FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


در جستجوی صراط مستقیم در عصر انحراف


 

تسنیم | فرهنگی و هنری | جمعه، 17 مرداد 1404 - 10:30
سوق دادن پاک طینتان به سمت مکاتب انحرافی همچون تصوّف که میوه ی شوم آن، آزار و اذیت اهل بیت علیهم السلام در طول تاریخ بوده است، نشان از عمق انحراف دارد. این تفکر، با ظاهر الصلاحی که به خود می گیرد، بسیاری را به بیراهه می کشاند و از حقیقت دور می کند.
 

خبرگزاری تسنیم ـ سعید شیری: در آشفته‌بازار اندیشه‌ها و سلوک‌های گوناگون، سخنان گهربار پیشوایان دین، همچون فانوسی راهگشا، تاریکی‌ها را می‌شکافد و مسیر هدایت را روشن می‌کند.
امیرالمؤمنین علیه‌السلام در عبارتی پرمعنا، از کسانی سخن می‌گویند که "به چپ و راست زدند، در راه‌های گمراهی گام برداشتند و مذاهب رشد را رها کردند." وَ أَخَذُوا یَمِیناً وَ شِمَالًا ظَعْناً فِی مَسَالِکِ‏ الْغَیِّ وَ تَرْکاً لِمَذَاهِبِ الرُّشْد.
این کلام، نه تنها یک گزاره تاریخی، بلکه هشداری بنیادین است که باید سرلوحه‌ی تمام فرقه‌ها، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های دینی قرار گیرد، چرا که چه بسا، ناآگاهانه، عمری را در پی این "چپ و راست زدن‌ها" سپری کرده و خود را در "مسالک الغی" یافته‌ایم، بی‌آنکه به عمق انحراف پی ببریم.
"مسالک الغیّ" مصداق هر تفکر و اندیشه‌ای است که سرچشمه‌اش نه از چشمه‌ی زلال وحی و هدایت الهی که از مجاری دیگر و یا مخالفان اهل بیت علیهم‌السلام نشأت گرفته باشد.
چنین سلوکی، به جای رشد و ارتقای معنوی و فکری، آدمی را به حضیض سقوط می‌کشاند و به جای صراط مستقیم، به پرتگاه‌های عمیق رهنمون می‌شود.
این انحراف، غالباً با ترویج علوم و اندیشه‌هایی همراه است که در نهایت به دوری از حق و پیروی از باطل می‌انجامد، امری که در طول تاریخ، چهره‌های گوناگونی به خود گرفته است.
متأسفانه، شاهد آن هستیم که گاهی به جای تدریس علوم ناب عترت و ترویج سیره و معارف اهل بیت علیهم‌السلام، به تعلیم علوم ناصبان و مخالفان ایشان پرداخته‌ می‌شود.
اینان، به جای دقت در سلوک نورانی ائمه هدی، آرای دیگر نحله‌ها را که گاه با مبانی وحی در تعارض است، بر جامعه‌ی ما غالب کرده‌اند.
این رویکرد، پاک‌طینتانی را که شایسته‌ی ورود به مکتب عترت هستند، به سمت علوم غیر و نیز مکاتب انحرافی و تصوّف سوق داده است؛ مکاتبی که در طول تاریخ، جز آزار و اذیت اهل بیت علیهم‌السلام دستاوردی نداشته و به نام اسلام، به کام نفسانیات خود رفتار کرده‌اند.
زهد را در گوشه‌گیری از جامعه و رهبانیت‌گزینی تعریف کرده‌اند و سلوک به‌سوی خدا را با نشستن در کنج منزل و گفتن اذکار خاص و رفتن سراغ علوم غربیه.
این تفکر انحرافی، امروز در حال یارگیری در جامعه‌ی مذهبی کشور شده است؛ از متن حوزه‌ها و دانشگاه‌ها گرفته تا هیئت‌های مذهبی و حلقه‌های معرفتی.
گویی این زخم کهنه، جز با ظهور مصلح حقیقی، قابل التیام نیست.
نکته‌ی تأمل‌برانگیزتر آنجاست که همگان، در هر طیف و جناحی، سلوک و روش خود را بر اساس نسخه‌هایی خدایی و مطابق با خواست الهی می‌دانند.
