FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


غزل چیست و قالب آن چگونه است؟ – ادبیات به زبان ساده


غزل در لغت به معنی «سخن گفتن با معشوق و عشق‌ورزی با او، حکایت از جوانی و حدیث صحبت و عشق» است. قالب غزل قالبی با موضوعات معمولاً عاشقانه است که پنج تا دوازده بیت دارد و مصراع اول آن با مصراع‌های زوج آن هم‌قافیه است. در آموزش‌های قبلی از مجموعه مطالب زبان و ادبیات فارسی مجله فرادرس با وزن شعر فارسی و آرایه‌های ادبی آشنا شدیم. در این آموزش، به محبوب‌ترین و رایج‌ترین قالب‌ شعر فارسی، یعنی قالب غزل می‌پردازیم. در این مطلب از مجله فرادرس بررسی می‌کنیم ساختار و موضوعات و اناوع قالب غزل چیست و تفاوت آن با قصیده را نیز بررسی می‌کنیم. انتهای مطلب نیز پرسش‌هایی چهارگزینه‌ای را برای محک زدن یادگیری شما قرار داده‌ایم.

 
آنچه در این مطلب می‌آموزید:
  •  
  • با جایگاه قافیه در مصراع‌های غزل آشنا می‌شوید.
  •  
  • انواع بیت در غزل مانند بیت مطلع و مقطع و... را یاد خواهید گرفت.
  •  
  • یاد می‌گیرید غزل دارای چه موضوعاتی است.
  •  
  • تفاوت غزل و قصیده را با مثال یاد می‌گیرید.
  •  
  • با انواع غزل مانند غزل عاشقانه، تلفیقی، ملی و... آشنا خواهید شد.
  •  
  • ساختار غزل، موضوعات غزل و انواع این قالب شعری را یاد خواهید گرفت.
 
فهرست مطالب این نوشته
 
غزل چیست؟
 
قالب شعر غزل چیست؟
 
مطلع غزل
 
مقطع غزل
 
بیت‌الغزل
 
موضوعات غزل چه هستند؟
 
تفاوت غزل و قصیده چیست؟
 
انواع غزل
 
غزل عاشقانه و عارفانه
 
غزل معاصر
 
معرفی فیلم آموزش ادبیات فارسی پایه یازدهم فرادرس
 
معرفی فیلم آموزش ادبیات فارسی پایه دوازدهم فرادرس
 
سوالات رایج درباره غزل در ادبیات
 
بیت‌الغزل چیست؟
 
تخلص مربوط به کدام بخش از غزل می‌شود؟
 
تمرین مربوط به غزل در ادبیات
 
جمع‌بندی
 
 
نمایش همه
 

غزل چیست؟

غزل یکی از قالب‌های کهن شعر فارسی با موضوعات عاشقانه و عارفانه است که ابیات آن بین پنج تا دوازده عدد است و مصراع‌های زوج آن با مصراع اول آن هم‌قافیه هستند. البته شاعرانی نیز هستند که غزلیاتی بیشتر از دوازده بیت دارند. اما معمول است که شعری با تعداد ابیات کمتر از پنج تا را غزل نمی‌شماریم. لازم به ذکر است که تعداد ابیات غزل به سلیقه سراینده بستگی دارد. مثلاً می‌توان گفت تقریباً غزل‌های حافظ یکی‌ دو بیت کوتاه‌تر از غزل‌های سعدی هستند.

قالب شعر غزل چیست؟

ابیات غزل‌ هم‌وزن هستند و قافیه و ردیف مصراع‌های زوج با قافیه و ردیف مصراع اولِ بیت اول هم‌خوانی دارند.

