FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


عقل و دین؛ از دیدگاه‌ بشری تا اندیشه اسلامی


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 25 مرداد 1404 - 15:30
پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه از نگاه اسلام، عقل و نقل هماهنگ یکدیگر بوده و عقل نیز در کنار وحی و شریعت از منابع شناخت انسان محسوب می شود، تأکید کرد: بر این اساس، کسانی که عقیده به تضاد بین عقل و دین دارند، یا از اسلام آگاهی ندارند، یا مغرض هستند.
عقل،دين،وحي،اسلام،ايمان،ديدگاه،انسان،زمينه،شريعت،عقلي،معارف، ...

حجت الاسلام علی اصغر صرف‌جو، پژوهشگر حوزوی، در گفت‌وگو با گروه حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، در تبیین رابطه عقل و دین در اسلام گفت: در علم کلام، بحث عقل و دین جایگاهی خاص و مهم دارد البته این بحث نه تنها جزء مسائل کلام جدید نیست، بلکه از کهن‌ترین مسائل کلامی به شمار می‌رود که از دیرباز با عناوینی چون «وحی و عقل»، «عقل و نقل»، «عقل و شریعت» و «عقل و ایمان» دغدغه بشر بوده است؛ از سال‌ها پیش از میلاد مسیح(ع) تا قرون وسطا، رنسانس و پس از آن و اساسی‌ترین مساله در این زمینه این است که آیا رابطه عقل و دین تعارض است یا تعاون؟
اینکه جایگاه عقل در قلمرو دین، همتای دین است یا بالاتر و یا پایین‌تر از آن؟
عقل و دین از دیدگاه‌های بشری
وی با بیان اینکه در حوزه اندیشه بشری، سه دیدگاه کلی در این زمینه وجود دارد، تصریح کرد: برخی افراط‌گرایان حوزه الهیات که از آغاز ظهور مسیحیت با ادعای برتری ایمان گفتند وحی از سوی خدا به بشر عطا شده تا جایگزین همه معارف شود و چون خدا با ما سخن گفته و راه و برنامه به ما داده است، نیاز به تفکر عقلی و فلسفی نداریم.
در برابر این‌ها، گروه دیگری به اصالت عقل معتقدند و می‌پندارند که انسان با چراغ عقل می‌تواند مسیر خود را روشن کند و راه کمال را بپیماید و نیازی به شریعت و دین ندارد؛ بنابراین دین برای مردم عامی است نه متفکران و خردمندان.
این پژوهشگر حوزوی افزود: دسته سوم نیز دیدگاه معقول و واقع‌گرایانه داشته و معتقدند بین عقل و وحی و عقل و ایمان هماهنگی وجود دارد و هر یک نقشی خاص در راهیابی انسان به واقع ایفا می‌کنند؛ ایمان و علم و عقل، دو نوع معرفت جدا از هم هستند که هر یک وظیفه‌ای خاص دارند و هیچ‌یک جایگزین دیگری نمی‌شود زیرا ایمان، پذیرفتن چیزی است که خدا آن را وحی کرده و علم، پذیرش چیزی است که به گونه‌ای طبیعی در پرتو عقل کشف می‌شود؛ در واقع انسان باید با استفاده از این دو منبع، به حیات انسانی و معنوی برسد و سیر کمال را ادامه دهد.
عقل و دین در قرآن
حجت الاسلام صرف جو درباره موضع قرآن کریم در این زمینه اظهار کرد: قرآن سه دیدگاه کلی را که در قالب موضع‌گیری در برابر وحی و دعوت پیامبران ابراز می‌شده است، بیان می‌دارد؛ دیدگاه ملحدان و کافران که وحی را رهاورد گمان و پندار مدعیان نبوت دانسته و اصولاً اصالت و واقعیتی برای آن قائل نبوده‌اند تا آن را با عقل مقایسه کنند؛ آنان چیزی را که از ماورای ماده نشأت گرفته باشد قبول نداشتند، زیرا ابزار شناخت را منحصر در حس و راه شناخت را منحصر در اثبات و ابطال تجربی می‌دانستند.
