FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


کسانی که اهل استقامت هستند، اهل بهشتند


 

مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 12 مرداد 1404 - 09:29
حجت الاسلام علوی تهرانی گفت: روایت شب عاشورا ایستادگی در برابر بلا و ترجیح تکلیف بر علاقه را به عنوان درس اصلی کربلا ترسیم می‌کند.
امام،خدا،حضرت،فرمود،اهل،بن،شب،حسين،اصحاب،علوي،عاشورا،علميه،ت ...

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه در مسجد حضرت امیر (ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و در ابتدای بحث با اشاره به آیات ۱۳ و ۱۴ سوره احقاف گفت: کسانی که گفتند: پروردگار ما الله است، سپس ایستادگی ورزیدند، نه ترسی برای ایشان است و نه اندوهگین می‌شوند در آخرت؛ آنان اهل بهشتند و در آن جاودان خواهند بود، این جزای اعمال شایسته‌شان است.
علوی تهرانی ادامه داد: این آیات مربوط به کسانی است که بر «ولایت» استقامت می‌ورزند چنان‌که در تفسیر قمی آمده است: مقصود از «استقامت»، ایستادگی بر ولایت علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام است.
نماز خواندن ساده است اما طرفداران سقیفه نیز نماز بسیار می‌خواندند.
نقل است پس از رحلت پیامبر اسلام، جز هفت نفر بر ولایت باقی نماندند.
وی در ادامه بیان داشت: حال وارد حوادث کربلا می‌شویم.
به شب عاشورا رسیده‌ایم.
امام حسین علیه‌السلام از عباس بن علی خواست، از لشکر ابن سعد مهلت بگیرد.
حضرت عباس این مأموریت را به بهترین وجه انجام داد.
این مهلت برای این بود که فرصت برای تأمل و جدا شدن افراد حق‌طلب باشد و عده‌ای به لشکر امام ملحق شوند.
تاریخ نقل می‌کند که در همان شب، امام و یارانشان مدام در حال عبادت، سجده، رکوع، تلاوت قرآن، گریه و زاری و تضرع بودند.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه یکی از آثار نماز شب عاشورا این بود که عده‌ای از لشکر ابن سعد جدا شدند و به امام پیوستند عنوان کرد: بنابراین فلسفه این مهلت نیز همین بود که کسی بی‌حساب کشته نشود و اهل سعادت فرصت یابند.
علوی تهرانی ادامه داد: در شب عاشورا امام حسین علیه‌السلام اصحاب را جمع کرد و پس از حمد الهی و ذکر رسول خدا فرمود: «گمان نمی‌کنم فردا این جماعت جنگ نکنند؛ من اجازه رفتن می‌دهم، هر که بخواهد برود، در تاریکی شب برود و کسی از اهل بیت مرا نیز ببرد».
ایشان تأکید کرد: «این گروه جز کشته شدن من چیزی نمی‌خواهند، پس اگر من به آسمان روم، تعقیبم می‌کنند و اگر کشته شوم، به دیگران کاری ندارند».
وی افزود: در این هنگام بنی‌هاشم گفتند: «خدایا ما را بعد از تو باقی مگذار، از تو جدا نمی‌شویم تا هر چه بر تو وارد شد بر ما نیز وارد آید».
اصحاب نیز گفتند: «ما هرگز تو را رها نمی‌کنیم».
وجود مقدس حضرت عباس خطاب به امام فرمود: پناه بر خدا!
اگر به مردم بازگردیم چه بگوییم؟
بگوییم سرور و تکیه‌گاهمان را تنها گذاشتیم؟!
در اینجا بحث، بحث اعتقادی بود نه مسأله قوم و خویشی.
این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: حضرت مسلم بن عوسجه گفت: اگر تو را رها کنیم نزد خدا چه پاسخی داریم؟
حتی اگر سلاح نداشته باشیم، با سنگ می‌جنگیم.
سعید بن عبدالله نیز همین موضع را داشت: «ما تو را رها نمی‌کنیم تا خدا بداند بعد از پیامبر، از فرزند پیامبر حمایت کردیم.
زهیر گفت: دوست داشتم هزار بار کشته شوم و زنده شوم تا خدا کشته شدن را از تو و اهل بیتت دور کند.
وی افزود: در اینجا امام فرمود: خدایا!
من اصحابی بهتر از این اصحاب نمی‌شناسم و اهل بیتی بهتر از اهل بیت خودم نمی‌بینم.
ایشان بر عزت و مقام شهدای کربلا تأکید نمودند و فرمودند: شهدای بدر، حنین و خیبر قابل قیاس با اینان نیستند.
یاران امام حسین (ع) با حضرت یکی شدند.
علوی تهرانی گفت: حضرت امام سجاد (ع) نقل می‌کند: پس از اعلام وفاداری اصحاب، امام فرمود: همه شما فردا کشته می‌شوید و کسی زنده نمی‌ماند.
قاسم بن حسن سیزده ساله پرسید: آیا من هم جزو شهدا هستم؟
امام از او پرسید: مرگ نزد تو چگونه است؟
قاسم پاسخ داد: شیرین‌تر از عسل.
امام فرمود: خدا را شکر که عزت شهادت در رکاب تو را نصیب ما کرد.
این استاد حوزه علمیه با بیان روایتی اظهار داشت: در روایتی از محمد بن بشیر حضرمی آمده که از او خبر آوردند فرزندت اسیر شده، بیا تا برای آزادی‌اش تلاش کنیم.
او پاسخ داد: من و فرزندم را به خدا می‌سپارم.
امام فرمود: بیعتت را برداشتم، فدیه او را نیز می‌پردازم، اما محمد بن بشیر گفت: هرگز از تو جدا نمی‌شوم.
وی افزود: در شب عاشورا امام حسین علیه‌السلام اشعاری خواند که دلالت بر آگاهی از شهادت خویش داشت.
امام سجاد که آن اشعار را شنید، گریه خود را پنهان می‌کرد.
زینب کبری به شدت بی‌تابی می‌نمود.
امام حسین به ایشان توصیه کرد: پرده‌دری و شکوه و زاری مکن، صبر و تقوا پیشه ساز، اگر حتی دیدی مرا به شهادت رساندند.
لازم به یاد آوری است که پس از بازگشت کاروان اسرا به مدینه، وقتی پس از شش ماه حضرت ام‌البنین را دیدند، ایشان زینب کبری را نشناخت و او خود را معرفی کرد.
شدت مصیبت و رنج‌ها چهره‌ها را دگرگون کرده بود.


 
 

 

 

 

 

دوشنبه، 13 مرداد 1404 - 18:07 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0