FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تحقق آسایش و آرامش انسان؛ نقش تمدنی پیامبرخداوند حضرت محمد سلام الله علیه


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | جمعه، 31 مرداد 1404 - 00:30
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم می گوید: نقش تمدنی پیامبر اعظم(ص) در ساحت های معنویت و نرم افزاری و مادی و دستاوردهای عمرانی و بشری بی بدیل و بی نظیر است.
پيامبر،اسلام،دوران،نقش،باقرالعلوم،جاهليت،ياوري،الهي،هيأت،دين ...

حجت‌الاسلام دکتر محمدجواد یاوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، در مورد نقش تمدنی پیامبر اکرم(ص) با تأکید بر توحیدمحوری حضرت گفت: در خصوص پیامبر رحمت و نقش ایشان، سخنان زیادی وجود دارد؛ اما بنا دارم زاویه‌ای‌ از نقش پیامبر(ص) در عصر و دورانی که مردم در جاهلیت به سر می‌بردند و آن حضرت توانست تمدن اسلامی را عرضه کند؛ بیان کنم.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم بیان کرد: حضرت محمد(ص) در دوران پیامبری خویش توانست معرفت و شناخت انسان‌ها را از سطوح حداقلی به حداکثری تبدیل و آنها را با دین خدا آشنا کند و این گامی مهم برای تعالی جامعه و سعادت بشر است.
وی تصریح کرد: پیامبر اعظم(ص)در مکه و مدینه مردم را به سوی خدا و توحید دعوت کرد؛ چرا که منبع قدرت و سعادت بشر و راه رسیدن به منبع ثروت و موقعیت، شناخت خداوند و توحید است.
حجت‌الاسلام یاوری عنوان کرد: شناخت جایگاه خدای متعال از طریق انبیای الهی و به ویژه پیامبر اعظم(ص) ممکن شد؛ چرا که ایشان این طریق را می شاسند و پیامبر رحمت نیز مردم را به این طریق دعوت و حکومتی را مبتنی بر نظام ولایت الهی برای آنان معرفی کرد.
وی خاطرنشان کرد: صدای پیامبر(ص) را افرادی آگاه به دین و آشنا به معرفت متوجه شدند و درک کردند؛ کسانی که از وضعیت موجود در دوران جاهلیت خسته شده بودند و از قریش و مشرکان و حاکمان جریان شرک رنج می‌بردند این پیام را با عمق جان پذیرفتند.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم گفت: حتی آنهایی که مورد ظلم و ستم یهودیان قرار گرفتند نیز به دین اسلام گرایش یافتند و انصار و اوس و خزرج که در دوران جاهلیت با هم نزاع داشتند و نزاع آنها ناشی از اختلاف افکنی یهود بود، این‌ها نیز صدای نور و رحمت الهی را شنیدند و سراغ پیامبر(ص) رفتند و پیامبر نیز دین خود را به آنها عرضه کرد.
وی افزود: مردمِ خسته از عصر جاهلیت و ظلم ستمگران، براساس اطلاعت‌پذیری و ولایت‌پذیری با پیامب(ص) بیعت کردند و حکومت پیامبر(ص) نیز از آنان به حمایت پرداخت و یک حکومت دینی تشکیل شد.
حجت‌الاسلام یاوری بیان کرد: با بررسی یک سری مولفه‌هایی که امروز برای پیشرفت بشر در نظر می‌گیرند می‌توان به خدمات پیامبر اسلام(ص) در آن دوران توجه داشت؛ خدماتی که قدرت الهی را در نجات مردم و حل مشکلات آنان به خوبی نشان می‌داد.
