FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


بیانیه گام دوم ما را به جهاد علمی دعوت می‌کند


 

مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 14 مرداد 1404 - 10:18
عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه اصفهان گفت: بیانیه گام دوم ما را به جهاد علمی دعوت می‌کند. جهاد یک شرطش تلاشگری است اما انگیزه یا نیت آن است که در مقابله با دشمن باشد.
اسلامي،استكبار،علمي،امام،عالم،جهاد،علم،انقلاب،مستكبرين،مستضع ...

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری، نخستین نشست از سلسله نشست‌های «هزار راه رفته» با حضور عباس جهانبخش عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه اصفهان با موضوع جهاد علمی و مردمی‌سازی علم و فناوری برگزار شد.
جهانبخش مطرح کرد: مسئله پیشرفت تمدن اسلامی قرن‌هاست ذهن اندیشمندان نه فقط ایرانی بلکه کل جهان اسلام را به خود مشغول کرده است.
برخی اولویت را به مبارزه با سلاطین خودکامه داده و معتقدند باید با استبداد داخلی جنگید.
برخی اولویت را در مبارزه با استعمار خارجی دانسته‌اند.
وی با تاکید بر منظومه فکری امام خمینی (ره)، افزود: امام خمینی (ره) در این میان مفهوم مبارزه با استکبار را مطرح می‌کنند، این استکبار می‌تواند از نفس ما شروع شود و به مقیاس ملی و جهانی گسترش یابد.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: امام خمینی (ره) مفاهیمی مثل استضعاف و استکبار را به عنوان یکی از محوری‌ترین مفاهیم در فعالیت‌های اجتماعی مطرح کرده‌اند.
امام بر این باور بودند که انقلاب اسلامی، آغاز انقلاب مستضعفین عالم در مقابل مستکبرین عالم است.
وی به این تعبیر رهبر کبیر انقلاب اسلامی نیز اشاره کرد که مستکبرین، عالم را از دید استکباری خودشان می‌بینند.
اگر می‌خواهید ببینید کسی دچار استکبار است یا خیر، باید ببینید نسبتش با عموم مردم و توده‌های مردم و مردم جهان و توده‌های مردمی جهان چگونه است.
در دید استکباری نوعی خود برتر بینی وجود دارد.
حال اینکه حتی فرد ممکن است اهل نماز و روزه هم باشد اما در برخورد با عموم مردم آن بیماری و حالت استکباری را داشته باشد.
بین انواع روابط استکباری از نظامی و سیاسی، اقتصادی و … امام ریشه اصلی را استکبار فکری و علمی می‌دانند.
جهانبخش سپس به توصیف علم و تخصص سازنده و مهلک پرداخته و گفت: تخصص مهلک در خدمت استکبار است، تخصص سازنده در خدمت ملت است.
با این ادبیات، بیانیه گام دوم ما را به جهاد علمی دعوت می‌کند.
جهاد یک شرطش تلاشگری است اما انگیزه یا نیت آن است که در مقابله با دشمن باشد حالا دشمن با همان ادبیاتی که امام داشتند، در ادبیات مقام معظم رهبری هم هست.
دشمن دستگاه استکبار است، کمپانی‌ها و غارتگران و ستمگران عالم این‌ها دشمن هستند.
اگر می‌خواهیم کار درست و جهاد علمی انجام دهیم، همانطور که امام می‌گویند بر عهده علمای اسلام و محققین و کارشناسان است که طرح‌ها و برنامه‌های سازنده و دربرگیرنده منافع محرومین و پابرهنگان را ارائه کنند و این بزرگترین بشارت آزادی‌ست که انقلاب اسلامی می‌تواند نه فقط به مردم خودش بلکه به بشریت بدهد.
وی به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص حضور مردم در صحنه اشاره کرده و گفت: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند هرجا هر کاری به مردم سپرده شد پیروز شده‌ایم.
