FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نظریات و رهنمودهای بزرگان جهان دانشمندان و عالمان ائمه معصومین سلام الله علیهم در رابطه با اعمال صالح


چهل حدیث در باره عمل صالح

1.شناسنامه عملی انسان 

امام امیر مؤمنان علی علیه السلام :

لا یُعْرَفُ الرَّجُلُ إلاّ بِعَمَلِهِ، کَما لا یُعْرَفُ الْغَریبُ مِنَ الشَّجَرِ اِلاّ عِنْدَ حُضُور الثَّمَرِ؛

هیچ کس جز با عملش شناخته نمی شود، مثل درخت ناشناخته که جز با رسیدنِ میوه اش نمی توان آن را شناخت (عمل، میوه درخت وجودی انسان است).

. غررالحکم، حدیث 9694.

 

2.اعمال، نشانه شخصیت انسان
 

امام امیر مؤمنان علی علیه السلام :

یُسْتَدَلُّ عَلی خَیْرِ کُلِّ اْمرِءٍ وَ شَرِّهِ وَ طَهارَهِ اَصْلِهِ وَ خُبْثِهِ بِما یَظْهَرُ مِنْ أفْعالِهِ؛

گواه و نشانه خوبی و بدی هر کس و پاکی و پلیدی اصل و ریشه اش، کارهایی است که از او آشکار می شود.

. غرر الحکم، ج 6، ص 425.

3.کار امروز به فردا مفکن
 

امام امیر مؤمنان علی علیه السلام :

وَامْضِ لِکُلِّ یَوْمٍ عَمَلَهُ، فإنَّ لِکُلِّ یَوْمٍ ما فیهِ؛

کار هر روز را همان روز انجام بده، چرا که هر روز، کار خاصّ خودش را دارد.

. نهج البلاغه، نامه 53، بند 115.

4.پرداختن به کار مهم تر
 

امام امیر مؤمنان علی علیه السلام :

مَنِ اشْتَغَلَ بِغَیْرِ الْمُهِمِّ ضَیَّعَ الأَهَمَّ؛

هر کس به کار غیر مهم بپردازد، کار مهم تر را ضایع و تباه خواهد کرد (لزوم اولویت بندی در کارها بر اساس اهمیّت).

. غررالحکم، ج 5، ص 330.

5.نگاه خدا به دل ها و عمل ها
 

رسول خدا صلی الله علیه و آله :

اِنَّ اللّه َ تعالی لا یَنْظُرُ إلی صُوَرِکُمْ وَلا إلی اَمْوالِکُمْ، وَلکِنْ یَنْظُرُ إلی قُلُوبِکُمْ وَ اَعْمالِکُمْ؛

خداوند متعال، به چهره ها و اموال شما نگاه نمی کند، بلکه به دل ها و عمل های شما می نگرد.

. بحارالأنوار، ج 74، ص 88.

 


6.شیعه یعنی پیرو در عمل
 

رسول خدا صلی الله علیه و آله :

اِنَّ شیعَتَنا مَنْ شَیَّعَنا وَ اتَّبَعَ آثارَنا وَ اقْتَدی بِاَعْمالِنا؛

شیعه ما کسی است که از ما پیروی کند و از آثار و سخنان ما تبعیّت نماید و به کارهای ما اقتدا کند.

. میزان الحکمه، حدیث 9937.

7.تا فرصت عمل باقی است…
 

امام امیر مؤمنان علی علیه السلام :

عِبادَ اللّه! اَلآنَ فَاعْمَلُوا، وَالألْسُنُ مُطْلَقَهٌ وَالاَبْدانُ صَحیحَهٌ وَ الأعضاءُ لَدْنَهٌ وَالْمُنقَلَبُ فَسیحٌ وَالمَجالُ عریضٌ، قَبْلَ اِرْهاقِ الْفَوتِ وَ حُلُولِ الْمَوْتِ؛

ای بندگان خدا! هم اکنون عمل کنید که زبان ها باز است و بدن ها سالم است و اعضا و جوارح نرم و آماده است و فرصت تحوّل فراهم است و مجال گسترده است، پیش از آنکه فرصت از دست برودو مرگ فرا رسد.

. نهج البلاغه، خطبه 196.

