وضعیت سرشت نفس و وظائف انسان در تربیّت نفس
دانائی در مورد نفوس و راهبردها و راهکارهای تربیّت نفوس و واداشتن نفوس به رفتار صحیح موضوع بسیار مهمیست و میزان درست پرداختن به آن در میزان تعالی و رشد انسانها تاثیر گذار هست، در این رابطه آمده است:
امام على عليه السلام فرموده:
اَلنَّفْسُ مَجْبولَةٌ عَلى سوءِ الاَدَبِ وَ الْعَبْدُ مَأمورٌ بَمُلازَمَةِ حُسْنِ الاَدَبِ وَ النَّفْسُ تَجرى [بِطَبعِها] فى مَيَدانِ المُخالَفَةِ وَ الْعَبْدُ يَجْهَدُ بِرَدِّها عَنْ سوءِ الْمُطالَبَةِ فَمتى اَطْلَقَ عِنانَها فَهُوَ شَريكٌ فى فَسادِها وَ مَنْ اَعانَ نَفْسَهُ فى هَوى نَفسِهِ فَقَدْ اَشْرَكَ نَفْسَهُ فى قَتْلِ نَفْسِهِ؛
نفس آدمى بر بى ادبى سرشته شده است و بنده فرمان دارد كه پايبند ادب نيكو باشد. نفس آدمى با طينت خود در ميدان مخالفت مى تازد و بنده مى كوشد آن را از خواسته ناروايش برگرداند، پس هرگاه عنان نفس را رها سازد، شريك تبهكارى اوست و هر كس نفس خود را در خواهش هايش يارى رساند، در قتل خود همدستِ نفس شده است.
مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ج11 ، ص 138 - مشکاه الانوار فی غرر الاخبار ص247
برداشت و راهبرد و راهکار رهنمود وضعیت سرشت نفس و وظائف انسان در تربیّت نفس
1. نفس آدمی بر بی ادبی سرشته شده است.
2. بنده خداوند مامور هست تا نفس خود را پایبند ادب نیکو نماید.
3. نفس آدمی با طینت خود در میدان مخالفت با رفتار نیکو هست.
4. باید هم تعلیم دهندگان ( پدر و مادر و تعلیم دهندگان و هم فرهنگ سازان ) و هم خود انسان نفس را در انجام عمل به کار نیکو یاری دهند و مقید نمایند و از کارهای ناروا باز دارند.
5. هر گاه انسانها خود را و یا تعلیم دهندگان آنان عنان نفس را رها سازند، شریک تبهکاری نفوس هستند .
6. اگر افراد و یا تعلیم دهندگان افراد نفوس را در خواهشهای ناروا آزاد بگذارند، این عمل بقدری ناروا و نادرست است که مانند این است که در قتل نفوس شریک هستند.
7. مطالعات و تحقیقات در رابطه با نفس و مسائل نفس و تفوت نفوس و مسائل چگونگی تربیت آن و وظائف خود فرد و پدران و مادران و تعلیم دهندگان قبل از تولد و بعد از تولد، باید بدرستی و به اندازه صورت پذیرد، زیرا نفس موضوع مهمی است که غفلت از آن موجب انحرافات و یا نقص و یا آسیب آن می گردد و معمولا با وجودی که رشد جسمانی صورت می پذیرد و حتّی دانش انسانها زیاد می شود ولی نقص در تربیّت باقی خواهد ماند و اشکالات و نقائص انسانها همواره بر انجام گناه و تخریب شخصیّتشان تاثیرگذار است و چون انسانها بر یکدیگر و نسل خود تاثیر گذار هستند این نقائص می تواند اشکالاتی را در حرکت جوهری بوجود آورد و جریانی ناقص و اشکال دار و متداوم، همواره با اجتماع خود به همراه داشته باشد.
8. عوامل مؤثر در وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی و حوزهها و وزارت ارشاد اسلامی و رسانه ها و مطبوعات و پژوهشکدهها و پژوهشگران و مراکز تعلیم و تربیّت و پدران و مادران همگی باید کوشش نمایند تا به تعالی آگاهی و دانش لازم را نسبت به نفس داشته باشند و به تعالی نسبت به مسئولیت و وظائفی که متوجه شان هست نقش آفرینی نمایند.
