FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


فقه مقاومت؛ تبیین دو مبنای اصلی وجوب دفاع در برابر دشمنان اسلام


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 16 شهریور 1404 - 15:30
مقاومتی که بر اساس تکلیف شرعی و اطاعت از خداوند صورت گیرد، از حیث ارزش و مشروعیت با مقاومتی که ریشه در عصبیت یا منافع شخصی دارد، تفاوتی بنیادین دارد.
مقاومت،مسلمانان،فقه،اسلام،اسلامي،تأكيد،پژوهشكده،اعتقادي،تجاو ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کرسی علمی - ترویجی با موضوع «المبنی الفقهی للمقاومة من حیث الباعث» امروز یکشنبه، 16 شهریور، به همت کمیته دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد، مناظره، نوآوری، ترویجی و آزاداندیشی مجتمع حوزوی امام رضا (ع) و در پژوهشکده فقه و علوم انسانی، برگزار شد.
حجت‌الاسلام احمد شفیعی‌نیا، سرپرست پژوهشکده فقه و علوم انسانی امام رضا (ع)، در این نشست به عنوان ارائه‌دهنده، بر این نکته تأکید کرد که فقه اسلامی تنها به ظاهر افعال مکلف بسنده نمی‌کند، بلکه «باعث و انگیزه» در ارزش‌گذاری و مشروعیت‌بخشی به اعمال، نقشی تعیین‌کننده دارد.
او مقاومت را نمونه‌ای بارز از این قاعده دانست و خاطرنشان کرد: مقاومتی که بر اساس تکلیف شرعی و اطاعت از خداوند صورت گیرد، از حیث ارزش و مشروعیت با مقاومتی که ریشه در عصبیت یا منافع شخصی دارد، تفاوتی بنیادین دارد.
شفیعی‌نیا با اشاره به اینکه پیش از ورود به اصل بحث باید به چند نکته مقدماتی توجه کرد، تصریح کرد: دشمنان ما با بهره‌گیری از برخی مباحث فقهی و عناوین اسلامی می‌کوشند اسلام را به نقد بکشانند و زمینه اسلام‌هراسی را فراهم آورند، در حالی‌که این تحلیل‌ها عموماً ناپخته و مبتنی بر برداشت‌های ناقص است.
او با تأکید بر اینکه یکی از محورهای مورد سوءاستفاده دشمنان، موضوع جهاد و مقاومت است، اظهار کرد: آنان اسلام را دینی خشونت‌طلب معرفی می‌کنند، در حالی که نگاه‌های اسلامی، خصوصاً در فقه و کلام، سرشار از رحمت و رعایت حقوق انسان‌ها و حتی محیط زیست است؛ به گونه‌ای که حتی در شرایط جنگ نیز مقررات و محدودیت‌هایی برای حفظ جان مردم، اموال عمومی و اسرای جنگی وجود دارد.
شفیعی‌نیا با بیان اینکه در دهه‌های اخیر و پس از پیروزی انقلاب اسلامی جریان اسلام‌هراسی و شیعه‌هراسی کم‌رنگ‌تر شده است، گفت: اعتماد جهانی نسبت به اسلام و مسلمانان افزایش یافته و نمود آن را می‌توان در حضور گسترده مردم جهان در حمایت از مظلومان، به‌ویژه در غزه مشاهده کرد.
سرپرست پژوهشکده فقه و علوم انسانی امام رضا (ع)، با اشاره به مراتب مختلف مقاومت افزود: مقاومت در سه سطح قابل تبیین است؛ نخست، حفظ اصل اسلام و دین خدا؛ دوم، حفظ کشورهای اسلامی و سرزمین‌های مسلمانان؛ و سوم، دفاع از حقوق و عزت مسلمانان در سطح جهانی.
وی تأکید کرد که در هر یک از این مراتب، مقاومت دارای خاستگاه و ادله خاص خود است و وجوب آن بر اساس منابع فقهی مشخص می‌شود.
او با طرح این پرسش که «فقها چرا مقاومت را واجب می‌دانند و چه ملاکی موجب می‌شود ترک آن گناه محسوب شود؟» تصریح کرد: در میان فقها دو نگاه اصلی وجود دارد؛ یکی اینکه مقاومت به دلیل اختلاف اعتقادی با کفار واجب می‌شود و دیگر آنکه مقاومت برای حفظ کشورها، حقوق و عزت مسلمانان در برابر تهدیدات خارجی ضرورت می‌یابد.
او با بیان اینکه مبنای نخست مقاومت، اعتقادی است، توضیح داد: مسلمانان با کفار وارد جنگ یا مقاومت می‌شوند نه لزوماً به دلیل تعرض عملی، بلکه به سبب تفاوت بنیادی در اعتقادات، و هدف نهایی آن برقراری توحید و حاکمیت اسلام است.
او با اشاره به مبنای دوم مقاومت خاطرنشان کرد: خداوند اختیار اعتقاد را برای انسان‌ها آزاد گذاشته و مسلمانان موظف به اجبار دیگران نیستند؛ اما زمانی که دشمنان به حدود اسلامی تعرض کنند، پاسخ به تجاوز ضرورت شرعی دارد و تخلف از آن گناه کبیره محسوب می‌شود.
شفیعی‌نیا با اشاره به نمونه‌هایی از فقهای بزرگ شیعه و اهل سنت، تأکید کرد: در میان علمای گذشته شیعه غالباً مبنای نخست، یعنی مقاومت به دلیل اختلاف اعتقادی، مورد توجه بوده است؛ در حالی که در میان معاصرین شیعه بیشتر مبنای دوم، یعنی لزوم دفاع در برابر تجاوز عملی، برجسته شده است.
او با بیان اینکه اسلام همواره اصل همزیستی مسالمت‌آمیز را مدنظر داشته، تصریح کرد: مسلمانان موظف‌اند با دیگر ملت‌ها تعامل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی داشته باشند و تنها در صورت تجاوز عملی دشمن، پاسخ دفاعی و مقاومت واجب خواهد بود.
او در پایان با تأکید بر اینکه تجربه تاریخی و منابع فقهی نشان می‌دهد مقاومت همواره بر دو مبنا شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: چه بر اساس اختلاف اعتقادی و چه بر پایه مقابله با تجاوز عملی، دفاع از اسلام، حقوق مسلمانان و مرزهای شرعی محور اصلی وجوب مقاومت در فقه اسلامی است.
پس از ارائه، حجت‌الاسلام احمد فرزین‌فر، معاون پژوهش پژوهشکده فقه و علوم انسانی، به نقد و تحلیل دیدگاه‌ها پرداخت و با طرح پرسش‌های روش‌شناختی، زمینه‌ گفت‌وگوی علمی را فراهم کرد.
مدیریت جلسه نیز بر عهده یوسف‌رضا زارع ایوکی بود.
این نشست با استقبال پژوهشگران و علاقه‌مندان همراه شد و در پایان، فرصتی برای پرسش و پاسخ حضار فراهم شد.
انتهای پیام/


 
 

 

 

سه شنبه، 18 شهریور 1404 - 02:24 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0