FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در تبیین نگاه اسلامی رابطه انسان


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 16 شهریور 1404 - 00:53
 
تمدن،دين،غرب،رابطه،انسان،دانش،اسلامي،تمدني،خدا،شناخت،علم،اسل ...

حجت الاسلام دکتر سید محمدحسین هاشمیان، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، پیرامون دشمن‌شناسی از منظر دین و دانش گفت: اینکه مطابق روایتی از امام باقر(ع) یک چهارم آیات قرآن درباره انواع دشمنان اسلام و معرفی حربه‌ها و خدعه‌های آنان است، به وضوح جایگاه و اهمیت دشمن‌شناسی را نشان می‌دهد؛ به عبارت دیگر بدون شناخت دشمن، چه فرد و چه جامعه نمی‌توانند به فلاح و رستگاری برسند.
وی با بیان اینکه در منطق دین، شناخت حق باید همگام با شناخت باطل باشد، تصریح کرد: این تعارفاتی که برخی رسانه‌ها یا افراد دارند و تأکید بر شناخت دشمن را توهم و دشمن‌تراشی معرفی می‌کنند، ساده‌اندیشی و ضد منطق قرآن است؛ شرایط امروز به گونه‌ای است که دیگر نمی‌شود خود را خواب زد؛ دشمن نه فقط علیه اسلام و انقلاب بلکه علیه ایران شمشیر کشیده است و با هرچه ایران را قوی‌ کند سر جنگ دارد؛ بنابراین محدود دانستن نبرد تمدنی غرب با ما به حوزه هسته‌ای، ساده‌لوحی است.
اسلام، دین و دانش را عامل رشد و هدایت بشر می‌داند
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تمدن را تحقق نظام اندیشه‌ای و ارزشی حاکم بر جامعه دانست و درباره وجوه دین و دانش در ساخت تمدن نوین اسلامی گفت: تمدن حاصل تنظیم چهار رابطه است؛ انسان با خالق، انسان با خود، انسان با خلق و انسان با محیط زیست؛ تمدن های مختلف از جمله غرب نسبت به این چهارگانه و اینکه کدامیک از این‌ها اصل است و باید محور قرار گیرد، موضع‌گیری‌های متفاوت دارند.
حجت الاسلام هاشمیان ابراز کرد: تمدن غرب که خدا را یا حذف کرده یا به حوزه دین‌داری خصوصی تقلیل داده و از عالم تقدس‌زدایی کرده است، تمدنی فناوری‌محور است؛ زیرا رابطه اصلی در چهارگانه فوق را رابطه انسان با طبیعت می‌بیند و سه رابطه دیگر را در خدمت آن قرار داده است یعنی اگر هم سراغ رابطه با دین و خدا می‌رود، با نگاه ابزاری و برای خدمت به محیط زیست است.
وی با بیان اینکه در دوگانه دین و علم نیز غرب، اصالت را به علم(sience) و همان را هم به علوم تجربی تقلیل می‌دهد، افزود: غرب با توجه به تحریفات مسیحیت، قائل به تقابل ذاتی میان عقل و دانش تجربی و دین است در حالی که تأکید بر تعقل، تفکر و تفقه در قرآن و روایات با کلیدواژه‌های مختلف، شگفت‌انگیز است؛ حتی اولین فصل کتاب کافی، در باب عقل است؛ بنابراین از منظر اسلامی، نه تنها تقابلی میان دین و علم نیست بلکه هر دو در کنار هم عامل هدایت و رشد بشر هستند.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه تمدن اگر می‌خواهد حیات انسانی را سامان دهد، نیازمند دو بال عقل و دین است، اظهار کرد: با این تعریف، از نگاه تمدن اسلامی، محوریت با رابطه انسان با خودش و خدا است؛ رابطه انسان با خلق نیز برخلاف تمدن غرب که دو رویکرد ناموفق آزادی(لیبرالیزم) و عدالت(سوسیالیزم) را دنبال می‌کند و ثمراتش در کشتار و نسل‌کشی غزه، عیان است، اسلام قائل به مواسات مبتنی بر ایثار و فداکاری و محبت است و در مجموع چهارگانه تمدن‌ساز در تمدن نوین اسلامی، مبتنی بر رابطه با خدا یعنی توحید است.
حجت الاسلام هاشمیان با بیان اینکه تمدن غرب خصوصا از قرن 16 به بعد بیش از اندیشه‌محوری، فناوری‌محور است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که موتور محرکه تمدن اسلامی، فرهنگ است؛ غرب هر جا با ساختار ایدئولوژیک و نهاد علوم انسانی زورش نرسد، سراغ فناوری می‌رود؛ از این رو شاهد جنگ‌های سخت‌افزارانه هستیم و علم و صنعت غرب هم فناوری‌محور و در خدمت خوی طاغوتی و استیلاطلبی آن است.
وی یادآور شد: در ساحت دانش، دوگانه دانش نظری و عملی را داریم که هر دو پیوند عمیق با دین دارد بنابراین نمی توان دانشگاه و نظام علمی را از دین جدا کرد؛ اگر این پیوند نباشد، تمدنی فناوری محور خواهیم داشت که بسیار خطرناک است و مانند تمدن غرب هم انسان و هم محیط زیست را هلاک می‌کند.
در این میان هوشمندی رهبر معظم انقلاب در استفاده از کلیدواژه «العلم سلطان» و تأکید بر رشد علمی به عنوان عامل قدرت‌آفرین قابل تقدیر است آن هم درست در چهلم شهدای جنگ 12روزه که بار دیگر به ما تذکر می‌دهد نبردمان با غرب، تمدنی است.
خبرنگار: زهرا شریعتی
انتهای پیام/


 
 

 

 

دوشنبه، 17 شهریور 1404 - 11:41 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0