فیلم مجموعه آموزش ادبیات فارسی و نگارش دوره متوسطه – درس، تمرین، حل مثال و تست در فرادرس
فیلم مجموعه آموزش ادبیات فارسی و نگارش دوره متوسطه – درس، تمرین، حل مثال و تست در فرادرس
کلیک کنید

غزل

مطلع غزل

بیت اول غزل را مَطلَع (به معنی آغاز کلام) می‌نامند. مطلع باید صراحت داشته باشد و معنا و مفهوم کاملی را به شنونده منتقل کند. غزلیاتی با دو یا سه بیت مطلع نیز وجود دارند که قافیه همه مصرع‌های این ابیات با هم هم‌خوانی دارد.

در غزل زیر از بیدل دهلوی یک بیت اول مطلع است.

در راه عشق توشه امنی نبرده‌ام
از دیر تا به ‌کعبه همین سنگ خورده‌ام

هستی جنون معامله صبح و شبنم است
اشکی چکیده تا رگ آهی فشرده‌ام

محمل کش تصور خلد انتظار کیست
گامی‌ست آرزو که به راهی سپرده‌ام

پیری هزار رنگ ملالم ز مو دماند
تا روشنت شود چقدر سالخورده‌ام

امروز نامه‌ام ز بر یار می‌رسد
من گام قاصد از تپش دل شمرده‌ام

در یاد جلوه‌ای که بهشت تصور است
آهی نکرد گل ‌که به باغش نبرده‌ام

اجزای من قلمرو نیرنگ ناز اوست
نقاش خامه گیر ز موی سترده‌ام

خجلت چو شمع‌ کشته ز داغم نمی‌رود
آیینه زنگ بسته ز وضع فسرد‌ه‌ام

گامی به جلوه آی و ز رنگم برآرگرد
از خویش رفتنی به خرامت سپرده‌ام

در خاک تربتم نفسی می‌زند غبار
بیدل هنوز زنده عشقم‌، نمرده‌ام

در غزل‌ زیر از سعدی سه بیت اول مطلع هستند.

بر آنم گر تو باز آیی که در پایت کنم جانی
و زین کمتر نشاید کرد در پای تو قربانی

امید از بخت می‌دارم بقای عمر چندانی
کز ابر لطف باز آید به خاک تشنه بارانی

میان عاشق و معشوق اگر باشد بیابانی
درخت ارغوان روید به جای هر مغیلانی

مگر لیلی نمی‌داند که بی دیدار میمونش
فراخای جهان تنگ است بر مجنون چو زندانی

دریغا عهد آسانی که مقدارش ندانستم
ندانی قدر وصل الا که درمانی به هجرانی

نه در زلف پریشانت من تنها گرفتارم
که دل در بند او دارد به هر مویی پریشانی

چه فتنه‌ست این که در چشمت به غارت می‌برد دل‌ها
تویی در عهد ما گر هست در شیراز فتانی

نشاید خون سعدی را به باطل ریختن حقا
بیا سهل است اگر داری به خط خواجه فرمانی

زمان رفته باز آید ولیکن صبر می‌باید
که مستخلص نمی‌گردد بهاری بی زمستانی

مقطع غزل

مَقطَع (به معنی پایان سخن) آخرین بیت غزل‌ است. در این بیت شاعر معمولاً تخلص خود را می‌آورد یا خود را خطاب می‌کند. البته در مواردی نیز مقطع غزل‌ ربط معنایی با شعر ندارد و در مدح شاعر یا کسی دیگر می‌آید. گاهی نیز شاعر در مقطع مصراعی را از شعر دیگر شاعران تضمین می‌کند.

فیلم مجموعه آموزش ادبیات فارسی و نگارش دوره متوسطه – درس، تمرین، حل مثال و تست در فرادرس
فیلم مجموعه آموزش ادبیات فارسی و نگارش دوره متوسطه – درس، تمرین، حل مثال و تست در فرادرس
کلیک کنید

در مقطع غزل‌ زیر، حافظ خود را خطاب قرار داده است.

