امام علی علیه السلام فرمودند :
اِبنُ آدمَ أشبَهُ شَىءٍ بِالمِعیارِ ، إمّا ناقِصٌ بِجَهلٍ أو راجِحٌ بِعِلمٍ؛
آدمیزاده ، شبیه ترین چیز به ترازوست : یا با نادانى سبُک شود و یا به دانش ، سنگین گردد.
گزیده تحف العقول، ح 500071
اِبنُ آدمَ أشبَهُ شَىءٍ بِالمِعیارِ ، إمّا ناقِصٌ بِجَهلٍ أو راجِحٌ بِعِلمٍ؛
آدمیزاده ، شبیه ترین چیز به ترازوست : یا با نادانى سبُک شود و یا به دانش ، سنگین گردد.
گزیده تحف العقول، ح 500071
امام علی علیه السلام فرمودند :
لا خَیرَ فی قَلبٍ لا یَخشَعُ ، وَ عَینٍ لا تَدمَعُ ، وَ عِلمٍ لا یَنفَعُ ؛
دل بى خشوع ، چشم بى گریه و دانش بى سود را خیرى نباشد .
غررالحکم، ح 10913
لا خَیرَ فی قَلبٍ لا یَخشَعُ ، وَ عَینٍ لا تَدمَعُ ، وَ عِلمٍ لا یَنفَعُ ؛
دل بى خشوع ، چشم بى گریه و دانش بى سود را خیرى نباشد .
غررالحکم، ح 10913
امام علی علیه السلام فرمودند :
مَنِ ادَّعى مِنَ العِلمِ غایَتَهُ فَقَد أظهَرَ مِن جَهلِهِ نِهایَتَهُ ؛
هر که ادّعا کند به نهایت دانش رسیده است ، نهایت نادانى اش را آشکار کرده است .
غررالحکم، ح 9193
مَنِ ادَّعى مِنَ العِلمِ غایَتَهُ فَقَد أظهَرَ مِن جَهلِهِ نِهایَتَهُ ؛
هر که ادّعا کند به نهایت دانش رسیده است ، نهایت نادانى اش را آشکار کرده است .
غررالحکم، ح 9193
امام علی علیه السلام فرمودند :
مَن خَلا بِالعِلمِ لَم تُوحِشهُ خَلوَةٌ ؛
هر کس با دانش خلوت کند ، هیچ خلوتى او را به وحشت نمى اندازد .
غررالحکم، ح 8125
مَن خَلا بِالعِلمِ لَم تُوحِشهُ خَلوَةٌ ؛
هر کس با دانش خلوت کند ، هیچ خلوتى او را به وحشت نمى اندازد .
غررالحکم، ح 8125
امام علی علیه السلام فرمودند :
کُلُّ شَىءٍ یَنقُصُ عَلَى الإنفاقِ إلاَّالعِلمَ ؛
هر چیزى با بخشیدن کم مى شود، مگر دانش .
غرر الحکم، ح6888
کُلُّ شَىءٍ یَنقُصُ عَلَى الإنفاقِ إلاَّالعِلمَ ؛
هر چیزى با بخشیدن کم مى شود، مگر دانش .
غرر الحکم، ح6888
امام علی علیه السلام فرمودند:
تَمامُ العِلمِ العَمَلُ بِمُوجَبِهِ ؛
کمال علم ، عمل کردن به مقتضاى آن است .
غررالحکم ح 4482
تَمامُ العِلمِ العَمَلُ بِمُوجَبِهِ ؛
کمال علم ، عمل کردن به مقتضاى آن است .
غررالحکم ح 4482
امام علی علیه السلام فرمودند:
إنَّما زُهدَ النّاسِ فی طَلَبِ العِلمِ کَثرَةُ ما یَرَونَ مِن قِلَّةِ مَن عَمِلَ بِما عَلِمَ ؛
آنچه مردم را به تحصیل دانش بى رغبت کرده، این است که بسیار مى بینند آنان که به آنچه آموخته اند عمل مى کنند ، اندک اند .
غررالحکم ح 3895
إنَّما زُهدَ النّاسِ فی طَلَبِ العِلمِ کَثرَةُ ما یَرَونَ مِن قِلَّةِ مَن عَمِلَ بِما عَلِمَ ؛
آنچه مردم را به تحصیل دانش بى رغبت کرده، این است که بسیار مى بینند آنان که به آنچه آموخته اند عمل مى کنند ، اندک اند .
غررالحکم ح 3895
امام علی علیه السلام فرمودند:
ألا لا یَستَحیِیَنَّ مَن لا یَعلَمُ أن یَتَعَلَّمَ فَإنَّ قِیمَةَ کُلِّ امرِئٍ مَا یَعلَمُ ؛ 2787
آگاه باشید که آن که نمى داند، نباید از آموختن شرم کند؛ زیرا ارزش هر کس به چیزى است که مى داند .
غررالحکم ح 2787.
