FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ویژگی «فقه معاصر» آینده‌نگری و حل مسائل نوپدید است


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 27 شهریور 1404 - 07:22
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، فقه را دستگاه هنجارساز در جامعه دینی دانست و گفت: فقه معاصر، فقه راهبردی و امتدادبخش در تمام زمینه های زندگی است که به حل مسائل فکر می کند و این طور نیست که فقیه صرفاً نظریه دهد و کاری به اجرا و تحقق آن نداشته باشد.
فقه،مسائل،معاصر،جامعه،حوزه،تحقق،دستگاه،فقاهت،علميه،اجتماعي،ا ...

حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی نهاوندی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، درباره ضرورت پرداختن حوزه‌های علمیه به فقه معاصر، به اهمیت نگرش جدید به دستگاه فقاهت اشاره و تصریح‌کرد: از نگاه اینجانب، فقه، دستگاه هنجارساز است که عرصه‌های فردی اجتماعی جامعه را در چارچوب بایدها و نبایدهای الهی قرار می‌دهد و هدایتگر پسندها و ناپسندهای آحاد جامعه و نظامات و نهادهای اجتماعی به‌سمت روابط شرعی (به‌عنوان عالی‌ترین دستور زندگی بشر) می‌باشد.
دستگاه فقاهت باید در سه عرصه امت‌سازی، نظام‌سازی و تمدن‌سازی عمل کند
وی افزود: از سوی دیگر باید دید منظور از واژه «معاصر»، صرفاً یک نام‌گذاری است یا یک رویکرد جدید؟
چراکه گاهاً فقه معاصر به فقه مسائل عصریه (مسائل ناظر به عناوین و موضوعات دوره زمانی خاص) تعبیر می‌شود و گاه به یک روش اجتهاد و استنباط و کشف احکام الهی در یک دوره که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد؛ از منظر نخست، فقه معاصر، یک عنوان است و صرفاً پاسخ‌گوی مسائل مستحدثه اما اگر فقه، تحول روشی داشته و به‌سوی فقه نظام‌ساز یا فقه حکومتی حرکت کند (البته فقه شیعه همواره نظام‌ساز بوده و این طور نبوده که در دوره‌ای به مسائل جامعه نپرداخته باشد؛ فقط به‌علت نبود حاکمیت دینی به عینیت نرسیده‌اند) دیگر معاصریت یک رویکرد خواهد بود و فقه از پاسخ به مسائل شرعی و تعیین فعل مکلف در عرصه زندگی، به‌سمت حل مسائل فردی و اجتماعی می‌رود.
سردبیر فصلنامه پژوهش‌های اصولی، شاخصه اصلی فقه معاصر را حل مسائل معرفی و اظهار کرد: فقه معاصر یعنی فقه راهبردی و امتدادبخش در تمام زمینه‌های زندگی که به حل مسائل فکر می‌کند و این نیست که فقیه صرفاً نظریه دهد و اجرا و تحقق آن ربط‌ی به دستگاه فقاهت نداشته‌باشد؛ در این نوع نگاه به فقه معاصر، فقه نظام، فقه تمدن، فقه راهبردی و...
همه با یک روش متفاوت و مسائل نوبه نو شده اجتماعی امروز، روبه‌رو و مکلف به حل مسائل مکلفین می‌شوند.
از دیگر ارکان شکل‌دهنده فقه معاصر، فهم دقیق موضوعات و پدیده‌ها از طریق آشنایی با علوم و دانش‌های روز است؛ در واقع فقه معاصر و دستگاه فقاهت باید بتواند در سه عرصه امت‌سازی، نظام‌سازی و تمدن‌سازی اقدام نماید بر این اساس اینکه فقه معاصر را فقه پاسخگوی مسائل مستحدثه بدانیم، یک نگاه حداقلی است.
فقه نباید منتظر تحقق عینی مسائل باشد
