FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ماجرای نماز باران آیت الله خوانساری در قم که در خشکسالی به اجابت رسید


 

مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 10 شهریور 1404 - 12:12
مرحوم آیت‌الله سید محمدتقی خوانساری پس از سه یا چهار سال خشکسالی در شهر قم، با نهایت شجاعت و یقین به خداوند، نماز باران اقامه کرد و این نماز به اجابت رسید و بارانی فراگیر بارید.
خدا،حضرت،امام،حسين،اميرالمؤمنين،انصاريان،نماز،استاد،حجر،علمي ...

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین انصاریان استاد حوزه علمیه همزمان در سخنرانی خود در حسینیه بنیاد هدایت گفت: هدف والایی که اکنون از امیرالمؤمنین علیه‌السلام برای شما بیان می‌کنم، برترین هدف در عالم هستی است؛ و این هدف، منحصر به آن حضرت نبود.
تمام پیامبران الهی، ائمه طاهرین و اولیای خاص خدا که در سوره یونس نیز با تعبیر اولیا یاد شده‌اند همگی این هدف را داشتند.
هدفی برتر از این، در عالم و همه زندگی آنان یافت نمی‌شود.
وی افزود: امیرالمؤمنین علیه‌السلام در کلامی نورانی می‌فرمایند: اِنّی اُریدُکُم لِلّه من شما، ای انسان‌ها را فقط برای خدا می‌خواهم.
از ارتباطم با شما، کار برای شما، سخن گفتن با شما، و هر زحمتی که می‌کشم، جز برای خدا هدفی ندارم.
همه این‌ها معامله با خداست.
امام سپس می‌فرمایند: اما شما بیشترتان مرا برای خدا نمی‌خواهید؛ مرا برای خودتان می‌خواهید؛ از نام و جایگاه من به نفع خویش بهره می‌برید، از حرم من و حتی از مزار من دنبال سودجویی هستید.
انصاریان ادامه داد: یکی از نمونه‌های درخشان، حجر بن عدی است.
روزی خدمت امیرالمؤمنین رسید و گفت: ای علی!
از لحظه‌ای که عاشق شما شدم، از وقتی که شیعه‌تان شدم و به سوی شما آمدم، نه به امید مال و ثروت آمدم، نه به امید مقام و صندلی و دنیا.
تنها برای این آمدم که کنار عبد خالص خدا باشم و از دریای عظمت شما بهره معنوی ببرم.
این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: حجر بن عدی شخصیت بسیار بزرگی بود و در تاریخ اسلام کم‌نظیر به حساب می‌آید.
در نهایت، در زندان معاویه، با بدن در زنجیر، به شهادت رسید.
حتی پیش از شهادت، قبر او و چند یار دیگر را کندند، آنان را بالای همان قبرها آوردند، سر از تنشان جدا کردند و بدنشان را با همان زنجیرها بدون غسل و نماز در قبر نهادند؛.
امام حسین علیه‌السلام در نامه‌ای به معاویه نوشتند: اگر تو در تمام عمرت هیچ گناه دیگری نکرده باشی، کشتن حجر برای اثبات آلودگی و دوزخی بودنت کافی است.
وی در ادامه بیان داشت: روز بیستم ماه رمضان، تنها چند ساعت مانده به شهادت امیرالمؤمنین، حضرت به دلیل شدت ضعف، دیگر کسی را برای عیادت نمی‌پذیرفتند.
بدنشان زرد و نفسشان به شماره افتاده بود.
در این حال به امام حسن علیه‌السلام فرمودند: پسرم!
برخیز و به خانه حجر برو، او را بیاور که دلم برایش تنگ شده است.
این است شیعه مطلوب امیرالمؤمنین.
هنگامی که حجر آمد، کنار بستر نشست و صورتش را بر سینه امام نهاد، حضرت با عبارتی کم‌سابقه و استثنایی فرمودند: یا حُجرُ الخَیر؛ یعنی ای کسی که تمام وجودت خیر است.
امام با این بیان، به ما می‌آموزند که ایشان مردم را برای خدا می‌خواستند، هرچند بسیاری از مردم، آن حضرت را برای اهداف شخصی خود می‌خواستند.
انصاریان ادامه داد: این بخش اول سخن بود.
مقدمه‌ای است برای روایتی که قرار است بیان شود.
به شما عرض کنم که بنده برای چنین روایتی و مقدماتش، روزانه چندین کتاب را مرور می‌کنم تا محتوایی شایسته و مفید برای لحظات حضور شما فراهم شود.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هدف تمام انبیا، ائمه و اولیای خدا، در یک کلام، رساندن مردم به خدا بود گفت: در زیارت اربعین امام حسین علیه‌السلام، که خود امام باقر علیه‌السلام آن را نقل فرموده‌اند، آمده است: و بَذَلَ مُهجَتَهُ فیک؛ یعنی حسین خون خود را در راه تو ای خدا داد.
این فرق دارد با فی سبیل الله.
گاهی قرآن می‌فرماید: جاهد فی سبیل الله که به معنای تلاش در راه خداست؛ اما گاهی می‌فرماید: جاهد فی الله یعنی هیچ فاصله و واسطه‌ای میان انسان و خدا نباشد.
مثل این که خدا می‌فرماید: بین من و تو حتی جاده‌ای به نام سبیل هم فاصله نباشد، به من بچسب.
