FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ترجمه متن ادبی چنگ دل موضوع قصۀ انسان با بهره مندی از ترجمه هوش مصنوعی جستجوگر شریف


چنگ دل موضوع قصۀ انسان ادبیات نثر


انسان به اسرار آفرینش آگاه نبود، و مکرها را نمی دانست، از سر غفلت از آسمان به زمین افتاده بود امّا باز نمی دانست که چگونه وسوسه شیطان را بشناسد و رفتاری خداپسندانه داشته باشد. حتّی نمی دانست که رفتار صحیح و عاقلانه چیست و چگونه بدست می آید، نمی دانست که باید از چه راهی وارد شود تا بندۀ خوب خدا باشد، او می خواست زندگی نماید امّا با راز و رمز زندگی آشنا نبود، در کتابها هم مطلب زیادی دربارۀ آن ندیده بود و از دیگران هم، چیزهای زیادی یاد نگرفته بود، ولی فکر می کرد همه چیز را می داند و فکر می کرد اوست که تکلیف می کند که چه باید بشود امّا غافل از این بود که باز هم آمد و نسازد و خدا را نبیند و آنچه او می خواهد انجام ندهد، او می خواست که بگوید من بهترینم، امّا نمی دانست که کمترین است، به همین دلیل بود که راحت شیطان به سراغش می آمد، غاپش را می دزدید و رامش می کرد و او بازیخوردۀ مکر شیطان می شد، از بدبختی سوره ناس و فلق و صافات و جن و توبه و نور و آیات آیت الکرسی هم یادش می رفت تا در مورد آنها تدبر نماید، تا که از غفلت بدرش آورد و دیگر او نبود که عنانش را بدست شیاطین دهد و به خود بنازد در حالی که سرتاسرش پر از نیاز لطف الهیست و شیطان نیز به نادانی انسان خندان و دل از شیطان گریزان، امّا به دلش هم خیانت کرد وقتی پرده غفلت را تاریکتر کرد و کبکبۀ جهل را فراختر و زیور دل را به نور امید تنگ تر و چشم از اسرارخلقت بست، و به امید یاری مخلوقات در کنجی چنپاتمه زد که شاید فرجی شود و دست از قضا زنبیلی از آسمان بیفتد و او را بر سر سفره لطفش مهمان نماید، این بود که آیات خدا را ندید و او را روزی رسان فرمانش نشناخت که فرج وگشایشش به سبب وسیله و واسطه اش هست، نه بی همّت و تلاش مخلوق و نه بی لطف و احسان خالق، گشایشی اگر هست بسبب لیاقت و همّت اوست که گره از کار باز می نماید، اوست که مخلوق را به راه درست هدایت نمود، البته اگر گوشی بشنود صدای جویبار عشق را که از آسمان بر زمین جاری شد تا خرمن معرفت را از سرزمین دل درو نماید و رنگ سبز دشت و رنگ طلائی خرمن عجائب خلقت را در رویشِ ضمیر آدمی به ثمر نشاند و دل را سرای خدای دل نماید و زندگی را تجلی خرد، که عاشقانه سرایشی است این غزل زندگی که دل میبرد تا ثریا و میوۀ عشق می کارد و از آن بالا بر شاهرگ دل نگاه مهر دارد و انسان را تا بالاترین مُناره مسجد بالا می برد و روحش را تا کهکشانها پرواز میدهد که ای روح الهی تو عفیفی و لطیفی و نشانی از ربّ العالمینی که در این جسم خاکی به ودیعه به امانت سپرده شده ای تا تجلی صفات کمالاتِ ربّ العالمین باشی در مقدرّات زمینی خود. تو احسن الخالقینی که دیار اُزلت را به دیار غربت تبدیل نمائی و هر آنچه داری از او داری که صاحب اصلی اوست نه سایه افکن جان که او افسونِ محبت یاریست، که او را بخشید و تو به محبت به سرچشمه محبت ازلی رسیدی و به یاری او به قله کمال معرفت می رسی و در زیر تلؤلؤ رأفت او جواهرنشان عالم امکان می گردی، پس به سپاس مهر آفرین بگستران سجاده نور را در زمین و با اطاعت از فرامین وحیش و تدبر در انوار آیاتش بنواز چنگ دل انگیز اهداف خلقت را، که نیکوترین نوازندگی وجود، انعکاس نوازندگی آن نوازنده عالم آفرینش خداوند یگانه و بی همتا هست، که قصد نمود که انسانها بندگی خداوند نمایند تا به حیات طیبه دست یابند و تا درجات اعلی علیین ارتقاء یابند، اگر فرامین خداوند را که خاتم الانبیاء حضرت محمد سلام الله علیه و دوازده امام معصوم سلام الله علیهم به انسانها عرضه داشته اند را با دل و جان پذیرا باشند و پیرو و شیعۀ دین چهارده معصوم سلام الله علیهم که عبارتند از "پیامبر خدا خاتم الانبیاء حضرت محمد سلام الله علیه و دختر پیامبر خدا حضرت فاطمۀ زهرا سلام الله علیها و حضرت امام علی و حضرت امام حسن مجتبی و حضرت امام حسین و حضرت امام سجاد و حضرت امام محمد باقر و حضرت امام جعفر صادق و حضرت امام موسی کاظم و حضرت امام رضا و حضرت امام محمد جواد و حضرت امام هادی و حضرت امام حسن عسکری و حضرت حجة بن الحسن عسکری قائم آل محمد سلام الله علیهم" باشند.
گل افشان گل محمدی

https://www.farhangyar.ir/fa/post/40104/
چنگ دل موضوع قصۀ انسان ادبیات نثر | مشابه
۲۵ مرداد ۱۴۰۴
 
