FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


فکر ترور رسول الله(ص) از کجا شروع شد؟/ حرکت خزنده جریان جانشینی در سال آخر حیات پیامبر


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 27 مرداد 1404 - 08:12
پس از بازگشت پیامبر (ص) از جنگ تبوک در سال نهم هجری، گروهی از افراد نقشه ای برای ترور ایشان طراحی کردند. این توطئه به حدی جدی بود که قرآن کریم در سوره توبه، آیه 74 به آن اشاره کرده است.
پيامبر،سياسي،جانشيني،قدرت،انصار،مهاجرين،ترور،سقيفه،اسلام،نقش ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سال نهم هجری، پس از بازگشت پیامبر (ص) از جنگ تبوک، رخدادی کمتر شناخته‌شده اما سرنوشت‌ساز در تاریخ صدر اسلام رقم خورد؛ نقشه‌ای پیچیده و هدفمند برای ترور پیامبر (ص) که ریشه در رقابت‌های سیاسی و قدرت‌طلبی برخی افراد داشت.
این توطئه که قرآن کریم به آن اشاره کرده و بزرگان تاریخ‌نگاری چون ابن اسحاق و طبری به تفصیل روایت کرده‌اند، نه تنها جان پیامبر (ص) را تهدید می‌کرد بلکه آینه‌ای از مناقشات پیچیده جانشینی و به چالش کشیدن ولایت امام علی (ع) بود.
بررسی انگیزه‌ها، ابعاد و افراد دخیل در این توطئه نشان می‌دهد که مخالفت با انتقال قدرت به اهل بیت پیامبر (ص) از روزهای نخست بعثت وجود داشته و تلاش‌های گسترده‌ای برای تغییر مسیر سیاسی اسلام صورت گرفت.
در همین بستر، واکنش انصار و مهاجرین پس از رحلت پیامبر و اهمیت تجمع آنها در سقیفه بنی‌سعده، نقطه عطفی بود که سرنوشت خلافت را رقم زد و تا امروز به عنوان موضوعی بحث‌برانگیز و پر رمز و راز در تاریخ اسلام باقی مانده است.
خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگو با دکتر فاطمه محبی، استاد دانشگاه و کارشناس اسلامی، به بررسی ماجرای ترور پیامبر اسلام (ص) تا غیبت چهره‌های مشهور صدر اسلام در تغسیل آن پیکر مطهر پرداخته است.
نقشه ترور پیامبر (ص)
درباره نقشه ترور پیامبر اکرم (ص) در سال نهم هجری پس از بازگشت از جنگ تبوک را توضیح دهید.
انگیزه و ابعاد این توطئه چه بود و چه کسانی در آن دست داشتند؟
این موضوع یکی از مهم‌ترین و البته کمتر پرداخته شده‌ترین رویدادهای تاریخ صدر اسلام است.
پس از بازگشت پیامبر (ص) از جنگ تبوک در سال نهم هجری، گروهی از افراد که عمدتاً در میان مهاجرین قرار داشتند، نقشه‌ای برای ترور ایشان طراحی کردند.
این توطئه به حدی جدی بود که قرآن کریم در سوره توبه، آیه 74 به آن اشاره کرده است و بیان می‌کند که این افراد تصمیم به انجام کاری داشتند که موفق نشدند.
نکته مهم این است که این گروه اولیه پنج نفره بودند که پیش از آن، برای جانشینی پیامبر (ص) نقشه کشیده بودند.
به مرور زمان و پس از رخدادهای سیاسی، تعداد آن‌ها به چهارده نفر رسید.
اسامی این افراد در کتب تاریخی ثبت شده اما اعتبار آن‌ها در منابع مختلف متفاوت است و برخی از اسامی قابل اعتماد نیستند.
با این وجود، می‌توان رد پای آن‌ها را در مسائل جانشینی پیامبر (ص) و ایجاد گروه‌های سیاسی مخالف اهل بیت مشاهده کرد.
این گروه 14 نفره پس از واقعه غدیر، که نقطه عطفی در معرفی جانشین پیامبر (ص) بود، به 34 نفر افزایش پیدا کردند و حتی یک عهدنامه تنظیم کردند که در آن صراحتاً اعلام کردند هر کسی ادعای جانشینی داشت باید تکذیب شود و در صورت اصرار، باید کشته شود.
این عهدنامه به ابوعبیدالله جراح سپرده شد و به مکه فرستاده شد و زیر دیوار کعبه مخفی شد تا دسترسی به آن سخت باشد.
بعدها این سند کشف و افشا شد.
این رویدادها به ما نشان می‌دهد که این گروه با برنامه‌ریزی دقیق سعی داشتند جریان جانشینی را کنترل کنند و برخلاف وصایت امام علی (ع) عمل کنند.
آنها ترس داشتند که جایگاه قدرت به اهل بیت منتقل شود و به همین دلیل از هیچ اقدامی دریغ نکردند.
