FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نعمت های الهی در قرآن


 

نعمت های الهی در قرآن-img
در قران کریم به نعمت های متعدد الهی اشاره شده است و همچنین احصای آن ها را خارج از توان بشر دانسته است با این حال آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید لذا در این یادداشت سعی بر این است تا به برخی از نعمت هایی که در قرآن بدان ها تصریح شده است پرداخته شود.

 

منبع : اختصاصی حوزه نت , نوع مطلب : بازنشر تعداد بازدید : 20006     تاریخ درج : 1399/02/31    

در قرآن کریم دربارۀ رسا بودن نعمت های الهی مطالب فراوانی هست که در این یادداشت به برخی از آیات اشاره می شود:

خداوند در سوره نبا می فرماید: «أَلَمْ نَجْعَلِ الأَرْضَ مِهاداً * وَالجِبالَ أَوْتاداً * وَخَلَقْناکمْ أَزْواجاً * وَجَعَلْنا نَوْمَکمْ سُباتاً * وَجَعَلْنا الَّیلَ لِباساً * وَجَعَلْنا النَّهارَ مَعاشاً * وَبَنَینا فَوْقَکمْ سَبْعاً شِداداً * وَجَعَلْنا سِراجاً وَهّاجاً * وَأَنْزَلْنا مِنَ المُعْصِراتِ ماءً ثَجّاجاً * لِنُخْرِجَ بِهِ حَبّاً وَنَباتاً * وَجَنّاتٍ أَلْفافاً» (نبا 6-15) آیا ما زمین را برای شما گهواره و کوه ها را میخ قرار ندادیم؟ آیا شما را جفت خلق نکردیم؟ و خواب را برای شما آسایش، و شب را لباس، و روز را برای زندگی قرار ندادیم؟ آیا هفت آسمان محکم را برای شما بنا نکردیم؟ و خورشید را چراغ نورانی قرار ندادیم؟ و باران فراوان از ابرها نریختیم؟ تا این که قوت انسان و حیوان و باغ های پر درخت را درست کنیم؟

گهواره بودن زمین

«أَلَمْ نَجْعَلِ الأَرْضَ مِهاداً» آیا زمین را آماده و گسترده و مانند گهواره قرار ندادیم؟ آماده برای استفاده و کم و زیاد بودن، چنین است که قسمت عمدۀ آن مسطح است و چنانچه هر چند قدم، کوه های بلند و یا دره های عمیق وجود داشت و یا مانند آهن و سنگ، سخت و یا مانند باتلاق در غایت نرمی بود چه دشواری ها پیش می آمد! آیا بشر در چنین صورتی می توانست کشاورزی نماید و ساختمانی بسازد؟ اگر جداره زمین بسیار سرد و یا گرم بود زندگی در آن غیر ممکن بود، پس نعمت کره زمین هم در خور احتیاجات بشری است نه کم است و نه زیاد.

نعمتی به نام کوه

«وَالجِبالَ أَوْتاداً» آیا کوه ها را میخ قرار ندادیم؟ نتیجۀ آخرین تحقیقات دانشمندان آن است که مرکز زمین از مواد ذوب شده آتشین تشکیل یافته و بسا اتفاق می افتد که از دهانۀ کوه های آتش فشان به مقدار کمی از مواد گداختۀ درونی به سطح زمین پرتاب می شود تا جایی که تمدن های عظیم و حاصل قرن ها کوشش بشر در زیر آن مواد پرتاب شده چنان مدفون می شود که گویی چنین چیزی نبوده.

روی این مواد آتشین پوستۀ نازکی از حجم زمین قرار دارد که برای زندگی جانداران آماده شده و در فاصلۀ کم یا زیاد کوه ها قرار گرفته است. اگر این تکیه گاه ها و میخ ها نمی بود سطح زمین در اثر فشار مواد مذاب آتشین منفجر شده و پیوسته زلزله و شکافهای هولناک رخ می داد. پس کوه ها، سطح زمین را مانند میخ آرام نگه می دارند و نیز رسایی دیگر این کوه ها جلوگیری از بادهای شدید طوفانی است.

