FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


آیا لاک ناخن، کاشت مژه و کاشتن ناخن مانع از وضو و غسل است؛چه باید کرد؟


 

مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 12 مرداد 1404 - 10:58
یکی از موضوعاتی که این روزها مبتلا به زنان و دختران می‌باشد استفاده از کاشت ناخن و اکستنشن مژه، لاک ناخن و کرم است و سوال اینجاست که در صورت استفاده از آنها، وضعیت وضو و غسل افراد چگونه است؟
 

به گزارش خبرنگار مهر، در دین مبین اسلام، یادگیری و عمل به احکام الهی، وظیفه‌ای همگانی برای تمام مسلمانان، اعم از زن و مرد، است.
خداوند متعال در قرآن کریم بارها بر لزوم تبعیت از دستورات و پرهیز از نواهی تأکید فرموده است و این امر هیچ تفاوتی بین جنسیت‌ها قائل نمی‌شود.
پیامبر (ص) نیز همواره بر علم‌آموزی و هدایت مسلمانان اهتمام داشتند و کسب دانش دینی را لازمه‌ی سعادت دنیا و آخرت می‌دانستند.
آموزش احکام شرعی، از عبادات گرفته تا معاملات و سایر شئون زندگی، به مرد و زن مسلمان کمک می‌کند تا بتوانند وظایف خود را در برابر خداوند و جامعه به درستی انجام دهند.
شناخت احکام نماز، روزه، خمس، زکات، حج، و همچنین قوانین مربوط به ازدواج، طلاق، کسب و کار، و روابط خانوادگی، از ضروریاتی است که هر مسلمانی باید از آن‌ها آگاه باشد.
این آگاهی، مانع از افتادن در دام شبهات و انحرافات شده و فرد را در مسیر مستقیم هدایت قرار می‌دهد.
در نهایت، یادگیری احکام دینی، تنها منحصر به سن خاصی نیست، بلکه یک فرایند مستمر است که باید در طول زندگی ادامه یابد.
یکی از موضوعاتی که این روزها مبتلا به برخی زنان می‌باشد استفاده از آرایش، لاک ناخن و کرم است.
حال سوال اینجاست که در صورت استفاده از آنها، وضعیت وضو و غسل افراد چگونه است؟
در ادامه استفتائات مربوط به این مسئله از حضرات آیات خامنه ای، سیستانی، جناتی و مکارم شیرازی تقدیم نگاه تان می‌شود:
آیت الله خامنه‌ای
پرسش: شخصی وضو گرفته و در نماز متوجه می‌شود اکلیل و یا هر چیزی که مانع رسیدن آب به پوست است بر صورتش می‌باشد حکم نمازش چیست؟
و اگر بعد از نماز متوجه شود حکم نمازش چیست؟
(چون قبل از نماز آرایش کرده بود)
پاسخ: اگر یقین دارد که مانع، هنگام وضو بوده است فرقی بین قبل از نماز و بعد از نماز نیست و در هر صورت باید مانع را برطرف کرده و مجدداً وضو بگیرد و نماز خوانده شده را هم اعاده کند.
توضیح: مواد آرایشی و هر چیزی که روی پوست است، اگر جرم داشته باشد که مانع رسیدن آب به پوست شود باید برای وضو و غسل آن را برطرف کرد و مهم برطرف کردن جرم آن است، و اگر چنین نباشد یعنی آب از آن بگذرد و به پوست برسد برطرف کردن آن لازم نیست، بنابراین صِرف باقی ماندن رنگ مواد بعد از برطرف کردن جرم آنها اشکالی ایجاد نمی‌کند.
همچنین در باب تیمم اگر در اجزای تیمم مانعی باشد باید قبل از تیمم برطرف شود.
پرسش: اگر از جهت تنگی وقت نماز، فرصت پاک کردن مواد آرایشی و … برای وضو و غسل نباشد، وظیفه چیست؟
پاسخ: اگر وقت نماز تنگ باشد، و وضو و غسل موجب می‌شود، که همه ی نماز یا قسمتی از آن در خارج وقت واقع شود، باید به جای وضو و غسل، تیمم کند.
پرسش: خانم‌هایی که برای مجلس عروسی و مانند آن آرایش می‌کنند؛ آیا جایز است به جای وضو، تیمم کنند؟