8.اعمال، معیار ارزش
 

امام هادی علیه السلام :

اَلنّاسُ فِی الدُّنیا بِالأموالِ و فی الآخِرَهِ بِالأَعْمالِ؛

ارزش و موقعیّت مردم در دنیا به «اموال» آنان است، ولی در آخرت به «اعمال» آنان است.

. میزان الحکمه، حدیث 14269.

9.اعمال و آثار ماندگار
 

امام امیر مؤمنان علی علیه السلام :

شَتّانَ بَیْنَ عَمَلَیْنِ: عَمَلٍ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَ تْبْقی تَبِعَتُهُ، وَ عَمَلٍ تَذْهَبُ مَؤُونَتُهُ وَ یَبْقی أَجْرُهُ؛

چه قدر فاصله میان دو کار است:

یکی کاری که لذّتش می رود، ولی تَبِعات و آثارش می ماند، دیگری کاری که رنج و زحمتش می رود، امّا اجر و پاداش آن ماندگار است!

. نهج البلاغه، حکمت 121.

10.ارزش عمل همراه با یقین
 

امام صادق علیه السلام :

وَاعْلَمْ اَنَّ الْعَمَلَ الدّائِمَ القَلیلَ عَلَی الیَقینِ اَفْضَلُ عِنْدَاللّه عزَّوجلَّ مِنَ الْعَمَلِ الْکثیرِ عَلی غَیرِ یَقینٍ؛

بدان که عمل پیوسته و اندک امّا بر اساس یقین، نزد خدای متعال برتر از عمل بسیاری است که از روی یقین نباشد.

. الاختصاص، شیخ مفید، ص 222.

11.در کار خیر، حاجت هیچ استخاره نیست
 

امام صادق علیه السلام :

إذ هَمَمْتَ بِخَیرٍ فَبادِرْ، فَإنَّکَ لا تَدْری ما یَحْدُثُ؛

هر گاه تصمیم به کار نیک گرفتی در انجام آن بشتاب، چرا که نمی دانی چه پیش خواهد آمد.

. وسائل الشیعه، ج 1، ص 84.

12.کار بی هنگام
 

امام صادق علیه السلام :

مَنِ ابْتَدَءَ بِعَمَلٍ فی غَیْرِ وَقْتِهِ، کانَ بُلُوغُهُ فی غَیرِ حینهِ؛

هر کس کاری را پیش از وقتش شروع کند، رسیدن آن در غیر زمان مناسبش خواهد بود (کار بی هنگام، بی ثمر است).

. بحارالانوار، ج 68، ص 338.

13.اوّل اندیشه، و آنگهی کردار
 

امام امیر مؤمنان علی علیه السلام :

ألتَّدبیرُ قَبْلَ الْعَمَلِ، فَإنَّهُ یُؤَمِّنُکَ النَّدَمَ؛

تدبیر و آینده نگری قبل از انجام کار لازم است، چرا که این کار، تو را از پشیمانی ایمن می سازد.

. بحارالانوار، ج 68، ص 338.

14.فرصت کار نیک در گذر زمان
 

امام امیر مؤمنان علی علیه السلام :

اَلْفُرصَهُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ، فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَیرِ؛

فرصت، همچون گذشتن ابر می گذرد. پس فرصت های خیر را غنیمت بشمارید.

. نهج البلاغه، حکمت 21.

15.از زمان چه می گیری و چه می دهی؟
 

امام امیر مؤمنان علی علیه السلام :

اِنَّ اللَّیْلَ وَالنَّهارَ یَعْمَلانِ فیکَ فَاعْمَلْ فیهِما، وَ یَأخُذانِ مِنْکَ فَخُذْ مِنْهُما؛

شب و روز در تو عمل می کنند، پس تو هم در شب و روز کار و عمل کن، شب و روز از تو (عمر و جوانی را) می گیرند، پس تو هم از شب و روز (بهره) بگیر.

. غررالحکم، ج 2، ص 667.

16.دعوت عملی نه زبانی
 

امام صادق علیه السلام :

دعوت کننده مردم باشید، با عمل هایتان، و (تنها) دعوت کنندگانِ به زبان هایتان نباشید.

. الکافی، ج 2، ص 78.

