FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


جامعه اگر از بدزبانی و دروغ پاک نشود، نباید انتظار باران را داشته باشد


 

مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 14 مرداد 1404 - 12:06
انصاریان گفت:جامعه اگر از آفت غیبت و بدزبانی پاک نشود، نباید انتظار نزول رحمت خدا،یا نعمت‌هایی مانند باران را داشته باشد، چون بنا به روایات امام علی (ع) هر گناهی دری از رحمت الهی را می‌بندد.
تهمت،زبان،مرد،امام،انسان،غيبت،يهودي،قيامت،قرآن،استاد،نقل،انص ...

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در سخنرانی خود در ایام ماه صفر با نقل روایتی بدیع از امام سجاد (ع)، اظهار داشت: وقتی مردی از حضرت خواست که به او قوانین دین را بیاموزد، امام سه اصل مهم را برشمردند: سخن حق گفتن، حکم بر اساس انصاف و عدالت، و وفا به عهد.
این امور، زیربنای رفتار یک مؤمن است.
آیات پرشمار درباره زبان در قرآن
این محقق و واعظ برجسته، با اشاره به میزان توجه قرآن به اعضای بدن انسان، گفت: تعداد آیاتی که درباره همه اعضای بدن (چشم، گوش، دست، پا، شکم و غریزه جنسی) آمده، کمتر از ۱۵۰ آیه است.
اما آیات مرتبط با زبان و نقش آن در رفتار و سرنوشت انسان، بالغ بر ۲۸۳ آیه است و این نشان‌دهنده میدان عمل و خطر بالقوه زبان است.
وی با استناد به سخنان علمای بزرگ اسلامی همچون غزالی و فیض کاشانی بیان داشت: زبان علی‌رغم اندازه کوچک خود، منشأ گناهان بزرگ است.
فیض کاشانی در نوشته‌های خود بیش از ۲۰ گناه برای زبان برشمرده که متأسفانه بسیاری از آنها برای عموم مردم ناشناخته است و ما اغلب تنها دروغ، تهمت، غیبت و تحقیر را می‌شناسیم؛ در حالی‌که هر یک از این گناهان می‌تواند بار سنگینی در قیامت به دوش انسان بگذارد.
پیامدهای هولناک تهمت و آثار مخرب زبان
این استاد حوزه علمیه تهمت را از جمله گناهان سنگین دانست و با نقل روایتی از امام صادق (ع) گفت: تهمت به دیگران، به‌ویژه تهمت به افراد پاکدامن، در قیامت وزنی به مراتب سنگین‌تر از همه کوه‌های روی زمین خواهد داشت.
کسی که به دیگری تهمت بزند و توبه و جبران نکرده باشد، در روز قیامت در تپه‌ای از آتش قرار خواهد گرفت و از او خواسته می‌شود که صحت تهمت خود را اثبات کند، اما تهمت اثبات‌پذیر نیست و این فرد در عذاب سخت گرفتار خواهد بود.
وی افزود: گناه زبان در بسیاری از مواقع از سایر گناهان همچون حرام‌خواری، سنگین‌تر محسوب می‌شود، زیرا عواقب اجتماعی، اخلاقی و روانی آن قابل مقایسه با گناهانی نظیر خوردن مال حرام نیست.
کسی که زبانی دارد که باعث دلشکستگی، تحقیر یا تهمت به دیگران می‌شود، چگونه می‌تواند در قیامت پاسخگو باشد یا جبران کند؟
تجربه‌های زیسته و روایت‌های تاریخی
این استاد حوزه با اشاره به خاطرات شخصی خود و تأکید بر سفارش اهل بیت علیهم‌السلام در مورد رعایت حقوق دیگران، به جایگاه عدالت حتی در برابر غیرمسلمانان پرداخت و گفت: پدرم که مرد پاکی بود، برایم نقل می‌کرد که در محله ما یک مرد یهودی زندگی می‌کرد.
او نه مزاحمتی برای کسی داشت و نه اهل اختلاف بود.
یک روز این مرد یهودی برای خرید نان به نانوایی آمده بود.
در همان زمان، جوانی به شوخی و بدون هیچ دلیلی، یک ریگ داغ را از اجاق سنگکی برداشت و به پشت گردن آن مرد یهودی انداخت.
ریگ داغ تا کمر او را سوزاند، آن مرد بی‌گناه با درد فراوان تلاش کرد آن را خارج کند و هیچ واکنشی نشان نداد.
استاد انصاریان ادامه داد: پس از این حادثه، آن جوان به یک بیماری سخت و دل‌درد شدید دچار شد، به گونه‌ای که خانواده‌اش نگران جان او شدند.
زمانی که پدر جوان از او علت بیماری را پرسید، پسر اعتراف کرد که چه کرده است و از پدر خواست برای جلب رضایت مرد یهودی به خانه او بروند.
پدر با چشمانی اشکبار به در خانه مرد یهودی رفت و از او خواست که پسرش را ببخشد.
مرد یهودی نیز گفت دل من سوخته، اما چگونه این دل سوخته را بازگردانم؟
وی افزود: امام حسین (ع) در واقعه عاشورا به امام سجاد (ع) نقل فرمود که از ظلم به کسی که جز خدا یاوری ندارد بترس.
چه مسلمان، چه غیرمسلمان و چه بی‌پناه.
سلامت انسان در گرو حفظ زبان است
استاد انصاریان با اشاره به فرمایش پیامبر اعظم (ص) تأکید کرد: سلامت دنیوی و اخروی انسان به حفظ زبان وابسته است.
در روایتی دیگر آمده: همه بلاهای انسان از زبان بر می‌خیزد.
تجربه هم ثابت کرده که بسیاری از گرفتاری‌ها و مشکلات، حاصل سخنان ناسنجیده و زخم زبان‌هاست.
وی همچنین داستانی از امیرالمؤمنین (ع) نقل کرد که در آن، فردی بدون سابقه گناه یا حق‌الناس، به خاطر آزار زبانی (توهین به قنبر غلام امام) گرفتار مارگزیدگی شد و امام به او فرمود اگر این بلا در دنیا نبود، در آخرت عذابی سهمگین‌تر در انتظارش می‌بود.
استاد انصاریان در بخش پایانی سخنان خود، به موضوع غیبت طبق آیات قرآن پرداخت و گفت: قرآن کریم در سوره حجرات غیبت را همچون خوردن گوشت برادر مرده دانسته است.
جامعه اگر از آفت غیبت و بدزبانی پاک نشود، نباید انتظار نزول رحمت خدا، برکت رزق، یا نعمت‌هایی مانند باران را داشته باشد، چون بنا به روایات امیرالمومنین (ع) هر گناهی دری از رحمت الهی را می‌بندد.
او تصریح کرد: غیبت با تهمت تفاوت دارد؛ تهمت ادعای نادرست درباره کسی است که در او نیست، اما غیبت بازگو کردن نقص واقعی کسی در غیاب اوست.
هر دو گناه از منظر قرآن و روایات، پیامدهای سختی در قیامت برای انسان در پی خواهد داشت.
زبان خود را مهار کنیم تا نه در دنیا گرفتار عذاب و نه در آخرت محروم از رحمت گردیم.


 
 

 

 

 

 

سه شنبه، 14 مرداد 1404 - 21:26 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0