FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


یادداشت | آغاز یک عهد جهانی


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 11 شهریور 1404 - 15:53
تاریخ معاصر گواهی می دهد که استعمار پیر، انگلیس، در فهم لایه های اجتماعی جوامع اسلامی هوشمندانه عمل کرده است. آنان به خوبی دریافته اند که چگونه می توانند از احساسات مذهبی، از جایگاه روحانیت، از طبقات بازار و حتی از هیجانات مردمی بهره برداری کنند.
روز،ربيع،آغاز،نهم،روزي،امامت،انحرافي،تفرقه،تمدني،شيعه،درستي، ...

خبرگزاری تسنیم ـ میلاد حسن زاده؛ تقویم شیعه سرشار از روزهایی است که هر کدام می‌تواند به نقطه‌ای برای تجدید عهد و حرکت اجتماعی تبدیل شود.
اما برخی روزها، فراتر از یادآوری یک حادثه تاریخی، بذر آینده را در دل مؤمنان می‌کارند.
نهم ربیع‌الاول از این دسته است: روزی که غم جانسوز شهادت امام حسن عسکری(علیه‌السلام) با آغاز امامت فرزندش حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه الشریف) گره خورده است؛ روزی که در حقیقت می‌تواند نقطه عزیمت یک تمدن باشد، اگر به درستی فهم و به درستی پاس داشته شود.
با این حال، سال‌هاست که در سایه‌ی برخی بدعت‌ها و مراسم‌های انحرافی، این روز بزرگ به حاشیه رانده می‌شود.
مراسم‌هایی که به بهانه‌ی ایام قتل خلیفه دوم برگزار می‌شود _در حالی که هیچ ربط تاریخی به نهم ربیع ندارد_ فضایی از هیاهوی بی‌ثمر و حتی تفرقه را ایجاد کرده است.
رهبر انقلاب و مراجع تقلید بارها بر بطلان و انحراف این مراسم‌ها تأکید کرده‌اند.
پرسش جدی اینجاست: چرا باید روزی که می‌تواند مبدأ امید و شکوفایی هویت شیعی در عصر غیبت باشد، در سطح جامعه به چنین حاشیه‌های فرساینده‌ای آلوده گردد؟
از منظر جامعه‌شناسی رسانه، چنین اتفاقاتی بی‌ارتباط با فرایند حاشیه‌سازی هدایت‌شده نیست.
یکی از کارویژه‌های جریان‌های معارض، همواره مشغول کردن افکار عمومی به مسائل کم‌اهمیت و انحرافی بوده است تا موضوعات اصلی به حاشیه رانده شود.
چه بسا همین مراسم‌های انحرافی _که هیچ نسبتی با معارف اهل بیت علیهم‌السلام ندارند_ ساخته و پرداخته همان جریاناتی باشند که رهبری از آن‌ها به «تشیع انگلیسی» تعبیر کرده‌اند؛ جریاناتی که رسالت‌شان نه دفاع از مکتب اهل بیت، بلکه شعله‌ور کردن اختلافات و پوشاندن برکات واقعی مناسبت‌هایی همچون نهم ربیع است.
تاریخ معاصر گواهی می‌دهد که استعمار پیر، انگلیس، در فهم لایه‌های اجتماعی جوامع اسلامی هوشمندانه عمل کرده است.
آنان به خوبی دریافته‌اند که چگونه می‌توانند از احساسات مذهبی، از جایگاه روحانیت، از طبقات بازار و حتی از هیجانات مردمی بهره‌برداری کنند و معادلات را در جهت منافع خویش تغییر دهند.
همان‌گونه که رهبر انقلاب تصریح کرده‌اند، انگلیسی‌ها در شناخت جامعه ایران و شکاف‌های آن از هر قدرت دیگری کارآمدتر عمل کردند.
بنابراین بعید نیست که ریشه دواندن چنین مراسم‌های مشکوکی هم در همان سیاست قدیمی «تفرقه بینداز و حکومت کن» باشد.
9 ربیع؛ فرصت تمدنی مغفول
اگر از این غبارها و حاشیه‌ها عبور کنیم، حقیقت نهم ربیع رخ می‌نماید: روز آغاز امامت امام زمان(علیه‌السلام).
این روز در ذات خود یک «آغاز تمدنی» است.
زیرا امامت، فقط یک رابطه شخصی میان مرید و مراد نیست، بلکه افقی است که می‌تواند سیاست، فرهنگ، اقتصاد و علم را تحت تأثیر قرار دهد.
در واقع، 9 ربیع می‌تواند به جشن امید و آغاز آینده‌ای روشن برای امت اسلامی تبدیل شود؛ روزی که شیعه نه به گذشته‌های تلخ اختلافات، بلکه به فردای درخشان ظهور چشم بدوزد.
این ظرفیت هنوز در جامعه‌ی ما بالفعل نشده است.
حال آنکه اگر چنین روزی به درستی معرفی شود، می‌تواند شور اجتماعی گسترده‌ای ایجاد کند، جوانان را به گفت‌وگو درباره مفهوم انتظار و عدالت بکشاند، و در سطح جهانی نیز پیام تازه‌ای از اسلام به جهان عرضه نماید.
درست در زمانی که تمدن غرب به بحران‌های اخلاقی و هویتی گرفتار شده، بازتعریف 9 ربیع به عنوان روز «طلوع امامت جهانی» می‌تواند الهام‌بخش طلیعه‌ای نو برای مسلمانان و آزادگان جهان باشد.
به همین دلیل، ضروری است نخبگان، رسانه‌ها و جریان‌های فکری شیعه، دست از انفعال در برابر حاشیه‌سازی‌ها بردارند و 9 ربیع را در افکار عمومی بازتعریف کنند.
این روز نه یادآور یک منازعه تاریخی، بلکه آغاز یک عهد جهانی است؛ عهدی میان خدا، حجت او و امتی که منتظر برپایی عدالت‌اند.
هرچه بتوانیم این روز را به معنای حقیقی آن زنده کنیم، قدمی در جهت تقویت هویت شیعی و تضعیف پروژه‌های تفرقه‌افکنانه برداشته‌ایم.
در پایان باید پرسید: آیا وقت آن نرسیده است که به جای افتادن در دام سناریوهای تحریف و تفرقه، نهم ربیع را به روز امید، روز تجدید بیعت با امام عصر علیه‌السلام، و روز آغاز حرکت تمدنی برای جهان اسلام تبدیل کنیم؟
انتهای پیام/


 
 

 

روز،ربيع،آغاز،نهم،روزي،امامت،انحرافي،تفرقه،تمدني،شيعه،درستي، ...

 

 

چهارشنبه، 12 شهریور 1404 - 17:08 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0