ألا لا یَستَحیِیَنَّ مَن لا یَعلَمُ أن یَتَعَلَّمَ فَإنَّ قِیمَةَ کُلِّ امرِئٍ مَا یَعلَمُ ؛ 2787
آگاه باشید که آن که نمى داند، نباید از آموختن شرم کند؛ زیرا ارزش هر کس به چیزى است که مى داند .
غررالحکم ح 2787.
امام علی علیه السلام فرمودند:
اَلعِلمُ یُنجیکَ ، الجَهلُ یُردیکَ ؛
دانش، نجاتت مى دهد و نادانى تباهت مى کند .
غررالحکم، ح 150.
اَلعِلمُ یُنجیکَ ، الجَهلُ یُردیکَ ؛
دانش، نجاتت مى دهد و نادانى تباهت مى کند .
غررالحکم، ح 150.
امام على علیه السلام فرمودند:
عِلمُ الْمُنافِقِ فی لِسانِهِ وَعِلْمُ الْمُؤْمِنِ فی عَمَلِهِ؛
دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در کردار اوست.
غرالحکم، ح 6288.
عِلمُ الْمُنافِقِ فی لِسانِهِ وَعِلْمُ الْمُؤْمِنِ فی عَمَلِهِ؛
دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در کردار اوست.
غرالحکم، ح 6288.
امام على علیه السلام فرمودند:
خُذوا مِنْ کُلِّ عِلْمٍ اَحْسَنَهُ فَاِنَّ النَحْلَ یَاْکُلُ مِنْ کُلِّ زَهْرٍ اَزْیَنَهُ فَیَتَوَلَّدُمِنْهُ جَوهَرانِ نَفیسانِ : اَحَدُهُما فیهِ شِفاءٌ لِلنّاسِ وَ الآْخَرُ یُسْتَضاءُ بِهِ؛
از هر دانشى بهترینش را انتخاب کنید، زنبورِ عسل از هر گلى زیباترینش رامى خورد . در نتیجه دو جواهر گرانبها از آن تولید مى شود : یکى (عسل) براى مردم شفاست و دیگرى (موم) که از آن روشنایى مى گیرند .
غررالحکم، ح 5082
خُذوا مِنْ کُلِّ عِلْمٍ اَحْسَنَهُ فَاِنَّ النَحْلَ یَاْکُلُ مِنْ کُلِّ زَهْرٍ اَزْیَنَهُ فَیَتَوَلَّدُمِنْهُ جَوهَرانِ نَفیسانِ : اَحَدُهُما فیهِ شِفاءٌ لِلنّاسِ وَ الآْخَرُ یُسْتَضاءُ بِهِ؛
از هر دانشى بهترینش را انتخاب کنید، زنبورِ عسل از هر گلى زیباترینش رامى خورد . در نتیجه دو جواهر گرانبها از آن تولید مى شود : یکى (عسل) براى مردم شفاست و دیگرى (موم) که از آن روشنایى مى گیرند .
غررالحکم، ح 5082
امام على عليهالسلام فرمودند:
لَيْسَ الْخَيْرُ اَنْ يَكْثُرَ مالُكَ وَوَلَدُكَ، وَلكِنَّ الْخَيْرَ اَنْ يَكْثُرَ عِلْمُكَ وَ يَعْظُمَحِلْمُكَ؛
خير آن نيست كه ثروت و فرزندانت زياد شود، بلكه خير آن است كه دانشت بسيار و بردباريت افزون گردد.
نهج البلاغه، حکمت 94.توجّه به يک مثلث تربيتي
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
کُلُّ جُلُوسٍ فِي المَسجد لغوٌ إلا ثلاثَهً: قِراءهُ مُصَلٍّ، أو ذِکر اللهِ، أو سائلٌ عن علمٍ؛
هر نشستي در مسجد لغو و بيهوده است مگر نشستن سه کس: نمازگزاري که (قرآن) قرائت مي کند، کسي که ذکر خدا بگويد و کسي که به دنبال دانشي باشد.
لَيْسَ الْخَيْرُ اَنْ يَكْثُرَ مالُكَ وَوَلَدُكَ، وَلكِنَّ الْخَيْرَ اَنْ يَكْثُرَ عِلْمُكَ وَ يَعْظُمَحِلْمُكَ؛
خير آن نيست كه ثروت و فرزندانت زياد شود، بلكه خير آن است كه دانشت بسيار و بردباريت افزون گردد.
نهج البلاغه، حکمت 94.توجّه به يک مثلث تربيتي
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
کُلُّ جُلُوسٍ فِي المَسجد لغوٌ إلا ثلاثَهً: قِراءهُ مُصَلٍّ، أو ذِکر اللهِ، أو سائلٌ عن علمٍ؛
هر نشستي در مسجد لغو و بيهوده است مگر نشستن سه کس: نمازگزاري که (قرآن) قرائت مي کند، کسي که ذکر خدا بگويد و کسي که به دنبال دانشي باشد.