یک روی سکه این پیروزی علم است، باید به محرومین و پابرهنگان و عموم مردم توجه کرده و علم را در خدمت آنها قرار دهیم.
جهانبخش در ادامه در مصاف با فناوری‌های غرب از توسعه تکاثری و توسعه کوثری سخن گفته و ادامه داد: در نظام توسعه غرب افراد اجیر می‌شوند یک نفر بالا قرار می‌گیرد و سایرین اجیر او هستند، اما اسلام اینگونه نیست.
هیچ کشوری در جهان اصلی معادل اصل ۴۳ قانون اساسی ندارد.
اوج رؤیای انقلاب اسلامی را می‌توان در اصل ۴۳ قانون اساسی دید.
وی افزود: اقتصاد اسلامی در مقابل اقتصاد سرمایه‌داری است.
جهاد علمی این کار را به صورت نظام‌مند باید برای همه مستضعفین عالم انجام دهد.
یعنی کاری کند که بازی جهانی مستکبرین به هم بخورد.
جمهوری اسلامی اکنون تا حدی تکنولوژی قیام مستضعفین عالم در مقابل مستکبرین را در عرصه نظامی فراهم نموده، در عرصه‌های دیگر چون رسانه و اقتصاد و نیز باید برنامه بدهد، تا قیام کامل باشد.
این استاد دانشگاه با تاکید بر دو بال فناوری و صنعت ادامه داد: در جامعه ساختارهای تولید قدرت، اطلاع و ثروت وجود دارد که به نحوی می‌شود این‌ها را تقسیم کرد که به نفع مستضعفین و رد مستکبرین یا به نفع عموم مردم و مستضعفین عالم باشد.
جهاد علمی می‌تواند در خدمت هر یک از این‌ها قرار گیرد.
مدیرعامل اندیشکده مطالعات راهبردی زیست شهر اسلامی عنوان کرد: در نظام دینی ما نهادهایی وظیفه دارند، دانش را برای مردم فراهم کند.
یکی از آنها دولت اسلامی است، دیگری وقف و تعاون است.
این سه می‌توانند بستری فراهم کنند تا دانش به نفع عموم مردم باشد.
جهانبخش همچنین به ابزارهایی چون شرکت‌های دانش‌بنیان و پتنت در فضای رقابتی اشاره کرده و با استناد به دیدگاه امام خمینی (ره)، تصریح کرد که مبارزه با استکبار جهانی نیازمند رویکردی فراتر از ایجاد مزیت رقابتی صرف از طریق پتنت است.
با علم و ابزار استکباری نمی‌توان به جنگ استکبار جهانی رفت.»
این استاد دانشگاه با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) مبنی بر اینکه «هر کس دانش خود را از مردم پنهان کند با لجامی از آتش محشور می‌شود»، بر لزوم به اشتراک‌گذاری دانش تاکید.
وی در واقع، مسیر صحیح جهاد علمی را در خدمت به محرومین و مقابله ریشه‌ای با استکبار، نه در سازوکارهای رقابتی صرف، دانست.
این سخنان در حالی مطرح شد که پارک‌های علم و فناوری نیز در این چارچوب ارزیابی شدند.
مدیرعامل اندیشکده مطالعات راهبردی زیست شهر اسلامی تاکید کرد: در نظام اسلامی هر که بهره‌مندتر باشد مسئولیتش بیشتر می‌شود.
شبیه خانواده که در آن پدر و مادر قوی‌ترند و امتیاز بالاتری دارند اما مسئولیت بیشتر دارند و بیشترین امکانات را نوزادی دارد که به دنیا می‌آید.
این هرم وارونه است، اما نظام رایج جهانی چه می‌گوید؟
می‌گوید توانایی بالاتری حق بهره‌مندی بالاتر می‌آورد.
وی همچنین از انسان‌حماسه در فرهنگ اسلامی و غربی سخن گفت و افزود: انسان‌حماسه ما شهید حاج قاسم سلیمانی است و انسان‌حماسه غرب ایلان ماسک است.
این را می‌شود در روحیه انسان حماسه‌ها درک کرد.
روحیه انسان حماسه در کل بدنه جامعه جاری می‌شود و در بزنگاه‌ها ایثار می‌آفریند.


 
 

 

 

 

 

سه شنبه، 14 مرداد 1404 - 21:29 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0