FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


«دشمن‌شناسی» ستیزه‌جویی نیست مانعی برای قربانی‌شدن است


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 19 شهریور 1404 - 09:53
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با تأکید براینکه دشمن شناسی به معنای ستیزه جویی یا فرافکنی ضعف های داخلی نیست، گفت: مطابق آیات قرآن، کسانی که دشمن را درست نمی شناسند یا دست کم می گیرند، باید در عاقل بودن خود شک کنند.
تمدن،اسلامي،دين،غرب،انسان،جامعه،علوم،اسلام،دانش،عقلانيت،دشمن ...

حجت الاسلام دکتر ابوالفضل ساجدی، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، درباره دشمن‌شناسی از منظر دین و دانش گفت: برخلاف نگاهی که ما را به توهم و دشمن‌تراشی متهم می‌کند، دشمن‌شناسی جایگاهی ویژه دارد که هم تجربه تاریخی و هم جنگ و وقایع اخیر به روشنی آن را ثابت می‌کند.
البته منظور از دشمن‌شناسی، نفی مشکلات و ضعف‌های داخلی یا فرافکنی نیست.
وی با تأکید براینکه هم در حوزه دین و هم دانش نیازمند دشمن‌شناسی هستیم، افزود: آیه 118 آل عمران صریحا می‌فرماید اهل ایمان نباید به هرکسی اعتماد کنند و بدانند که دشمن در مبارزه فکری و فرهنگی با آن‌ها، گام‌های زیادی را آشکارا یا مخفیانه برمی‌دارند و درصدد اذیت و رنج کشیدنشان هستند بنابراین اگر غفلت کرده و تعقل نداشته باشند، می‌‎بازند.
بر این اساس کسانی که دشمن را درست نمی‌شناسند و دست‌کم می‌گیرند، باید در عاقل بودن خود شک کنند.
هم با دین ما دشمن هستند و هم دانش ما
استاد حوزه و دانشگاه درباره نقش دین و دانش در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی، به حاکمیت چند سده‌ای تمدن غرب بر جهان و احساس خطر آن نسبت به تمدن اسلامی، اشاره و تصریح کرد: فراز «لایألونکم خبالا» در آیه فوق به ضربات فکری و اندیشه‌ای دشمن اشاره دارد؛ جنگ کنونی، جنگ اندیشه‎ها و فرهنگ‎ها برای تسخیر اذهان است که با ابزارهای مختلف اتفاق می‌افتد؛ ترور دانشمندان و علما و سران نظام در کنار یکدیگر برای چندمین بار نشان داد دشمنان هم دشمن علم و هم دین ما هستند.
حجت الاسلام ساجدی اظهار کرد: تمدن غرب که ادعای انسانیت، حقوق بشر و علم دارد و خود را منجی جهان به ویژه شرق می‌داند، ابزار مهمش تحریف دین و ضعیف نگه داشتن علم و دانش است در حالی که این عکس خواسته دین است؛ البته این به معنای اهل ستیز بودن مسلمانان نیست بلکه برای این است که قربانی دشمن نشویم؛ وظیفه مسلمان، بیدارشدن و بیدارگری است؛ ابعاد دشمنی دشمن به طور کامل باید تبیین و فرهنگسازی شود تا وقتی از دشمن‌شناسی سخن می‌گوییم عده‌ای بر طبل توهم توطئه نکوبند.
رسانه در غرب حتی بر اذهان نخبگان و دانشگاهیان هم مسلط است
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در تبیین وجوه مختلف دین و دانش گفت: ما به عنوان جبهه حق در ارائه خود به دنیا به شدت مظلوم هستیم؛ به عکس جبهه باطل که با قدرت رسانه‌ای ذهنیت‌ساز خود به شدت قوی عمل می‌کند و برخلاف دانشگاهیان ما که افتخارشان بی‌توجهی به رسانه است، رسانه در غرب حتی به اذهان نخبگان و دانشگاهیان تسلط دارد.
وی تمدن را تجلی بیرونی فرهنگ و اندیشه بشری دانست و افزود: اسلام که به اجتماع و جامعه توجه خاص دارد، خواه ناخواه برای تمدن هم جایگاهی ویژه قائل است؛ به عبارت دیگر توجه به جامعه، مستلزم سازماندهی اجتماعی است و وقتی سازماندهی محقق شد، تمدن محقق می‌شود؛ بنابراین تمدن خودبه خود با زندگی اجتماعی پیوند خورده است.
حجت الاسلام ساجدی توجه به حاکمیت نظم و قانون و تسخیر طبیعت با ابزار دانش را از ویژگی‌های مشترک میان تمدن‌ها برشمرد و گفت: به رغم آنچه تصور می‌شود، ما نه تنها با ابزارها مشکل نداریم بلکه در عمل، هم سابقه بیشتری نسبت به غرب در بهره‌گیری از ابزارها داریم و هم انگیزه بیشتری برای تولید دانش که به تولید ابزار بیشتر منتهی می‌شود.