یوسف گم گشته بازآید به کنعان غم مخور
کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور

ای دل غمدیده حالت به شود دل بد مکن
وین سر شوریده باز آید به سامان غم مخور

گر بهار عمر باشد باز بر تخت چمن
چتر گل در سر کشی ای مرغ خوشخوان غم مخور

دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نرفت
دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور

هان مشو نومید چون واقف نه‌ای از سر غیب
باشد اندر پرده‌بازی‌های پنهان غم مخور

ای دل ار سیل فنا بنیاد هستی بر کند
چون تو را نوح است کشتیبان ز طوفان غم مخور

در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم
سرزنش‌ها گر کند خار مغیلان غم مخور

گرچه منزل بس خطرناک است و مقصد بس بعید
هیچ راهی نیست کان را نیست پایان غم مخور

حال ما در فرقت جانان و ابرام رقیب
جمله می‌داند خدای حال گردان غم مخور

حافظا در کنج فقر و خلوت شب‌های تار
تا بود وردت دعا و درس قرآن غم مخور

زنی در حال تماشای نقاشی روی دیوار

بیت‌الغزل

بهترین و برجسته‌ترین بیت غزل‌ را بیت‌الغزل یا شاه‌بیت می‌نامند. ابیات زیر نمونه‌هایی از شاه‌بیت‌های چند غزل‌ فارسی هستند.

از دشمنان برند شکایت به دوستان
چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم
«سعدی»

موی سپید را فلکم رایگان نداد
این رشته را به نقد جوانی خریده‌ام
«رهی معیری»

کجاست گوشه آسوده‌ای که چون نعلین
خیال پوچ دو عالم برون در ماند
«صائب تبریزی»

بیچاره آهویی که صید پنجه شیری است
بیچاره‌تر شیری که صید چشم آهویی
«فاضل نظری»

هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق
ثبت است بر جریده عالم دوام ما
«حافظ»

من از روییدن خار سر دیوار دانستم
که ناکس کس نمی گردد بدین بالا نشینی‌ها
«صائب تبریزی»

خنک آن قماربازی که بباخت آنچه بودش
بنماند هیچش الّا هوس قمار دیگر
«مولوی»

انواع بیت های غزل

انواع بیت‌ها در قالب غزل

موضوعات غزل چه هستند؟

در غزل‌ به موضوعاتی با زمینه عاشقانه (مجازی و حقیقی)، عرفانی، اخلاقی، فلسفی، فداکارانه، خداجویانه و امثال این‌ها اشاره می‌شود. آنچه که به عنوان محرک اصلی سرودن غزل می‌توان به آن اشاره کرد عواطف و احساسات شاعر است چنان‌‌ که در غزلیات سعدی و حافظ و وحشی این تبلور عواطف به خوبی قابل مشاهده است. به همین دلیل نیز، غزل‌ها پرکاربردترین قالب برای نوع ادبی غنایی هستند که احساس مهم‌ترین عنصر در آن است.

موضوع غزل

برخی از مهم‌ترین موضوعات غزل

تفاوت غزل و قصیده چیست؟

قالب قصیده از نظر قافیه و ردیف شبیه غزل است، البته قصیده تعداد ابیات بیشتری دارد. اما تفاوت مهم‌تری از تعداد ابیات وجود دارد و آن تفاوت غزل و قصیده در محتوا و کاربرد و حال‌ و هوای کلی آن‌ها است. قصیده را برای موضوعی خاص می‌سروده‌اند و به عنوان منبری برای بیان مقاصدی از قبیل مدح، تهنیت، بزرگداشت، فخر، حماسه، حمد و شکایت، مرثیه، تعزیت و مسائل اخلاقی و اجتماعی و دینی و عرفانی بوده است. اما غزل بیشتر شعری است که در خلوت با انسان گره خورده و مضامینی عاشقانه دارد. به همین دلیل است که زبان قصیده اغلب خشن‌تر است و فنی‌تر، اما غزل زبانی نرم‌تر و ساده‌تر دارد.

