FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


گفتگو با محوریت اهل بیت(ع) راهگشای بسیاری از مسائل جامعه است


 

تسنیم | استان‌ها | پنجشنبه، 30 مرداد 1404 - 15:30
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: بیشتر مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه امروز ما با گفت وگو با محوریت سیره اهل بیت(ع) قابل حل است.
امام،رضا،علمي،مأمون،سيره،مناظرات،محوريت،اسلامي،مطهري،فرمودند ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سوگواره همایش ملی «حفظ انسجام امت اسلامی در سیره و سنت پیامبر(ص)، امام حسن(ع) و امام رضا(ع)» که از سوی دفتر قم بنیاد علمی - فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار شد، به موضوع «امام رضا(ع) و ترویج فرهنگ گفت‌وگو، راهبردی برای کاهش تنش اجتماعی» با تأکید بر اینکه خوب است موضوع امت‌گرایی را در سیره تمامی ائمه(ع) مورد بحث و توجه قرار دهیم، گفت: یکی از راهبردها در سیره امام رضا(ع) محوریت گفت‌وگو با گروه‌های مختلف برای کاهش تنش‌های سیاسی و اجتماعی و تمییز مرز حق و باطل است؛ دوره امام رضا(ع) همزمان با دوران هارون و دو فرزند او یعنی امین و مأمون بود.
وی افزود: در دوران هارون و بعد از آن، امام رضا(ع) فرصت خوبی برای تبیین معارف اهل بیت(ع) پیدا کردند و در آزادی نسبی قرار گرفتند ولی بعد از غلبه مأمون بر امین و پیشنهاد ولایتعهدی این آزادی به نحو خاص دیگری پیگیری شد.
مأمون قصد داشت تا با ولایتعهدی حقانیتی برای حکومت خود ایجاد کند که امام(ع) این نقشه را بر آب کردند.
حجت‌الاسلام و المسلمین مطهری با اشاره به مناظرات امام رضا(ع) و اهداف آن، اظهار کرد: برخی معتقدند که مأمون دنبال این بود که با مناظرات باعث کاستن از جایگاه امام(ع) و مغلوب کردن ایشان باشد ولی بنده معتقدم مأمون از جایگاه علمی امام رضا(ع) خبر داشت و می‌دانست ایشان علم الهی دارد و اکتسابی نیست لذا با استفاده از موقعیت علمی و معنوی امام(ع) قصد داشت جایگاه علمی و قدرت دربار خود را بالاتر ببرد.
مأمون فردی دانشمند در بین خلفای عباسی بود و علاقه داشت قدرت علمی دربار را به رخ دیگران بکشاند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه از جهت فرهنگی در این مقطع شاهد بروز اهل حدیث، قدمت و خلق قرآن، و واقفیه و ...
هستیم که هرکدام یک بحران اجتماعی ایجاد می‌کردند؛ افرادی که معتقد به خلق قرآن نبودند حتی اگر احمد بن حنبل هم باشد باید شکنجه شود.
مأمون اگر کسی اعتقادی خلاف خلق قرآن داشت، حق بیت‌المال او را قطع می‌کرد.
این پژوهشگر با بیان اینکه وقتی امام رضا(ع) به خراسان منتقل شدند، فرمودند من در مدینه بودم و مطالب من در شرق و غرب عالم اسلامی خوانده می‌شد یعنی ایشان اینقدر دامنه نفوذ داشتند، اضافه کرد: نکته دیگر کلام امام جواد(ع) در مورد لقب رضا به امام رضا(ع) است؛ این لقب از سوی خدا و ائمه پیشین به ایشان داده شده است و امام کاظم(ع) آن را برای فرزندشان به کار بردند.
حجت‌الاسلام و المسلمین مطهری اضافه کرد: از امام جواد(ع) سؤال شد که برخی می‌گویند پدرش توسط مأمون ملقب به رضا شد که ایشان فرمودند دروغ است و این لقب از سوی خدا عطا شده است و در مورد چرایی آن تأکید کردند چون مخالفان امام رضا(ع) و دشمنان ایشان به ایشان رضایت داشتند چنانچه دوستانشان به ایشان رضایت داشتند که بروز این مسئله در گفت‌وگوها و مناظرات است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بیشتر مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه امروز ما با گفت‌وگو با محوریت سیره اهل بیت(ع) قابل حل است، ادامه داد: گفت‌وگویی که هدفش غلبه بر دیگران باشد، مفید نیست.
گفت‌وگوی امام رضا(ع) دو مدل بود؛ یکی برون‌دینی و دیگری درون‌دینی مانند گفت‌وگو با ادیان دیگر.
یکی از مهم‌ترین نکات در این گفت‌وگوها رسیدن به حقیقت بود نه مغلوب کردن طرف مقابل که متأسفانه در گفت‌وگوهای علمی امروز ما هم وجود ندارد.
وی افزود: تکریم و مهرورزی نسبت به طرف مقابل از مهم‌ترین ویژگی امام(ع) در مناظرات بود؛ بسیاری از تنش‌های موجود امروز در کشور با تأسی به همین یک سیره امام رضا(ع) قابل حل است؛ سلیمان مروزی در حضور مأمون با امام رضا(ع) گفت‌وگو می‌کرد؛ در حین گفت‌وگو در پاسخ به سؤال امام رضا(ع) دچار بحران و مشکل شد تا جایی که حاضران او را تمسخر کردند ولی امام رضا(ع) خطاب به حاضران فرمودند که احترام این فرد را رعایت کنند و مهم‌تر اینکه امام جایگاه آن فرد را بالا بردند و او را به عنوان متکلم خراسان معرفی کردند.
حجت‌الاسلام و المسلمین مطهری بیان کرد: امام رضا(ع) حتی نسبت به کسانی چون ابونواس یکی از مهم‌ترین شاعران درباری مهرورزی داشت در حالی که اشعار او با محوریت لهب و لعو است ولی همین مهرورزی سبب شد تا اشعاری در مورد امام رضا(ع) بسراید.
وی با بیان اینکه رعایت حقوق برابر از دیگر ویژگی‌ سیره امام رضا(ع) است، افزود: مسئله دیگر در سیره ایشان تحمل نظر مخالف و گوش کردن به سخنان آنان بود و طوری گوش می‌کردند که طرف مقابل فکر می‌کرد امام سخن آنان را پذیرفته است ولی بعداً طوری جواب می‌دادند که فرد به عمق معرفتی و علمی امام واقف می‌شدند؛ ویژگی دیگر هم دوری از تعصب است؛ یکی از مهم‌ترین نکات در سیره رفتاری امام این بود که اهتمام ویژه به بهره‌گیری از اعتقادات پیروان ادیان دیگر در مناظرات داشتند، یعنی با محوریت عقاید خودشان با آنان بحث می‌کردند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به تأکید بر اصول مشترک در سیره امام رضا(ع)، اظهار کرد: مسئله دیگر استفاده از استدلال عقلی در برابر مخالفان بود.
امام رضا(ع) تلاش زیادی کردند تا واقفیه را با خود همراه کنند و وقت زیادی برای جلوگیری از این انحراف صرف کردند و محوریت بحث ایشان هم استدلال عقلی بود.
فرمودند چگونه ممکن است امام کاظم(ع) که وفات کرده است دوباره برگردد که شما معتقدید امامت در ایشان متوقف شده است.
انتهای پیام/


 
 

 

 

پنجشنبه، 30 مرداد 1404 - 17:31 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0