FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


وقت ورود جدی حوزه در تأسیس پایگاه‌های استنادی علوم


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 18 شهریور 1404 - 19:53
رئیس دانشگاه قم می گوید: حوزه علمیه به عنوان یک مرکز تمدنی و تولید  فکر و اندیشه اسلامی، خودش باید پایگاه های استنادی داشته باشد که در تمام دنیا بر اساس حوزه قم سنجیده شوند. بحث استقلال حوزه مهم است و اینجا خودش را نشان می دهد.
حوزه،علميه،رهبر،دنيا،انقلاب،مدارك،قم،مدرك،كارشناسي،مراكز،علم ...

به گزارش خبرنگار حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم، در جلسه بیست و نهم شرحی بر «منشور حوزه پیشرو و سرآمد» به تشریح هشتمین توصیه رهبر انقلاب پرداخت که درباره مدارک تحصیلی حوزه بود.
رهبر انقلاب در این فراز فرمود: «درباره‌ی مدارک تحصیلی حوزه، سفارش همیشگی و کنونی اینجانب آن است که مدرک را خود حوزه ــ و نه مرکزی بیرون از آن ــ ‌باید به دانش‌آموخته‌ها بدهد.
البتّه می‌توان رتبه‌های حوزوی را به جای 1 و 2 و 3 و 4، نامگذاری‌های شناخته‌شده در مراکز علمی کشور و دنیا قرار داد، مثلا کارشناسی، کارشناسی ارشد، کارشناسی تحقیقی (دکتری) و امثال آن»
حجت‌الاسلام شریفی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب در این توصیه و راهبرد، تأکید ویژه‌ای براستقلال حوزه‌های علمیه به خصوص در صدور مدرک دارند، گفت: حوزه علمیه یکی از قدیمی‌ترین مراکز علمی دنیا است که بیش از هزار سال تجربه و سابقه دارد.
نمی‌شود پذیرفت که مدارک تحصیلی دانش‌آموختگان این مرکز توسط مراکز دیگری که عمری کمتر از صد سال دارند، صادر بشود.
بنابراین مدارک حوزوی باید توسط خود حوزه علمیه صادر بشود.
این مدارک این قدراعتبار دارد و باید داشته باشد که در تمام دنیا روی آن حساب باز کنند.
وی افزود: اگر بگوییم فارغ التحصیل حوزه قم هستیم، مدرک اسلام‌شناسی و فقاهت و متکلم بودن ما و ...
توسط حوزه علمیه قم صادرشده و مورد تایید این مرکز است، درهمه جای دنیا باید اعتبار داشته باشد.
اگر همین تعلل‌هایی که تاکنون بوده ادامه پیدا کند، طلاب جوان برای اینکه بتوانند از اندوخته‌هایی که در حوزه داشتند استفاده بهینه کنند، مجبور هستند که از جای دیگری مدرک بگیرند که با تکیه بر آن مدرک سواد آن‌ها شناخته شود؛ اما اگر خود حوزه علمیه راساً ورود پیدا کند و مورد توجه قرار بگیرد، آن موقع مدرک حوزه قم یک افتخار جهانی می‌شود.
رئیس دانشگاه قم ادامه داد: الان اگر کسی بگوید من فارغ‌آلتحصیل الازهر هستم، کاری با دولت مصر و وزارت علوم نداریم، می‌گوییم دانشگاه الازهر این را تأیید کرده است.
بنابراین حوزه علمیه قم باید این کار را صورت بدهد و این ساز و کار متناسب خاص خودش را می‌خواهد و لجنه متخصصی تشکیل بشود و دسته بندی مدارک باید حساب شده باشد.
شریفی ابراز داشت: نکته دیگری که در این توصیه، رهبر انقلاب بیان می‌کند نکته جزئی است؛ اما از آن جزئی‌های بسیار مهم و سرنوشت ساز است و آن نامگذاری مدارک حوزی است.
این هم واقعا همه جانبه‌نگر بودن رهبر انقلاب را نشان می‌دهد که به ریزترین مسائل تا مسائل کلان تمدنی و کلامی توجه کرده است.
این مهم است.
کسانی که فقط نگاه کل نگر داشته باشند در آسمان‌ها سیر می‌کنند؛ کسانی هم که فقط جزءنگرهستند از پرواز باز می‌مانند و قدرت ارتقا ندارند.