  • تعداد ابیات غزل از قصیده کمتر است.
  • زبان غزل نرم‌تر از زبان قصیده است.
  • موضوع غزل، عاشقانه و عارفانه و موضوع قصیده، تعلیمی و مدحی است.

برخی در تشخیص قالب غزل از مثنوی نیز دچار مشکل هستند اما این دو قالب از نظر محتوایی، جایگاه قافیه و تعداد ابیات با هم تفاوت دارند.

 
 
فیلم آموزش قالب شعری غزل و قصیده + تفاوت‌‌ها و شباهت‌‌ها (رایگان) در فرادرس
کلیک کنید
مطلب پیشنهادی:
تفاوت غزل و قصیده چیست؟ – توضیح فرق ها به زبان ساده با مثال

انواع غزل

برای قالب غزل‌ انواعی بیان کرده‌اند که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

  • غزل‌ عاشقانه: این نوع غزل را انوری ابیوردی جان بخشید و سعدی آن را به کمال رساند. در دوران معاصر نیز حسین منزوی غزلیات عاشقانه‌ سرود و به آن حیاتی دوباره  داد.
  • غزل‌ عارفانه: سنایی آغازگر غزل‌ عارفانه بود و پس از او عطار، مولوی و فخرالدین عرای آن را تکامل بخشیدند. مولوی غزل عارفانه را به حد اعلای خود رسانید. وحدت کرمانشاهی از عارفانه‌سرا‌های غزل معاصر است. غزل‌های عارفانه بخش بسیار مهمی از ادب عرفانی است.
  • غزل‌ تلفیقی: این نوع، همان‌گونه که از نامش پیداست، تلفیقی از غزل‌ عارفانه و عاشقانه است که در قرن هفتم و هشتم مورد توجه قرار گرفت. از شاعران این نوع غزل می‌توان به اوحدی مراغه‌ای، خواجوی کرمانی، سلمان ساوجی، عماد فقیه کرمانی و البته حافظ شیرازی اشاره کرد که آن را به کمال رساند.
  • غزل‌ قلندری: در این نوع غزل‌ شاعر تظاهر و راکاری زاهدان را مورد نکوهش قرار می‌دهد که از شاعران این غزل می‌توان به سنایی، خاقانی، عطار، فخرالدین عراقی، سعدی، عبید زاکانی و حافظ اشاره کرد.
  • غزل‌ مضمون: این غزل به سبک هندی شهرت دارد وشاعر در آن مضامین تازه می‌آفریند. صائب تبریزی، طالب آملی، سلیم تهرانی و کلیمک کاشانی از غزل‌سرایان مضمون هستند. بیدل دهلوی از بزرگ‌ترین شاعران سبک هندسی است.
  • غزل‌ سیاسی-ملی: در این غزل شاعر به مسائل مختلف اجتماعی می‌پردازد. این غزل‌ در دوران معاصر و پس از مشروطه رواج داشت که از عمده شاعران آن می‌توان به فرخی یزدی، عارف قزوینی، ابوالقاسم لاهوتی، هوشنگ ابتهاج و غلامرضا قدسی اشاره کرد.
  • غزل‌ نو: آنچه بر به وجود آمدن این غزل تأثیر داشت، شعر نو بود. تصاویر تازه، زبان امروزی و اوزان عروضی تازه از ویژگی‌های این غزل است. از شاعران غزل نو می‌توان به منوچهر نیستانی، سیمین بهبهانی، حسین منزوی و محمدعلی بهمنی اشاره کرد.