9. محتوای کتابهای درسی و غیر درسی، ادبیّات ( داستان، شعر، نثر) و پژوهشها و کتابها و فیلمنامه ها و فیلمها و بازیها و برنامه ها و قالبهای مختلف انتقال محتوا و مفاهیم ( پوستر، بنر، نقاشی، خط ) متناسب با سن برای پدران و مادران و فرزندان و دانش آموزان و دانشجویان و علاقه مندان به مطالعه و فرهنگ و هنر باید با هدایتهای عالمانه و آگاهانه جهت تعلیم و تربیّت نفوس را فراهم نمایند و در تعلیم و تربیّت خداپسندانه، نفوس را به تعالی یاری دهند.
گل افشان گل محمدی
گفتگو با هوش مصنوعی
💬 سلام! میخوای دربارهی «وضعیت سرشت نفس و وظائف انسان در تربیّت نفس سخن گوهربار حضرت امام علی سلام الله علیه» بیشتر بدونی؟ من اینجام که راهنماییت کنم.
ترجمه
The State of the Soul and Human Duties in Self-Cultivation: Precious Sayings of Imam Ali (Peace Be Upon Him)
The State of the Soul and Human Duties in Self-Cultivation
Understanding the nature of the soul, strategies, and methods for cultivating it and guiding it towards proper behavior is a very important matter. The degree to which this is addressed impacts the elevation and growth of individuals. It is stated:
Imam Ali (Peace Be Upon Him) said:
"The soul is predisposed to bad manners, and the servant is commanded to adhere to good manners. The soul, with its nature, acts in the field of opposition, and the servant strives to turn it away from its improper desires. So, if one releases the reins of the soul, he becomes a partner in its corruption. And whoever aids his soul in its desires, he becomes a partner in the killing of his own soul."
- Al-Mustadrak al-Wasa’il and Mustanbit al-Masayil, Vol. 11, p. 138 - Mishkat al-Anwar fi Gharr al-Akhbar, p. 147
Insights, Strategies, and Approaches Regarding the State of the Soul and Human Duties in Self-Cultivation
- The soul is predisposed to bad manners.
- The servant is commanded to adhere to good manners.
- The soul, with its nature, acts in the field of opposition.
- Educators (parents, teachers, and culture shapers) and individuals must both assist the soul in performing good deeds and restrain it from improper actions.
- If individuals or educators release the reins of the soul, they become partners in corruption.
- If individuals or educators allow souls to indulge in improper desires, this act is so reprehensible that it is as if they are partners in the killing of souls.
- Studies and research regarding the soul, its issues, the differences between souls, and the methods for its cultivation, along with the duties of the individual, parents, and educators, before and after birth, must be properly and adequately addressed. The soul is an important subject, and negligence in it leads to deviations, deficiencies, or harm. Often, while physical growth occurs and even human knowledge increases, deficiencies in upbringing remain, and the shortcomings of individuals always affect the commission of sin and the destruction of their personalities. Since individuals influence each other and their generations, these deficiencies can create problems in the essential movement, creating a continuous, flawed, and problematic flow, always accompanied by their societies.
- Factors influencing the Ministry of Education, Higher Education, seminaries, the Ministry of Islamic Guidance, media, press, research institutes, researchers, training centers, parents, all must strive to enhance awareness and knowledge about the soul and to fulfill their responsibilities.
- The content of textbooks and non-textbooks, literature (stories, poetry, prose), research, books, screenplays, films, games, programs, and various content delivery formats (posters, banners, paintings, calligraphy) appropriate for each age group, for parents, children, students, and those interested in reading, culture, and art, must be provided with scholarly and informed guidance to cultivate souls and assist them in divine upbringing.
Source: Gol Afshan Gol Mohammadi
https://sharifsearch.ir/fa/cached/fe39883b-24de-429e-aa72-8249f609c6c4/