FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


سفر اربعین؛ سبک زندگی تمدن‌محور


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 19 مرداد 1404 - 16:12
دانش آموخته دکتری اخلاق و تربیت می گوید: فضای زیارت اربعین؛ ظرفیت ایجاد و زمینه سازی یک حرکت عمومی برای حرکت به سمت تمدن اسلامی و ظهور است.
اربعين،حركت،اسلامي،اقتصاد،عمومي،نخبگان،فضاي،انقلاب،رجائي،حكم ...

حجت الاسلام مرتضی رجائی در گفت‌وگو با گروه حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم در خصوص ظرفیت‌های تمدنی اربعین اظهار داشت: به نظر مهم‌ترین ظرفیت تمدنی همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب سالها قبل، حتی قبل از وقوع انقلاب اسلامی به آن معتقد بوده و به آن اشاره کرده؛ وقتی که هنوز این فضاهای اربعین رونق نداشته و پیاده‌روی‌هایی با این عظمت نبوده ایشان مساله را تبیین کرده است.
دانش آموخته دکتری اخلاق و تربیت افزود: معظم‌له سالها قبل با استناد به حدیث امام حسن عسکری(ع) مبنی بر اینکه مومن پنج علامت دارد و زیارت اربعین یکی از این موارد است؛ برداشتی را مطرح کرده و توضیح داده که تنها برداشت نیست و با نگاه و فهم تمدنی که ایشان داشته به توضیح آن می‌پردازد.
وی بیان کرد: معظم‌له در این باره توضیح می‌دهد که در بستر اربعین کسانی که ظرفیت‌ها و امکاناتی برای جریان‌سازی و راهبری دارند و بتوانند رهبری عده‌ای از مومنین را به سمت ظهور به دست بگیرند در این جا فرصت پیدا می‌کنند که بتوانند در این اجتماع و کنگره عظیم دور هم جمع شوند و افراد مختلف را ببینند و گفتگو کنند و برای آن حرکت عمومی طرح موضوع و زمینه سازی کنند.
حجت‌الاسلام رجائی عنوان کرد: این حرکت عمومی کلید واژه‌ای است که در سالهای مختلف ایشان معتقد و روح‌اش بر ایده خودش حاکم بوده است؛ ایشان این واژه را در یک دهه اخیر زیاد استفاده کرده به خصوص بعد از گام دوم انقلاب تاکید شده که باید حرکت عمومی به سمت اهداف داشته باشیم.
وی تصریح کرد: این زمانی ممکن است که بتوانیم از یک سری ابزارها و ظرفیت‌هایی استفاده کنیم و اساسا حکومت اسلامی تشکیل می‌شود تا بتواند با تکیه بر ابزارهای حکمرانی خودش این حرکت عمومی را شتاب دهد، وگرنه قبل از انقلاب اسلامی حتی در سده‌های نخست بعد از غیبت حضرت مهدی(عج) این حرکت به سمت بهینه شدن جامعه اسلامی و به سمت زمینه سازی ظهور بوده ولی این حرکت عمومی و گسترده و شتابنده نبوده است.
عضو دبیرخانه حکمرانی اسلامی در قم خاطرنشان کرد: وقتی حکومت اسلامی تشکیل می‌شود، این امکان فراهم می‌شود، برای این که ابزارهایی به وجود بیاید که به آن ابزارهای حکمرانی می‌گویند برای اینکه بتوانند در این فرصتی که ایجاد شده این حرکت را شتابنده کنند.
وی ادامه داد: یکی از ابزارهای حکمرانی اسلامی همین زیارت اربعین است که در این فضای زیارت اربعین کارهایی که برای نمونه یک حکومت اگر بخواهد خودش انجام دهد بسیار هزینه می‌برد و زمان زیادی صرف می‌کند در این بستر مناسب بسیار راحت انجام می‌شود.