وی عنوان کرد: مردم در دوران جاهلیت از نظر وضعیت بهداشت در شرایط بغرنجی قرار داشتند و در تب و انواع بیماری به سر می‌بردند، دندان هایشان زرد شده بود و بیماری‌های مختلفی شیوع داشت؛ پیامبر اسلام(ص) بسیاری از مردم را از مرگ نجات داد و بهداشت را به سطحی رساند که مردم کمتر نیازمند به طبیب شدند.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم تصریح کرد: پیامبر اسلام(ص) با درایت برگرفته از قدرت الهی وضعیت کشاورززی و اقتصادی مردم را به یک وضعیت مطلوب رساند تا جایی که مردم آزادانه به کشاورزی می‌پرداختند و گندم مورد نیاز را تامین می‌کردند و به خودکفایی رسیدند.
وی اظهار داشت: مردم توانستند انواع و اقسام میوه‌ها را کشت و برداشت کنند؛ آنان توسط پیامبر(ص) از سلف فروشی منع شدند و توصیه شد تا سود بیشتر را در ثمره تلاش خود به دست بیاورند.
حجت‌الاسلام یاوری ادامه داد: پیامبر اسلام(ص) در سایه دین اسلام، خدمات زیادی را به جامعه عرضه کرد و مردم ثمرات زیادی از خدمات به دست آوردند؛ در حوزه نظام خانواده نیز زن جایگاه قدسی پیدا کرد و زن از موجود درجه دو به یک انسان کریم دارای کرامت تبدیل شد و خانواده جایگاه خودش را پیدا کرد.
وی خاطرنشان کرد: تعلیم و تربیت موضوع دیگری است که پیامبر(ص) به آن توجه زیادی داشت و مردم را با سواد خواندن و نوشتن آشنا و نهادهای اجتماعی زیادی را برای آنها تاسیس کرد؛ مانند بیت المال و مسجد با کارایی‌های متنوع را به ارمغان آورد و بازار را ساماندهی کرد و نهاد حسبه و نهاد نقابت و عرافت یا همان شورای امروزی را شکل داد.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم گفت: پیامبر اسلام(ص) با راهنمایی‌های خود مردم را به ساخت مهمان سرا و ندامتگاه و حتی حمام و امکانات بهداشتی تشویق کرد و در این دوران ساخت حمام‌های عمومی و خصوصی شکل گرفت در حالی که قبل از آن مردم کمترین دسترسی بهداشتی به این امکانات را نداشتند.
وی افزود: این بخشی از خدمات عمرانی و توسعه‌ای پیامبر(ص) بود؛ ایشان جامعه‌ای توحیدمحور شکل داد که با حکومت اسلامی، رفاه خوبی را برای مردم به ارمغان آورد و نتیجه این تلاش‌ها حضور صحابه و برجستگانی است که میراث پیامبر(ص) را برای ما به ارث گذاشتند.
حجت‌الاسلام یاوری عنوان کرد: امیرالمومنین(ع)، یکی از تربیت یافتگان دست پیامبر رحمت است و از طریق ایشان میراث پیامبر(ص) به ما رسید؛ با توجه به چنین شخصیت برجسته‌ای در شکل گیری تمدن اسلامی و انسانی، چه خوب است که در این مناسبت‌ها، توجه‌ای ویژه به نقش تمدنی پیامبر اعظم(ص) داشته باشیم.
وی بیان کرد: نقش تمدنی پیامبر اعظم(ص) در ساحت‌های معنویت و نرم‌افزاری و مادی و دستاوردهای عمرانی و بشری بی‌بدیل و بی‌نظیر است و این ثمرات و نقش تمدنی رسول خدا(ص)، نشان داد نظام‌های غیرتوحیدی کارآمدی جز رنج و گرفتاری و استبداد برای بشر ندارد.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم تصریح کرد: در نظام توحیدی برخلاف نظام استبدادی، همه به طور یکسان کرامت و ارزش و جایگاه دارند و تقوا ملاک برتری است و مردم در کنار یکدیگر رفتارهای پسندیده و حس نوع‌دوستی و صداقت را یاد می‌گیرند و ارزش انسان‌ها با این رفتارهای پسندیده بیشتر می‌شود و سعادت دنیا و آخرت را برای خودشان رقم خواهند زد.
انتهای پیام/


 
 

 

 

شنبه، 01 شهریور 1404 - 00:31 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0