FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


رهبر انقلاب؛ طراح آموزه تمدن نوین اسلامی


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 19 شهریور 1404 - 10:30
رئیس مرکز مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام با تأکید بر اینکه همه دین، پایه نظریه انقلاب اسلامی است نه بخشی از آن گفت: از آنجا که در متن دین برای عقلانیت و شناخت قوی تجربی، حجیت تعریف شده، پس دین و دانش در ساخت تمدن اسلامی سهم بسیار بالایی دارند.
اسلامي،تمدن،اسلام،دين،انقلاب،دانش،قرار،حوزه،دعائي،والمسلمين، ...

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحسن دعائی، رئیس مرکز مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، درباره دشمن‌شناسی از منظر دین و دانش گفت: تأثیر دشمن‌شناسی در هشیاری جامعه از حد توصیف، خارج است؛ هم در نظام تکوین و هم تشریع، خداوند این عالم را بستری برای تنازع، جنگ و درگیری جریانات نافع و مضر قرار داده است به گونه‌ای که حتی در بدن انسان هم ویروس‌ها و میکروب‌هایی هستند یا وارد می‌شوند و ایجاد فساد می‌کنند و سیستم دفاعی گلبول‌ها با آن‌ها مقابله می‌کند تا سلامت فیزیکی و جسمانی انسان حفظ شود.
وی افزود: در نظام حیات اجتماعی نیز همین‌گونه است و نمی‌شود تصور کرد مجموعه‌ای از انسان‌ها در جامعه را که دشمن و مزاحمی نداشته باشند؛ اعم از بدخواهان داخلی یا دشمنان تجاوزکار خارجی که هیچ‌یک توطئه‌هایشان را متوقف بر شناخت یا عدم شناخت ما نکرده و نمی‌کنند بنابراین ما در صورت عدم شناخت و ضعف پیشگیری و سیستم دفاعی، مغلوب و نابود خواهیم شد؛ از این رو باید گفت دشمن‌شناسی هم از منظر علم و هم دین ما(که کاملا علم‌پایه است)، مطابق اسناد نقلی و عقلی فراوان، مورد تاکید بوده و جزو واجبات قرار دارد.
همه دین، پایه نظریه انقلاب اسلامی است
استاد حوزه علمیه پیرامون ابعادی از دین و دانش که پایه دستاوردهای انقلاب اسلامی قرار گرفته است، تصریح کرد: پسوند اسلام در عبارت انقلاب اسلامی، نشان می‌دهد چنانکه علت حدوث انقلاب، اسلام بوده است، مدیریت و علت بقای آن نیز با اسلام است از این رو همه ابعاد دین و دانش، زیرساخت‌های نظریه انقلاب اسلامی در حدوث و بقاء بوده و خواهند بود نه صرفا یک یا چند بعد.
حجت الاسلام والمسلمین دعائی با اشاره به وجود کتاب الجهاد و کتاب السیاسه و کتاب الولایه در منابع دین اسلام، گفت: اولیای دین با صدای بلند فریاد زده‌اند که ولایت (به معنای حکمرانی صالح الهی)، از ارکان اسلام است و قابل مقایسه با هیچ رکنی نیست چراکه ضامن اجرای اسلام و مسئول پاسداری از آن است.
وی با بیان اینکه همه دین، پایه نظریه انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: شعار اسلام، لا اله الاالله و کفر به طاغوت است بنابراین طاغوت در همه زمینه‌ها باید سرنگون شود تا زمینه حکمرانی توحیدی در جامعه فراهم شود؛ دین ما نظام سیاسی دارد و نظام سیاسی پس از استقرار، باید سایر نظام‌ها مثل اقتصادی، فرهنگی، خانواده، تعلیم و تربیت و بهداشت فعال کند؛ پس اسلام یک مجموعه به هم پیوسته است و نمی‌شود به بخشی از آن کافر و به بخشی دیگر مؤمن بود.
دانش توحیدی از بال‌های تمدن اسلامی است