وی ادامه داد: گروه دوم کسانی هستند که وحی را به عنوان یکی از منابع شناخت پذیرفته لکن راه افراط و یا تفریط را پیش گرفته‌اند؛ افراط‌گریان آنچه را که شرایع انبیاء آورده و مطابق تمایلاتشان نبوده، رد کرده و در برابر پیامبران موضع خصمانه گرفتند؛ در واقع خواسته و سود و زیان خود را معیار پذیرش تعالیم دین قرار داده و پندار خود را بر وحی ترجیح می‌دهند بنابراین می‌توان گفت هواگرا هستند نه عقل‌گرا.
تفریط‌گرایان نیز عقل را تنها وسیله و ابزار ورود به شریعت پذیرفته و معتقدند انسان به وسیله عقل به خدا توجه می‌کند و نیاز به هدایت الهی را درک می‌کند و پیامبر را می‌شناسد، لکن پس از آن، عقل معزول می‌شود و باید به آنچه از نبی و وصی به او رسیده است، بسنده کند.
حجت الاسلام صرف‌جو ابراز کرد: دسته سوم که به تعبیر قرآن مجید «اولوا الباب» و صاحبان خرد و اندیشه اند، کسانی هستند که جایگاه وحی و عقل را به روشنی دریافته و می‌پذیرند؛ در نظر این افراد، عقل به برخی از اصول و مبادی عقلی و احکام مترتب بر آن، معیار است و شرع نیز در این موارد سخنی بر خلاف عقل ندارد تا با آن سنجیده شود.
البته عدم مخالفت وحی و دین با موازین عقلی به این معنا نیست که وحی در زمینه معارف عقلی دین بی‌نظر باشد، بلکه به این معنا است که در این موارد نظر دین همان نظر عقل است و جنبه ارشادی دارد؛ از این رو پیامبران در بیداری عقل می‌کوشیدند تا در پرتو آن مردم حقایق را دریابند.
عقل و دین در تاریخ تفکر اسلامی
حجت الاسلام صرف جو در ادامه به تبیین نسبت میان عقل و دین در تاریخ تفکر اسلامی و مباحث درون‌دینی پرداخت و گفت: در تاریخ اسلام شاهد سه دیدگاه متفاوت در این زمینه بوده‌ایم؛ ظاهرگرایان جموداندیش که ظواهر دینی و نصوص را حتی در اصول اعتقادات ملاک قرار داده و هر گونه اندیشه در معارف دینی را ممنوع دانسته‌اند، عقل‌گرایان که معتقدند همه معارف دینی با عقل قابل درک است و گروهی که عقل و نقل را هماهنگ یکدیگر دانسته و می‌گویند همانگونه که وحی و شریعت از منابع شناخت انسان است، عقل نیز از منابع معرفت انسانی است.
وی با بیان اینکه نظر اسلام همین نظر گروه سوم است زیرا در سرتاسر تعالیم دین اسلام این هماهنگی به چشم می‌خورد، افزود: بر این اساس، کسانی که عقیده به تضاد بین عقل و دین دارند، یا از اسلام بی‌اطلاع‌اند و یا مغرض‌اند.
امیرمؤمنان امام علی(ع) فرمود: جبرئیل بر آدم(ع) فرود آمد و گفت ای آدم من مأمورم تو را مخیر سازم به این که یکی از این سه چیز را انتخاب کنی و دو تای دیگر را رها سازی؛ عقل، حیا و دین.
آدم گفت عقل را برگزیدم.
جبرئیل به حیا و دین گفت بروید و او را رها کنید.
گفتند ما مأموریم هر جا که عقل است با آن باشیم.
جبرئیل گفت باشید و عروج کرد.
به عقیده شهید مطهری نیز این پیوندی که میان عقل و دین در اسلام وجود دارد، در هیچ دینی وجود ندارد.
خبرنگار: زهرا شریعتی
انتهای پیام/


 
 

 

عقل،دين،وحي،اسلام،ايمان،ديدگاه،انسان،زمينه،شريعت،عقلي،معارف، ...

 

 

شنبه، 25 مرداد 1404 - 23:53 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0