گسسته می شود، او ( امام زمان حضرت مهدی موعود سلام الله علیه ) پایان بخش سلسله امامان، نجات بخش امّت، و اوج نور و راز نهان است. بحارالانوار، جلد هفتاد و دو، صفحۀ سیصد.
12. حضرت امام زین العابدین سلام الله علیه: مردمانی که در عصر غیبت امام زمان ( حضرت مهدی موعود سلام الله علیه ) به سر می برند و به امامت او معتقدند، و منتظر ظهورش می باشند از مردم هر زمان دیگری برترند، به دلیل اینکه خداوند متعال به آنان چنان عقل و فهم و شناختی داده که غیب در نزد ایشان به منزلۀ مشاهده است و آنان را در آن زمان به مانند کسانی قرار داده است که در رکاب رسول خدا با شمشیر جهاد کردند. البحار، جلد سی و شش، صفحۀ سیصد و هشتاد و هفت.
13. حضرت امام حسن عسکری سلام الله علیه: به یقین پسرم قائم ( حضرت مهدی موعود سلام الله علیه )، پس از من است و او همان است که ( برخی از ) صفات پیامبران چون عمر دراز و غیبت طولانی در وی جاری است، به طوری که دلهائی به سبب طول مدت غیبت، سخت و تیره گردد و در اعتقاد به او پا بر جا نخواهد ماند، جز کسانی که خداوند عزّوجل ایمان را در دل آنان استوار کرده و آنان را به فروغ ایزدی مدد رسانده است. البحار، جلد پنجاه و یک، صفحۀ دویست و بیست و چهار.
14. حضرت امام محمد جواد سلام الله علیه: ... حضرت دارای غیبتی است که روزهایش زیاد و مدتش طولانی است، پس افراد مُخلص منتظر ظهور او (حضرت مهدی موعود سلام الله علیه ) هستند و افراد شکاک مُنکر او (حضرت مهدی موعود سلام الله علیه ) هستند. منتخب الاثر، صفحۀ دویست و بیست و چهار.
15. حضرت امام حسین سلام الله علیه: حضرت مهدی ( سلام الله علیه ) دارای غیبتی است که گروهی در آن مرحله مُرتد می شوند و گروهی ثابت قدم می مانند، افراد مُرتد به آنها می گویند: این وعده کی خواهد آمد اگر شما راستگو هستید؟؛ ولی کسی که در زمان غیبت (حضرت مهدی موعود سلام الله علیه) در مقابل اذیت و آزار و تکذیب آنها ( منکران ظهور و افراد مُرتد ) صبور باشد، مجاهدیست که با شمشیر در کنار رسول خدا ( حضرت محمد سلام الله علیه ) جهاد کرده است. بحار، جلد پنجاه و یک، صفحۀ صد و سی و سه.
16. تقوا و پاکدامنی و درستی... و انتظار فرج با صبر و بردباری از راه و رسم ائمه ( معصومین سلام الله علیهم ) است. بحار، جلد پنجاه و دو، صفحۀ صد و بیست و دو.
17. حضرت امام علی سلام الله علیه: لازم است انسان عاقل به حساب خود رسیدگی دقیق کند و تمام نقائص و عیوب خویش را در امور دینی خود، در نظرها و آراء خود در خلقیات و ملکات خود، در آداب و طرز معاشرت خود، با شمارش صحیح احصاء نماید و تمام آنها را به ذهن خود سپارد، یا آنکه بر صفحۀ کاغذی بنویسد و برای برطرف نمودن آن عیوب، فعالیت نماید. بحار، جلد هفده، صفحۀ صدوشانزده.
18. حضرت امام علی سلام الله علیه: در دلهای بشر، خاطرات بد و خواهشهای زشت پدید می آید، عقل است که از اِعمال آن خاطرات جلو گیری می کند و بشر را از بدکاری و گناه محافظت می نماید. غررالحکم، صفحۀ پانصد وهشتاد و یک.