انواع غزل

انواع غزل

غزل عاشقانه و عارفانه

غزل در قرن ششم هجری قمری یا کمی قبل‌تر از آن رواج پیدا کرد. در آموزش‌های قبل درباره قصیده، گفتیم که در اغلب قصیده‌ها پیش از آنکه شاعر به بیان مقصود اصلی خود بپردازد، در پنج تا پانزده بیت به موضوعات عاشقانه می‌پردازد که به آن تغزل می‌گویند. غزل از همین تغزل ریشه پیدا کرد و به صورت یک قالب شعری تازه سر برآورد. غزل در ابتدا عاشقانه بود و شاعر از زیبایی‌های ظاهری معشوق خود سخن می‌گفت، شادمانی خود را از وصالش بیان می‌کرد و شکوه از جدایی‌اش می‌کرد.

سنایی در قرن ششم عرفان را وارد غزل کرد و از معشوق آسمانی سخن گفت. چنین بود که غزل عارفانه پدید آمد. در غزل عارفانه شاعر از وابستگی‌ها و تعلقات نالان است و آزادگی را می‌ستاید. غزل عاشقانه را سعدی و غزل عارفانه را مولوی به اوج رساندند. اما به زعم بسیاری از ادیبان سرآمد غزل‌سرایان حافظ است. حافظ بود که در غزل عرفان و عشق را به هم پیوند زد و در غزل عارفانه از تشبیهات و مضامین عاشقانه استفاده کرد. در غزل حافظ گاهی پیوند عشق و عرفان به گونه‌ای است که عاشقانه یا عارفانه بودن آن قابل تشخیص نیست و شاعر محبوب را چنان وصف می‌کند که معشوق را هم معبود فرازمینی و هم معشوق زمینی دانست.

شعر زیر یکی از غزلیات زیبای حافظ است.

آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند
آیا بود که گوشه چشمی به ما کنند

دردم نهفته به ز طبیبان مدعی
باشد که از خزانه غیبم دوا کنند

معشوق چون نقاب ز رخ در نمی‌کشد
هر کس حکایتی به تصور چرا کنند

چون حسن عاقبت نه به رندی و زاهدیست
آن به که کار خود به عنایت رها کنند

بی معرفت مباش که در من یزید عشق
اهل نظر معامله با آشنا کنند

حالی درون پرده بسی فتنه می‌رود
تا آن زمان که پرده برافتد چه‌ها کنند

گر سنگ از این حدیث بنالد عجب مدار
صاحب دلان حکایت دل خوش ادا کنند

می خور که صد گناه ز اغیار در حجاب
بهتر ز طاعتی که به روی و ریا کنند

پیراهنی که آید از او بوی یوسفم
ترسم برادران غیورش قبا کنند

بگذر به کوی میکده تا زمره حضور
اوقات خود ز بهر تو صرف دعا کنند

پنهان ز حاسدان به خودم خوان که منعمان
خیر نهان برای رضای خدا کنند

حافظ دوام وصل میسر نمی‌شود
شاهان کم التفات به حال گدا کنند

غزل معاصر

از نظر زمانی، غزل معاصر را می‌توان از دوره مشروطیت تا امروز یعنی در دوره ادبی معاصر دانست. دکتر خسرو فرشیدورد غزل معاصر را به انواع زیر دسته‌بندی کرده است:

  • غزل تعلیمی
  • غزل سنت‌گرا که تعابیر و زبان آن قدیمی است.
  • غزل زنانه که احساسان زنان را در قالب غزل بیان می‌کند. سیمین بهبهانی از پیشروان این نوع غزل است.
  • غزل زبان امروز که اصطلاحات و کلمات امروزی در آن به کار رفته است. از شعرایی که این‌گونه غزل‌هایی سروده‌اند می‌توان به شهریار اشاره کرد.
  • غزل هندی که به شیوه صائب و سبک هندی است. امیری فیروزکوهی از شاعرانی است که چنین غزلیاتی دارد.
  • غزل نو که هم زیبا و روان است و هم بافتی نو و ترکیباتی بی‌سابقه و نو دارد.
  • غزل هندی نو که هم بافت آن تازه است و هم پیچیدگی و اصطلاحات کهنه را در خود دارند. برخی اشعار توللی و بهبهانی از این دست هستند.