17.عمل را به تأخیر نینداز
 

رسول خدا صلی الله علیه و آله :

یا أباذَرٍّ! اِیّاکَ وَالتَّسْویفَ بِعَمَلِکَ، فَإنَّکَ بِیَوْمِکَ وَلَسْتَ بِما بَعْدَهُ، فإنْ یَکُنْ غَدٌ فَکُنْ فِی الْغدِ کَما کُنتَ فِی الْیَوْمِ؛

ای ابوذر! بپرهیز از این که کار خود را به بعد بیاندازی (و کار امروز را به فردا بیفکنی) چرا که تو وابسته به امروزی نه برای پس از آن. پس اگر فردایی بود، فردا چنان باش که امروز بودی (و کار فردا را فردا کن).

. مکارم الأخلاق، ص 459.

18.مفسده عمل بدون آگاهی
 

رسول خدا صلی الله علیه و آله :

مَنْ عَمِلَ عَلی غَیرِ عِلْمٍ کانَ ما یُفْسِدُ اَکْثَرَ مِمّا یُصْلِحُ؛

هر کس بدون علم و آگاهی عمل کند، فساد و تبهکاری او بیش از اصلاحش خواهد بود.

. الکافی، ج 2، ص 208.

19.دوگانگی ادّعا و عمل
 

امام امیر مؤمنان علی علیه السلام :

لا تَکُنْ مِمَّنْ یَرْجُو الآخِرَهَ بِغَیْرِ عَمَلٍ وَ یُرَجِّی التَّوبَهَ بِطُولِ الأَمَلِ، یَقُولُ فِی الدُّنیا بِقَوْلِ الزّاهِدینَ وَ یَعْمَلُ فیها بِعَمَلِ الرّاغِبینَ؛

از کسانی مباش که بدون عمل، امید به (سعادتِ) آخرت دارند و با آرزوهای دور و دراز، توبه را به تأخیر می اندازند، در دنیا مثل زاهدان پارسا حرف می زنند، ولی عملشان، عمل دنیا طلبان است.

. نهج البلاغه، حکمت 150.

20.اتقان در عمل
 

رسول خدا صلی الله علیه و آله :

لکِنَّ اللّه َ یُحِبُّ عَبْدا إذا عَمِلَ عَمَلاً اَحْکَمَهُ؛

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله قبری را پس از دفن میّت، محکم و مرتّب می کرد. علّت را پرسیدند، فرمود: می دانم که این جسد به زودی خواهد پوسید، ولی خداوند دوست دارد بنده ای را که وقتی کاری را انجام می دهد، آن را استوار و محکم انجام دهد.

. امالی صدوق، ص 384.

21.عمل اندک، ولی مستمرّ
 

امام امیر مؤمنان علی علیه السلام :

قَلیلٌ تَدُومُ عَلَیْهِ، اَرْجی مِنْ کَثیرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ؛

کار اندکی که بر آن مداومت داشته باشی، امیدوار کننده تر از کار بسیاری است که از آن ملول و خسته گردی.

. نهج البلاغه، حکمت 278.

22.عمل، گواه ایمان
 

امام صادق علیه السلام :

ایمان جز با عمل نخواهد بود و عمل، جزئی از ایمان است و ایمان جز با عمل، ثابت نمی شود.

. وسائل الشیعه، ج 6، ص 127.

23.گفتار بدون عمل، چک بی محل
 

رسول خدا صلی الله علیه و آله :

یا اَباذرٍّ! مَثَلُ الّذی یَدْعُو بِغَیْرِ عَمَلٍ کَمَثلِ الّذی یَرْمی بِغَیْرِ وَتَرٍ؛

ای ابوذر! مَثَل کسی که بدون عمل، دعوت می کند همچون کسی است که بدونِ زِه (با کمان) تیراندازی می کند (یعنی حرف و دعوتش بُردی ندارد و بی تأثیر است).

. مکارم الاخلاق، ص 465.

24.پُرکارِ کم حرف
 

امام کاظم علیه السلام :

یا هِشامُ! اَلمؤْمِنُ قَلیلُ الکلامِ کثیرُ الْعَمَلِ، وَالمُنافِقُ کثیرُ الکلامِ قَلیلُ الْعَمَلِ؛

ای هشام! مؤمن، کم حرف و پرکار است. ولی منافق، پرحرف و کم کار است.

. تحف العقول، ص 293.

25.آثار عمل به دانسته ها
 

رسول خدا صلی الله علیه و آله :

مَنْ عَمِلَ بِما عَلِمَ، ورَّثَهُ اللّه ُ عِلْمَ ما لَمْ یَعْلَمْ؛

هر کس به آنچه می داند عمل کند، خداوند متعال، علم و دانش آنچه را هم نمی داند به او می دهد.

