FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نسخه امام صادق(ع) در روزهای بحران و سختی معیشت


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 19 شهریور 1404 - 10:30
مردانگی در نگاه دین، همان ایستادن کنار برادر و خواهر ایمانی در روزهای دشوار و حفظ کرامت و عزت آنان است. انسان باید روحیه یک مؤمن شجاع داشته باشد؛ چنین ایمانی به معنای پیش قدم شدن در رفع نیازهاست.
مؤمن،ايماني،ديني،دل،اجتماعي،وَ،اطعام،گرسنه،برادر،سير،پيوند،مع ...

خبرگزاری تسنیم، سعید شیری: در فرهنگ دینی اسلام، پیوند میان مؤمنان فقط یک ارتباط اعتقادی یا اجتماعی ساده نیست، بلکه رابطه‌ای است که بر پایه مسئولیت متقابل و یاریگری بنا شده است.
این مفهوم که در قرآن نیز با تعبیر همکاری در امور خیر و تقوامحور آمده: «وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى»، نشان می‌دهد که ایمان حقیقی نه تنها در عبادات فردی، بلکه در اهتمام عملی به مشکلات و نیازهای دیگران جلوه‌گر می‌شود.
بی‌اعتنایی به نیاز برادر یا خواهر ایمانی، به معنای تضعیف پیوند امت و فاصله گرفتن از سیره پیامبر و اهل‌بیت است.
تاریخ اسلام گواه آن است که جامعه‌ای که مواسات و کمک‌رسانی در آن جریان دارد، نه تنها از لحاظ مادی مقاوم‌تر است، بلکه از نظر معنوی نیز شکوه و برکت بیشتری می‌یابد.
یاری به مؤمن نیازمند، اعم از گرسنه، گرفتار یا بدهکار، نه یک فضیلت مستحب حاشیه‌ای، بلکه بخشی از هویت ایمانی ماست.
در این چارچوب، سخنی از امام جعفر صادق علیه‌السلام به زیبایی، اولویت این عمل را نزد پروردگار بیان کرده است.
در این زمینه امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید «مِنْ أَحَبِّ الأَعْمالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِدخالُ السُّرُورِ عَلَى المُؤمِنِ: إِشْباعُ جَوعَتِهِ أَو تَنفیسُ كُربَتِهِ أَو قَضاءُ دَینِهِ»؛‌ یعنی «از دوست‌داشتنی‌ترین کارها نزد خدای متعال، شاد کردن دل مؤمن است؛ چه با سیر کردن او از گرسنگی، یا برطرف کردن گرفتاری‌اش، یا پرداخت بدهی‌اش باشد.»
امام علیه‌السلام کلید اصلی را شاد کردن دل مؤمن یا ادخال سرور معرفی می‌کند.
این شادی نه مصنوعی یا سطحی، بلکه ناشی از رفع نیاز حقیقی اوست.
از نظر آموزه‌های دینی، شادی دل مؤمن، مورد رضایت مستقیم خداوند است، زیرا در آن محبت، همدلی و توجه به بندگان نهفته است.
ادخال سرور بر مؤمن، علاوه بر آثار فردی، پیامدهای اجتماعی عمیقی دارد.
وقتی نیاز یک فرد برطرف می‌شود، زنجیره‌ای از احساس امنیت و اعتماد در جامعه ایجاد می‌گردد.
این پیوند میان دل‌ها، پایه همبستگی امت را مستحکم می‌کند و مانع گسترش کینه، حسادت و شکاف‌های طبقاتی می‌شود.
از منظر معنوی نیز، چنین عملی جلب رحمت الهی و نزول برکات را به همراه دارد.
روایات متعدد بیان می‌کنند که گره‌گشایی از کار مسلمان، سبب گشایش در کارهای خود فرد در دنیا و آخرت خواهد بود.
این نوع رفتار، آیینه‌ای از اخلاق الهی است که بندگانش را به احسان و مهربانی فرامی‌خواند.
سیر کردن گرسنه یا «إِشْباعُ جَوع» یکی از روشن‌ترین و فوری‌ترین مصادیق کمک است.
گرسنگی، هم جسم را می‌فرساید و هم روح را می‌شکند.
در سنت اهل‌بیت، بر اطعام نیازمندان در هر فرصتی تأکید فراوان شده، تا حدی که اطعام را نزدیک‌ترین راه به بهشت دانسته‌اند.
سوره «انسان» نمونه الهام‌بخشی از این فرهنگ اطعام را به تصویر می‌کشد، آنجا که اهل‌بیت علیهم‌السلام در اوج نیاز خویش، غذای خود را سه روز پیاپی به مسکین، یتیم و اسیر بخشیدند و تنها برای رضای خدا این کار را انجام دادند، بی‌هیچ توقع پاداش یا تشکر.
این آیات نشان می‌دهد که سیر کردن گرسنه، نه صرفاً یک کار خیریه، بلکه عبادتی خالصانه و نشانه معرفت عمیق به جایگاه خدمت در راه خداست.
رفع اندوه و گرفتاری در عبارت «تَنفیسُ كُربَتِهِ» بُعد عاطفی و روانی مواسات را پوشش می‌دهد.
مؤمن موظف است در مقابل مشکلات روحی ـ اجتماعی برادر دینی خود بی‌تفاوت نباشد، چه این اندوه ناشی از فشار اجتماعی، بیماری، یا بحران‌های شخصی باشد.
این امر به‌ویژه در عصر حاضر که مردم با گرفتاری‌ها و فشارهای روانی متعددی همچون تنهایی، اضطراب و بحران‌های خانوادگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اهمیت دوچندان یافته است.
در چنین شرایطی، حتی یک همراهی صمیمانه، گوش‌دادن با حوصله یا گشودن گرهی از امور روزمره می‌تواند آرامشی عمیق و امیدی تازه در دل مؤمن ایجاد کند و او را از فرسایش روحی و ناامیدی برهاند.
پرداخت بدهی یا به تعبیر حدیث «قضای دِین»، ممکن است ملموس‌ترین راه برای نجات یک مؤمن از سقوط حیثیتی یا فشار مالی باشد.
در جامعه دینی، بدهکاری به معنای سنگینی بار بر دوش یک فرد است و کمک در این زمینه، مصداق گره‌گشایی مستقیم از زندگی اوست.
در تمام این زمینه‌ها، انسان باید روحیه یک مؤمن شجاع و باصلابت را داشته باشد؛ کسی که نه با دید ترحم منفعل، بلکه با احساس مسئولیت و غیرت دینی به میدان می‌آید.
چنین ایمانی به معنای پیش‌قدم شدن در رفع نیازهاست، حتی اگر سختی یا هزینه‌ای در پی داشته باشد، زیرا مردانگی در نگاه دین، همان ایستادن کنار برادر و خواهر ایمانی در روزهای دشوار و حفظ کرامت و عزت آنان است.
خداوند در چنین صحنه‌هایی درس‌هایی برای همگان دارد؛ یکی از آن‌ها این است که گاهی مؤمنان را به‌وسیله یکدیگر می‌آزماید، تا میزان ایمان، صداقت و روحیه همیاری‌شان آشکار شود.
در این آزمون‌ها باید سربلند و سرافراز بیرون آییم و فرصت یاری برادران و خواهران ایمانی را غنیمت بشماریم.
انتهای‌پیام/


 
 

 

 

چهارشنبه، 19 شهریور 1404 - 17:43 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0