FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


واکنش والدین به شکست‌ فرزند چه باید باشد؟؛ رابطه اعتماد به نفس و محبت


 

مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 21 مرداد 1404 - 10:06
والدین اولین و مهم‌ترین مرجع برای درک خود توسط کودک و نوجوان هستند. آنچه فرزند در کودکی درباره‌ی خود باور می‌کند، اغلب بازتابی است از بازخوردهایی که از والدینش دریافت کرده است.
نوجوان،نفس،اعتماد،والدين،فرزند،شكست،والديني،نوجواني،محبت،موف ...

خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه-سامان سفالگر: اعتماد به نفس، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های رشد شخصیت در دوران نوجوانی است.
نوجوانانی که از عزت نفس و اعتماد به نفس کافی برخوردارند، توانایی مقابله با فشارهای اجتماعی، عبور از بحران‌های بلوغ و ترسیم مسیر آینده خود را دارند.
این ویژگی نه‌تنها بر موفقیت تحصیلی و اجتماعی نوجوان تأثیر می‌گذارد، بلکه زمینه‌ساز سلامت روانی در دوران بزرگسالی نیز هست.
اما ریشه‌های این ویژگی از کجا آغاز می‌شود؟
بدون تردید، خانواده (و به‌ویژه والدین) در دوران کودکی و نوجوانی نقش اساسی در پرورش یا تضعیف اعتماد به نفس ایفا می‌کنند.
در سال‌های اخیر، با گسترش رسانه‌های اجتماعی، فشارهای تحصیلی، و برخی رقابت‌های ناسالم میان نوجوانان، نقش والدین در حمایت روانی از فرزندان‌شان بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.
والدینی که با فرزندان خود به‌درستی ارتباط برقرار نمی‌کنند، دائماً آن‌ها را با دیگران مقایسه می‌کنند، یا صرفاً به موفقیت‌های بیرونی توجه دارند، ناخواسته اعتماد به نفس نوجوان را تخریب می‌کنند.
در مقابل، والدینی که شنونده هستند، ارزش احساسات فرزندشان را درک می‌کنند و برای تلاش‌های او، حتی در صورت شکست، ارزش قائل‌اند، نقشی تعیین‌کننده در تقویت عزت نفس نوجوان ایفا می‌کنند.
از طرفی، بسیاری از خانواده‌ها، آگاهانه یا ناآگاهانه، به جای آن‌که بستری برای رشد روانی و شخصیتی فرزندان فراهم کنند، ناخواسته به مانعی در مسیر خودباوری نوجوان تبدیل می‌شوند.
فشار برای انتخاب رشته تحصیلی خاص، اجبار به پیروی از الگوهای سنتی موفقیت، نادیده گرفتن علایق و استعدادهای فردی نوجوان، همگی از عواملی هستند که موجب سرخوردگی و کاهش اعتماد به نفس می‌شوند.
برای بررسی دقیق‌تر این موضوع، با محمد رضا پی‌سپار، استاد حوزه و امام جمعه سابق مسجد نیوکاسل انگلستان، گفتگویی داشته ایم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید:
*به‌طور کلی نقش والدین در شکل‌گیری اعتماد به نفس نوجوانان چگونه تعریف می‌شود؟
والدین اولین و مهم‌ترین مرجع برای درک خود توسط کودک و نوجوان هستند.
آنچه فرزند در کودکی درباره‌ی خود باور می‌کند، اغلب بازتابی است از بازخوردهایی که از والدینش دریافت کرده است.
در دوران نوجوانی، که فرد در حال عبور از مرحله‌ی وابستگی کودکی به استقلال بزرگسالی است، این بازخوردها شکل پیچیده‌تری پیدا می‌کنند.
والدینی که بتوانند میان حمایت عاطفی و احترام به استقلال نوجوان تعادل برقرار کنند، زمینه‌ساز رشد سالم اعتماد به نفس می‌شوند.
این یعنی نوجوان در محیطی قرار دارد که می‌تواند بدون ترس از طرد یا تحقیر، خود واقعی‌اش را بروز دهد، شکست بخورد و دوباره برخیزد.
در این بستر، نوجوان یاد می‌گیرد که ارزشمند است نه به‌خاطر عملکردش، بلکه به‌خاطر وجودش.