. بحارالانوار، ج 40، ص 128.

26.عمل، همدم همیشگی انسان
 

رسول خدا صلی الله علیه و آله :

یَتْبَعُ الْمَیِّتَ ثَلاثَهٌ: اَهْلُهُ و مالُهُ وَ عَمَلُهُ، فَیَرْجِعُ اِثْنانِ وَ یَبْقی واحِدٌ، یَرْجِعُ اَهْلُهُ و مالُهُ وَ یَبْقی عَمَلُهُ؛

همراه مرده سه چیز می رود: خانواده اش، مالش و عملش. اما دو تا برمی گردند و یکی می ماند. خانواده اش و مالش برمی گردند، اما عملش همراه او می ماند.

. کنزالعمال، حدیث 42761.

27.تجسّم عمل در قیامت
 

امام امیر مؤمنان علی علیه السلام :

اَعْمالُ العِبادِ فی الدُّنیا نَصْبُ اَعْیُنِهِم فی الآخِرَهِ؛

اعمال بندگان در دنیا، در آخرت در برابر چشمانشان (و نصب العین آنان) خواهد بود.

. غررالحکم، ج 2، ص 71.

28.علم و عمل
 

امام امیر مؤمنان علی علیه السلام :

قَلیلُ الْعِلْمِ مَعَ الْعَمَلِ خَیْرٌ مِنْ کَثیرِهِ بلا عَمَلٍ؛

علم و دانش کم امّا همراه با عمل، بهتر از دانش بسیار امّا بدون عمل است.

. غررالحکم، ج 4، ص 506.

29.انسان در گرو اعمال
 

امام امیر مؤمنان علی علیه السلام :

اِنَّکُمْ بِاَعْمالِکُمْ مُجازُونَ وَ بِهامُرْتَهِنُونَ؛

به یقین، شما نسبت به اعمالتان پاداش داده می شوید و در گرو عمل هایتان هستید.

. غررالحکم، ج 7، ص 279.

30.اخلاص، سخت تر از عمل
 

امام صادق علیه السلام :

ألإبقاءُ عَلَی العَمَلِ حتّی یَخْلُصَ اَشَدُّ مِنَ الْعَمَلِ؛

باقی گذاشتن عمل (و ادامه آن)، تا آنکه به مرحله خلوص برسد، از اصل عمل سخت تر است.

. الوافی، ج 1، ص 73 .

31.رابطه گفتار و کردار
 

امام صادق علیه السلام :

مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ قالَ: الإیمانُ قَولٌ بِلا عَمَلٍ؛

ملعون است، ملعون است، کسی که بگوید: ایمان، گفتار بدونِ عمل است.

. بحارالأنوار، ج 69، ص 19.

32.محبوب ترین عمل نزد خدا
 

رسول خدا صلی الله علیه و آله :

اَحبُّ الأعْمالِ عِنْدَ اللّه ِ سُرورٌ تُدخِلُهُ عَلَی المُؤمِنِ، تَظْرُدُ عَنْهُ جُوعَتَهُ وَ تَکْشِفُ عَنْهُ کُرْبَتَه؛

محبوب ترین کارها نزد خداوند، آن است که مؤمنی را شاد کنی، گرسنگی او را برطرف سازی و رنج و غصّه اش را برطرف کنی.

. الکافی، ج 2، ص 191.

33.به چه کاری مشغولی؟
 

امام امیر مؤمنان علی علیه السلام :

کُنْ مَشْغُولاً بِما اَنْتَ عَنْهُ مَسؤولٌ؛

به کاری مشغول باش که (فردای قیامت) از تو درباره آن سؤال می کنند.

. غررالحکم، حدیث 245.

34.امروز را دریاب
 

امام امیر مؤمنان علی علیه السلام :

اِنَّ ماضِیَ یَوْمِکَ مُنْتَقَلٌ وَ باقِیَهُ مُتَّهَمٌ، فَاْغتَنِمْ وَقْتَکَ بالْعَمَلِ؛

همانا دیروزت رفته است، روز آینده هم معلوم نیست. پس امروز را برای عمل، غنیمت بشمار.

. الحیاه، ج 1، ص 260، به نقل از غررالحکم.

