FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


چرا نمی‌توان استعمار را فراموش کرد؟؛در استعمارشناسی مکتب اختصاصی داریم


 

مهر | دین و اندیشه | شنبه، 19 مهر 1404 - 08:18
استعمار در ایران همواره یک تجربه‌ ملموس، یک توطئه‌ ساختاریافته و یک چالش بوده است که در دهه های مختلف به صورت های گوناگون خود را نشان داده و در مقابل ایرانیان به مبارزه با آن پرداختند.
استعمار،اسلامي،ايران،ايراني،انقلاب،تاريخي،تاريخ،ملي،فراملي،ع ...

به گزارش خبرنگار مهر، استعمارشناسی ایرانی نام مجموعه ای بزرگ به همت ۳۰ تن از پژوهشگران و چهره های برجسته دانشگاهی است که به موضوع استعمار در ایران و وجوه و ابعاد آن پرداخته است.
موسی نجفی رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و علوم انسانی مسئول این پروژه به تبیین زوایای استعمار در ایران پرداخت و در یادداشتی نوشته است:
پدیده استعمار از مواردی است که در چند قرن اخیر نه فقط کشور عزیز ما ایران بلکه محدوده وسیعی از جهان را تحت تأثیر خود قرار داده است استعمار در حالی که امری جهانی و بین المللی به شمار می آید حضور و ظهور و بروزش در همه جا یکسان نبوده و بررسی ویژگیها و آثار خاص آن در کشورهای گوناگون مستلزم انجام تحقیقات مستقل و به هم پیوسته ای است.
در این زمینه چند پرسش اساسی مطرح است، اینکه کشور ما از چه زمان و تا چه میزان از استعمار آسیب دیده است؟
این آسیب از چه راههایی اتفاق افتاده و تا چه میزان و چگونه ترمیم و اصلاح شده است؟
- چرا عده ای این آسیب را انکار کرده اند یا آن را با عناوینی چون «توهم توطئه» یا پروژه سازی نمایشی استعمار» به حاشیه برده اند؟
چرا عده ای طرفدار کلیت پدیده شوم استعمار در سطح ملی و فراملی هستند؟
نفوذ استعمار در کدام یک از بخشهای، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بیشتر بوده است؟
- عوامل استعمار در ایران چگونه و با چه سیاستی اعمال نفوذ کرده اند؟
شبکه استعمار در ایران چگونه عمل کرده است؟
نفوذ کدام یک از قدرتهای استعماری در ایران بیشتر بوده است؟
صورت ها و جلوه های گوناگون استعمار کدام اند؟
واکنشهای نظری و عملی ایرانیان به هر یک از موارد فوق چیست و چگونه قابل سنجش است؟
استعمارشناسی ایرانی-اسلامی: هویتی در برابر توطئه‌های جهانی
پرسش‌های مذکور پرسش هایی اساسی و کلیدی است که هر محقق ایرانی و ایران پژوهی باید به آن پاسخ دهد.
در اینجا به برخی از نکات مهم در این زمینه اشاره می‌شود.
اول اینکه هدف از به کارگیری استعمار شناسی ایرانی جعل اصطلاحی نمایشی، نیست بلکه ارائه فهم علمی تازه ای است درباره یکی از مهمترین کنشهای ملت ایران برای حفظ شخصیت و هویت خود در مقابل تطاول و رخنه بیگانگان این جریان پیچیده و پیوست تاریخی گاه به صورت پنهان و گاه آشکارا قابل رؤیت بوده است فهم نظری تاریخ به ما کمک می کند تا استعمار را در ابعاد مختلف تحلیل و ارزیابی کنیم البته استعمار شناسی ملی ایرانی در تلاقی تاریخی و فکری با جریان بزرگ و فراملی بیداری اسلامی در شکل انقلاب شکوهمند اسلامی به رشد و عمق و تکامل مهمی رسیده است؛ با این وصف در استعمار شناسی ایرانی هم بخشی از هویت ملی و فراملی هم بخشی از «هویت دینی» مطرح است.
بنابراین میتوان در روند تکامل تاریخی از «استعمار شناسی ایرانی - اسلامی» نیز به وضوح سخن گفت.
