FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


همگامی دین و دانش؛ رسالت تاریخی ملت ایران


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 16 شهریور 1404 - 05:30
حجت الاسلام فاضل با اشاره به چالش علم و دین در غرب پس از رنسانس می گوید: فضای جدایی علم و دین به مانند آنچه در غرب رخ داد، تکرار نشد و بودند علمای بزرگی که ضمن فراگیری معارف توحید پرچم علم را در حوزه های شیعه برافراشته نگه داشتند.
علم،حوزه،علمي،علميه،دين،علماي،فرمودند،عنايت،علامه،قومي،شيعه، ...

حجت الاسلام دکتر داود فاضل فلاورجانی، عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، ضمن اشاره به ویژگی‌های ملت ایران در تبیین تفسیر آیه 38 سوره محمد(ص) گفت: در این سوره خداوند با تأکید بر لزوم انفاق و انجام تکالیف دینی به پیروان پیامبر که عمدتا از قوم عرب بودند فرمود «اگر شما [از یاری دین خدا] روی بگردانید خدا قومی غیر از شما را جایگزین می‌کند که مانند شما نیستند.»
وی افزود: وقتی پیامبر در جمع یارانشان این آیه را قرائت فرمودند، یکی از حاضرین پرسید: «این قومی که جایگزین ما می‌شوند؛ چه قومی هستند؟
حضرت دست به شانه سلمان زده و فرمودند: این مرد و قومش؛ و ادامه دادند: قسم به خدایی که جانم در دست اوست اگر ایمان در ثریا باشد، مردانی از اهل فارس بدان دست خواهند یافت.»
پژوهشگر حوزه علمیه قم با نقل خاطره‌ای از دیدار خود در سال 98 با فرزند مرحوم آیت‌الله باقر شریف قَرَشی از علمای نجف و از تاریخ‌دانان معاصر تصریح کرد: در این دیدار گزارشی از روند ساخت حرم امامین عسکریین(ع) خدمتشان ارائه کردم و ایشان به نقل از پدر بزرگوارشان فرمودند: اهل‌بیت و ائمه(ع) سختی‌ها و مصائب فراوانی در راه خدا متحمل شدند و خداوند به عنوان پاداش این جانفشانی‌ها محبت اهل‌بیت را در دل مردم ایران قرار داد؛ از این رو ایرانیان از جان و مال خود برای اهل بیت(ع) می‌گذشتند و از همان ابتدا از تهیۀ مصالح گرفته تا ساخت حرم‌های اهل بیت(ع) را با دل و جان انجام می‌دادند.
و در ادامه به رسالت سنگین ایرانیان در شکل‌دهی تمدن نوین اسلامی به دلیل این عنایت الهی اشاره و خاطرنشان کرد: چه بسا از دلایل تأکید و توجه خاص رهبر معظم انقلاب به زبان فارسی و لزوم حفظ و تقویت آن نیز همین ظرفیت تمدن‌سازی مردم ایران باشد به‌گونه‌ای که ایشان با عنایت ویژه به گسترش فارسی، افق مرجعیت علمی این زبان در دنیا را برای ما ترسیم کرده‌اند.
یکپارچگی دین و علم در حوزه‌های علمیه و در میان دانشمندان ایرانی
حجت الاسلام فاضل فلاورجانی با اشاره به چالش علم و دین در غرب پس از رنسانس، گفت: در آن زمان کلیسا عملا از محوریت علمی کنار کشید و مراکزی چون سوربن و آکسفورد و ...
که زمانی مراکز علمی مذهبی بودند، رسالت دینی خود را واگذار کرده و به مراکز علم مدرن تبدیل شدند؛ اما در دنیای اسلام و حوزه‌های علمیه شیعه، هر چند ارتباط وثیق علم و دین به دلیل سیطره علم مدرن کمرنگ شد، اما فضای جدایی علم و دین به مانند آنچه در غرب رخ‌داد، تکرار نشد و بودند علمای بزرگی که ضمن فراگیری معارف توحید پرچم علم را در حوزه‌های شیعه برافراشته نگه‌داشتند.
وی وجود علمای برجسته حوزوی در طبیعیات و ریاضیات و نجوم همچون علامه شعرانی، علامه حسن‌زاده آملی، علامه طباطبایی، سیدابوالقاسم خوانساری و ....
را از مصادیق اثبات این مدعا برشمرد و افزود: این برجستگی هنوز هم وجود دارد و امیدواریم با عنایت مجدد حوزه‌های علمیه به این علوم، قدرت علمی حوزه در زمینه‌های مختلف احیا خواهد شد چنانکه طبق فرموده رهبر معظم انقلاب، باید به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم.
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) لازمه این امر را تقویت علوم روز در حوزه دانست و گفت: اینکه امثال شهید فخری زاده با استادان حوزه علمیه، مباحثات و مناظراتی در زمینه فیزیک داشتند، نشان می‌دهد، زمینه و پایه این علوم در حوزه شیعه وجود دارد و این بشارت یک دوره تمدن نوین اسلامی خواهد بود.
خبرنگار : زهرا شریعتی
انتهای پیام/


 
 

 

 

دوشنبه، 17 شهریور 1404 - 11:43 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0