FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


انکار ولایت، پیامدهای گسترده‌ای در حیات امت اسلامی گذاشت


 

مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 10 شهریور 1404 - 12:06
استاد حوزه علمیه با تکیه بر تفسیر امام باقر (ع) از آیه ۸۹ اسرا، ولایت امیرالمؤمنین (ع) را رکن هدایت دانست و انکار آن در پوشش اعمال عبادی را عامل انحراف امت و بروز حوادثی چون عاشورا دانست.
ولايت،انكار،آيه،هدايت،علي،علميه،ظاهر،قرآن،استاد،حوزه،نازل،عل ...

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی استاد حوزه علمیه در سخنانی در مسجد حضرت امیر (ع) گفت: خدای متعال در آیه ۸۹ سوره مبارکه اسرا می‌فرماید: وَلَقَد صَرَّفنا لِلنّاسِ فی هذا القُرآنِ مِن کُلِّ مَثَلٍ فَأَبی أکثرُ النّاسِ إِلا کُفوراً.
ما در این قرآن برای هدایت مردم از هر نوع مثل و نمونه‌ای آوردیم، اما بیشتر مردم جز بر کفر و انکار نایستادند.
وی افزود: این آیه شریفه، بنابر ظاهر، بیانگر ناسپاسی بخش عمده‌ای از مردم در برابر معارف الهی قرآن است.
معارفی که از جانب پروردگار، در مقام هدایت و رهایی بشر، فرستاده شده‌اند.
ظاهر رفتار مدعیان دین ممکن است شائبه پذیرش را ایجاد کند؛ آنان نماز می‌خوانند، روزه می‌گیرند و حتی حج به‌جا می‌آورند، اما مخالفت و انکار در جای دیگری خود را نشان می‌دهد.
پرسش اصلی این است که مقصود از حقیقت مورد انکار چیست؟
این استاد حوزه علمیه در تفسیر روایی آیه اظهار داشت: امام محمدباقر علیه‌السلام، طبق نقل جابر، تصریح فرموده‌اند که این آیه درباره ولایت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام نازل شده است.
روایت چنین است که جناب عبدالعظیم حسنی، با سلسله سندی که به ابی‌حمزه ثمالی می‌رسد، این کلام را از حضرت باقر علیه‌السلام روایت می‌کند: جبرئیل این آیه را چنین بر پیامبر نازل کردفَأَبی أکثرُ النّاسِ بِوِلایةِ عَلِیٍّ إِلا کُفُوراً.
علوی تهرانی ادامه داد: یعنی بیشتر مردم در برابر ولایت علی علیه‌السلام جز بر کفر برنخواستند.
بنابراین، حقیقتی که انکار شده نه نماز است و نه روزه یا حج و سایر معارف قرآنی؛ بلکه مقصود، فقط ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام است.
پیامبر اکرم روز غدیر دست مبارک علی علیه‌السلام را بلند کردند و ولایت او را به مردم اعلام کردند، اما اکثریت، گرچه در ظاهر اعتراضی نکردند، در صحنه سقیفه مخالفت خویش را آشکار ساختند.
این جریان، مصداق همان انکار ولایت است که قرآن گزارش می‌دهد.
وی بیان داشت: از نگاه قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام، ولایت رکن اساسی هدایت است.
پذیرش ولایت، به معنی تسلیم‌شدن در برابر رهبری معصوم و استمرار خط نبوت در قالب امامت است.
آیات دیگری نیز به این حقیقت اشاره دارند؛ از جمله مشابه همین مضمون در آیه ۹۳ سوره بقره که می‌فرماید یا أیها الذین آمنوا آمنوا بما أنزل إلیکم من ولایة علی.
خطاب به اهل ایمان است که باید به آنچه در باب ولایت علی علیه‌السلام نازل شده، ایمان آورند.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اهل‌بیت علیهم‌السلام خود را محور امامت و هدایت دانسته و پیروی از این مسیر را معیار کرامت معرفی کرده‌اند گفت: شیعه بودن در این معنا نه به ادعا، بلکه به پذیرش عملی و التزام قلبی استوار است.
بر این اساس، آیه مذکور هشداری روشن به همه مسلمانان است که مبادا به ظاهر عبادات بسنده کنند و در اصل هدایت که ولایت است کوتاهی ورزند.
وی ادامه داد: تحلیل تاریخی نشان می‌دهد که انکار ولایت، پیامدهای گسترده‌ای در حیات امت اسلامی گذاشت؛ بزرگ‌ترین آن، انحراف خلافت و تبدیل آن به سلطنت موروثی بود که نهایتاً به واقعه عاشورا انجامید.
در کربلا، همین انکار و بی‌وفایی، خود را در ترک یاری حجت خدا و ایستادن مقابل او نشان داد.
علوی تهرانی اضافه کرد: سیدالشهدا علیه‌السلام، در روز عاشورا، با دو قطعه شعر، خود و مأموریتش را معرفی کردند.
در یکی، به افتخار نسب شریف خود می‌بالند فرزند علی مرتضی، جگرگوشه پیامبر، فرزند فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها، و برادر جعفر طیار.
این معرفی، علاوه بر بیان کرامت، حجتی برای منزلت ولایت است.
وی افزود: در قطعه دوم، حضرت با بیانی عارفانه ارزش دنیا و آخرت را سنجیدند اگر دنیا در نگاه مردم نفیس است، سرای ثواب الهی برتر و پایدارتر است؛ اگر بدن‌ها برای مرگ آفریده شده‌اند، شهادت در راه خدا شرافتی مضاعف است؛ اگر روزی مقدر و تقسیم شده است، حرص در کسب آن بی‌معناست؛ و اگر اموال سرانجام واگذاشته می‌شود، بخل در خرج‌کردن آن بی‌دلیل است.
این اشعار، جهان‌بینی امام حسین علیه‌السلام را ترسیم می‌کند دعوت به انتخاب راهی که مستقیم به خدا می‌رسد، ولو در این مسیر جان فدا شود.
این استاد حوزه علمیه در ادامه تصریح کرد: آیه ۸۹ سوره اسرا، در تفسیر روایی، هشداری است به همه نسل‌ها یعنی مراقب باشید حقیقت ولایت که ضامن هدایت است دستخوش انکار نشود.
این انکار، حتی اگر در پوشش عبادت پنهان شود، در بزنگاه‌های تاریخی آشکار می‌شود و امت را به انحراف می‌کشاند.
عاشورا گواه است که بی‌اعتنایی به ولایت، چگونه به فاجعه‌ای انسانی و دینی انجامید.
وی در پایان گفت: درس پایانی این است که ایمانِ بی‌ولایت، کالبدی بی‌روح است؛ و ولایت، بدون ایمان و عمل، نامی بی‌معنا.
در ترازوی حق، پیروی از ولایت، به‌سراسر زندگی معنا می‌بخشد و آدمی را به منزل مقصود می‌رساند.


 
 

 

 

 

 

سه شنبه، 11 شهریور 1404 - 15:23 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0