بررسی و شناخت ذهنیت و نگرش ملت ایران در برهه های مختلف تاریخی درباره بحرانها، موقعیت ها، کنشها و واکنشهای استعمار نوعی منطق مشترک و ذهنیت ویژه را نمایان می کند که حکایت پیچیده و عمیقی را از فرهنگ و روحیات مردم این سرزمین بازگو می کند.
در این زمینه نه فقط فهم این نگرش و توصیف و تحلیل آن کاری مهم و ضروری، است، بلکه بیان علمی و پژوهشی این منطق و کنش و واکنش نظری و عملی به آن نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
از لحاظ استعمارشناسی ایرانی رابطه «تاریخ» با «تاریخ نگاری» را تداعی می کند.
به عبارت این روشن تر، انسان گاهی خودش جزء تاریخ و متن تاریخ است و گاهی تاریخ را به مثابه رشته ای علمی واکاوی می کند بنابراین استعمار شناسی ایرانی هر دو سطح و رویه را دارد و از هر دو جهت قابل بررسی و اطلاق است.
این در واقع یگانه شدن سوژه و ابژه در پرتو امر تاریخی است.
با این وصف جریانی را روایت میکنیم که سیالیت آن همچنان ملموس و مشهود است، اما اینکه چنین ماجرای فکری مهمی تا چه میزان به صورت پژوهشی و در قالب نوعی «مکتب علمی» قابل ارائه باشد گوهری است که محققان و استادان ایرانی این مجموعه به دنبال یافتن آن هستند.
تألیفات و حتی ترجمه های منتخب هر یک از محققان به نحوی تکمیل این کل به هم پیوسته را مدنظر داشته است.
دوم اینکه گاهی درباره موضوعی سخن میگوییم و شواهد و دلایل چندی هم برای آن پیدا می کنیم که در سرنوشت امروز جامعه و ذهنیت و بصیرت ما نقشی ندارد ولی گاهی مسئله به صورت نوعی جریان شناسی دیده میشود جریان تاریخی ای که شناخت ابعاد گوناگون آن در کیفیت حیات اجتماعی و سیاسی امروز تأثیر گذار است علاوه بر این مهم تر و عمیق تر از آن پیوند این جریان شناسی با نوعی مکتب شناسی» است.
استعمار شناسی ایرانیان، که جریانی پیوسته در تاریخ تحولات قرون اخیر ایران بوده است در افق بیداری اسلامی و مرحله تمدنی آن، یعنی انقلاب اسلامی به رشد و بلوغی رسیده است که به درستی می توان از آن به عنوان «مکتب استعمار شناسی ایرانی - اسلامی» سخن به میان آورد.
دستاورد انقلاب اسلامی کوتاه کردن دست استعمارگران بود
انقلاب اسلامی ایران دو وجه مهم دارد و دو رسالت بزرگ را باید به سرمنزل مقصود برساند: نخست دین را از حاشیه زندگی مسلمانان به متن جامعه بیاورد؛ دوم، دست نفوذ استعمارگران و اجانب را از بدنه استقلال کشور کوتاه کند.
دو وجه مذکور در دهه پنجم انقلاب اسلامی به ویژه وجه دوم، در قالب شناخت استعمار شناسی ایرانی ضرورتی اجتناب ناپذیر دارد و از برکات تفکر عمیق درباره هر یک از آن دو موضوع آشکار شدن ابعاد ارزشمند دیگر آنها خواهد بود.
در مجموع حضور حداکثری دین در جامعه از نفوذ استعمار می کاهد و برعکس کاهش دخالت خارجی به استقلال و رشد هویت ملی و دینی کشور کمک می کند.
سوم مباحث و موضوعات مربوط به استعمار هم عمومیت دارد و تقریباً همه ابعاد جامعه را در بر می گیرد هم جلوه های تخصصی و ویژه ای دارد؛ بدین معنا که محقق حوزه استعمار شناسی در عین پژوهش دربارۀ یک وجه از استعمار در همان زمان با موضوعی گسترده، ذوابعاد، و به هم پیوسته روبه رو است.
از یک سو تنوع این حوزه مطالعاتی و از سوی دیگر تخصصی بودن آن موجب سخت تر و دقیقتر و عمیق تر شدن کار در این حوزه مطالعاتی می شود.