پاسخ: خیر، باید موانع وضو را برطرف کنند، و وضو بگیرند، مگر آنکه عمداً تأخیر بیندازد، تا وقت نماز تنگ شود، در این صورت گرچه معصیت کرده، ولی می‌تواند با تیمّم نماز بخواند.
پرسش: اگر عروس در صورتش آرایش داشته باشد، و نخواهد آرایش را موقع نماز پاک کند، و از طرفی با توجّه به فرهنگ امروزه عروس خانم از صبح به آرایشگاه می‌رود، و تا آخر شب نیز باید آرایش بر روی صورتش باشد، معمولاً نیز نگه داشتن وضو در این زمان طولانی بعید است؛ آیا می‌تواند تیمم کند؟
یا اینکه نماز را آن قدر به تأخیر بیاندازد، که دیگر فرصت وضو نداشته باشد و تیمم نماید؟
پاسخ: در فرض مذکور نمی‌تواند تیمم کند، مگر آنکه عمداً تأخیر بیندازد، تا وقت نماز تنگ شود، در این صورت گرچه معصیت کرده، ولی می‌تواند با تیمّم نماز بخواند.
آیت الله سیستانی
پرسش: آیا به مژه برای وضو حتماً باید آب برسد؟
اگر لوازم آرایشی استفاده شود که با آب پاک نمی‌شود چه؟
پاسخ: باید آب برسد.
پرسش: حکم سرمه کشیدن برای خانمها چیست؟
پاسخ: چنانچه از افتادن به گناه ایمن باشد و قصد کشیدن مرد نامحرم به نگاه حرام نداشته باشد اشکال ندارد ولی احوط آن است که مطلقاً آن را ترک نماید.
پرسش: لاک زدن به انگشتان پا درست است؟
برای وضو گرفتن البته همه انگشتان و از نظر بیرون رفتن از منزل بدون جوراب چطور است؟
پاسخ: مسح بر ناخن لاک زده صحیح نیست ولی اگر فاصل بین یک ناخن و ناخن دیگر به مقداری باشد که بتوان بر آن مسح نمود مسح بر آن مقدار بی مانع است و پوشیدن پا از نامحرم بدون آرایش هم واجب است.
پرسش: با توجه به اینکه مو و ناخن جز اعضای مرده بدن هستند آیا ناخن جزی اعضای وضو هست یا خیر همانطور که رنگ مو باعث ابطال غسل نمی‌شود آیا لاک روی ناخن باعث ابطال غسل و وضو می‌شود؟
پاسخ: ناخن جز اعضای وضو است و اگر مانعی بر آن باشد باید بر طرف شود و رنگ مو مانع غسل نیست.
آیت الله جناتی
پرسش: آیا وضو و غسل با لاک (نوع خاصی از لاک هست که فقط توسط آرایشگر گذاشته و پاک می‌شود، یعنی امکان پاک کردنش توسط خود فرد وجود ندارد) صحیح است؟
پاسخ: اگر مانع از رسیدن آب به بدن باشد، اشکال دارد و وضو و غسل صحیح نمی‌باشد.
پرسش: آیا کاشت مژه مانع از وضو و غسل می‌شود یا خیر؟
پاسخ: اگر مژه بطوری کاشته شود که جز بدن حساب شود اشکالی ندارد.
و اگر جز بدن به حساب نیاید در این صورت اگر مانع از رسیدن آب به بدن باشد موجب اشکال است.
پرسش: نماز خواندن با لاک گناه است؟
چون دست خودم نیست واقعاً نمی‌توانم لاک نزنم؟
پاسخ: داشتن لاک مانع از صحت نماز نمی‌شود و اما در وضو در صورتیکه جرم آن بگونه ای باشد که مانع از رسیدن آب به بشره شود باید آنرا بر طرف نماید و اگر آنرا بر طرف نکند وضوءی او مورد اشکال است که باعث اشکال در صحت نماز او می‌شود.
واما اگر بر طرف کردن آن ممکن نباشد وضو ی او اشکال ندارد.
پرسش: حکم کاشت ناخن برای وضو و غسل چیست؟
پاسخ: کاشت ناخن برای وضو و غسل اشکال دارد.
پرسش: اگر برای رفع آن دچار درد و زحمت شویم می‌توان با همان وضو گرفت یا غسل کرد؟
پاسخ: بلی می‌تواند ولی غسل و وضوی او جبیره‌ای به حساب می‌آید.
پرسش: آیا با لاک می‌تواند نماز بخواند؟
پاسخ: بله فی نفسه برای نماز خواندن اشکال ندارد ولی اگر بخواهد وضو بگیرد و ماده لاک مانع از رسیدن به بدن باشد باید آنرا بر طرف کند.
پرسش: لاک روی ناخن پا؟