این موضوع حقیقتاً مهم و جدی است.
*چه رفتارهایی از سوی والدین، مستقیماً باعث تضعیف اعتماد به نفس نوجوان می‌شود؟
رفتارهایی مانند مقایسه با دیگران (“ببین فلانی چقدر بهتر از توست”)، نادیده‌گرفتن یا بی‌ارزش کردن احساسات نوجوان (“الان وقت گریه نیست، بچه‌بازی در نیار”)، تحقیر و سرزنش‌های مکرر، و دادن پیام‌های متناقض (“خودت تصمیم بگیر ولی حتماً همون کاری رو بکن که من می‌گم”)، از جمله عواملی هستند که به‌تدریج اعتماد به نفس نوجوان را از بین می‌برند.
همچنین والدینی که فقط در زمان موفقیت از فرزندشان تعریف می‌کنند، ناخودآگاه این پیام را منتقل می‌کنند که “تو فقط وقتی ارزش داری که برنده باشی”.
این نگاه، نوجوان را به سمت ترس از شکست، اضطراب اجتماعی و سرکوب احساسات سوق می‌دهد.
فراموش نکنیم که اعتماد به نفس، فقط حاصل تشویق نیست، بلکه نتیجه پذیرش بی‌قید و شرط نیز هست.
*والدین در برابر اشتباهات یا شکست‌های فرزند نوجوان خود چه واکنشی باید داشته باشند؟
واکنش والدین به شکست‌های فرزند، در واقع نوعی آموزش غیرمستقیم است.
اگر والدین با خشونت، سرزنش یا ناامیدی واکنش نشان دهند، نوجوان شکست را معادل بی‌ارزشی خود خواهد دید.
اما اگر والدین با آرامش و همراهی به بررسی دلایل شکست بپردازند و به فرزند کمک کنند از تجربه‌اش درس بگیرد، در واقع به او یاد می‌دهند که خطا کردن، بخشی از مسیر یادگیری و رشد است.
مثال ساده‌اش این است که وقتی نوجوان در امتحان نتیجه‌ی خوبی نمی‌گیرد، والدین به جای گفتن “چرا تنبلی کردی؟
”، بپرسند “فکر می‌کنی چی شد که این‌طوری شد؟
دفعه‌ی بعد چطور می‌تونی بهتر عمل کنی؟
”.
همین شیوه‌ی مکالمه، ذهن نوجوان را به سمت تحلیل، اعتماد و رشد سوق می‌دهد.
*آیا محبت زیاد یا مراقبت افراطی می‌تواند باعث کاهش اعتماد به نفس شود؟
بله، محبت ناسالم می‌تواند به همان اندازه‌ی سخت‌گیری‌های افراطی آسیب‌زا باشد.
وقتی والدین به جای حمایت، کنترل می‌کنند؛ وقتی هر کاری را برای فرزندشان انجام می‌دهند تا او زحمت نکشد یا شکست نخورد؛ وقتی دائم از آینده‌ی او می‌ترسند و اجازه‌ی تصمیم‌گیری نمی‌دهند، در واقع ناخودآگاه این پیام را منتقل می‌کنند که: “تو به تنهایی از پس زندگی برنمیای.” نتیجه‌ی این نوع محبت، نوجوانانی وابسته، مضطرب و بی‌اعتمادبه‌نفس است که از ترس اشتباه کردن، جرئت تجربه‌های جدید را ندارند.
محبت مؤثر، یعنی فراهم‌کردن فضای امن برای آزمون و خطا، نه حذف چالش‌ها از مسیر فرزند.
*برای والدینی که می‌خواهند فرزندانی با اعتماد به نفس بالا تربیت کنند، چه توصیه‌هایی دارید؟
اول از همه، والدین باید آگاه باشند که خودشان هم انسان‌اند و ممکن است اشتباه کنند.
پس خودشناسی و آمادگی برای تغییر، اولین گام است.
دوم، باید به نوجوان فرصت ابراز نظر، تصمیم‌گیری و حتی اشتباه کردن بدهند.
سوم، بیشتر گوش بدهند تا صحبت کنند؛ نوجوان امروز بیش از نصیحت، به شنیده‌شدن نیاز دارد.
چهارم، موفقیت را صرفاً با معیارهای بیرونی مثل نمره یا رتبه نسنجند.
فرزند شما ممکن است در یک رقابت ببازد اما در صداقت، مهربانی، یا خلاقیت، درخشان باشد.
در نهایت، عشق بی‌قید و شرط را فراموش نکنند؛ نوجوانی که حس کند “دوست‌داشتنی است، حتی وقتی مطابق میل ما رفتار نمی‌کند”، پایه‌ای محکم برای اعتماد به نفس در خود خواهد ساخت.


 
 

 

 

 

 

سه شنبه، 21 مرداد 1404 - 23:33 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0