FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


حقوق بشر اسلامی برخاسته از جهان‌بینی توحیدی است


 

مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 14 مرداد 1404 - 15:46
حقوق بشر اسلامی برخاسته از جهان‌بینی توحیدی است که در آن انسان موجودی دارای فطرت الهی است و حقوق او در رابطه با خدا، خود و جامعه معنا می‌یابد.
حقوق،اسلامي،كرامت،بشر،انساني،اعلاميه،انسان،اصل،اسلام،حفظ،اما ...

به گزارش خبرنگار مهر، چهاردهم مردادماه، یادآور تصویب سند مهم «اعلامیه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» است.
سال ۱۳۶۹ کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی با اعلامیه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی (معروف به اعلامیه قاهره) را تصویب کردند و نزدیک به ۱۸ سال بعد، در سال ۱۳۸۷، جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد کرد تا سالگرد تصویب این اعلامیه (۱۴ مرداد، برابر با ۵ آگوست) به عنوان روز «حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» در تقویم کشورهای اسلامی ثبت شود.
در این زمینه با محمد قدرتی شاتوری پژوهشگر حوزه فقه و حقوق و اندیشه امام خمینی به گفتگو پرداختیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.
*چه ارتباطی بین مفهوم حقوق بشر اسلامی با کرامت انسانی وجود دارد که در سند کشورهای اسلامی هم آمده است؟
حقوق بشر اسلامی بر مبنای کرامت ذاتی انسان شکل گرفته است که ریشه در آیات قرآنی مانند آیه ۷۰ سوره اسرا دارد: (وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ) این نگاه، انسان را موجودی دارای حرمت الهی می‌داند نه صرفاً موجودی مادی.
در نظام اسلامی، حقوق بشر از یک سو مبتنی بر فطرت الهی انسان است و از سوی دیگر با مسئولیت‌های اخلاقی همراه می‌شود.
*قرار دادن روز حقوق بشر اسلامی چه اهمیتی در سطح بین‌المللی دارد؟
نامگذاری روز حقوق بشر اسلامی (۱۴ مرداد) توسط سازمان همکاری اسلامی، ابتکار مهم ایران برای معرفی الگوی اسلامی حقوق بشر در عرصه بین‌المللی است.
این مناسبت سه هدف اصلی را دنبال می‌کند: اولاً معرفی مبانی اسلامی حقوق بشر که قرن‌ها پیش از تدوین اعلامیه جهانی حقوق بشر، اصولی مترقی در این زمینه ارائه کرده است.
ثانیاً مقابله با اسلام‌هراسی و تصویرسازی‌های نادرست از اسلام.
ثالثاً ایجاد فضایی برای گفت‌وگوی سازنده بین تمدن‌ها و ادیان مختلف درباره حقوق بشر.
*با توجه به وضعیت امروز مردم غزه، از منظر حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی چگونه این شرایط چگونه تحلیل می‌شود؟
امروز شاهد یکی از آشکارترین نقض‌های حقوق بشر در تاریخ معاصر هستیم؛ محاصره غذایی و قطع آب آشامیدنی برای مردم بی‌پناه غزه که منجر به مرگ تدریجی کودکان، زنان و غیرنظامیان شده است.
این جنایت سازمان‌یافته، تمام موازین بین‌المللی و اصول انسانی را زیر پا گذاشته است.
وضعیت تلخ کودکان غزه، آزمونی دردناک برای ادعاهای حقوق بشری جهان معاصر است.
چراکه شاهد نقض آشکار کرامت ذاتی هستیم، هر کودک غزه‌ای مصداق عینی آیه «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ» است.
زمانی که کودکی از تشنگی می‌میرد در حالی که منابع آب توسط نیروهای اشغالگر قطع شده، این سوال جدی مطرح می‌شود که جامعه جهانی کجاست؟
همان کشورهایی که مدعی حقوق بشرند، از قطعنامه‌های شورای امنیت برای حمایت از کودکان غزه جلوگیری می‌کنند.
این نشان می‌دهد حقوق بشر غربی وقتی به منافعش برخورد کند، سکوت می‌کند.
*چه تشابهاتی بین اعلامیه جهانی حقوق بشر و موازین اسلامی وجود دارد؟
در بررسی مواد مختلف اعلامیه جهانی حقوق بشر، می‌بینیم که بسیاری از اصول آن با تعالیم اسلامی همخوانی دارد.
