FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


فرشچیان فرزند خلف هنر ایران بود و پرچم‌دار نگارگری اصیل


 

مهر | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 27 مرداد 1404 - 16:12
اصفهان- رئیس دانشگاه هنر اصفهان گفت: استاد محمود فرشچیان تداوم‌دهنده اصیل‌ترین جریان‌های نگارگری ایران در عصر معاصر بود.
فرشچيان،نگارگري،استاد،آثار،اصفهان،هنر،ايران،طراحي،تداوم،ادام ...

علیرضا خواجه احمد عطاری در حاشیه مراسم تشییع پیکر استاد محمود فرشچیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت جایگاه این هنرمند برجسته در تاریخ نگارگری ایران اظهار کرد: مسیر نقاشی ایرانی از دوره‌های صفوی و قاجار تا به امروز همواره تحت تأثیر تحولات فرهنگی و اجتماعی قرار گرفته است.
نگارگری ایران در برهه‌ای از تاریخ به‌ویژه با افزایش ارتباط با غرب، روندی تقلیدی و کند را تجربه کرد.
وی با بیان اینکه در دوره پهلوی نیز استادانی همچون حاج مصورالملکی، حسین بهزاد و میرزا آقا امامی به تداوم این مسیر کمک کردند، افزود: راه‌اندازی هنرستان هنرهای زیبا به همت عیسی بهادری نیز نقش مهمی در تداوم و احیای سنت نگارگری داشت.
رئیس دانشگاه هنر اصفهان با تأکید بر اینکه استاد فرشچیان به‌عنوان فرزند خلف هنر و نقاشی ایران شناخته می‌شود خاطرنشان کرد: وی با خلق آثاری ماندگار در بیش از پنج دهه فعالیت هنری خود توانست میراث گذشتگان را به شکلی خلاقانه ادامه دهد.
وی تصریح کرد: فرشچیان در ادامه مسیر استادانی چون مصورالملکی و بهزاد، پرچم‌دار نگارگری شد و ویژگی‌های مکتب اصفهان را در آثار خود تقویت کرد.
به گفته او، این روند در آثار استادانی که در دوره پهلوی فعالیت داشتند آغاز شده بود اما فرشچیان توانست با رویکردی نوین آن را به اوج برساند.
نوآوری در تکنیک و پیوند سنت و نوگرایی
خواجه احمد عطاری ادامه داد: یکی از ویژگی‌های برجسته استاد فرشچیان تسلط کامل بر طراحی و بهره‌گیری خلاقانه از تکنیک‌های سنتی و نوین بود.
وی توضیح داد در حالی که نگارگران گذشته طراحی را به‌طور جداگانه انجام داده و سپس اثر را منتقل می‌کردند، فرشچیان طراحی و رنگ را به‌گونه‌ای در هم آمیخت که قلم‌گیری و رنگ‌آمیزی در آثار او به یک وحدت رسید.
وی اظهار کرد: فرشچیان آن‌چنان بر طراحی و ایده‌پردازی مسلط بود که ذهن او مستقیماً بر کاغذ و بوم جاری می‌شد.
به گفته وی، این ویژگی باعث شد تا آثار فرشچیان علاوه بر تداوم سنت نگارگری، جلوه‌ای نوین و جهانی به خود بگیرد.
تداوم روح مکتب اصفهان در آثار فرشچیان
رئیس دانشگاه هنر اصفهان در ادامه افزود: مکتب اصفهان که در دوره‌های گذشته با قدرت فرهنگی و هنری خاصی شناخته می‌شد، در آثار استاد فرشچیان بار دیگر زنده شد و جنبه‌ای معاصر پیدا کرد.
بهره‌گیری استاد فرشچیان از تجربه ارتباط با موزه‌ها و آثار هنری غربی موجب شد رنگ و قلم در آثارش به شکلی تازه تلفیق شود.
وی تاکید کرد: استاد فرشچیان با تمرین مستمر و تجربه‌های فراوان توانست مرزهای سنتی نگارگری را پشت سر بگذارد و دست به نوآوری‌هایی بزند که آثارش را متمایز از پیشینیان کرد.
رئیس دانشگاه هنر اصفهان در پایان گفت: استاد محمود فرشچیان نه تنها تداوم‌بخش اصیل‌ترین جریان‌های نگارگری ایران بود بلکه با نوآوری و قدرت طراحی بی‌بدیل خود توانست هنر ایران را در سطح جهانی مطرح کند.
این هنرمند بزرگ به‌راستی پرچم‌دار نگارگری معاصر و یکی از برجسته‌ترین چهره‌های تاریخ هنر ایران است.


 
 

 

 

 

 

سه شنبه، 28 مرداد 1404 - 12:06 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0