وی افزود: امام حسین علیه‌السلام خون خود را مستقیماً برای ذات پروردگار داد، لِیُنقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلالَة؛ تا بندگان خدا را از نادانی و سرگردانی گمراهی برهاند.
این هدفی بالاتر متصور نیست.
انصاریان ادامه داد: جالب است که در سجده زیارت عاشورا، این توصیف تنها برای خود امام حسین علیه‌السلام نیامده است؛ بلکه درباره یاران او نیز آمده: الَّذینَ بَذَلوا مُهجَهُم لله.
این یعنی هر یک از هفتاد و یک یار آن حضرت، همه هستی و خون خود را، در حد گستره وجودشان، برای خدا تقدیم کردند.
امروز بانوان مؤمنه‌ای که با چادر حضرت زهرا و زینب سلام‌الله‌علیهما در جلسه حاضرند، بسیار ارزشمند است دینداری آنان را در این عصر فساد، توفیقی الهی است که نصیب همه نمی‌شود.
این استاد حوزه علمیه گفت: فقه شیعه مقرر می‌دارد که در صورت کمبود بارش، مؤمنان سه روز با شرایط ویژه به صحرا روند و نماز باران برپا کنند تا رحمت الهی نازل شود.
در این زمینه، واقعه‌ای تاریخی از دوران جنگ نقل است که مرحوم آیت‌الله سید محمدتقی خوانساری پس از سه یا چهار سال خشکسالی در شهر قم، با نهایت شجاعت و یقین به خداوند، نماز باران اقامه کرد.
این نماز به اجابت رسید و بارانی فراگیر بارید؛ چنان‌که رودخانه‌ها و زمین‌های شهر و اطراف آن لبریز از آب شد.
شرح این رخداد بر سنگ مزار ایشان در مسجد بالاسر حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها حک شده است.
وی افزود: همچنین در روایتی از امیرالمؤمنین علیه‌السلام آمده است که گروهی از مردم کوفه نزد حضرت آمدند و درخواست نزول باران کردند تا باغ‌ها و مزارع از نابودی نجات یابند.
امیرالمؤمنین علیه‌السلام شخصاً به صحرا نرفتند، بلکه به خانه حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام تشریف بردند و آن حضرت را فراخواندند و فرمودند: ای حسین!
مردم خواهان باران‌اند.
حضرت اباعبدالله علیه‌السلام، همان‌جا در چارچوب در، دعایی کوتاه مشتمل بر چهار یا پنج جمله زمزمه کردند؛ دعایی که، جگر انسان را آتش می‌زند؛ اندکی بعد، بیابان‌نشینان بازگشتند و خبر آوردند ای علی!
همه گودال‌ها، جویبارها و رودخانه‌ها مملو از آب شده است.
این روایت نشان می‌دهد که راه حضرت اباعبدالله علیه‌السلام به سوی خداوند راهی کوتاه و بی‌واسطه است.
انصاریان در ادامه برای توضیح مفهوم کیمیا و دگرگونی باطنی به دست اولیای الهی، تمثیلی لطیف از شعر و حکایات قدما بیان کرد و گفت: در قدیم علمی میان گروهی اندک، به‌صورت خصوصی و نه عمومی تدریس می‌شد که آن را کیمیا می‌نامیدند.
این همان دانش شیمی بود، با روشی خاص برای پوشاندن طلا بر مس.
نمونه‌های این فن را می‌توان بر گنبدهای حرم‌های ائمه (علیهم‌السلام) دید که در چهارپنج قرن پیش با ورق‌های مس و روکش آب‌طلا ساخته شده‌اند.
استاد انصاریان با بیان حکایت پیر زن اضافه کرد: روزی حدود دو هزار نفر به بازار آمده بودند تا یوسف را بخرند.
قیمت بسیار بالا رفته بود.
پیرزنی که تنها داشته‌اش یک کلاف نخ ریسی بود، با همان کلاف نزد جمعیت آمد.
از او پرسیدند پیرزن، اینجا چه می‌کنی؟
گفت آمده‌ام یوسف را بخرم.
گفتند: به چه قیمت؟
گفت: همین که دارم، همین یک کلاف.
در این روزگار، برخی وقتی دعوت به امام حسین علیه‌السلام، قرآن، نماز یا عفاف می‌شوند، پاسخ‌های عجیب می‌دهند و کالای ناب دین را کهنه یا بی‌ارزش می‌شمارند؛ در حالی که این کیمیا حقیقی، جز تحول جان به دست اولیای خدا نیست.
این استاد حوزه علمیه در پایان گفت: امروز در این شهر، ما و خانواده‌ها و جوانان‌مان در بسیاری از ارزش‌ها در غربتیم؛ حتی در پاکی کسب‌وکار و حلال‌خواری.
در تهرانِ ۱۲ میلیونی، شمار گریه‌کنان بر سیدالشهدا اندک است.
برای نمونه، قطاری که سه هزار مسافر را به مشهد می‌برد، تنها بیست نفر نماز می‌خوانند.
در کشورهای خارجی و حتی اطراف کشور ما، مراکز فساد با بلیت‌هایی ارزان و امکانات فراوان فعالند، اما سفر به سوی اباعبدالله علیه‌السلام هزینه‌ای سنگین دارد.
نمی‌دانم چرا هواپیما به سمت کربلا باید چنین گران باشد؛ یک مسیر یک‌ساعته را شش میلیون، هفت میلیون، و گاهی هشت میلیون تومان می‌فروشند.
اما سفر به مراکز فساد و تفریحِ حرام در همسایگی ما، با بلیتی دو میلیون تومانی هم ممکن است.
این است معنای غربت؛ غربت امام حسین، غربت راه حسین، غربت گریه بر حسین.


 
 

 

 

 

 

سه شنبه، 11 شهریور 1404 - 15:27 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0