غیر از شصت پا، آیا مانع وضو است یعنی فقط برای مسح اصلاً می‌شود با لاک وضو گرفت؟
پاسخ: اگر بر روی شصت انگشت پا لاک و مانعی نباشد مسح بر آن صحیح است.
پرسش: نظر به اینکه حنا کردن ناخن‌ها در زمان گذشته مرسوم بوده و مبطل وضو نیست.
پرسش بنده این است که آیا با لاک ناخن که آرایش مرسوم امروز است و برطرف کردن آن مستلزم استفاده از موادی شیمیایی است که استفاده‌ی مداوم آن‌ها برای بدن ضرر دارد؛ می‌توان وضو گرفت؟!
پاسخ: هر چیزی که دارای جرم باشد و مانع از رسیدن آب در هنگام وضو و غسل باشد باید بر طرف و سپس وضو بگیرد ولی حنا دارای جرم نیست و مانع از وضو نیست و لکن بر خلاف حنا لاک ناخن دارای جرم و مانع وضو است.
پرسش: دختر من یک سال است که ازدواج کرده و شوهرش مجبورش می‌کند که حتماً ناخن مصنوعی بگذارد، می‌خواستم بدانم که چون نمی‌شود برای هر نماز، ناخن‌های مصنوعی را بردارد آیا جایز است با همان حالت وضو بگیرد یا خیر؟
پاسخ: اولاً این کار اشکال دارد و ثانیاً اگر ناخن کاشته شده باشد و بر طرف کردنش برای گرفتن وضو و غسل کردن مشقت و عسر و حرج داشته باشد وضو و غسل او جبیره‌ای به حساب می‌آید.
پرسش: سلام من گیتار می زنم ولی به خاطر مشکل ناخن هام نمی‌توانم بلندشان بکنم چون همه اش می شکند، مجبورم که ناخن بکارم، اگر این کار را انجام بدم حکمش چیست؟
می‌شود تیمم کرد یا وضو گرفت؟
پاسخ: اوّلاً این کار اشکال دارد و ثانیاً اگر ناخن کاشته شده باشد و بر طرف کردنش برای گرفتن وضو و غسل کردن مشقت و عسر و حرج داشته باشد در این صورت وضو و غسل او جبیره‌ای می‌شود.
پرسش: فتوایی دیدم از شما درباره اینکه اگر ناخن جزو بدن بود، نماز و وضو صحیح است.
اصل و جز بدن بودن چیست لطفاً من را راهنمایی کنید؟
پاسخ: مثل سایر اجزا که جز بدن شود و جدا کردن از آن بدون وسایل پزشکی و غیر پزشکی ممکن نباشد.
پرسش: جوهر خودکار که روی دست مالیده می‌شود آیا آن مانع رسیدن آب در هنگام وضو می‌شود؟
آیا قبل از وضو باید پاک شود؟
ماژیک و غلط گیر چطور؟
پاسخ: اگر جرم نداشته باشد که مانع رسیدن آب به آن شود بلامانع است.
پرسش: چرب کردن دست با کرم مرطوب کننده آیا مانع وضو است و چربی در چه حد مانع محسوب می‌شود؟
پاسخ: در صورتیکه مانع از رسیدن آب به پوست نشود باعث اشکال برای وضوی او نمی‌شود.
آیت الله مکارم شیرازی
پرسش: اگر صورت آرایش داشته باشد برای غسل چه حکمی دارد؟
پاسخ: درصورتی‌که مواد آرایشی مورداستفاده جرم زیادی، که مانع از رسیدن آب به پوست صورت است، نداشته باشد غسل صحیح است و شستن با صابون لازم نیست.
پرسش: وقتی سرمه می‌کشیم و آن را پاک می‌کنیم هاله‌ای از آن باقی می‌ماند به گونه‌ای که اگر پارچه سفیدی را روی آن محکم بکشیم کمی سیاه می‌شود، حد شستن سر مه را توضیح دهید؟
پاسخ: این مقدار برای وضو و غسل مانعی ندارد.
پرسش: خانمی سوال کرده که در آرایشگاه‌های زنانه خطّ ابرو را ترمیم می‌کنند، حکم این عمل چیست؟
آیا برای وضو و غسل اشکالی ندارد؟
پاسخ: اگر منظور از ترمیم، کاشتن مو است و آب به پوست بدن برای وضو و غسل می‌رسد، اشکالی ندارد و اگر منظور خال کوبی با رنگ است که زیر پوست قرار می‌گیرد، آن هم اشکالی ندارد.


 
 

 

 

 

 

دوشنبه، 13 مرداد 1404 - 18:03 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0