خلقت ازواج

«وَخَلَقْناکمْ أَزْواجا» شما را جفت آفریدیم. برای بقای انسان الفت روحی میان زن و شوهر قرار داده شده است که در آیۀ شریفه می فرماید: «وَمِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکمْ مِنْ أَنْفُسِکمْ أَزْواجاً لِتَسْکنُوا إِلَیها وَجَعَلَ بَینَکمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً» (روم 21) از نشانه های قدرت و حکمت الهی آن است که از خودتان برای شما جفت قرار داد تا در کنار همسر خود آرامش روحی پیدا کنید و میان شما دوستی و رحمت را قرار داد.

از طرفی در هر کدام از مرد و زن چون مجهز به جهاز تناسلی هستند و دارای جاذبۀ قوی نسبت به دیگری می باشند در این صورت چاره ای جز اجتماع بین آنها نبود و همین خواسته های فطری انگیزۀ تکافل اجتماعی گردید.

نعمت خواب

«وَجَعَلْنا نَوْمَکمْ سُباتاً» خواب را برای شما مایه آرامش قرار دادیم.

سبوغ و رسایی در نعمت خواب، آسایش بدنی و روحی است؛ زیرا به وسیلۀ همین نعمت است که اعصاب و بدن انسان نیروی از دست رفتۀ خود را باز می یابد. و اگر این نعمت نباشد انسان به سرعت فرسوده شده و از پا در می آید. کسی که شب را به اندازۀ کافی خوابیده صبح گاهان نشاطی دیگر دارد.

پس خواب برای بدن و روح نعمتی کافی و رسا است. فایدۀ عقلی و معنوی دیگر خواب، با انقطاع موقت از این جهان، نمونه ای از مرگ و بیدار شدن و نمونه ای از حشر و زنده شدن بدن ها می باشد. خواب هایی که آدمی می بیند روزنۀ عالم غیب است و برای شخص با انصاف کفایت می کند که یقین کند انسان همین بدن مادّی مرکب از گوشت و استخوان نیست و بدن مادی، لباس و ابزار برای روح است و روح را قالبی دیگر و لباسی دیگر است که آن هم مانند این بدن و بلکه مجهز به همۀ نیروها و قوا می باشد.

اگر آدمی در اعمال و رفتار خویش مراقبت نماید خوابش کلاس آموزنده و وسیلۀ اتصال به عالم برزخ و آخرت خواهد بود. در کافی از امام صادق علیه السلام روایت شده که به آن حضرت گفته شد: روایت می کنند (مراد، عامه است) ارواح مؤمنان در سنگ دان مرغان سبز بهشتی پیرامون عرش الهی می باشند. امام علیه السلام در جواب فرمود: این طور نیست. مؤمن نزد خدا گرامی تر از آن است که روح او را در سینۀ مرغی قرار دهد؛ بلکه صحیح آن است که ارواح مؤمنان در بدنی نظیر بدنی که در دنیا داشته می روند و آن وقتی است که خدا روح مؤمن را قبض نموده و آن را در قالبی مانند قالب دنیا قرار می دهد و با آن بدن می خورند و می آشامند. پس نعمت خواب یا احتیاج آدمی که قالب مادی و برزخی دارد کمال تطبیق را می نماید.