به عنوان مثال ماده ۱ اعلامیه که بر برابری انسان‌ها تأکید دارد، با مفاد آیه ۱۳ سوره حجرات همسو است که می‌فرماید: (إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ).
یا ماده ۵ که شکنجه را ممنوع می‌کند، با حدیث نبوی إنَّ اللّه َتَعالی یُعَذِّبُ یَومَ القِیامَةِ الَّذینَ یُعَذِّبونَ النّاسَ فی الدّنیا (کنز العمّال: ۱۳۳۷۷): خداوند عزّ و جلّ کسانی را که در دنیا مردم را شکنجه می‌دهند روز قیامت عذاب می‌کند.
مطابقت دارد.
*قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چگونه به موضوع کرامت انسانی پرداخته است؟
قانون اساسی ایران در اصول متعددی به کرامت انسانی توجه ویژه‌ای داشته است.
اصل دوم، ایمان به کرامت و ارزش والای انسان را به عنوان یکی از پایه‌های نظام جمهوری اسلامی معرفی می‌کند.
اصل ۲۲ تصریح می‌کند که حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است.
اصل ۳۱ حق مسکن را برای همه خانواده‌های ایرانی به رسمیت می‌شناسد که تجلی عینی کرامت انسانی است.
همچنین اصل ۳۹ هرگونه هتک حرمت و حیثیت افراد، حتی مجرمان را ممنوع اعلام کرده است.
*سیره امام خمینی (ره) در مورد حفظ کرامت انسانی چگونه بود؟
امام خمینی در گفتار و رفتار خود همواره بر حفظ کرامت انسانی تأکید داشتند.
در فرمان تاریخی هشت‌ماده‌ای سال ۱۳۶۱، ایشان تصریح کردند که "میزان در برخورد با افراد، حال فعلی آن‌هاست نه گذشته".
امام در بخشی از این فرمان، هرگونه تجسس در زندگی خصوصی مردم را ممنوع اعلام کردند.
در سیره عملی نیز همواره بر رفتار محترمانه با زندانیان و رعایت حقوق آنان تأکید داشتند.
در صحیفه امام موارد متعددی از سخنان ایشان وجود دارد که بر لزوم حفظ کرامت انسانی تاکید دارند، که علاقمندان می‌توانند، مراجعه کنند.
*فضای مجازی و رسانه‌های نوین چه تأثیری بر کرامت انسانی دارند؟
گسترش فضای مجازی موجب شده موارد متعددی از هتک حرمت افراد مشاهده شود.
انتشار تصاویر و فیلم‌های شخصی بدون رضایت، نشر اکاذیب، افشای اسرار خصوصی و انواع توهین‌های اینترنتی، آسیب‌های جدی به کرامت انسانی وارد می‌کند.
این در حالی است که در اسلام، حتی در موارد اثبات جرم نیز حفظ آبروی افراد مورد تأکید قرار گرفته است.
جالب اینکه آسیب‌های ناشی از هتک حرمت در فضای مجازی، اغلب غیرقابل جبران هستند و اثرات مخرب طولانی‌مدتی بر زندگی افراد می‌گذارند.بنابراین توصیه می‌شود که افراد در اشتراک هرگونه مطلبی اصل کرامت انسانی افراد را مورد توجه قرار دهند.
*دامنه شمول کرامت انسانی در اسلام تا چه حد است؟
کرامت انسانی در اسلام مفهومی بسیار گسترده دارد که شامل ابعاد مختلفی می‌شود.
در بعد فردی، حق حیات، امنیت، حریم خصوصی و آزادی‌های مشروع را شامل می‌شود.
در بعد اجتماعی، حقوقی مانند حق مسکن، کار، آموزش و تأمین اجتماعی را در بر می‌گیرد.
در بعد قضائی نیز اصولی مانند برائت، منع شکنجه و حق دفاع از جمله مصادیق کرامت انسانی هستند.
حتی در فقه اسلامی، احکامی مانند ممنوعیت تجسس، غیبت و افترا نیز در راستای حفظ همین کرامت وضع شده‌اند.
*چه تفاوت‌های بنیادینی بین حقوق بشر اسلامی و غربی وجود دارد؟
تفاوت اصلی به مبانی فلسفی این دو نگاه برمی‌گردد.
حقوق بشر اسلامی برخاسته از جهان‌بینی توحیدی است که در آن انسان موجودی دارای فطرت الهی است و حقوق او در رابطه با خدا، خود و جامعه معنا می‌یابد.
اما حقوق بشر غربی عمدتاً بر پایه اومانیسم و عقلانیت سکولار شکل گرفته است.
تفاوت دیگر در جامعیت نگاه اسلامی است که هم به حقوق مادی و هم معنوی انسان توجه دارد، در حالی که حقوق بشر غربی عمدتاً بر بعد مادی زندگی انسان متمرکز است.
همچنین در اسلام، حقوق با تکالیف همراه است و مسئولیت‌پذیری جایگاه مهمی دارد.


 
 

 

 

 

 

سه شنبه، 14 مرداد 1404 - 21:21 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0