کسانی موفق هستند و کسانی می‌توانند در مطالعات راهبردی تکیه گاه باشند که هم جزء نگر باشند و هم کل نگر.
این از ویژگی‌های بارزی است که در رهبر انقلاب به وضوح می‌بینیم.
استاد حوزه و دانشگاه با اظهار تأسف از بی‌توجهی عقلا و مدیران حوزه نسبت به نامگذاری‌های ناشناخته مثل سطح یک و دو که کسی نمی‌داند به چه معناست، ابراز داشت که این معادل بودن مدارک حوزوی باید جمع شود.
وی افزود: بنابراین رهبر انقلاب به صراحت ورود پیدا کردند و فرمودند که می‌توان رتبه‌های حوزوی را به جای یک و دو سه و چهار، نامگذاری شناخته شده قرار داد.
همین چیزی که در همه دنیا شناخته شده است.
مدرک کاردانی را همه جا می‌دانند که به چه معناست؛ کارشناسی و کارشناسی ارشد معلوم است.
رهبر انقلاب با توجه به ظرافتی که نسبت به زبان فارسی دارند فرمودند به جای دکترا کارشناسی تحقیقی بگویید، داخل پرانتز دکترا باشد.
رئیس دانشگاه قم با اشاره به اینکه از توصیه رهبر انقلاب استنباط می‌شود که ایشان می‌خواهند بر استقلال حوزه‌های علمیه در علم سنجی و اعتبار سنجی مراکز علمی و مقالات در حوزه‌های علوم اسلام و انسانی تاکید کنند، خاطر نشان کرد: یعنی باید حوزه علمیه یک پایگاه بین‌المللی ناظر به علوم اسلامی مطالعات اسلامی پژوهش‌های اسلامی و همچنین علوم انسانی تاسیس کند که با تکیه بر این پایگاه بتواند مراکز علمی را در گوشه کنار دنیا سطح‌بندی کند.
وی با ابراز احساس خطر نسبت به اینکه اعتبار علمی مجلات و مقالات توسط پایگاه‌های استنادی دیگری مثل آی اِس سی،‌ آی اِس آی و...
تعین می‌شود، گفت: مسابقه‌ای هم در این باره شکل گرفته که به این سمت بروند؛ برای اینکه در دنیا شناخته بشوند و ورزنشان معلوم بشود.
راه این است که خود حوزه علمیه مستقلا وارد این عرصه شود.
شریفی افزود: پایگاه‌های استنادی با جمع‌آوری و ساماندهی اطلاعت پژوهشی امکان ارزیابی و همچنین امکان مقایسه پژوهش‌ها وتحقیقات صورت گرفته توسط افراد را فراهم می‌کند.
با تعیین معیارها به صورت غیرمستقیم جهت گیری تحقیقات را انجام می‌دهد.
اگر حوزه علمیه در حوزه مطالعات اسلامی، خودش اقدام نکند، نتیچه این می‌شود که در آینده نه چندان دوری حتی دانشجو و استاد کشور ما موقعی که بخواهند فقیه‌ترین فرد را را بشناسند، مرجعش آی اسس آی و ای اس سی خواهد بود.
یعنی این پایگاه‌ها مرجع شناسی می‌کنند؛ در فیزیک، شیمی، زیست، فقه ، حقوق، اخلاق و ...؛ قوی‌ترین افراد را فهرست می‌کنند.
طبیعتا همه اندیشمندان دنیا چون به این‌ها دسترسی دارند، به همان قویترین‌ها ایمیل می‌زنند و از آن‌ها راهکار می‌گیرند.
استاد حوزه و دانشگاه در تبیین کارکرد دوم پایگاه‌های استنادی گفت: تقریبا هر ساله یا چند سال یک بار معیارهای علم سنجی خودشان را تغییر می‌دهند و شاخص‌های ارزیابی را به روز می‌کنند.
به مراکز علمی و افراد می‌گویند که بر چه اساسی ارزیابی می‌شوید.
پس به صورت غیر مستقیم تحقیقات و پژوهش‌ها را جهت می‌دهند.
وی تأکید کرد: حوزه علمیه به عنوان یک مرکز تمدنی و تولید فکر و اندیشه اسلامی، خودش باید این کار را انجام بدهد و پایگاه‌هایی داشته باشد که در تمام دنیا بر اساس حوزه قم سنجیده شوند.
بحث استقلال حوزه مهم است و اینجا خودش را نشان می‌دهد.
گزارشگر: بابک شکورزاده
انتهای پیام/


 
 

 

حوزه،علميه،رهبر،دنيا،انقلاب،مدارك،قم،مدرك،كارشناسي،مراكز،علم ...

چهارشنبه، 19 شهریور 1404 - 17:25 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0