نعمت شب

«وَجَعَلْنا اللَّیلَ لِباساً * وَجَعَلْنا النَّهارَ مَعاشاً» شب را لباس و روز را معاش قرار دادیم. این آیه کفایت و رسایی نعمت شب و روز را بیان می فرماید. نور و روشنایی با استراحت ضروری آدمی سازگار نیست. خدای متعال با حرکت زمین که در مسیر طلوع و غروب چراغ پر فروغ خورشید می باشد، شب و روز را قرار داد و نیز با تکرار شب در نقاط مختلف جهان، کاری کرد تا بشر و به طور کلی همۀ جانداران به استراحت بپردازند و شب مانند لباس انسان پوششی است تا از تلاش و تکاپوی بیش از اندازه جلوگیری نماید. اما روز، با کار و کوشش و کسب کمال تناسب را دارد.

امام سجاد علیه السلام شرح این نعمت را در دعای صبح گاهان و شام گاهان می فرماید: سپاس خدای را که شب و روز را به نیروی خود آفرید و میان آن دو به قدرت خویش امتیاز برقرار کرد و برای هر یک از آن دو حدی محدود و مدتی معین قرار داد. خداوند متعال، شب را در روز داخل می سازد، در همان حالی که روز را در شب داخل می کند. تا بندگان از روی اندازه گیری، آنچه از قوت و غذا که مایۀ نشو و نمای آنان می باشد تحصیل کنند. پس برای مصلحت و منافع بشریت شب را آفرید تا در آن از حرکات تعب انگیز و فعالیت های رنج آمیز بیارامند و آن را بستری ساخت که در آغوش آن بیاسایند و بخوابند تا موجب تجدید نشاط و نیروی ایشان باشد و با آن وسیله به لذت و کامِ دلِ خود برسند. روز را برای ایشان بینا کننده آفرید تا در آن فضل او را جست وجو کنند و به روزی اش دست یابند. در پی وسایل رسیدن به منافع کنونی از دنیای خود و درک (موجبات سعادت) آینده در آخرت خود، در زمین خدا به راه افتند. برای همۀ این تدبیرها، کارهایشان را به سامان می آورد و اعمال شان را می آزماید و می نگرد که در اوقات طاعت و در امور واجب و موارد احکام الهی چگونه اند؟ تا آنان را که بد کرده اند به کیفر عمل خود برساند و آنان را که کار نیک کرده اند پاداش نیک دهد. بارالها! سپاس تو را بر گشودن در صبح و بهره مند ساختن از روشنایی روز و بینایی به منابع روزی ها و نگه داشتن از آفات.[1]

نعمت آسمان

«وَبَنَینا فَوْقَکمْ سَبْعاً شِداداً»و هفت آسمان محکم و استوار بالای سر شما بنا کردیم:

توجیه هفت آسمان و تفسیر مناسب آن هم اکنون مناسب مقام نیست؛ زیرا ما در مقام بیان نعمت ها و پدیده های جهان آفرینش هستیم و هدف در این جا بیان نعمت به اختصار است که می فرماید: همۀ این کرات بسیار بزرگ با ستون های فوق العاده محکم و نامرئی به یکدیگر مرتبط شده اند و هر کدام در مدار خویش میلیون ها سال است بدون کم و زیاد در فضا شناور هستند. فقط کافی است بدانیم که از بالای سر ما چه بلایی می گذرد.

چنان که محققان فن گفته اند: اگر هوای محیط زمین اندکی از آنچه هست رقیق تر بود هر روز چند میلیون اجرام آسمانی و شهاب ثاقب به زمین برخورد کرده و آتش سوزی و انفجار صورت می گرفت.

نعمت خورشید

«وَجَعَلْنا سِراجاً وَهّاجاً» خورشید را فروزان و گرم و شعله ور ساختیم. هزاران عامل فراهم شده تا ما از نور زیبا و زندگی بخش و مفرح خورشید بهره مند شویم. اگر فاصلۀ زمین تا خورشید زیادتر یا کمتر از آن چه هست می بود و اگر حرکت زمین کندتر یا تندتر می شد، زندگی همۀ موجودات روی زمین از هم می پاشید.