رئیس مرکز مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام درباره وجوه دین و دانش در ساخت تمدن نوین اسلامی ابراز کرد: پسوند اسلامی برای تمدن نشان می‌دهد که معماری آن باید توسط اسلام انجام شود و دین جامع و کامل اسلام به هزاران دلیل ظرفیت این تمدن‌سازی را دارد؛ هم پیامبر اکرم(ص) معمار تمدن اولیه اسلام در مدینه بودند و هم وصی ایشان، خاتم الاوصیاء حضرت بقیة الله(عج) تمدن اسلامی مهدوی را در تمام زمین پیاده‌سازی می‌کنند.
حجت الاسلام والمسلمین دعائی دانش توحیدی را از بال‌های تمدن اسلامی برشمرد و گفت: از انجا که در متن دین ما برای عقلانیت و شناخت قوی تجربی، حجیت تعریف شده است پس دین و دانش در ساخت تمدن اسلامی سهم بسیار بالایی دارد البته این دو بخش نرم‌افزاری تمدن هستند و سخت‌افزارها نیز به عنوان مجری باید مورد توجه قرار گیرند.
تهاجم دشمن نباید امت اسلام را مورد انفعال یا انحراف قرار دهد
وی در ادامه به تبیین شاخصه‌های دین و دانش در منظومه فکری و عملی رهبر معظم انقلاب پرداخت و افزود: از شخصیت‌هایی که از نظر طرح آموزه‌ای به نام تمدن نوین اسلامی، تلاش مستمر و مکرر برای نظریه‌پردازی و ایجاد سازوکارها و حتی نهادسازی برای استقرار آن، حق بسیار گرانقیمتی بر جامعه ما دارد، رهبر معظم انقلاب هستند
که از سال‌ها قبل، آموزه تمدن اسلامی را مطرح و برای آن چند نشست راهبردی و بعد مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت (به عنوان کانون نظریه‌پرداز برای رسیدن به نسخه تمدنی مدیریت کشور) را تاسیس کرده و در سخنرانی‌ها و مکتوبات خود هم بارها و بارها نسبت به این موضوع اعلان نظر کردند.
این پژوهشگر برتر حوزوی ادامه داد: رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم، از تمدن اسلامی به بزرگ‌ترین آرمان انقلاب اسلامی تعبیر می‌کنند که استقرار آن منتهی به طلوع نور ولایت و ظهور مهدی موعود(عج) خواهد شد.
ایشان همچنین در بیانیه صدمین سالگرد حوزه علمیه قم، بزرگترین ماموریت حوزه را نظریه‌پردازی و معماری تمدن اسلامی مبتنی بر قرائت صحیح از اسلام معرفی کردند.
حجت الاسلام والمسلمین دعائی با اشاره به تفصیل دیدگاه‌های رهبر انقلاب در زمینه تمدن اسلامی گفت: به طور خلاصه ایشان با تشخیص دین‌شناسانه‌ای که دارند و مبتنی بر آیات و روایات، عدالت، عقلانیت، توحید و عبودیت کامل را جزو مشخصه‌های قطعی برای تمدن اسلامی معرفی کرده و معتقدند نظامی که اسلام تمدن‌ساز آن را طراحی کرده است، باید از عزت، استقلال و آزادگی کامل برخوردار باشد تا اجانب نتوانند در هیچ زمینه‌ای برای آن ایجاد اخلال و بحران کنند.
تهاجمات سخت و نرم دشمن نباید امت اسلام را در مقابل تمدن رقیب، مورد انفعال و انحراف قرار دهد؛ باید آنقدر تولید علم و قدرت داشته باشیم که بتوانیم مقابل تمدن رقیب، علو خود را به اثبات رسانده و «کلمه الله هی العلیا» را محقق کنیم.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: حوزه و دانشگاه و نخبگان علمی از حالت فترت، غفلت و سهل‌اندیشی در محور بسیار مهم اقامه تمدن نوین اسلامی خارج شده و آن گونه که باید به میدان بیایند.
خبرنگار: زهرا شریعتی
انتهای پیام/


 
 

 

 

چهارشنبه، 19 شهریور 1404 - 17:45 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0