FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


گریه بر امام حسین (ع) بدون شناخت اهداف عاشورا، میراث کوفیان است


 

مهر | دین و اندیشه | جمعه، 24 مرداد 1404 - 12:52
علوی تهرانی گفت: اشکی که بدون آگاهی از احیای قرآن، سنت پیامبر (ص) و پاسداری از ولایت باشد، تفاوتی با اشک اشراف کوفه و مردم شام ندارد.
امام،قرآن،نور،حضرت،حسين،كوفه،ولايت،هدف،علوي،گريه،تهراني،كارش ...

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی کارشناس مسائل دینی در سخنرانی مسجد حضرت امیر (ع) گفت: دو مفهوم «نور» و «ظلمت» از اساسی‌ترین مباحث قرآن کریم‌اند.
وی افزود: حتی واژه «نور» از اسامی قرآن است؛ همان «نوراً مبیناً» که در آیه آمده و به‌عنوان یکی از نام‌های قرآن معرفی شده است.
نور فی‌نفسه روشن است، اما هر نوری روشنگر نیست.
در سوره ابراهیم، آیه اول، خداوند می‌فرماید: کتابٌ أنزلناه إلیک لتخرج الناس من الظلمات إلی النور بإذن ربهم…
علوی تهرانی بیان کرد: این کتاب برای آن نازل شده است که مردم را به اذن پروردگارشان از تاریکی‌ها به سوی نور هدایت کند.
همچنین در سوره حدید، آیه ۹ آمده است: لیخرجکم من الظلمات إلی النور… امام باقر (ع) و امام صادق (ع) در تفسیر این آیات فرموده‌اند که «نور» در اینجا به معنای ولایت امیرالمؤمنین علی (ع) است.
هدف قرآن، رساندن مردم به این ولایت است و بدون آن، قرآن به تنهایی مایه رستگاری کامل نخواهد بود.
این کارشناس امور مذهبی اظهار داشت: امام باقر (ع) و امام صادق (ع) در تفسیر این آیات فرموده‌اند که «نور» در اینجا به معنای ولایت امیرالمؤمنین علی (ع) است.
هدف قرآن، رساندن مردم به این ولایت است و بدون آن، قرآن به تنهایی مایه رستگاری کامل نخواهد بود.
وی با بیان اینکه حضرت سیدالشهدا (ع) نیز در نهضت عاشورا جنگ را هدف خود قرار نداده بودند ادامه داد: بلکه ایشان قصد داشتند مسیر دین را اصلاح و هدایت مردم را احیا کنند.
حضرت همواره از آغاز دشمنی نظامی پرهیز می‌کردند، چنان‌که در روز عاشورا وقتی مسلم‌بن عوسجه در تیررس شمر قرار گرفت و درخواست شلیک کرد، امام فرمودند: من آغازگر جنگ نخواهم بود.
علوی تهرانی عنوان کرد: امام حسین (ع) در روز عاشورا خطبه‌ای با یازده محور ایراد کردند که شامل معرفی نسب شریف خویش، یادآوری پیوند خانوادگی با پیامبر (ص)، حمزه سیدالشهدا و جعفر طیار، استناد به حدیث «الحسن والحسین سیدا شباب اهل الجنة»، تأکید بر بی‌گناهی کامل خود و مراجعه به گواهان موثق بود.
ایشان نامه‌ها و دعوت‌هایی را که از جانب بزرگان کوفه همچون شَبَث‌بن ربعی، حَجّاربن اَبجر و قیس‌بن اشعث به ایشان ارسال شده بود، بازگو کرده و افزودند: آیا شما نبودید که بارها نوشتید: العَجَل العَجَل، تا به کوفه بیا و سپاه آماده‌ای مهیا گشته است؟
این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: امام در برابر پیشنهاد دشمن برای تسلیم شدن فرمودند: به خدا سوگند، مانند ذلیلان دست در دست آنان نخواهم گذاشت و همچون بردگان تسلیم نخواهم شد.
این موضع نشان می‌داد که هدف ایشان صرفاً پیروزی نظامی نبود، بلکه هدایت و اثبات حقانیت راه اهل بیت بود.
وی در بخش دیگر سخنرانی به موضوع «گریه بر امام حسین (ع)» پرداخت و آن را سنتی دانست که از آغاز خلقت و زمان حضرت آدم (ع) جاری بوده است.
در روایت آمده که حضرت آدم پس از خطای ترک اولی، هنگام شنیدن نام حسین (ع) متأثر و گریان شد.
این سوگواری نه‌تنها در میان اولیای الهی، بلکه حتی در میان دشمنان امام نیز دیده شد.
تاریخ طبری نقل می‌کند که در اوج نبرد کربلا، برخی از پیرمردان کوفه و صاحبان نفوذ، بر بلندی‌ها ایستاده و برای امام حسین (ع) گریه می‌کردند؛ هرچند هیچ‌گاه قدمی در یاری او برنداشتند.
حضرت زینب (س) نیز در خطبه‌های خود در کوفه مردم را به سبب این تناقض ملامت فرمودند.
علوی تهرانی با تاکید بر اینکه گریه بر سیدالشهدا آثار مادی و معنوی فراوان دارد و استمرار آن، چنان‌که در زندگی امام سجاد (ع) و امام عصر (عج) دیده می‌شود، نشانه پیوند قلبی و وفاداری به راه امام است گفت: البته این گریه باید همراه با درک سه هدف اصلی قیام باشد: احیای کتاب خدا، زنده نگه‌داشتن سنت پیامبر و پاسداری از ولایت اهل بیت.
گریه‌ای که فاقد این آگاهی باشد، تفاوتی با اشک‌های اشراف کوفه یا مردم شام نخواهد داشت.
این کارشناس مذهبی گفت: امام حسین (ع) در نامه‌ها و خطبه‌های خود، مردم را به کتاب خدا و سنت رسولش دعوت کردند و هشدار دادند که این دو فراموش شده و بدعت جایگزین آنها شده است.
این پیام همانند وصیت امروزین امام زمان (عج) است؛ که پیروان باید حقوق قرآن و عترت را بشناسند و در حمایت عملی از آن کوتاهی نکنند.
در پایان، وی یادآور شد که آزمون امروز امت اسلامی در وفاداری به امام زمان خویش، همانند آزمون کوفیان در برابر امام حسین (ع) است.
وفاداری واقعی در عرصه عمل و پایداری بر مسیر حق معنا پیدا می‌کند، نه صرف ادعا یا سوگواری ظاهری.


 
 

 

 

 

 

جمعه، 24 مرداد 1404 - 18:44 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0