19. حضرت امام علی سلام الله علیه: نفس اماره بشر بر اساس ( هواهای نفسانی ) و تمایلات ناروا، خاطراتی در خود می پرورد، و عقل مصلحت اندیش، مانع اجرای آن خاطرات می شود و آدمی را از اِعمال تمنیّات خود باز می دارد. تحف العقول، صفحۀ نودوشش.
20. حضرت امام علی سلام الله علیه: نفس خود را در پرتو عملکرد آن بسنجید و با به جا آوردن واجبات و بهره گیری از این سرای فانی برای سرای باقی، نفس خویش را محاسبه کنید و پیش از آنکه برانگیخته شوید، توشه برگیرید و آماده شوید. شرح غررالحکم، جلد سه، صفحۀ چهارصد وسیزده.
گردآوری: گل افشان گل محمدی
گفتگو با هوش مصنوعی
💬 سلام! میخوای دربارهی «نظریات بزرگان جهان ائمه معصومین سلام الله علیهم در رابطه با علوم انسانی قسمت بیست و ششم» بیشتر بدونی؟ من اینجام که راهنماییت کنم.
ترجمه
The Teachings of the Imams (Peace Be Upon Them) on the Humanities - Part 26
بسم الله الرحمن الرحیم (In the name of God, the Most Gracious, the Most Merciful)
1. Imam Musa al-Kazim (Peace Be Upon Him): "Blessed are our Shi'ah who cling to the rope of our lineage during the occultation of the Qaim (Imam Mahdi, Peace Be Upon Him), steadfast in friendship with us and aversion (disavowal) from our enemies. They are close to us, and we are close to them. Indeed, they are pleased with our Imamate, and we are pleased with such Shi'ah. Therefore, blessed are they; by God, they will be with us on the Day of Resurrection and in our station and rank."
- Source: Muntakhab al-Athar, p. 219.
- Also: Bihar, Vol. 51, p. 151.
2. The Prophet Muhammad (Peace Be Upon Him): "Blessed are those who are patient during the occultation of the Qaim (Imam Mahdi, Peace Be Upon Him), and blessed are those who remain steadfast in loving the Ahl al-Bayt (Peace Be Upon Them). God has described them in His Book: (Those who believe in the unseen). They are the Party of God. Be aware that the Party of God shall prosper."
- Source: Bihar, Vol. 52, p. 143.
3. Imam Ja'far al-Sadiq (Peace Be Upon Him): "Blessed is he who clings to our command during the occultation of our Qaim, and his guided heart does not incline towards falsehood."
- Source: Bihar, Vol. 2, p. 123.
4. Imam Muhammad al-Baqir (Peace Be Upon Him): "Know that whoever awaits the rule of truth, his reward is like that of a fasting, night-vigil praying person."
- Source: Usul al-Kafi, Vol. 2, Islamic Publication House, p. 176.
5. Imam Ja'far al-Sadiq (Peace Be Upon Him): "Whoever desires to be among the companions of the Qaim (Imam Mahdi, Peace Be Upon Him) must await [his appearance] and his actions and behavior should be accompanied by good character and conduct while awaiting."
- Source: Bihar, Vol. 2, p. 140.
6. Imam Ja'far al-Sadiq (Peace Be Upon Him): "If someone who awaits the Qaim (Imam Mahdi, Peace Be Upon Him) dies and the Qaim (Imam Mahdi, Peace Be Upon Him) rises after him, his reward is like the reward of one who witnessed the Qaim (Imam Mahdi, Peace Be Upon Him). So strive and wait. May God’s grace be upon you, O favored ones by God [in this waiting, accompanied by good deeds and righteous actions]."
- Source: Kitab al-Ghaibah al-Nu'mani, p. 200.
7. Imam Muhammad Jawad (Peace Be Upon Him): "The most valuable of the actions of our Shi'ah is awaiting relief (the appearance of Imam Zaman, Imam Mahdi, Peace Be Upon Him)."
- Source: Muntakhab al-Athar, p. 223.
8. Imam Zayn al-Abidin (Peace Be Upon Him): "Whoever remains steadfast in obedience to us during the occultation of our Qaim, God will reward him as if he were a thousand martyrs of the battles of Badr and Uhud."