غزل زیر از زنده‌یاد حسین منزوی از نمونه‌های زیبای غزل معاصر است.

شود تا ظلمتم از بازی چشمت چراغانی
مرا دریاب، ای خورشید در چشم تو زندانی

خوش آن روزی که بینم باغ خشک آرزویم را
به جادوی بهار خنده‌هایت می‌شکوفانی

بهار از رشک گل‌های شکرخند تو خواهد مرد
که تنها بر لب نوش تو می‌زیبد گل‌افشانی

شراب چشم‌های تو مرا خواهد گرفت از من
اگر پیمانه‌ای از آن به چشمانم بنوشانی

یقین دارم که در وصف شکرخندت فرو ماند
سخن‌ها بر لب «سعدی» قلم‌ها در کف «مانی»

نظربازی نزیبد از تو با هر کس که می‌بینی
امید من! چرا قدر نگاهت را نمی‌دانی؟

معرفی فیلم آموزش ادبیات فارسی پایه یازدهم فرادرس

آموزش ادبیات فارسی پایه یازدهم

آموزش ادبیات فارسی پایه دهم، در ۱۸ درس منطبق بر کتاب درسی تدوین شده است. مدت این آموزش ۷ ساعت و ۵۰ دقیقه بوده و در آن، از ابتدا تا انتها، به طور کامل و دقیق درسنامه‌ها، آرایه های ادبی و دستور زبان فارسی آموزش داده شده است. در این آموزش، با بررسی بررسی خط به خط کتاب ادبیات فارسی یازدهم، نیازهای دانش‌آموزان برای امتحانات برطرف شده و داوطلبان کنکور سراسری نیز می‌توانند نکات مفیدی را از آن بیاموزند.

  • برای مشاهده فیلم آموزش ادبیات فارسی پایه یازدهم + اینجا کلیک کنید.

معرفی فیلم آموزش ادبیات فارسی پایه دوازدهم فرادرس

آموزش ادبیات فارسی پایه دوازدهم

آموزش ادبیات فارسی پایه دوازدهم در ۱۸ درس تدوین شده که مجموع آن‌ها ۳ ساعت و ۵۲ دقیقه است. آموزش ادبیات فارسی پایه دوازدهم در ادامه آموزش‌های ادبیات پایه دهم و یازدهم و به منظور تقویت مهارت‌های زبانی دانش‌آموزان ارائه شده است. در این آموزش، تمام کتاب درسی از ابتدا آموزش داده شده تا دانش‌آموزان به خوبی درسنامه‌ها، آرایه های ادبی و دستور زبان فارسی را فرا گیرند. علاوه بر این، به نکات مهم برای امتحان نهایی، امتحانات ترم و آزمون سراسری اشاره شده است.

  • برای مشاهده فیلم آموزش ادبیات فارسی پایه دوازدهم + اینجا کلیک کنید

سوالات رایج درباره غزل در ادبیات

در این بخش به برخی از سوالات پر تکرار در رابطه با غزل در ادبیات فارسی به اختصار پاسخ می‌دهیم.

بیت‌الغزل چیست؟

بهترین و برجسته‌ترین بیت غزل‌ را بیت‌الغزل یا شاه‌بیت می‌نامند.

تخلص مربوط به کدام بخش از غزل می‌شود؟

مَقطَع (به معنی پایان سخن) آخرین بیت غزل‌ است. در این بیت شاعر معمولاً تخلص خود را می‌آورد یا خود را خطاب می‌کند.