امام على عليهالسلام فرمودند:
تَغَرَّبْ عَنِ الأَوْطانِ فى طَـلَبِ الْعُلا وَسافِرْ فَفِى الأَسْفارِ خَمْسُ فَوائِدَتَفَرُّجُ هَمٍّ وَاكْتِسابُ مَعيشَةٍ وَعِلْمٌ وَآدابٌ وصُحْبَةُ ماجِدٍ؛
براى كسب بلند مرتبگى از وطن خود دور شو و سفر كن كه در مسافرت پنج فايده است:برطرف شدن اندوه، بدست آوردن روزى و دانش و آداب زندگى، و همنشينى با بزرگواران.
مستدرک الوسایل، ج 8، ص 115.
تَغَرَّبْ عَنِ الأَوْطانِ فى طَـلَبِ الْعُلا وَسافِرْ فَفِى الأَسْفارِ خَمْسُ فَوائِدَتَفَرُّجُ هَمٍّ وَاكْتِسابُ مَعيشَةٍ وَعِلْمٌ وَآدابٌ وصُحْبَةُ ماجِدٍ؛
براى كسب بلند مرتبگى از وطن خود دور شو و سفر كن كه در مسافرت پنج فايده است:برطرف شدن اندوه، بدست آوردن روزى و دانش و آداب زندگى، و همنشينى با بزرگواران.
مستدرک الوسایل، ج 8، ص 115.
امام على عليهالسلام فرمودند:
لاعَمَلَ كَالتَّحقيقِ ؛
هيچ كردارى مانند پژوهش نيست .
غرالحکم، ح 10483.
لاعَمَلَ كَالتَّحقيقِ ؛
هيچ كردارى مانند پژوهش نيست .
غرالحکم، ح 10483.
امام على عليهالسلام فرمودند:
لافِقهَ لِمَن لايُديمُ الدَّرسَ ؛
آن كه آموختن را استمرار نمىبخشد ، از درك دانش بىنصيب است .
غرالحکم، ح 10552.
لافِقهَ لِمَن لايُديمُ الدَّرسَ ؛
آن كه آموختن را استمرار نمىبخشد ، از درك دانش بىنصيب است .
غرالحکم، ح 10552.
امام على عليهالسلام فرمودند:
مَن أكثَرَ مُدارَسَةَ العِلمِ لَم يَنسَ ما عَلِمَ و استَفادَ ما لَم يَعلَم ؛
هر كه بحث علمىِ بسيار كند ، آموخته هايش را از ياد نمىبرد و آنچه را كه نمىداند ، فرا مىگيرد .
غرالحکم، ح 8216.
مَن أكثَرَ مُدارَسَةَ العِلمِ لَم يَنسَ ما عَلِمَ و استَفادَ ما لَم يَعلَم ؛
هر كه بحث علمىِ بسيار كند ، آموخته هايش را از ياد نمىبرد و آنچه را كه نمىداند ، فرا مىگيرد .
غرالحکم، ح 8216.
امام على عليهالسلام فرمودند:
مُروا أولادَكُم بِطَلَبِ العِلمِ ؛
فرزندان خود را به آموختن دانش وا داريد .
میزان الحکمه، ح 22751.
مُروا أولادَكُم بِطَلَبِ العِلمِ ؛
فرزندان خود را به آموختن دانش وا داريد .
میزان الحکمه، ح 22751.
امام على عليه السلام فرمودند:
قيلَ لِلعَبدِ الصّالِحِ لُقمانَ : أيُّ النّاسِ أفضَلُ ؟
قالَ : المُؤمِنُ الغَنِيُّ ، قيلَ : الغَنِيُّ مِنَ المالِ ؟
فَقالَ : لا ، ولكِنَّ الغَنِيَّ مِنَ العِلمِ الَّذي إنِ احتيجَ إلَيهِ انتَفَعَ بِعِلمِهِ ، وإنِ استُغنِيَ عَنهُ اكتَفى ؛
قيلَ لِلعَبدِ الصّالِحِ لُقمانَ : أيُّ النّاسِ أفضَلُ ؟
قالَ : المُؤمِنُ الغَنِيُّ ، قيلَ : الغَنِيُّ مِنَ المالِ ؟
فَقالَ : لا ، ولكِنَّ الغَنِيَّ مِنَ العِلمِ الَّذي إنِ احتيجَ إلَيهِ انتَفَعَ بِعِلمِهِ ، وإنِ استُغنِيَ عَنهُ اكتَفى ؛
امام هادي عليه السلام فرمودند:
اَلْعِلْمُ وِراثَةٌ كَريمَةٌ وَالاْدَبُ حُلَلٌ حِسانٌ، وَالْفِكْرَةُ مِرْآتٌ صافَيةٌ؛
علم و دانش بهترين يادبود براي انتقال به ديگران است، ادب زيباترين نيكي ها است و فكر و انديشه آئينه صاف و تزيين كننده اعمال و برنامه ها است.
مستدرك الوسائل، ج 11، ص 184، ح 4
http://tebyanyazd.ir/SC.php?type=static&id=1754