در کنار دشواری کار علمی و پیچیدگی و گستردگی این حوزه مطالعاتی مهم مواجهه با تجربه تلخ استعمار برای مناطق و ملل و کشورهایی که در طی قرون اخیر از استعمارگران آسیب دیده اند بس ناگوار و سخت است ولی این سختی و ناگواری به سهم خود نوعی احساس درد متقابل و هم بستگی آنان ایجاد می.کند از این رو در این مجموعه علمی و تخصصی سعی کرده ایم که از تجارب و مطالعات سایر مناطق جهان نیز بهره مند شویم و درباره وجوه اشتراکمان بحث و گفتگو کنیم.
البته تجارب و مسائل ویژه و منحصر به فردی هم در بسیاری از مواقع وجود دارد که به یک منطقه یا یک کشور اختصاص دارد.
برای مثال تجربه استعمار و چپاول چند سده کمپانی هند شرقی در هندوستان ویژگیهای خاص آن سرزمین را دارد.
شناخت این اصول مشترک و گفتگو کنیم.
هم چنین مسائل منحصر به فرد در یک کشور و تفکیک هر یک کمک شایانی به درک ما از این پدیده جهانی می کند.
هر چند شناخت پدیده استعمار وجه علمی و پژوهشی دارد ولی برای کشورهای حوزه مقاومت، به ویژه کشوری مثل ایران که کانون بزرگترین انقلاب ضد استعماری قرن است، امری ضروری و حیاتی است.
بنابراین مطالعات پیش رو فقط مرور یک واقعه یا یک جریان نیست، بلکه همچون خواندن کتاب یا مشاهده فیلمی است که هم پایان نیافته است و هم بسیاری از انسانها در همین زمان از بازیگران مؤثر این ماجرا به شمار میروند.
استعمارشناسی ملی ایرانی راهی برای استعمارشناسی فراملی اسلامی
چهارم اینکه هر ملتی در شناخت پدیده ها و وقایعی که از سر گذرانده تحلیل و برداشت و البته منطق خودش را دارد.
گاهی این منطق و فهم قابل تعمیم و سرایت به دیگر حوزه ها است و گاهی هم نیست.
درباره استعمار شناسی ایرانی هرچند ما در برخی از موارد با نوعی تجربه جهانی و وجوه مشترک مواجه هستیم در بسیاری از موضوعات به دلیل تجربه و منطق و فهم منحصر به فرد و تحت تأثیر اوضاع و احوال ویژه تاریخی و فرهنگی و سیاسی ایران تجربه و مکتب خاص خود را داریم.
هرچند توجه به این موضوع در بومی سازی مکتب استعمار شناسی ایرانی اهمیت دارد، فهم و تفکیک اشتراکها و اختلافها است که میتواند این جریان ملی را فراملی و بین المللی سازد و همان گونه که اشاره شد «استعمار شناسی ملی ایرانی» را به «استعمارشناسی فراملی اسلامی» تبدیل کند.
از این منظر گشایشی شبیه به انقلاب اسلامی که خاستگاه و قلب تپنده اش ایران است، اتفاق می افتد.
ویژگی فراملی و جهانی انقلاب اسلامی ایران آن است که تجربه ای ملی را به پدیده ای تأثیر گذار در سطح جهان تبدیل کرده است و به سبب ابعاد اسلامی و انسانی اش صدها میلیون مخاطب غیرایرانی دارد.
پنجم تقابل شرق با غرب استعمارگر در سه مقطع تاریخی قابل بررسی است:
الف) عصر باستانی و قرون پیش از میلاد
ب) فتح اسپانیا و سپس فتح قسطنطنیه و سقوط اندلس و ماجرای جنگهای صلیبی
ج) جریان دو قرن اخیر بیداری اسلامی و نماد برجسته آن یعنی انقلاب، نظام، و تمدن اسلامی ایران.
به نظر می رسد این تقابل در تمدن نوین اسلامی نیز نمود داشته و حیات حال و آینده ما را هم چنان تحت الشعاع قرار داده است و نوعی از تقابل با نظریه جنگ تمدنها و پایان تاریخ غربی هم از دل آن بیرون می آید.


 
 

 

 

 

 

یکشنبه، 20 مهر 1404 - 22:12 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0