این پندار که هر آنچه انجام می‌دهیم، عین خواست الهی است، بزرگ‌ترین مانع برای بازنگری و اصلاح رفتار محسوب می‌شود.
راهکارش آنجاست که بنشینند و مقداری تفکر و تأمل کنند از کجا با علوم و معرفت عترت زاویه زده‌اند؛ آیا علوم قرآن و تفسیر ما مبتنی بر نگاه عترت است یا علوم عامه؟
آیا انتهای فلسفه‌گری و عرفان‌گرایی ما متصل به نسخه‌های عترت است یا پیرو اندیشه‌های خطرناک تصوّف؟
در این میان، حدیثی از امام صادق علیه‌السلام، همچون سیلی ویرانگر، این پندار باطل را فرو می‌ریزد.
ایشان خطاب به یزید بن خلیفه و همراهانش می‌فرمایند: "شما به جایی نگریستید که خدا نظر کرد، و آن‌گونه که خدا برگزید، برگزیدید.
(نزد ما عترت آمدید).
دیگران به راست و چپ رفتند، اما شما راه محمد و اهل بیتش را در پیش گرفتید و بر راه روشن (حق) هستید.
پس با پرهیزکاری (ورع) یاری‌گر این راه باشید." نَظَرْتُمْ حَیْثُ نَظَرَ اللَّهُ، وَ اخْتَرْتُمْ حَیْثُ اخْتَارَ اللَّهُ، وَ ذَهَبَ النَّاسُ یَمِیناً وَ شِمَالًا، وَ قَصَدْتُمْ قَصْدَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ، وَ أَنْتُمْ عَلَى الْمَحَجَّةِ الْبَیْضَاءِ، فَأَعِینُوا ذَلِکَ بِوَرَعٍ.
(مستدرک الوسائل، ج11، ص268) این کلام، هشداری شگرف است که هر مؤمن را به تأمل وامی‌دارد.
بنابراین، اینکه دیگران به راست و چپ رفتند، نشان از سرگردانی و گمراهی آنان دارد.
این انحراف، نه تنها در امور اعتقادی، بلکه در تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی رخنه می‌کند.
آنان که معیار رشد را از مکتب اهل بیت علیهم‌السلام جدا می‌کنند، ناخواسته به دنبال روش‌هایی می‌روند که نه تنها آنها را به کمال نمی‌رساند، بلکه از مسیر اصلی هدایت دورتر می‌کند.
دیگر علوم گرچه در جای خود ارزش دارند، اما هنگامی که به جای معارف الهی و مکتب اهل بیت علیهم‌السلام بنشینند و معیار سنجش حق و حقیقت قرار گیرند، به "مسالک الغیّ" تبدیل می‌شوند.
این جایگزینی، جامعه را از معنویت اصیل و هدایت راستین دور کرده، به سمت تفکراتی سوق می‌دهد که ممکن است با مبانی دینی در تضاد باشد.
همچنین، سوق دادن پاک‌طینتان به سمت مکاتب انحرافی همچون تصوّف که میوه‌ی آن، آزار و اذیت اهل بیت علیهم‌السلام در طول تاریخ بوده است، نشان از عمق انحراف دارد.
این تفکر، با ظاهر الصلاحی که به خود می‌گیرد، بسیاری را به بیراهه می‌کشاند و از حقیقت اصیل دور می‌کند.
در مقابل این انحرافات، امام صادق علیه‌السلام، "مَحجة بیضاء" یا راه روشن را معرفی می‌کنند که همان راه محمد و اهل بیت علیهم‌السلام است.
این راه، بر پایه وحی الهی و هدایت‌های راستین بنا شده و تنها مسیری است که انسان را به سرمنزل مقصود می‌رساند.
لذا، وظیفه‌ی هر مؤمن، بازگشت به این معیار اصیل و یاری کردن این راه روشن با "ورع" است.
ورع، به معنای پرهیزکاری و دوری از شبهات و گناهان، تضمین‌کننده‌ی پایداری بر صراط مستقیم و مانع از افتادن در دام انحرافات است.
این همان راهی است که خداوند نظر کرد و اولیای او برگزیدند.
انتهای‌پیام/


 
 

 

 

 

 

جمعه، 17 مرداد 1404 - 22:49 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0