حجت الاسلام والمسلمین نهاوندی با بیان اینکه امروز مرزهای فقه به‌شدت گسترده و پیچیده شده‌است، ابراز کرد: فقه معاصر، فقه پاسخگو به پدیده‌های پیچیده زندگی امروز بشر است که با نظامات گوناگون اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و...
آمیخته شده‌است بنابراین وقتی درباره تحقق دستورات الهی صحبت می‌کنیم، دستگاه فقاهت نباید منتظر باشد مسأله پیش بیاید تا سراغ حل آن برود بلکه خودش ناظر به مسائلی که در آینده احتمال تحققشان وجود دارد، باید آمادگی داشته و به کشف بپردازد چنانکه در فقه ما مرسوم بوده که حتی مفروضات را بحث می‌کردند مانند کتاب ماوراءالفقه یا فقه فضا درباره مسائل کرات و کهکشان‌ها که سیدباقر صدر حدود صد سال پیش در آثار فقهی خود از آن سخن گفته‌است.
وی با اشاره به اینکه حاکمیت اسلامی برای تحقق نظامات موردنیاز جهت پیشرفت انسان در دوره معاصر، نیازمند فهم و تبیین و حل یک سری مسائل است، خاطرنشان کرد: امروزه حوزه‌های علمیه به‌صورت جدی در مسائلی چون رمز ارز، هوش‌مصنوعی، متاورس، شبیه سازی و...
ورود کرده‌اند که هر چند در این زمینه هنوز به فعلیت نرسیده‌اند اما در مسیر هستند؛ برای نمونه بنده وقتی هنوز مراکز آکادمیک کشور مشغول ابتدائیات متاورس بودند، در حوزه قم، موضوع‌شناسی و تبیین و تحلیل متاورس داشتم و امسال نیز قصد ورود به فقه الگوریتم‌ها دارم.
استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه فقه باید به استقبال این مسائل برود ولو اینکه مانند متاورس تحقق عینی نیافته باشند، افزود: فقه به‌تدریج دارد از فقه فتوایی صرف خارج می‌شود؛ این یعنی مکتب فقهی تشیع در حال ورود به عرصه‌ای است که مسائل جدید را کشف و برای جامعه مکلفین حل می‌کند تا شاهد تحقق دستورات الهی در بستر حکمرانی باشیم.
همراهی فقه و حقوق؛ زمینه‌ساز پایه‌گذاری تحولات توحیدی در جامعه
حجت الاسلام والمسلمین نهاوندی باتوجه به حوزه مسئولیت خود در مجلس ادامه‌ داد: وقتی فقه به‌عنوان مبنا، بر حقوق به‌عنوان مجرا تقدیم شود و شکل قانونی پیدا کند، تبعیت آحاد جامعه را همراه خواهد داشت (اعم از مسلمان و غیرمسلمان) و این چارچوب می‌تواند تحولات توحیدی را در جامعه پایه‌گذاری کند؛ بنابراین لازم است نمایندگان مجلس در حوزه قانون‌گذاری، قانون شریعت را محقق کنند.
نویسنده و پژوهشگر برتر حوزوی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب در پیام خود به مناسبت یکصدسالگی بازتأسیس حوزه علمیه قم، مبنی بر لزوم توجه به تعامل فقه با مسائل معاصر و نهادینه کردن فضای علمی و نشاط‌بخش در حوزه‌های علمیه گفت: ایشان از افق تمدنی به مساله فقه معاصر نگریسته و معتقدند حوزه علمیه که سرمایه بزرگ علمی شیعه بوده و تولیدات فاخر داشته است، اکنون باید از نیازهای عملی فرد و جامعه پشتیبانی کند که در ساحت تمدنی قابل دسترسی است.
خبرنگار: زهرا شریعتی
انتهای پیام/


 
 

 

فقه،مسائل،معاصر،جامعه،حوزه،تحقق،دستگاه،فقاهت،علميه،اجتماعي،ا ...

جمعه، 28 شهریور 1404 - 00:50 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0