- Source: Bihar, Vol. 52, p. 125.
9. Imam Zayn al-Abidin (Peace Be Upon Him): "Awaiting relief (the appearance of Imam Zaman, Imam Mahdi, Peace Be Upon Him) is among the greatest of human actions."
- Source: Yawm al-Khalas fi Dhil al-Qaim al-Mahdi, p. 232.
10. Imam Muhammad Jawad (Peace Be Upon Him): "Indeed, our Qaim is al-Mahdi (Peace Be Upon Him); await him during his occultation and obey him when he appears."
- Source: Muntakhab al-Athar, p. 223.
11. Imam Ali (Peace Be Upon Him): "The حجت (Hujjat) are severed with Mahdi; he is the end of the Imams, the savior of the community, and the apex of light and hidden secrets."
- Source: Bihar al-Anwar, Vol. 72, p. 230.
12. Imam Zayn al-Abidin (Peace Be Upon Him): "The people who are in the era of the occultation of the Imam (Imam Mahdi, Peace Be Upon Him) and who believe in his Imamate and await his appearance are superior to the people of every other time, because God has given them such reason, understanding, and knowledge that the unseen is to them as sight, and He has placed them like those who fought with the Messenger of God (Peace Be Upon Him) with swords."
- Source: Al-Bihar, Vol. 36, p. 238.
13. Imam Hasan al-Askari (Peace Be Upon Him): "Indeed, my son, the Qaim (Imam Mahdi, Peace Be Upon Him), is after me, and he is the one in whom some of the attributes of the prophets, such as long life and prolonged occultation, are manifested, so that hearts become hardened and darkened because of the length of his occultation, and only those who God has strengthened with faith in their hearts and aided with divine illumination will remain steadfast in belief in him."
- Source: Bihar, Vol. 51, p. 224.
14. Imam Muhammad Jawad (Peace Be Upon Him): "...The Qaim has an occultation that its days are numerous and its duration is long; the sincere ones await his appearance, and the doubters deny him."
- Source: Muntakhab al-Athar, p. 224.
15. Imam Hussein (Peace Be Upon Him): "The Mahdi (Peace Be Upon Him) has an occultation in which a group will apostatize and a group will remain steadfast. Those who apostatize will say to them, ‘When will this promise come if you are truthful?’ But whoever is patient in the occultation (of Imam Mahdi, Peace Be Upon Him) against the harm, trials, and disbelief of them (deniers of appearance and apostates) is a mujahid who has fought alongside the Messenger of God (Peace Be Upon Him)."
- Source: Bihar, Vol. 51, p. 133.
16. Piety, chastity, and correctness... and awaiting relief with patience and forbearance are from the way and custom of the Imams (Peace Be Upon Them).
- Source: Bihar, Vol. 52, p. 122.
17. Imam Ali (Peace Be Upon Him): "It is necessary for a rational person to assess himself precisely and to consider in his mind all his defects and shortcomings in his religious matters, in his opinions, in his character, in his traits, in his manners, and in his dealings, to count them with exact enumeration, or to write them on a page of paper, and to strive to eliminate those defects."
- Source: Bihar, Vol. 17, p. 113.
18. Imam Ali (Peace Be Upon Him): "Bad memories and vile desires arise in the hearts of people, and reason prevents their execution and protects people from bad deeds and sins."
- Source: Ghurar al-Hikam, p. 581.
19. Imam Ali (Peace Be Upon Him): "The Nafs al-Ammara (the commanding self) in human beings nurtures memories based on desires and improper inclinations, and reason, the thoughtful advisor, prevents the execution of those memories and prevents humans from acting on their desires."
- Source: Tahdif al-Uqul, p. 106.
20. Imam Ali (Peace Be Upon Him): "Measure your soul by the performance of it, and benefit from this world for the hereafter, calculate your soul before you are resurrected, and prepare."
- Source: Sharh Ghurar al-Hikam, Vol. 3, p. 413.
Collected by: Gol Afshan Gol Mohammadi
https://sharifsearch.ir/fa/cached/1690154e-0ec0-44c0-9958-c5952b917d40/