35.عرضه اعمال بر خداوند
 

امام حسین علیه السلام :

اِنَّ اَعْمالَ هذِهِ الاُمَّهِ ما مِنْ صَباحٍ اِلاّ وَ تُعْرَضُ عَلَی اللّه ِ تعالی؛

اعمال این امّت هر روز صبح بر خداوند متعال عرضه می شود.

. عیون اخبارالرضا علیه السلام ، ج 2، ص 48.

36.پرونده اعمال نزد پیامبر صلی الله علیه و آله
 

امام صادق علیه السلام :

اِنَّ اَعْمالَ العِبادِ تُعْرَضُ عَلی رَسولِ اللّه صلی الله علیه و آله کُلَّ صَباحٍ، اَبْرارِها وَ فُجّارِها، فَاحْذَرُوا فَلْیَسْتَحْیِ اَحَدُکُمْ اَنْ یَعْرِضَ عَلی نَبِیِّهِ الْعَمَلَ الْقَبیحَ؛

اعمال بندگان هر روز صبح بر رسول خدا صلی الله علیه و آله عرضه می شود، چه کارهای نیک، چه کارهای زشت. پس حذر کنید و هر کدامتان شرم کنید که به پیامبرتان عمل زشت عرضه نمایید.

. بحارالانوار، ج 17، ص 149.

37.عمل های شرم آور
 

امام امیر مؤمنان علی علیه السلام :

إحْذَرْ کُلَّ عَمَلٍ یُعْمَلُ بِهِ فِی السِّرِّ وَ یُسْتَحی مِنْهُ فِی الْعَلانیهِ؛ وَ اْحَذَرْ کُلَّ عَمَلٍ اِذا سُئِلَ عَنْهُ صاحِبُهُ اَنکَرَهُ اَو إعْتَذَرَ مِنْهُ؛

بپرهیز از هر عملی که در پنهان انجام می شود، ولی از انجام آشکار آن شرم می کنند و بپرهیز از هر عملی که اگر از صاحب آن سؤال شود، یا آن کار را انکار می کند، یا از آن عذرخواهی می کند.

. نهج البلاغه، نامه 69.

38.عمل مقبول و مردود
 

امام کاظم علیه السلام :

قَلیلُ الْعَمَلِ مِنَ العاقِلِ مَقْبُولٌ مُضاعَفٌ، و کثیرُ الْعَمَلِ مِنْ أهلِ الْهَوی وَ الْجَهْلِ مَردُودٌ؛

کار اندک از عاقل قبول می شود و پاداش مضاعف دارد. امّا کار زیاد از اهل هوس و نادانی قبول نمی شود.

. تحف العقول، ص 387.

39.اخلاص، سبب قبولی اعمال
 

امام امیر مؤمنان علی علیه السلام :

إنَّکَ لَنْ یُتَقَبَّلَ مِنْ عَمَلِکَ اِلاّ ما اَخْلَصْتَ فیهِ وَ لَمْ تَشُبْهُ بِالهَوی وَ اَسبابِ الدّنیا؛

یقین بدان که از عمل تو، همان قبول می شود که در آن اخلاص داشته باشی و آن را به هوای نفس و اسباب دنیا آلوده نکنی.

. غررالحکم، حدیث 3787.

40.چیزی جایگزین عمل نیست
 

امام امیر مؤمنان علی علیه السلام :

لا تَدَعُوا الْعَمَلَ الصّالِحَ والإجْتِهادَ فِی الْعِبادَهِ إتّکالاً عَلی حُبِّ آلِ مُحمّدٍ، وَلاتَدَعُوا حُبَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَ التَّسلیمَ لاِءمْرِهِم اِتّکالاً عَلَی العِبادَهِ، فَإنَّهُ لا یُقْبَلُ اَحَدُهما دُونَ الآخَرِ؛

عمل صالح و تلاش در بندگی را، به اتّکای محبّت آل محمّد صلی الله علیه و آله ترک نکنید، محبّت خاندان پیامبر و تسلیم بودن در برابر فرمانشان را نیز، به اتّکای عبادت، ترک نکنید، چرا که هیچ کدام بدون دیگری پذیرفته نیست!

. بحارالانوار، ج 70، ص 15.


برگرفته شده از: أربعینات chelhadith.ir

https://fanoos.kowsarblog.ir/

https://fanoos.kowsarblog.ir/


پنجشنبه، 30 مرداد 1404 - 12:02 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0