حجت الاسلام رجائی اظهار داشت: هماهنگ شدن مردم و هم نگاه و هم‌افق‌شدن‌شان با یکدیگر و فرصت برای اینکه با یکدیگر گفت‌وگو و سبکی از زندگی را تجربه کنند و ببینند که می‌شود طور دیگری نیز زندگی کرد که همین را اگر قرار باشد حکومتی یا حکومت‌هایی برای مردم خودشان محقق و مردم این را تجربه کنند و به این درک برسند باید زمان و هزینه زیادی صرف شود.
وی گفت: اما در بستر اربعین و به تعبیر یکی از عزیزان در این بازی‌واره اربعین که خود خدا آن را طراحی کرده همه افراد وقتی وارد می‌شوند همه چیز را بسیار طبیعی درک می‌کنند و یک تربیت و یک اخلاق متفاوت را می‌بینند و یک اقتصاد متقاوت را درک می‌کنند.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: به طوری که تعداد زیادی از دوستان در حوزه اقتصاد و اقتصاد اسلامی و الگوکردن و مدل کردن این اقتصاد اربعینی دارند تلاش و نظریه‌پردازی می‌کنند تا ثابت نمایند که اقتصاد، فقط اقتصاد بازار نیست که همه یکدیگر را به دیده پول و اسکناس ببینند، بلکه می‌شود طور دیگری اقتصاد را تعریف کرد که در آن ایثار باشد و افراد تلاش و بیشتر گذشت و اموال خود را بذل کنند؛ نه اینکه به دست بیاورند.
وی بیان کرد: در مجموع فضای زیارت اربعین؛ ظرفیت ایجاد و زمینه سازی یک حرکت عمومی برای حرکت به سمت تمدن اسلامی و ظهور است و نخبگان نیز در این فضا مهم ترین کاری که می‌توانند انجام دهند این است که از قافله عقب نمانند و همراه باشند.
حجت‌الاسلام رجائی عنوان کرد: اتفاقا جریان اربعین به دلیل اینکه با فطرت و روح معنویت مردم عجین است و گویا خداوند و اهل بیت(ع)، آن را طراحی و هدایت می‌کند، خیلی نیاز نیست کسی کاری برای آن انجام دهد جز اینکه همراه باشند و نخبگان عقب نمانند و تلاش کنند از این بستر نیز بهره مند شوند.
وی تصریح کرد: خیلی وقت‌ها مردم دارند از فضاهای مطلوب و ظرفیت‌های اربعین بهره‌مند می‌شوند و در سبک‌های زندگی‌شان از آن اثر می‌گیرند و خیلی وقت‌ها دارند دوستی‌های جدید و سبک‌هایی از روابط را تعریف می‌کنند و خودشان دارند حرکتی را انجام می‌دهند و فقط نخبگان باید بیایند و عقب نمانند و این جریان‌ها را صورت‌بندی کنند.
پژوهشگر حوزه مقاومت و اندیشه امامین انقلاب اظهار داشت: نخبگان می‌توانند در قالب عبارت‌هایی که به آن نظریه‌های علمی می‌گویند مقالات و یادداشت و سخنرانی و پادکست تولید کنند و برای آن دسته از افرادی که در فضای ادبیات علمی و در چارچوب فضای علم محصور هستند و همه چیز را از آن زاویه و با آن ابزار می‌بینند تبدیل به یک سری مطالب قابل انتقال و قابل فهمی کنند و این را وارد فضای گفتمان علمی کرده تا افراد بیشتری در سراسر دنیا با این فضا آشنا شوند.
وی خاطرنشان کرد: باید براین اساس معلوم شود که اگر می‌شود در طول 20 روز یک جور دیگری زندگی کرد احتمالا بتوان آن را تبدیل به 30 روز و 40 روز کرد و آرام آرام با نظریه پردازی برای همه سال این سبک از زندگی را تجویز و عمومی کرد و این مهم‌ترین کاری است که نخبگان در این فضا می‌توانند انجام دهند.
خبرنگار: حمیده زند
انتهای پیام/


 
 

 

 

دوشنبه، 20 مرداد 1404 - 01:24 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0