FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


اگر کارگردان اربعین باشم؛ چه داستانی می‌سازم؟


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | جمعه، 24 مرداد 1404 - 07:53
اربعین، فقط یک حرکت مذهبی نیست؛ یک نمایش واقعی از عشق، ایثار، وحدت و انسانیت است. اگر من کارگردان باشم، این صحنه ها را به درام هایی عمیق و جهانی بدل خواهم کرد، آن گونه که هر مخاطبی، با هر زبان و باوری، با آن گریه کند و هم دل شود.
اربعين،انساني،زائران،روايت،مسير،جهاني،درام،كارگردان،تصوير،زب ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در جهان امروز، روایت‌های هنری قدرتی بی‌نظیر در انتقال مفاهیم انسانی و معنوی دارند.
اربعین، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های داوطلبانه جهان، ظرفیت خارق‌العاده‌ای برای تبدیل شدن به یک اثر نمایشی عظیم دارد.
اما چگونه می‌توان این حرکت پرشکوه را با زبان سینما یا سریال روایت کرد؟
اگر من، یا هر هنرمند دغدغه‌مندی، کارگردان اثری درباره اربعین باشیم، باید فراتر از مستند صرف رفته و با بهره‌گیری از زبان داستان، شخصیت، درام و تصویر، جان تازه‌ای به این رویداد بدهیم.
نگاه به گذشته: تجربه «نجلا» و خلأ آثار ماندگار
در میان تلاش‌های تلویزیونی، سریال «نجلا» توانست تا حدی فضای اربعین را دراماتیزه کند.
داستانی که در بستر سال 1358 روایت می‌شد و عشقی که از مسیر زیارت اربعین عبور می‌کرد، نشان داد این رویداد می‌تواند زمینه‌ساز خلق داستان‌های پرکشش و دراماتیک باشد.
اما تجربه «نجلا» هنوز به بلوغ نرسیده است و فقدان آثاری ماندگار با پرداختی جهانی، همچنان محسوس است.
چگونه یک کارگردان، اربعین را روایت می‌کند؟
1.
انتخاب زاویه دید انسانی، نه صرفاً مذهبی
اربعین، فقط مناسکی دینی نیست، بلکه جریانی است جهانی و انسانی.
از نگاه یک کارگردان، نقطه آغاز روایت باید در بطن انسان‌ها باشد؛ زائرانی از فرهنگ‌ها، ادیان و ملیت‌های مختلف.
شخصیت‌هایی با انگیزه‌های متنوع، از سوگواری تا شفا، از نذر تا شناخت، که همگی به سمت یک مقصد واحد در حرکت‌اند.
2.
روایت چندلایه و چندشخصیتی
در سریال یا فیلمی که درباره اربعین ساخته می‌شود، باید داستان‌های موازی متعددی شکل بگیرد:
یک دختر نوجوان اروپایی که برای شناخت حقیقت آمده.
یک پیرمرد عراقی که هر سال با نان و خرما از زائران پذیرایی می‌کند.
یک کودک یتیم که در مسیر، با زائران آشنا می‌شود و معنای عشق را می‌فهمد.
این شخصیت‌ها، چون خطوط موازی، در طول مسیر به هم نزدیک می‌شوند و یک درام انسانی بی‌نظیر شکل می‌گیرد.
3.
انتخاب صحنه‌های بصریِ تأثیرگذار
موکب‌ها، سجاده‌های پهن‌شده در دل خاک، لیوان‌های آب میان دستان کودکان، خستگی‌های شیرین و دعاهای زیر لب...
همه این‌ها صحنه‌هایی هستند که می‌توانند به قاب‌های سینمایی ماندگار تبدیل شوند.
باید به جزئیات توجه کرد، زیرا حقیقت در جزئیات است.
4.
نشان‌دادن تحولات درونی زائران
یکی از عناصر قدرتمند درام، تغییر شخصیت‌هاست.
زائران در طول مسیر دچار تحول می‌شوند؛ از شک به یقین، از خشم به آرامش، از تنهایی به پیوند.
این تحول‌ها، بستر فوق‌العاده‌ای برای خلق درام است و نباید از آن غافل شد.
5.
نمایش روابط انسانی ساده، اما عمیق
یکی از ویژگی‌های اربعین، ارتباطات کوتاه‌مدت اما تأثیرگذار میان زائران است.
گاهی تنها یک لیوان چای، یک تکه نان، یا کمک در حمل بار، زمینه‌ساز شکل‌گیری صحنه‌هایی عاطفی و انسانی می‌شود که می‌توانند ستون‌های اصلی داستان باشند.
6.
استفاده از شخصیت‌های بین‌المللی برای انتقال پیام جهانی
اگر هدف رساندن پیام اربعین به جهان است، باید از شخصیت‌هایی استفاده کرد که مخاطب بین‌المللی بتواند با آن‌ها همذات‌پنداری کند.
از زائرین لبنانی، پاکستانی، آفریقایی تا مسیحیان عاشق صلح، همه باید بخشی از روایت باشند.
زبان تصویر، فراتر از زبان گزارش
اگرچه مستندهای خوبی درباره اربعین ساخته شده، اما تأثیر تصویر داستانی با بهره‌گیری از عناصر دراماتیک، بسیار عمیق‌تر است.
سینما و تلویزیون باید با قدرت روایت داستان، مخاطب را نه فقط مطلع، بلکه درگیر و متأثر کنند.
موانع و پیش‌نیازها برای ساخت اثر فاخر درباره اربعین
سرمایه‌گذاری و حمایت ساختاری: ساخت یک اثر جهانی نیازمند بودجه کافی، لوکیشن مناسب، و حمایت نهادهای فرهنگی است.
تربیت نیروی انسانی متخصص: فیلم‌سازان و نویسندگان باید با درک درست از مفاهیم اربعین، بتوانند دست به خلق بزنند.
آموزش و کارگاه‌های تخصصی، گامی مهم در این مسیر است.
پرهیز از کلیشه و شعارزدگی: اربعین به خودی خود دارای پیام است، نیازی به تبلیغات ظاهری ندارد.
باید از کلیشه‌ها پرهیز کرد و داستانی اصیل گفت.
تمرکز بر روایت‌های واقعی و انسانی: انتخاب داستان‌های واقعی و الهام‌بخش از دل زائران، به اثر عمق و اعتبار می‌بخشد.
اربعین، صحنه‌ای جهانی برای هنر
اگر کارگردان یک اثر درباره اربعین باشم، ترجیح می‌دهم از مسیر انسان‌ها عبور کنم، نه فقط مناسک.
قصه‌ها را از دل زائران بیرون بکشم، نه از بالای منبر.
تلاش کنم یک فیلم یا سریالی بسازم که حتی یک بی‌دین یا یک انسان در دوردست‌ترین نقطه جهان، بتواند با آن گریه کند، لبخند بزند، و پیامی بگیرد.
اربعین، صحنه‌ای است برای هنرمندانی که دغدغه انسان دارند، نه فقط عقیده.
و این صحنه، آماده‌ی درخشیدن در قاب تصویر است.
انتهای پیام/


 
 

 

 

جمعه، 24 مرداد 1404 - 19:15 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0