خشم منجر به تربیت نمی شود
آنها که با رفتارهای کتک و اذیّت و آزار به فرزندان و یا دانش آموزان و یا افراد خانواده و یا جامعه می خواهند کار تعلیم و تربیّت انجام شود باید بدانند که در دیدگاه اسلامی با خشم تعلیم و تربیت ممکن نمی شود. در روایتی از امام معصوم سلام الله علیه چنین آمده است:
امام على عليه السلام فرموده:
لا أدَبَ مَعَ غَضَبٍ؛
با خشم، تربيت {ممكن} نيست .
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص303 ، ح6912
برداشتها و راهبردها و راهکارهای رهنمود " خشم منجر به تربیت نمی شود."
1. هر رفتاری مناسب تعلیم و تربیت نیست.
2. خشم از جمله رفتارهای غیر صحیح در تاثیرگذاری تعلیم و تربیتی هست.
3. کسانی که با رفتارهای نامناسب خشم می خواهند فرزندانشان یا دانش آموزان و یا افراد جامعه را تعلیم و تربیت نمایند باید بدانند خشم عامل غیر از عمل تعلیم و تربیتی است و آثار مفید تعلیم و تربیتی ندارد و می تواند عکس العملهای بدی بر روی حال و یا آینده افراد داشته باشد.
4. باید پدران و مادران و عوامل مؤثر در تعلیم و تربیت با دیدگاهها و گفتارها و رفتارهای تعلیم و تربیت اسلامی بخوبی آشنا و مسلط باشند تا با استفاده از رفتارهائی ناشایسته انتظار تاثیر گذاری تعلیم و تربیتی نداشته باشند.
5. جریانهای سیاسی و تعلیم و تربیتی که با خشم درتعلیم و تربیت دنیا می خواهند الگوی رفتاری را در دنیا ایجاد نمایند باید آنان را آگاه نمود که رفتار خشم نمی تواند تاثیرات تعلیم و تربیت مناسبی را دبه همراه داشته باشد.
6. عوامل مؤثر در تعلیم و تربیت، وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی و وزارت ارشاد اسلامی، ادارات سد معبر و نیرور انتظامی و عوامل مؤثر در تادیب افراد ( زندانها ، دادگستری )، باید بدانند که از دیدگاه اسلام خشم عاملی برای تربیّت نمی باشد.
7. عوامل موثر در تهیّه ادبیات و فرهنگ سازی و فیلمها و بازیها و مطبوعات و کتابها و برنامه ها و فیلمهای رسانه ها باید با دیدگاههای رفتارهای اسلامی آشنا باشند و دیدگاه اسلامی برایشان قابل پذیرش باشد از جمله باید بدانند با نشان دادن خشونت و یا قرار دادن افراد در جریان خشونت، نه تنها تربیّت شکل نمی گیرد بلکه می تواند عاملی برای تخریب تعلیم و تربیّت باشد.
گل افشان گل محمدی
گفتگو با هوش مصنوعی
💬 سلام! میخوای دربارهی «"خشم منجر به تربیّت نمی شود" سخن گوهربار امام علی سلام الله علیه» بیشتر بدونی؟ من اینجام که راهنماییت کنم.
ترجمه
"Anger Does Not Lead to Education" - A Pearl of Wisdom from Imam Ali (Peace Be Upon Him)
"Anger Does Not Lead to Education" - A Pearl of Wisdom from Imam Ali (Peace Be Upon Him)
Anger Does Not Lead to Education
Those who seek to carry out education through beating, harassment, and abuse of children, students, family members, or society, should know that, in the Islamic perspective, education through anger is not possible.
In a narration from an Imam (Peace Be Upon Him), it is stated:
Imam Ali (Peace Be Upon Him) said:
لا أدَبَ مَعَ غَضَبٍ؛
"There is no education with anger."
Tanseef al-Gharar al-Hikam wa Durar al-Kalam, p. 303, no. 6912
Interpretations, Strategies, and Solutions Guided by "Anger Does Not Lead to Education."
- Not every behavior is suitable for education.
- Anger is among the incorrect behaviors in influencing education.
- Those who seek to educate their children, students, or members of society through inappropriate behaviors fueled by anger, should know that anger is not an educational factor and has no beneficial educational effects. It can lead to negative reactions and affect individuals' present and future.
- Parents, mothers, and those influential in education should be well-acquainted and proficient in Islamic educational perspectives, speeches, and behaviors, so they do not expect educational impact from inappropriate behaviors.
- Political and educational movements that seek to create behavioral models in the world through anger in education should be made aware that angry behavior cannot have appropriate educational impacts.
- Those influential in education, the Ministry of Education and Higher Education, the Ministry of Islamic Guidance, border control departments, the police force, and those influential in disciplining individuals (prisons, the judiciary), should know that, from an Islamic perspective, anger is not a factor for education.
- Those influential in producing literature, promoting culture, and creating films, games, newspapers, books, programs, and media films, should be familiar with Islamic behavioral perspectives and find them acceptable. They should know that showing violence or placing individuals in violent situations not only prevents education but can also be a factor in destroying it.
Gol Afshan Gol Mohammadi
https://sharifsearch.ir/fa/cached/08f4dc9e-c794-4c38-b9ca-ae3affd9553e/