تمرین مربوط به غزل در ادبیات

برای ارزیابی عملکرد خود در رابطه با «غزل چیست و قالب آن چگونه است؟»، می‌توانید از تمرین‌هایی که در ادامه در اختیار شما قرار گرفته است استفاده کنید. تمرین شامل ۵ سؤال است و پس از پاسخ دادن به تمامی پرسش‌ها و ظاهر شدن دکمه «دریافت نتیجه آزمون»، می‌توانید نمره عملکردتان را مشاهده کنید و جواب‌های درست و نادرست را نیز ببینید. پاسخ سؤالات نیز بعد از هر آزمون آمده است.

۱. کدام گزینه نمی‌تواند بیتی از یک غزل اجتماعی باشد؟

آن زمان که بنهادم سر به پای آزادی / دست خود ز جان شستم از برای آزادی

جور بیداد کند عمر جوانان کوتاه / ای بزرگان وطن بهر خدا داد کنید

وای بر آن شهری که در آن مزد مردان درست / از حکومت غیر حبس و کشتن و تبعید نیست

در جهان کهنه ماند نام و ما و فرخی / چون ز ایجاد غزل طرح نو افکندیم ما

 
 

۲. توضیح زیر مربوط به چه کسی است؟ -

در سرودن غزل‌های عاشقانه سرآمد شاعران فارسی زبان است. وی در بیشتر قالب‌های ادبی طبع آزمایی کرده است. 

مولانا

حافظ

سعدی

جامی

 
 

۳. با ظهور کدام شاعر غزل عارفانه به وجود آمد؟

مولانا

سنایی

عطار

حافظ

 
 

۴. کدام قالب شعری است که حداقل ۵ بیت باشد و درون مایه عاشقانه و عارفانه یا آمیزه‌ای از هر دوی اینها داشته باشد؟

مسمط

قطعه

قصیده

غزل

 
 

۵. همه گزینه‌ها به جز گزینه .... در مورد غزل درست است؟

بیت اول آن مصرع است

درون مایه عاشقانه و عارفانه دارد

با ظهور سنایی غزل عارفانه شد

حداقل دو بیت دارد

 
 

جمع‌بندی

در این مطلب از مجله فرادرس قالب شعری غزل را با یکدیگر بررسی کردیم. فهمیدیم که غزل از نظر شکا ظاهری دقیقا شبیه قصیده است اما در زمینه موضوع و محتوای شعری کاملا با آن متفاوت است. در غزل‌ به موضوعاتی با زمینه عاشقانه (مجازی و حقیقی)، عرفانی، اخلاقی، فلسفی، فداکارانه، خداجویانه و امثال این‌ها اشاره می‌شود. از جمله سرآمدان غزل‌سرای فارسی می‌توانیم به حافظ و سعدی اشاره کنیم.

محصول، خدمات یا برند خود را در مجله فرادرس معرفی کنید.
کلیک کنید
 
 
اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:
  • مجموعه آموزش‌های دروس دبیرستان و پیش دانشگاهی
  • مجموعه آموزش‌های علوم انسانی (Humanities)
  • جناس چیست ؟ — آرایه جناس در ادبیات — از صفر تا صد
  • واج آرایی چیست ؟ — به زبان ساده و با مثال
  • شبه جمله چیست ؟ | به زبان ساده و با مثال
 
بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
 
اگر پرسشی درباره این مطلب دارید، آن را با ما مطرح کنید.
 
ثبت نظر
 
منابع:
ان‍واع‌ ش‍ع‍ر ف‍ارس‍ی (م‍ن‍ص‍ور رس‍ت‍گ‍ار ف‍س‍ای‍ی‌)مجله فرادرس
 
 
 
PDF
 
سید سراج حمیدی
سید سراج حمیدی (+)
سید سراج حمیدی دانش‌آموخته مهندسی برق است و به ریاضیات و زبان و ادبیات فارسی علاقه دارد. او آموزش‌های مهندسی برق، ریاضیات و ادبیات مجله فرادرس را می‌نویسد.
 
https://blog.faradars.org/%D8%BA%D8%B2%D9%84-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA/

دوشنبه، 27 مرداد 1404 - 15:54 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0