گفتگو با هوش مصنوعی

💬 سلام! می‌خوای درباره‌ی «چنگ دل موضوع قصۀ انسان ادبیات نثر» بیشتر بدونی؟ من اینجام که راهنماییت کنم.

ترجمه

 

The Story of a Soul: A Literary Prose

The human being was unaware of the secrets of creation, nor did he know the machinations. He fell from the sky to the earth out of carelessness, but still did not know how to recognize the devil’s temptation and act in a God-pleasing manner.

  • He didn't even know what correct and rational behavior was, nor how it was attained.
  • He didn't know what path to take to become a good servant of God.
  • He wanted to live, but was unfamiliar with the secrets of life.
  • He had seen little about it in books, nor learned much from others.
  • Yet, he thought he knew everything and believed he dictated what should be.
  • But he was oblivious to the fact that he would still fail, would not see God, and would not fulfill what He desired.
  • He wanted to declare himself the best, but did not know he was the least.
  • This is why the devil easily approached him, stole his peace, and tamed him, making him a victim of the devil’s machinations.
  • He forgot verses like Surah An-Nas, Al-Falaq, As-Saafat, Al-Jinn, At-Taubah, An-Noor, and Ayat Al-Kursi to contemplate them, to free himself from ignorance, so that he would no longer be at the mercy of the devils and would not boast while his entire being was full of the need for divine grace.
  • The devil, laughing at human ignorance, betrayed him in his heart.
  • When he darkened the veil of ignorance and broadened the echo of ignorance, and constricted the adornment of the heart with the light of hope, and closed his eyes to the secrets of creation, he sought help from creatures, hoping for a miracle to fall from the sky and invite him to the table of divine grace.
  • Thus, he did not see the signs of God and did not recognize Him as the provider of His command, for relief comes through means and intermediaries, not through effortlessness or without the kindness of the Creator.
  • If there is relief, it is because of his own merit and effort, which unties the knot of his affairs.
  • He is the one who guides the creature to the right path.
  • Of course, if he hears the murmur of the stream of love that flowed from the sky to the earth to reap the harvest of knowledge from the land of the heart, and to bring forth the green of the fields and the golden hue of the harvest of the wonders of creation in the growth of the human soul, and to make the heart a dwelling place for the Lord of the heart, and to make life a manifestation of wisdom, a love-stricken ghazal that steals hearts to the Pleiades and sows the fruit of love.
  • It carries the gaze of love through the arteries of the heart and elevates the human being to the highest minaret of the mosque, and sends his soul flying to the galaxies, saying, "O divine soul, you are pure and gentle, a sign of the Lord of the Worlds, entrusted as a deposit in this earthly body, to be a manifestation of the perfections of the Lord of the Worlds in your earthly destinies."
  • You are the best of creators, transforming the desolate land into a land of exile, and everything you have is from Him, for He is the true owner, not the shadow-caster of the soul, who is the enchantment of love.
  • He forgave you, and you reached the source of eternal love through his love, and with his help, you reach the peak of knowledge, and under the brilliance of his mercy, you become a jewel of the possible world.
  • So, expand the carpet of light with gratitude to the Creator, and tune the captivating chords of the goals of creation by obeying the commandments of revelation and contemplating the lights of the verses, for the most beautiful music is the reflection of the music of the Creator of the universe, the unique and incomparable God.
  • He intended for humans to worship God so that they may attain a blissful life and be elevated to the highest degrees of paradise, if they accept with their hearts and souls the commandments of God, revealed by the last of the prophets, Muhammad (peace be upon him), and the twelve infallible Imams (peace be upon him), who are: "The Prophet of God, the last of the prophets, Muhammad (peace be upon him), and his daughter, Fatima Zahra (peace be upon him), and Imam Ali, and Imam Hassan al-Mujtaba, and Imam Hussein, and Imam Sajjad, and Imam Muhammad al-Baqir, and Imam Ja'far al-Sadiq, and Imam Musa al-Kazim, and Imam Reza, and Imam Muhammad al-Jawad, and Imam al-Hadi, and Imam Hasan al-Askari, and Imam al-Hujja ibn al-Hasan al-Askari, the Qaim of the lineage of Muhammad (peace be upon him)."

Glory be to the blossoms of Muhammad.

https://sharifsearch.ir/fa/cached/78ca0482-3b3c-47e2-832d-0ba736e537e3/


پنجشنبه، 24 مهر 1404 - 23:47 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0