نعمت باران

«وَأَنْزَلْنا مِنَ المُعْصِراتِ ماءً ثَجّاجاً» باران فراوان از ابرها فرستادیم. پس از آن که نعمت مسکن و همسر و وسیلۀ آسایش را بیان فرمود؛ با آمدن باران، خوراک مورد نیاز را آماده می سازد. بدین رو می فرماید: از ابرها آب های سخت ریزان فرو فرستادیم. معلوم است که قوام نباتات و جانداران به آب است و نیز می فرماید: «لِنُخْرِجَ بِهِ حَبّاً وَنَباتاً * وَجَنّاتٍ أَلْفافاً» به وسیلۀ آب، درختان و حبوبات و سبزیجات و باغ هایی که درختان انبوه و سر به هم پیچیده دارد بهره ور ساختیم.

اندکی دقت و تأمل کافی است که تصدیق کنیم برنامۀ سعادتی برتر از این تصور نمی شود که انسان صبح از خواب برخیزد و خود را تمیز و سر و صورت خود را بشوید و با طهارت ظاهری و باطنی خود را آمادۀ نماز و نیایش با قاضی الحاجات نماید؛ سپس با خواندن این دعاها و مطالعۀ این تعلیمات عالی، از بارگاه کبریایی روح خویش را سرشار از نشاط و شادابی نماید، اما نه نشاطی ساختگی؛ بلکه نشاطی که از منبع حیات و زندگی سرچشمه گرفته، خود را در قصری زیبا ببیند که زیبایی آن قابل توصیف نیست و قبل از ورود به آن جا آنچه که احتیاج دارد و نیازمند آن است آماده و مهیا شده است و خدای مهربان آن قصر را با هر چه در آن است برای آسایش و سعادت وی قرار داده و انسان همۀ جهات این آفرینش را از آنِ خویش به شمار می آورد. چنین برداشت و منطق و درکی از آفرینش کجا و برداشت دیگری که خود را موجود بی هدف و بی حکمت ببیند کجا؟ آنچه در هستی است همه را مرده و افسرده ببیند که بدون غایت و هدف موجودند و پناه گاهی برای آنها نیست و از بی مقصدی و رنجوری روح، به لذت های افراطی پناه می برند و سر تا پای آنها را ظلمت و تاریکی فرا گرفته است.

پی نوشت:

[1] صحيفۀ سجاديه، دعاؤه في الصباح و المساء (6)

کلمات کلیدی
نعمت  |  خورشید  |  آسمان  |  زمین  |  دریا  |  باران  |  خواب  |  کوه  | 
لینک کوتاه :  
موارد مرتبط با کلیدواژه
نگاهی به محکم و متشابه در قرآن مقالات

اگر واقعا ما از این مسئله که در قرآن است که همه چیز به مشیت خداست اینطور استنباط کنیم که هیچ چیزی شر...

شکر مقالات

شکر المیزان جلد چهارم طباطبائی ، سید محمد حسین حقیقت شکر، اظهار نعمت است، همچنانکه ...

رازق مقالات

بعد از آنکه در آیه قبلی به وضع ملائکه، که واسطه هایی بین خالق و خلقند دررساندن نعمت به خلق اشاره ای ...

غدیر در قرآن مقالات

قرآن از یک طرف می گوید: «الیوم اکملت لکم دینکم » در این روز دین شما را به حد کمال رساندم، و از طرف د...

گوشه ای از نعمت های خدا به بنی اسراییل مقالات

قابل توجه اینکه این سه شرط هر کدام فرع بر دیگری است ، پرهیزکاری بدون استقامت در برابر شهوات و زرق و ...

آهنگ سوره های قرآن با مثالی از سوره قمر مقالات

بعد از مطرح کردن مساله قیامت، حال به عنوان نمونه چند قصه و داستان را بدون اینکه بخواهد جزئیات آنها ر...

https://hawzah.net/fa/Article/View/109241/


سه شنبه، 28 مرداد 1404 - 12:26 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0