FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


اصلاح روابط اجتماعی و موضع‌گیری علیه ظالمان ۲ ویژگی جلسه قرآن مؤثر


 

مهر | دین و اندیشه | شنبه، 15 شهریور 1404 - 15:07
ازغدی با بیان اینکه بسیاری از نیروهای کارآمد انقلاب در درون جلسات خانگی قرآن تربیت شدند، گفت: مراد از قرائت قرآن توجه به جسم و ظاهر قرآن نیست؛ بلکه باید معانی و مفاهیم قرآن را پیاده کنیم.
قرآن،قرآني،جلسات،ازغدي،خانگي،استاد،امام،جامعه،السلام،ماندگار ...

به گزارش خبرنگار مهر، حسن رحیم‌پور ازغدی در چهاردهمین گردهمایی مسئولان جوامع قرآنی عصر با اشاره به نقش جلسات خانگی قرآن کریم در تاریخ اسلام، اظهار داشت: در تمام تاریخ خاستگاه نهضت‌های بزرگ معنوی، تربیتی، اخلاقی و سیاسی که علیه قدرت‌های حاکم صورت می‌گرفت، جلسات خانگی بوده است.
وی با اشاره به اینکه فقط در دوران کوتاه امام صادق علیه‌السلام به‌خاطر فضای باز حاکم امکان موضع‌گیری علنی و رسمی فعالیت‌های فرهنگی علیه حکومت‌های ظالم و غاصب وجود داشته است، گفت: نیروهای کارآمد انقلاب اسلامی ایران نیز در جلسات خانگی قرآن تربیت شدند؛ زیرا امکان برگزاری جلسات رسمی و علنی علیه حکومت وجود نداشت.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ما دو نوع جلسه خانگی قرآن داریم، گفت: یک نوع جلسات قرآنی کار به جایی ندارند ولی نوع دیگر جلسات قرآنی از یک طرف به هر نوع ستم و ستمگری صدمه می‌زنند و از طرف دیگر بیماری‌های جامعه مؤمنین را درمان می‌کنند.
وی گفت: مراد از قرائت قرآن توجه به جسم و ظاهر قرآن نیست بلکه باید معانی و مفاهیم قرآن را در زندگی خود پیاده کنیم؛ بنابراین جلسه قرآن مؤثر دو علامت دارد که اول بتواند روابط ایمانی و اجتماعی ما را اصلاح کند و دوم اینکه در برابر ظالمان و ستمگران موضعگیری داشته باشد.
رحیم‌پور ازغدی قرائت قرآن با صوت و لحن زیبا را پله‌ای برای درک بهتر مفاهیم قرآن دانست و افزود: هر نوع جلسه قرآنی مطلوب شارع نیست زیرا بنی امیه و بنی عباس هم جلسات قرآنی داشتند؛ بنابراین باید جلسات قرآنی ما تأثیر داشته باشد و ما را در مسیر اهداف قران و اهل بیت (ع) قرار دهد.
وی با بیان اینکه قرآن می‌فرماید بدون عمل صالح بهشتی در کار نیست، افزود: برخی گمان می‌کنند همین که در شناسنامه شأن نام مسلمان ثبت شده کافی است و این درست بر خلاف تعابیر قرآن و اهداف شریعت است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه صفحه‌ای در قران نیست که یک اشکال به رفتار ما وارد نکند و از ما اصلاح نخواهد، افزود: قرآن می‌فرماید افراد مذهبی ثروتمند باید به دیگران کمک کنند؛ ولی وقتی به این افراد مراجعه می‌کنیم می‌گویند رزق دست خداست و خدا به من داده و به او نداده؛ لذا در قرآن به صراحت می‌گوید برخی از مذهبی‌ها کافر و اهل جهنم هستند.
وی با بیان اینکه دینی که به درد مردم نخورد ماندگار نیست، ابراز داشت: اگر می‌خواهید جلسات قرآنی هم ماندگار باشد باید به مردم نفع برساند؛ ولی اگر هیچ نفعی برای مردم نداشته باشد ماندگار نیست و به زور نمی‌شود چیزی را نگه داشت.
رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه پیامبر (ص) هم در جامعه فردی امین بودند و به دیگران نفع می‌رساندند، گفت: وقتی پیامبر به پیامبری از جانب خدا مبعوث شدند دشمنان تهمت کلاهبرداری و جنون به ایشان زدند و ایشان را مسخره می‌کردند و بعد از اینکه دیدند اسلام فراگیر شده و به اجبار آنها نیز اسلام آوردند گفتند اقتصاد و سیاست ما چه ربطی به نماز و دین دارد.
وی با بیان اینکه بعد از پیامبر (ص) هم عده‌ای می‌گفتند ما تفسیر امیرالمؤمنین (ع) از قرآن را قبول نداریم بلکه تفاسیر خود را قبول داریم، افزود: ادامه این تفکر باعث شد که در کربلا اکثریت مردم بی طرف شدند و گمان می‌کردند که دعوای امام حسین علیه السلام با یزید یک دعوای فامیلی است و می‌گفتند قرآن و دین را سیاسی نکنید.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه قرآن بدون اهل بیت مانند متن بدون استاد است، گفت: اگر در جامعه‌ای قرآن حاکم باشد دیگر دعوا، کینه، سو ظن، اختلاف و طلاق نباید باشد؛ بنابراین اگر این موارد در جامعه ما زیاد است نشان می‌دهد که قرآن به درستی در جامعه پیاده نشده است.
وی افزود: اگر می‌خواهیم از جلسات قرآن استقبال شود باید حرف‌هایی زده شود که دردی را از دردهای مردم دوا کند و به سؤالاتی که در ذهن مردم است جواب داده شود.
رحیم‌پور ازغدی با اشاره به پاسخ امام حسن عسکری علیه السلام به شبهاتی که در رابطه با قرآن مطرح می‌شد، ابراز داشت: چند نکته از پاسخ‌های امام حسن عسکری علیه السلام برداشت می‌شود که اولاً باید پاسخ شبهات داده شود، دوم اینکه پاسخ‌ها باید مستدل، متقن و اصولی باشد و سوم اینکه با ادب و احترام باید با مخالفان برخورد کرد تا در مقابل ما گارد نگیرند.
گفتنی است، چهاردهمین گردهمایی سراسری مسئولان جوامع قرآنی عصر با عنوان «محله قرآنی ۱۰» با هدف بررسی و تحلیل فعالیت‌های شش ماه اول سال ۱۴۰۴ با محوریت عملیات قرآنی ماه مبارک رمضان، عملیات همت قرآنیان، عملیات قرآنی اربعین و سایر فعالیت‌ها و برنامه ریزی عملیات‌های قرآنی در شش ماه دوم سال ۱۴۰۴ و ماه‌های رجب، شعبان و رمضان برگزار شد.


 
 

 

قرآن،قرآني،جلسات،ازغدي،خانگي،استاد،امام،جامعه،السلام،ماندگار ...

شنبه، 15 شهریور 1404 - 21:26 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0