آیا نقشه ترور پیامبر (ص) پس از جنگ تبوک مستندات تاریخی هم دارد؟
بله.
ابن اسحاق در کتاب السیره النبویه و همچنین طبری در تاریخ الرسل و الملوک به نقشه ترور پیامبر (ص) پس از بازگشت از تبوک اشاره کرده‌اند.
قرآن کریم در آیه 74 سوره توبه به توطئه‌ای اشاره دارد که قصد داشت پیامبر (ص) را ترور کند ولی خداوند آن را ناکام گذاشت.
این توطئه را باید در بستر سیاسی آن زمان دید؛ گروه‌هایی که قدرت و جانشینی پیامبر (ص) را تهدید می‌کردند، عمدتاً از مهاجرین بودند که نمی‌خواستند جایگاه سیاسی از دست آن‌ها خارج شود.
این نقشه نشان می‌دهد که مخالفت با ولایت امام علی (ع) از روزهای نخستین بعثت وجود داشت و صرفاً به بعد از رحلت پیامبر (ص) محدود نبود.
سقیفه مهمتر بود یا حضور در کنار پیامبر خدا؟!
با توجه به این زمینه‌ها، واکنش انصار و مهاجرین پس از رحلت پیامبر (ص) چگونه شکل گرفت و چرا جمع شدن آن‌ها در سقیفه این‌قدر اهمیت داشت؟
واکنش انصار و مهاجرین پس از رحلت پیامبر (ص) بسیار قابل توجه و پیچیده بود.
روز دوشنبه 28 صفر سال 11 هجری، هنگامی که خبر رحلت پیامبر (ص) اعلام شد، انصار که عمدتاً اهل مدینه و پشتیبان پیامبر (ص) بودند، سریعاً به سقیفه بنی‌سعده، محلی که به‌عنوان مرکز تصمیم‌گیری‌شان بود، جمع شدند.
چطور؟
علت اصلی این تجمع نگرانی انصار از دست دادن سهم خود در قدرت و خلافت بود، زیرا اکثر توطئه‌ها و تحرکات سیاسی پیش از آن توسط مهاجرین انجام شده بود.
در واقع انصار ترس داشتند که اگر زود وارد عمل نشوند، مهاجرین تمام قدرت را در دست خواهند گرفت و آنها سهمی نخواهند داشت.
به همین دلیل ابتدا به مسئله جانشینی پرداختند و حتی به امور غسل و کفن پیامبر (ص) که واجب و مهم بود، کمتر اهمیت دادند.
این نشان می‌دهد که در آن زمان، قدرت سیاسی و جانشینی پیامبر (ص) بر همه امور مقدم بود و انصار حاضر شدند برای حفظ جایگاه سیاسی خود، از مناسک و تشریفات مذهبی عقب‌نشینی کنند.
مستندات تاریخی
موضوع واکنش انصار و مهاجرین و اهمیت سقیفه چه مستندات تاریخی دارد؟
طبری در تاریخ الطبری و ابن کثیر در البدایة و النهایة به شرح جلسه سقیفه و فضاسازی آن پرداخته‌اند.
این ماجرا به عنوان نقطه عطف تاریخی، محل تمرکز قدرت و عهدشکنی علیه ولایت امام علی (ع) بود.
انصار، که از لحاظ جمعیتی و سیاسی اهمیت داشتند، تلاش کردند سهمی از قدرت داشته باشند و از ترس کنار گذاشته شدن، سریعاً وارد عمل شدند.
این تجمع و تصمیم‌گیری بر اساس ترس و رقابت سیاسی بود که منجر به سرنوشت پیچیده‌ای در تاریخ اسلام شد.
تصمیم‌گیری درباره جانشینی پیامبر (ص) مقدم بر غسل و تدفین حضرت شد
چرا این گروه، تصمیم‌گیری درباره جانشینی پیامبر (ص) را مقدم بر غسل و تدفین آن حضرت دانستند و حتی برای تبرک به پیکر مطهر ایشان مراجعه نکردند؟
این رفتار در نگاه اول عجیب و غیرمعمول به نظر می‌رسد، ولی از منظر سیاسی قابل بررسی است.
در واقع موضوع خلافت و جانشینی پیامبر (ص) مسئله‌ای حیاتی و سرنوشت‌ساز بود که تأخیر در آن به معنی از دست رفتن قدرت و نفوذ بود.
به همین خاطر، گروه‌های حاضر در سقیفه اهمیت این جلسه را بسیار بالا می‌دانستند و به دلیل شدت اختلافات و رقابت‌های سیاسی، حتی از رفتن به سمت پیکر پیامبر (ص) برای تبرک یا حضور در مراسم غسل و دفن امتناع کردند.
این نشان می‌دهد که رقابت سیاسی در آن زمان به حدی بود که مناسک دینی و حتی احترام به پیامبر (ص) در مرحله بعدی قرار گرفت.
همین موضوع گویای آن است که قدرت سیاسی، اولویت اول و آخر آنان بود و همه چیز را فدای آن می‌کردند.
انتهای پیام/


 
 

 

 

دوشنبه، 27 مرداد 1404 - 15:27 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0