جامعه سالم و پیشرو در گرو عقلانیت اسلامی
پژوهشگر برتر حوزه علمیه قم سومین ویژگی مشترک تمدن‌ها نام برد و ابراز کرد: جامعه‌سازی باید مبتنی بر عقلانیت باشد، عقلانیت غرب، ابزاری است؛ ولی عقلانیت اسلام، عقلانیت اعتدال‌یافته است که با فطرت توحیدی انسان پیوند دارد؛ مطالعات نشان می‌دهد عقلانیت ابزاری افراطی که مؤلفه دوران مدرنیزم است و انسان را دچار آسیب‌هایی چون بحران معناداری می‌کند، اکنون مورد نقد خود غرب نیز قرار دارد؛ از این رو در پسامدرن دارند روی احساس هم سرمایه‌گذاری می‌کنند.
وی با بیان اینکه عقلانیت مد نظر اسلام، فطرت توحیدی انسان را شکوفا ساخته و در پی آن آثار ملموس اجتماعی به دنبال دارد که به ساخت جامعه سالم و پیشرو کمک می‌کند، افزود: آسیب‌های اجتماعی در سایه تحقق تمدن اسلامی از بین می‌رود و این فقط ادعای آیات و روایات نبوده بلکه تحقیقات اجتماعی غرب نیز ثابت کرده است برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی، قانون کافی نیست و نیاز به اخلاق و معنویت‌گرایی وجود دارد بنابراین تمدن اسلامی، اخلاق و انسانیت را احیا می‌کند و برخلاف تمدن غرب که قدسیت‌زدایی می‌کند، در اسلام، توحیدمحوری، عنصر وحدت‌بخش تمدن است.
حجت الاسلام ساجدی مدیریت انسان و جامعه به سمت مراتب مختلف سلامت را دیگر ویژگی تمدن اسلامی معرفی و ابراز کرد: اسلام 1400 سال پیش به ما نسخه داد که برای رشد متعادل انسان، سلامت معنوی که ممیز انسان و حیوان است، ضرورت دارد؛ در حالی که غرب پس از سال‌ها آزمون و خطا تازه اکنون به این نتیجه رسیده است که هوش معنوی(SQ) در کنار سلامت جسمی باید از کودکی مورد توجه قرار گیرد.
ضرورت نگاه ویژه‌ به علوم انسانی اسلامی در تمدن‌سازی
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی با بیان اینکه دنیای امروز تشنه چنین تمدن جامعی مثل اسلام است، افزود: انقلاب و نظام اسلامی دارد ما را به سمت تمدنی با این مولفه‌های جامع پیش می‌برد؛ در عین حال برای ساخت تمدن اسلامی باید توجه داشت که در کنار علوم تجربی لازم است نگاه ویژه‌ای به علوم انسانی اسلامی داشته باشیم؛ چراکه علوم انسانی غربی در زادگاهی نامشروع(زمان حاکمیت مادی‌گرایی) متولد شده و ضد دین است و هر چند از اواخر قرن بیستم به تدریج جایگاه دین را مورد تجدیدنظر قرار داده اما نگاهش به انسان، هم محدود است.
وی با اشاره به جامعیت نگاه علوم انسانی اسلامی به انسان و جامعه گفت: در نتیجه چنین نگرشی، هم ابعاد اسلام، آشکارتر می‌شود و هم اعتقاد جامعه به اسلام، بهتر و عمیق‌تر؛ به این ترتیب هم در جامعه‌سازی موفق‌تر خواهیم بود و هم عرضه اندیشه‌هایمان به دنیا؛ نهادهای حاکم بر جامعه مثل گذرگاه‌هایی هستند که انسان‌ها در مراحل زندگی خود خواه ناخواه ناگزیر از عبور از آن‌ها هستند و تمدن اسلامی با تأثیری که در پاکسازی کانال‌های تربیتی بشر دارد، نهادهای پاکتری ارائه داده و جامعه را به طیب بودن، صفا، سلامت، تعاون و ...
نزدیک‌تر می‌کند در حالی که علوم انسانی غربی به خاطر نگاه خاص و محدود به فرهنگ و انسان، این کانال‌ها را آلوده کرده است.
حجت الاسلام ساجدی خاطرنشان کرد: بر این اساس چنانکه نسبت به تمدن غرب، رویکرد گزینشی داریم نه غرب‌ستیز یا غرب‌گرا، در علوم انسانی هم باید غرب‌گزین بود و بهتر است بگوییم تمدن نوین اسلامی، زاییده پیوند دین با علوم انسانی اسلامی است.
خبرنگار: زهرا شریعتی
انتهای پیام/


 
 

 

تمدن،اسلامي،دين،غرب،انسان،جامعه،علوم،اسلام،دانش،عقلانيت،دشمن ...

چهارشنبه، 19 شهریور 1404 - 17:42 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0